07 | 01 | 14
Hodnocení kvality ČAS - otázky a odpovědi
Hodnocení kvality (rozvojový audit, metodická návštěva)
je externí nástroj, který slouží k posouzení rozvoje kvality poskytování
sociální služby na základě kritérií kvality stanovených metodikou, která je k
tomuto účelu přijata Valnou hromadou ČAS. Hodnocení kvality je zároveň
podmínkou přijetí nového skupinového člena do ČAS (resp. prodloužení členství).
Na základě výsledku hodnocení kvality Správní rada ČAS udělí zařízení osvědčení
kvality na stanovenou dobu.
Splnění podmínek vzniku členství v ČAS bylo aktualizováno
na Valné hromadě ČAS v dubnu 2017. Došlo ke zrušení některých stávajících
systémů hodnocení a ke schválení aktualizované metodiky rozvojového auditu a
metodické návštěvy. Hlavní změnou oproti minulosti je, že Česká asociace
streetwork nemůže a ani nechce garantovat kvalitu poskytovaných služeb, ale
chce garantovat rozvoj kvality (ČAS není garantem plnění zákonných požadavků
v jednotlivých zařízeních, ale je garantem trvalého rozvoje kvality svých
členů). Nově byly definovány hodnoty
České asociace streetwork, které budou také diskutovány při realizaci
rozvojového auditu a metodické návštěvy. Aktualizovaná metodika vznikla
v rámci projektu “Je dobré být v ČAS”, reg. č. projektu
CZ.03.2.63/0.0/0.0/99_041/0002231, který je spolufinancován Evropskou unií.
|
Pro koho
|
Co
|
Jak často
|
Kdo to dělá
|
Vstupní hodnocení kvality
|
Pro zájemce o členství v ČAS, pro stávající členy
ČAS
|
Rozvojový audit
|
Před vstupem do ČAS; 1x za 5 let
|
Hodnotitelé kvality ČAS
|
Pro absolventy inspekce MPSV nebo certifikace RVKPP
(max. do 4 let zpětně)
|
Metodická návštěva
|
Před vstupem do ČAS; 1x za 5 let
|
Hodnotitelé kvality ČAS
|
Průběžné hodnocení kvality
(zařízení si vybere 1 možnost, lze volit každý rok
jinou variantu)
|
Pro členy ČAS v období do 5 let od RA
|
Sebehodnocení
|
1x ročně, výstupy zasílány ČAS
|
Zařízení samo
|
Pro členy ČAS v období do 5 let od RA
|
Roční plán rozvoje kvality
|
1x ročně, výstupy zasílány ČAS
|
Zařízení samo
|
Inspekce/certifikace
|
Typ hodnocení
|
Časová dotace (orientačně)
|
Hodnotitelský tým
|
Platnost osvědčení
|
Cena v Kč (orientačně)
|
ANO
|
Metodická návštěva
|
8 hodin
|
1 hodnotitel
|
5 let
|
5 000,-
|
NE
|
Rozvojový audit
|
12 hodin
|
2 hodnotitelé
|
5 let
|
14 000,-
|
Jak probíhá hodnocení kvality ČAS?
Závazná objednávka/smlouva → výběr termínu a
hodnotitelské dvojice → zaslání dokumentace/podkladů pro hodnocení → příprava
hodnotitelů → šetření na místě → vypracování a předání závěrečné zprávy →
rozhodnutí Správní rady o výsledku hodnocení → udělení osvědčení kvality
Jaké jsou principy hodnocení?
- transparentnost
Celý postup je popsán v metodice, se kterou je možné se
seznámit (viz odkazy níže). Metodika byla ověřována a připomínkována a následně
schválena Valnou hromadou ČAS, postup v ní popsaný musí být dodržen. Hodnocení
provádí vyškolení hodnotitelé, kteří jsou vázáni mlčenlivostí. Výstupy z
hodnocení (tj. závěrečná zpráva) jsou uloženy v kanceláři ČAS. O výsledku
hodnocení (udělení osvědčení kvality, osvědčení s podmínkou nebo podmínečného
členství) rozhoduje Správní rada ČAS. Proti výsledku hodnocení lze podat
námitku Revizní komisi ČAS či Radě pro etiku a supervizi ČAS.
- východiskem jsou standardy kvality sociálních služeb
Metodika hodnocení je nastavena v prvé řadě tak, aby
odrážela standardy kvality sociálních služeb. Naše „oborová specifika“ jsou
spíše nadstavbou.
