07 | 01 | 14 
Vše o členství v ČAS
ČLENSTVÍ V ČAS – PROČ A JAK NA TO?
ČAS je profesní sdružení odborníků a poskytovatelů
nízkoprahových sociálních služeb pracujících metodou kontaktní práce. ČAS
usiluje o zvyšování kvality služeb a rozvoj oboru, a o dobré podmínky pro
poskytovatele služeb se zaměřením na potřeby klientů a společnosti. Asociace se
při své práci snaží dbát na profesionalitu a odbornost, dodržování
profesionální etiky, respekt k autonomii svých členů.
Koho ČAS sdružuje?
- Sdružuje a zastřešuje poskytovatele nízkoprahových
sociálních služeb hlásící se k metodě kontaktní práce a jednotlivce z řad
odborné veřejnosti,
- k 31. 12. 2016 bylo členem asociace 91 zařízení a 21
individuálních členů (1) z oblasti nízkoprahových sociálních služeb.
Jak se stát členem ČAS?
- Skupinové členství: Členem ČAS se může stát registrovaná
sociální služba hlásící se k metodě kontaktní práce. Členem se stává na základě
úspěšně realizovaného rozvojového auditu ČAS, popř. metodické návštěvy ČAS nebo
jiné formy měření kvality uznané Valnou hromadou ČAS. O přijetí za člena ČAS
rozhoduje na základě písemné žádosti poskytovatele Správní rada ČAS souhlasem
nadpoloviční většiny svých členů.
- Individuální členství: Členem ČAS se může stát fyzická
osoba působící v teorii nebo praxi kontaktních sociálních služeb (zejména se
jedná o dlouhodobé spolupracovníky Asociace, např. na pozici lektorů,
supervizorů apod.). O přijetí rozhoduje Správní rada nadpoloviční většinou
přítomných členů na základě písemné žádosti zájemce a doporučení dvou členů
ČAS.
Co ČAS nabízí nejen členům, ale i nečlenům, tedy všem pracovníkům
v oboru?
- možnost absolvovat rozvojový audit, popř. metodickou
návštěvu poskytovatelů na základě vlastního hodnotícího systému,
- platformu pro komunikaci napříč nízkoprahovými sociálními
službami (realizuje akce, na nichž se setkávají pracovníci z různých typů
nízkoprahových služeb),
- síťuje a spolupracuje napříč oborem a s dalšími
institucemi, organizacemi i jednotlivci,
- podporuje vznik nových služeb tam, kde jsou potřebné,
pomáhá jim zavádět standardy kvality, poskytuje metodickou podporu,
- informuje veřejnost o oboru a snaží se zajistit
dostatečné povědomí veřejnosti o nízkoprahových sociálních službách,
- aktivně prosazuje zájmy oboru např. v rámci státních
institucí či jiných profesních asociací,
- realizuje komplexní systém oborového vzdělávání (mj. akreditované
vzdělávací programy pro začínající pracovníky, zkušené pracovníky, pracovníky v
přímé práci či ve středním a vyšším managementu organizací, hodnotitele kvality
a supervizory),
- poskytuje informační servis (2) a odborný poradenský
servis (3) poskytovatelům služeb,
- podílí se na výzkumu a vývoji zaměřeném na potřeby
klientů, metody práce, evaluační systémy,
- podporuje vznik oborových textů a literatury,
- podporuje vznik inovativních přístupů,
- realizuje projekty cílené na nízkoprahové služby a jejich
pracovníky - mezinárodní i v rámci ČR,
- mobilizuje další zdroje pro rozvoj služeb (vyjednává s
donátory, získává netradiční grantové zdroje).
Co vlastně ČAS nabízí svým členům navíc?
