05 | 05 | 16 
ČAS
Gypsy MaMa získala evropskou cenu
Výběr
z tisku: Romská módní značka Gypsy MaMa chce mít obchody po celém Česku,
získala evropskou cenu
Porotu
nejstarší evropské ceny pro sociální inovace zaujala brněnská módní značka
Gypsy Mama, která navrhuje a vyrábí oblečení inspirované romskou kulturou.
Projekt zatím žije z peněz dánské nadace The Velux Fundation, do dvou let by si
měl na sebe vydělat sám.
Brno
– Šátky, halenky nebo kalhoty módní značky Gypsy MaMa jsou barevné a hodně vzorované. Ušili je
brněnští Romové a Romky spolupracující s neziskovou organizací Tripitaka. Sdružení založilo sociální
firmu vyrábějící oblečení, které kombinuje tradiční romskou kulturu s moderním
stylem oblékání.
"Chtěli
jsme vytvořit podmínky pro kreativitu mladých lidí, kteří se rodí zdánlivě do
situace bez budoucnosti, a zároveň zmírnit předsudky většinové společnosti vůči
romské minoritě," říká Zdeněk Raiser, mluvčí organizace
Tripitaka.
První
kolekce značky Gypsy MaMa začaly vznikat před třemi lety. V té době nezisková
organizace oslovovala brněnské módní návrhářky, které následně ve spolupráci s
Muzeem romské kultury začaly s místními Romkami vytvářet první oblečení.
Podpora
z dánské nadace
"Pilotní
projekt a módní přehlídky měly úspěch, a tak jsme v polovině roku 2015 zahájili
výrobu dvou komerčnějších kolekcí," uvádí Raiser. Dodává,
že na jednodušších fázích výroby se podílí lidé ze sociálně vyloučené lokality
"brněnského Bronxu".
Značku
Gypsy MaMa mohou lidé už koupit na internetu nebo v kamenné prodejně v Brně.
Brzo by se oblečení mělo prodávat v dalších přibližně 30 obchodech po celém
Česku. "Máme ambice být evropskou značkou, chceme spolupracovat s
romskými komunitami po celé Evropě," tvrdí.
Projekt
zatím žije z peněz dánské nadace The Velux Fundation. Do dvou let by si měl
podle představ Tripitaky na sebe vydělat sám. Nápad také nyní vyzdvihla
nejstarší evropská cena pro inovativní projekty Sozial Marie. Vídeňská cena
finančně odměňuje nejzajímavější sociální podniky ze střední a východní Evropy.
Gypsy MaMa dostala dva tisíce eur, v přepočtu okolo 54 tisíc korun.
Zaměstnávání
seniorů i vězňů
O
víkendu proběhl již dvanáctý ročník této mezinárodní soutěže. Uspěly v ní i
další české nápady. Uznání porotců složených mimo jiné z řad podnikatelů nebo
univerzitních profesorů také získala Burza filantropie. Myšlenka propojující
firmy s veřejným a neziskovým sektorem se mezi českými projekty umístila vůbec
nejvýš a celkově skončila třetí.
Cenu
si odnesl také nápad na zaměstnávání seniorů Ponožky od babičky od neziskové
organizace Elpida. Mezi desítkami nápadů zabodoval i projekt #prsakoule, který
upozorňuje na onkologická onemocnění prsu a varlat.
Každý
rok má soutěž svého patrona - osobnost ze světa byznysu, která může díky svým
zkušenostem projektům nabídnout radu, kam například nápad posunout. Loni Českou
republiku zastupoval podnikatel a zakladatel společnosti Linet Zbyněk Frolík.
Letos záštitu nad projekty převzal někdejší generální ředitel České spořitelny
Pavel Kysilka.
Sozial
Marie každoročně rozděluje sumu ve výši 54 tisíc eur, jednotlivé projekty mohou
získat peníze v rozmezí od dvou do patnácti tisíc eur. Stejně jako minulý rok,
i letos si první cenu odnesl vídeňský projekt zaměřený na pomoc uprchlíkům.
Tento rok vyhrál Dispaced_Space
for Change.
Mezi
loňské nejúspěšnější české nápady se dostal projekt zaměřený na zaměstnávání
vězňů Změna je
možná . Provozovatel call centra společnost A-Giga se snažila dávat práci
recidivistům ve věznici Vinařice. Za více než čtyři roky programem prošlo okolo
sto padesáti lidí. Mnozí z propuštěných následně pro společnost pracují jako
běžní zaměstnanci.
Zdroj:
ADAMCOVÁ,
Kateřina. Romská módní značka Gypsy MaMa chce mít obchody po celém Česku,
získala evropskou cenu. In: Aktuálně.cz: Zprávy [online]. 2016 [cit.
2016-05-05]. Dostupné z: http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/romska-modni-znacka-gypsy-mama-ziskala-evropskou-cenu-chce-m/r~d6bbd3b4104711e6a3e5002590604f2e/
|