- podpůrný a rozvojový charakter hodnocení
Hodnocení kvality ČAS je kontrolním nástrojem do té míry,
aby mohlo garantovat stanovenou úroveň kvality členských zařízení ČAS, resp.
trvalý rozvoj kvality. Filozofií hodnotících procesů ČAS, která je předávána
vyškoleným hodnotitelům, je podpůrný a rozvojový charakter hodnocení.
Co chceme hodnocením kvality dosáhnout?
- Zvýšit kvalitu zařízení sdružených v ČAS
Naše zkušenost s hodnocením kvality je, že skutečně
přispívá k zvýšení kvality služeb. Je to skvělá příležitost pro pracovníky
zařízení k učení se, k utřídění metodických textů i dokumentace. Může to být
pro Vás inventura, kdy si za externí pomoci hodnotitelů ujasníte, jak na tom
jste. Můžete zjistit své silné i slabé stránky, a na nich pracovat. Zároveň je
naším cílem, aby byla členská zařízení „srovnatelná“, a aby mohla Asociace stát
za jejich kvalitou a v případě potřeby je podpořit na lokální i regionální
úrovni.
- Připravovat zařízení k naplňování standardů kvality
sociálních služeb
V případě nových zařízení, která nemají s procesy
hodnocení zkušenost, je cílem nastínit jim, co je čeká a ve svém důsledku
poukázat na oblasti, v kterých jsou zařízení silná, nebo v kterých mají
rezervy, nedostatky a tím jim dát příležitost se zlepšovat. Specifickým cílem
hodnocení je podpořit profilaci ČAS jako profesní organizaci sdružující
kvalitní zařízení, tedy ta, která úspěšně dlouhodobě rozvíjí kvalitu svých
služeb
- Garantovat rozvoj kvality
Snažili jste se nějakého donátora (např. místní radnici,
firmu, kraj) přesvědčit o tom, že Vám má svěřit svou důvěru a prostředky? Pak
jistě víte, že někdy může být obtížné prokázat, že vy jste kvalitní, věrohodní,
zkrátka „ti praví“ pro jeho podporu. Proto proces hodnocení kvality Vám nabídne
možnost prokázat svou kvalitu navenek a mít u toho externí garanci. ČAS se bude
snažit, aby certifikát měl u celé odborné veřejnosti váhu. ČAS není však
garantem plnění zákonných požadavků v jednotlivých zařízeních, ale je
garantem trvalého rozvoje kvality svých členů.
Co je výstupem hodnocení kvality ČAS?
Výstupem hodnocení kvality je:
- posouzení služby podle kritérií kvality stanovených v
metodice,
- rozhodnutí Správní rady ČAS o udělení osvědčení kvality
(případně osvědčení s podmínkou nebo podmínečného členství),
- přijetí nového skupinového člena ČAS nebo prodloužení
členství v ČAS.
Jaký bude význam a dopad pro Vás jako pro hodnocená
zařízení?
- zařízení absolvováním hodnocení získává nezávislý odborný
pohled na kvalitu svých služeb
Při přípravě na hodnocení si můžete udělat revizi manuálů
a uspořádat dokumentaci. Výstupem ze šetření je Závěrečná zpráva, v níž
hodnotitelé popíší naplňování jednotlivých kritérií ve Vašem programu, a v
případě nedostatků Vám dají doporučení, jak na nápravu.
- úspěšné absolvování hodnocení kvality je jednou z
podmínek přijetí skupinového člena ČAS, případně prodloužení členství v ČAS.
Čili po úspěšném absolvování hodnocení můžete požádat o
přijetí do Asociace. Dalšími podmínkami pro získání členství je řádně vyplněná
přihláška a doložení požadovaných příloh. V případě, že je zařízení již členem
Asociace, dochází k prodloužení jeho členství na dalších 5 let automaticky
resp. k tomu není potřeba další žádosti.
- neúspěšné absolvování hodnocení kvality znamená
podmínečné členství v ČAS
Pokud v hodnocení neuspějete, není to věc, která by ohrožovala
Vaši existenci jako sociální služby. Z hlediska vztahu s ČAS to však znamená,
že jste „podmínečným členem“ a musíte nejpozději do roka absolvovat rozvojový
audit znovu (během té doby máte možnost pracovat na odstranění nedostatků).
Pokud ani v opakovaném hodnocení kvality neuspějete (nezoufejte, ještě se to
nikomu nestalo) přestáváte být členy ČAS a o členství v Asociaci můžete znovu
požádat nejdříve za půl roku od uplynutí druhého hodnocení. ČAS nikam neposílá
výsledek ani Závěrečnou zprávu z Vašeho šetření, hodnotitelé jsou povinni
zachovávat mlčenlivost. To nejlepší, co můžete s výsledky hodnocení provést, v
případě že „neprojdete“, je zamyslet se nad zjištěnými nedostatky a
doporučeními, najít si cestu k naplňování standardů kvality a případně se po
další přípravě přihlásit znovu. A samozřejmě, také máte možnost se vůči
výsledku hodnocení odvolat.