- garantuje rozvoj kvality služeb svých členů, členství v
ČAS znamená prestiž a oporu,
- aktivně prosazuje (lobbuje) zájmy oboru a svých členů,
- vytváří možnosti mezinárodní výměny zkušeností, stáží,
tréninků v zahraničí,
- členové ČAS mají slevy na vzdělávacích akcích, které
Asociace pořádá,
- členové ČAS mají přednostně garantovaná místa na akcích,
které Asociace pořádá,
- vytváří příležitosti pro vícezdrojové financování členů,
- zasílá členům pravidelné informace o dění v oboru,
- prostřednictvím fundraisingu zajišťuje finanční a věcné
prostředky pro členská zařízení. (4)
Co ČAS od svých členů chce a očekává?
- dodržování etického kodexu a standardů kvality sociálních
služeb,
- naplňování hodnot ČAS,
- aktivní účast (např. při organizaci oborových
konferencí), účast na Valných hromadách a zpětnou vazbu při výzkumech či jiných
formách šetření v rámci Asociace,
- udržování a propagaci dobrého jména ČAS,
- poskytování kvalitní nízkoprahové sociální služby,
- platbu členského příspěvku (aktuálně ve výši 2000 Kč/rok).
(1) Individuální členství v asociaci postupem času ustupuje
do pozadí a mění se v institut určitého „prestižního“ členství pro zasloužilé
členy a odborníky. Na členství v asociaci musí být zájemce navržen jinými dvěma
členy. (2) ČAS provozuje portál StreetWork.cz a snaží se o jeho
průběžnou aktualizaci a informační kvalitu. (3) Na kancelář ČAS je možné obrátit se s jakýmkoliv
oborovým dotazem. Buď jej zodpovědí pracovníci kanceláře nebo zprostředkují
odpověď. (4) Nejde o prioritní zaměření Asociace, spíše o vedlejší
produkt jednání s donátory.
PODMÍNKY ČLENSTVÍ V ČESKÉ ASOCIACI STREETWORK
Podmínky vzniku členství v ČAS byly zásadně upraveny na
Valné hromadě ČAS v dubnu 2017. Došlo ke zrušení některých stávajících systémů
hodnocení a ke schválení aktualizované metodiky rozvojového auditu a metodické
návštěvy. Hlavní změnou oproti minulosti je, že Česká asociace streetwork
nemůže a ani nechce garantovat kvalitu poskytovaných služeb, ale chce
garantovat rozvoj kvality (ČAS není garantem plnění zákonných požadavků
v jednotlivých zařízeních, ale je garantem trvalého rozvoje kvality svých
členů). Nově byly definovány hodnoty České asociace streetwork, které budou
také diskutovány při realizaci rozvojového auditu a metodické návštěvy.
I nadále bude v procesu hodnocení uznávání inspekce MPSV
a/nebo certifikace RVKPP. V případě, že zařízení úspěšně splnilo požadavky
inspekce/certifikace, a má zájem o členství v ČAS či o prodloužení členství,
musí absolvovat minimálně jednodenní metodickou návštěvu. Metodická návštěva je
realizována jedním hodnotitelem, tudíž má i nižší cenu (5.000,- Kč).
V případě, že v zařízení nebyla realizována v období 3
let zpětně inspekce či certifikace, musí absolvovat rozvojový audit ČAS. Toto
místní šetření provádí vždy dvojice hodnotitelů, časová dotace je 1,5 pracovního
dne. Rozvojový audit vychází ze standardů kvality sociálních služeb, ale
nehodnotí pouze existenci či znalost písemných metodik, ale zabývá se jejich
propojením s praxí.
Novinkou je platnost rozvojového auditu a metodické
návštěvy a to na dobu 5 let. Každý rok je však zařízení povinno zasílat písemně
do kanceláře ČAS výstup ze sebehodnocení či roční plán rozvoje. Tyto materiály
budou prostudovány a zařízení bude zpět zaslána zpětná vazba. Tento požadavek
vyplynul z Valné hromady ČAS. Na základě průběžných zpráv mezi jednotlivými
rozvojovými audity, bude mít Správní rada, potažmo Valná hromada přehled o
činnosti svých členů a o tom, zda mají nastavený trvalý rozvoj svých služeb.
