06 | 10 | 14
Etický kodex České asociace streetwork
Etický kodex České asociace streetwork sdružující
nízkoprahové sociální služby
Etický kodex pro nízkoprahové sociální služby (terénní
programy, kontaktní centra a nízkoprahová zařízení pro děti a mládež)
vychází z etického kodexu sociálních pracovníků, se zaměřením na sociální
pracovníky a pracovnice KC, NZDM a pracovníky terénních programů (dále jen
sociální pracovník/ce). Jedná se o obecný dokument, který je závazným pro všechny
individuální a skupinové členy ČAS.
1. Etické
zásady obecně
1.1
|
Nízkoprahové
sociální služby jsou založeny na hodnotách demokracie a lidských
práv, které jsou vyjádřeny v Listině základních práv a svobod. Dále se
řídí zákony České republiky.
|
1.2
|
Sociální
pracovník/ce ctí jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho
původ, etnickou příslušnost, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální
orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení
a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé
společnosti.
|
1.3
|
Mezi základní
hodnoty řadíme práva jedinců na soukromí, důvěrnost, sebeurčení
a autonomii. Tyto principy se uplatňují v profesním přístupu
pracovníků/ic.
|
1.4
|
Právo každého
jedince na seberealizaci v rámci programu je nezpochybnitelné,
pokud nedochází k omezení takového práva u druhých osob.
|
1.5
|
Zařízení
usiluje o vysokou odbornou úroveň, přičemž poskytuje pouze takové
služby, které naplňují standardy vztahující se k nízkoprahovým sociálním
službám.
|
1.6
|
Nezbytnou
podmínkou etického přístupu je dobrá vůle pomáhat na základě znalostí,
dovedností a zkušeností jednotlivcům, skupinám a komunitám při jejich
rozvoji a při řešení konfliktů se společností.
|
1.7
|
Profesní
odpovědnost (v rámci pracovně právního vztahu) má prioritu
před osobními zájmy.
|
2. Etické
zásady ve vztahu ke klientům
2.1
|
Pracovník/ce
respektuje uživatele služeb jako partnera se všemi právy a povinnostmi,
včetně zodpovědnosti za svůj život.
|
2.2
|
Pracovník/ce
jedná tak, aby nebyla poškozována důstojnost a lidská práva uživatelů
služeb.
|
2.3
|
Pracovník/ce
přistupuje se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace ke všem
uživatelům služeb.
|
2.4
|
Pracovník/ce
shromažďuje pouze informace nezbytně nutné pro poskytování služeb. Chrání
klientova práva na soukromí a důvěrnost jeho sdělení. Je povinen
zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se vztahují
k uživatelům služeb.
|
2.5
|
Pracovník/ce
předchází závislosti uživatele na službě.
|
3. Etické
zásady ve vztahu k zaměstnavateli
3.1
|
Pracovník/ce
plní odpovědně povinnosti vyplývající ze závazků k svému zaměstnavateli.
|
3.2
|
Pracovník/ce
se podílí na vytváření prostředí, které umožňuje naplňování zásad tohoto
kodexu.
|
3.3
|
Pracovník/ce
se podílí na ovlivňování pracovních postupů s ohledem na co
nejvyšší úroveň služeb.
|
4. Etické
zásady kolegiality
4.1
|
Pracovník/ce
respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů a ostatních odborných
pracovníků. Vyhledává a rozšiřuje spolupráci s nimi a tím
zvyšuje kvalitu poskytované služby.
|
4.2
|
Pracovník/ce
respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů
a ostatních odborníků. Připomínky k nim vyjadřuje na vhodném
místě a vhodným způsobem.
|
5. Etické
zásady odbornosti a povolání
5.1
|
Pracovník/ce
dbá na udržování a zvyšování profesní prestiže. Upozorňuje vhodným
způsobem na prokazatelně nekvalitní a neodborné poskytování služeb.
|
5.2
|
Pracovník/ce
se usiluje o zvyšování odborné úrovně své práce a celoživotní
prohlubování kvalifikace.
|
5.3
|
Pracovník/ce
dbá o odpovídající nastavení svých hranic v oblasti své profese, oblasti
konkrétní služby či organizace, oblasti vztahu s klienty a v oblasti
svého soukromého života.
|
6. Řešení
etických otázek
6.1
|
Pracovník/ce
reflektuje etické otázky spojené s výkonem profese. Usiluje o jejich
řešení za využití standardních prostředků. Závažné etické otázky postupuje k
řešení v rámci externí supervize. Každý člen týmu má mít možnost
diskutovat a analyzovat tyto problémy ve spolupráci se všemi
stranami, kterých se problém týká.
|
6.2
|
Pokud není
možné využít standardní nástroje reflexe etických otázek dle předcházejícího
bodu, má pracovník povinnost využít odvolací nástroj v podobě Rady pro
etiku a supervizi České asociace streetwork.
|
7. Etické
zásady ve vztahu ke společnosti
7.1
|
Pracovník/ce
má právo i povinnost upozorňovat širokou veřejnost a příslušné orgány na
případy porušování zákonů a oprávněných zájmů občanů.
|
7.2
|
Zasazuje se o
zlepšení sociálních podmínek a zvyšování sociální spravedlnosti tím, že
podněcuje změny v zákonech, v politice státu i v politice mezinárodní.
|
7.3
|
Upozorňuje na
možnost spravedlivějšího rozdílení společenských zdrojů a potřebu
zajistit přístup k těmto zdrojům těm, kteří to potřebují.
|
7.4
|
Působí na
rozšíření možností a příležitostí ke zlepšení kvality života pro všechny
osoby, a to se zvláštním zřetelem ke znevýhodněným a postiženým jedincům
a skupinám.
|
7.5
|
Pracovník/ce
působí na zlepšení podmínek, které zvyšují vážnost a úctu ke kulturám, které
vytvořilo lidstvo.
|
7.6
|
Pracovník/ce
požaduje uznání toho, že je zodpovědný za své jednání vůči osobám, se kterými
pracuje, vůči kolegům, zaměstnavatelům, profesní organizaci a vzhledem k
zákonným ustanovením, a že tyto odpovědnosti mohou být ve vzájemném
konfliktu.
|
Tato verze etického kodexu byla revidována v lednu
2017.
|