Jak získá zařízení Osvědčení kvality?
Na základě výstupů obsažených v Závěrečné zprávě -
„zařízení prošlo bez připomínek“ - rozhoduje Správní rada ČAS na svém
nejbližším zasedání o udělení osvědčení kvality (osvědčení o úspěšném
absolvování hodnocení kvality). Toto osvědčení se vydává na 5 let spolu s
osvědčením zařízení dostane samolepky s vyznačeným datem platnosti. V případě
přijetí nového člena zařízení zároveň dostává Certifikát o členství.
Jak postupovat, pokud zařízení neprojde „bez připomínek“?
V případě, že výsledek hodnocení kvality je na druhé či
třetí úrovni, tedy „prošel s podmínkou“ či „neprošel“, zařízení podává Správní
radě ČAS ve lhůtě 30 dnů od realizovaného hodnocení kvality
- návrh na udělení osvědčení s podmínkou (výsledek auditu
„prošel s podmínkou“)
- zařízení v rámci návrhu označí nedostatečné oblasti a
kritéria, popíše zjištěné nedostatky, navrhne způsob odstranění nedostatků,
důkazy odstranění nedostatků a lhůtu k jejich odstranění, návrh je možné
konzultovat s pracovníky kanceláře ČAS
- SR ČAS na svém nejbližším zasedání po doručení tohoto
návrhu rozhodne o udělení Osvědčení kvality s podmínkou, osvědčení se vydává na
dobu dle navržené lhůty k odstranění nedostatků
- správní rada ČAS na svém nejbližším zasedání po vypršení
lhůty k odstranění nedostatků posoudí, zda zařízení zaslalo podklady obsahující
důkazy odstranění nedostatků a zda důkazy odpovídají smluvenému stavu
- pokud v rámci posouzení SR ČAS shledá, že ve lhůtě
stanovené došlo k odstranění nedostatků, dodatečně udělí Osvědčení kvality.
Osvědčení bude uděleno na dobu do data, k němuž uplynou 3 roky od prvotního
rozhodnutí SR ČAS o výsledku hodnocení kvality ČAS, tj. bude započítána i doba,
po kterou bylo uděleno také Osvědčení s podmínkou
- návrh na podmínečné členství (výsledek auditu „neprošel“)
- SR ČAS na svém nejbližším zasedání rozhodne o Podmínečném
členství zařízení v ČAS
- zařízení v návrhu určí lhůtu, ve které bude schopno
zjištěné nedostatky odstranit, případně realizovat opatření, která hodnotitelé
navrhli
- nejpozději do 14 dnů po uplynutí stanovené lhůty je
zařízení povinno podat kanceláři ČAS přihlášku k opravnému hodnocení kvality
Lze se proti průběhu či výsledku hodnocení kvality
odvolat?
Ano, proti průběhu či výsledku hodnocení kvality se
můžete odvolat (podat námitku). Postup se liší podle formy hodnocení kvality,
námitka se podává podle její povahy na tyto orgány ČAS - Správní rada, Revizní
komise či Rada pro etiku a supervizi. Termín pro podání námitky je 15 dní od
ukončení šetření na místě. Orgány ČAS jsou povinny reagovat na námitku do 30
dnů.
Jak bude ČAS garantovat trvalý rozvoj kvality?
Aby ČAS mohl garantovat trvalý rozvoj kvality, schválila
Valná hromada povinnost, aby každé zařízení, které dostalo osvědčení na dobu 5
let, každý rok absolvovalo buď sebehodnotící setkání či zaslalo do kanceláře
ČAS svůj roční plán rozvoje. Je na zařízení, kterou možnost zvolí. Z obou
možností musí být zaslána písemná zpráva. Kancelář ČAS zajistí do 60 dnů od
zaslání zprávy zpětnou vazbu na zaslané dokumenty. Touto poviností získává
Správní rada, potažmo Valná hromada pravidelný přehled o dění v jednotlivých
členských zařízeních. Tato povinnost byla zavedena z důvodu toho, že ČAS, chce
garantovat to, aby se členská zařízení dále rozvíjela a poskytovala kvalitní
služby.
Metodika sebehodnocení a osnova ročního plánu rozvoje
budou zveřejněny na konci roku 2017. Zařízení jednu z možností zasílá nejdříve
po uplynutí 1 roku od rozvojového auditu či metodické návštěvy. Přílohy ke stažení:
|