Struktura ročního plánu rozvoje a metodika sebehodnocení budou uvěřejněny na
konci roku 2017.
PŘEHLED POŽADAVKŮ NA ZÍSKÁNÍ ČI PRODLOUŽENÍ
ČLENSTVÍ
Žadatel o získání či prodloužení členství:
A) Byla u něj realizována inspekce MPSV* nebo certifikace
RVKPP v průběhu max. tří let zpětně
Minimální varianta hodnocení:
- Jednodenní metodická návštěva
B) Nebyla u něj realizována inspekce MPSV nebo
certifikace RVKPP v průběhu max. tří let zpětně
|
Pro koho
|
Co
|
Jak často
|
Kdo to dělá
|
Vstupní hodnocení kvality
|
Pro zájemce o členství v ČAS, pro stávající členy
ČAS
|
Rozvojový audit
|
Před vstupem do ČAS; 1x za 5 let
|
Hodnotitelé kvality ČAS
|
Pro absolventy inspekce MPSV nebo certifikace RVKPP
(max. do 4 let zpětně)
|
Metodická návštěva
|
Před vstupem do ČAS; 1x za 5 let
|
Hodnotitelé kvality ČAS
|
Průběžné hodnocení kvality
(zařízení si vybere 1 možnost, lze volit každý rok
jinou variantu)
|
Pro členy ČAS v období do 5 let od RA
|
Sebehodnocení
|
1x ročně, výstupy zasílány ČAS
|
Zařízení samo
|
Pro členy ČAS v období do 5 let od RA
|
Roční plán rozvoje kvality
|
1x ročně, výstupy zasílány ČAS
|
Zařízení samo
|
Inspekce/certifikace
|
Typ hodnocení
|
Časová dotace (orientačně)
|
Hodnotitelský tým
|
Platnost osvědčení
|
Cena v Kč (orientačně)
|
ANO
|
Metodická návštěva
|
8 hodin
|
1 hodnotitel
|
5 let
|
5 000,-
|
NE
|
Rozvojový audit
|
12 hodin
|
2 hodnotitelé
|
5 let
|
14 000,-
|
* tj. plní registrační podmínky a povinnosti
poskytovatele a naplňuje standardy kvality sociálních služeb 8 OTÁZEK, KTERÉ VÁM NAPOVÍ, ZDA USILOVAT O ČLENSTVÍ V ČAS
- Jste zařízení poskytující nízkoprahové nebo terénní
sociální služby (např. NZDM, KC, TP, NDC)?
- Máte zájem o spolupráci, výměnu zkušeností a setkávání s
jinými poskytovateli nízkoprahových služeb?
- Hlásíte se k metodě kontaktní práce a máte zájem o její
rozvoj?
- Usilujete o dodržování etického kodexu a standardů
vztahujících se k nízkoprahovým sociálním službám?
- Máte zájem o zvyšování kvality služeb, profesionality a
odbornosti? Chcete se podílet na rozvoji oboru, tedy nejen Vás samotných, ale
všech poskytovatelů nízkoprahových sociálních služeb?
- Jste ochotni vkládat Váš čas, energii a peníze dle
stanovených podmínek do činnosti Asociace?
- Zajímáte se pravidelně o dění v oboru, hledáte informace,
co se kde děje?
- Máte zájem se zapojit do oborových PR kampaní
propagujících práci nízkoprahových služeb?
Pokud jste odpověděli pokaždé ano, velice rádi Vás
uvítáme v řadách členů České asociace streetwork. Pokud jste odpověděli
vícekrát ano než ne, a máte zájem o členství, budeme s Vámi rádi komunikovat o
vzájemné spolupráci či cestě ke členství v ČAS. Pokud jste odpověděli vícekrát
ne než ano, rádi Vás budeme informovat o činnosti ČAS, a o dění v oboru
nízkoprahových sociálních služeb. Náš poradenský servis je určen i pro Vás.
Přihlášky ke stažení:
|