18 | 11 | 14 
ČAS
Podněty ČAS k povinnostem poskytovatelů
Česká
asociace streetwork předala MPSV podněty ke změnám povinností poskytovatelů
sociálních služeb.
V
současné době probíhají diskuse k velké novele zákona o sociálních službách,
která má za cíl zjednodušit systém sociálních služeb. V rámci diskusí k
povinnostem poskytovatelů sociálních služeb, resp. k § 88 zákona o sociálních
službách, který je stanovuje, jsme MPSV předložili návrhy změn, které by
pomohly systém sociálních služeb kultivovat, a zajistili dostupnost sociálních
služeb pro osoby, kterým jsou služby často upírány. MPSV přislíbilo, že s
našimi podněty bude dále koncepčně pracovat.
Jde
o úpravu 3 povinností, které poskytovatelé sociálních služeb mají a které
stanovuje zákon 108Sb. o sociálních službách v platném znění (dále ZSS) v §88 v
písmenech b), g) a k). V dalším textu kurzívou tyto povinnosti předkládáme a
tučně zvýrazňujeme změny, které by věc, pomohly řešit. Po uvedení tohoto nového
znění povinnosti následuje komentář se zdůvodněním daného návrhu.
Předkládáme
Vám také tyto návrhy k další diskusi i s výzvou k zapojení do expertních skupin
v rámci projektu Inovace kvality k revizi standardů kvality sociálních služeb,
povinností poskytovatelů a v rámci projektu Podpora procesů v sociálních
službách nastavení spolupráce SPOD a sociálních služeb.
§88,
pís. b)
Informovat
zájemce o sociální službu o způsobu projednání a hodnocení jeho žádosti a o
všech povinnostech, které by pro něho vyplývaly ze smlouvy o poskytování
sociálních služeb, o způsobu poskytování sociálních služeb a o úhradách za tyto
služby, a to způsobem pro něj srozumitelným,
Ukazuje
se, že hodnocení žádosti osoby (a zejména jejích potřeb, záměru, osobního cíle
atp.) je důležitou součástí dobré praxe při jednání se zájemcem o službu. Že se
něco hodnotí, vyplývá i implicitně z textu ZSS, kdy poskytovatel může odmítnout
osobě poskytnout službu, o kterou žádá. A pokud někdo o něco žádá, tak je ta
tato žádost hodnocena. Až na základě tohoto hodnocení, že to pro zájemce není
to pravé, jej poskytovatel může odmítnout. Poskytovatel tedy musí hodnotit, zda
službu, o kterou osoba žádá, vůbec poskytuje, zda má volnou kapacitu atp.
V
praxi se hodnocení žádosti takového klienta může zvrhnout v to, že osoba je
vyloučena z cílové skupiny a to nějakým diskriminačním způsobem mimo rámec
zákona, třeba že osoba nemá důchod, v lepším případě poskytovatel využije b) -
nemá kapacitu. Anebo na základě účelově šablonovité lékařské zprávy, kde je
uvedeno, že zájemce v minulosti užíval alkohol, drogy, nebo měl kontakt s
psychiatrií, nebo byl ve výkonu trestu (jedno kdy to bylo nebo jak dlouho
abstinuje), vykouzlí zjištění, že „chování osoby by z důvodu duševní poruchy
závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití“ (jak je uvedeno v § 36, pís.
c) vyhlášky). Zaobalí se to jako stanovisko GerontoTýmu nebo assesmant centra,
což bývá struktura uvnitř organizace, která rozhoduje o přijetí, má kolektivní
povahu a tím pádem členové mají malou osobní odpovědnost.
V
praxi se to může posoudit od stolu a ani se se zájemcem nevidět, zažil jsem to
vícekrát. Proto by tu povinnost bylo dobré rozšířit, aby poskytovatel dopředu
objasnil, jak bude žádost projednána a hodnocena, ještě než zájemce žádost
předloží. Dobrá praxe pobytových služeb by pak měla generovat proces, kdy po
přijetí žádosti je provedeno sociální šetření, na kterém se hodnotí na základě
žádosti a lékařské zprávy potřeby zájemce a ne nic jiného. A ideálně by na
sociálním šetření měl být sociální pracovník se svým ojedinělým posláním
chránit lidskou důstojnost zájemce ve smyslu připravovaného profesního zákona.
A
pokud stávající praxi nebudeme reflektovat, znamená to, že budeme rezignovat na
sociální začleňování, protože právě integrace různých znevýhodněných sociálních
skupin obyvatelstva je pro sociální služby velice důležité téma.
Rád
bych ještě zopakoval, že v tomto smyslu zcela chybí osvěta sociálních pracovnic
péčových služeb o možnostech úhrady za uživatele prostřednictvím systému pomoci
v hmotné nouzi, péči o lidskou důstojnost navzdory.
§88,
pís. g)
vést
evidenci a dokumentaci zájemců o sociální službu, se kterými nemohl uzavřít
smlouvu o poskytnutí sociální služby z důvodů uvedených v § 91 odst. 3, písm.
b),
Pokud
to poskytovatel pojme takto, jak je výše popsáno, i když bude mít sebelépe
popsány střety zájmů, nemusí odmítnutí takového zájemce evidovat? Proč? Takto
by to bylo snadno kontrolovatelné. V praxi se to obrací proti lidem, kteří se neumějí
tak bránit a jsou poškozována jejich práva, která jsou jistě vyšší hodnotou,
než administrativní zátěž, kterou to přinese.
§88,
pís. k)
neprodleně
písemně oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností uvedenému v § 92
písm. a) ukončení poskytování pobytové sociální služby a služby sociální péče
osobě, která se může bez další pomoci a podpory ocitnout v situaci ohrožující
její život a zdraví, pokud tato osoba s takovým oznámením souhlasí.
V
zásadě znamená přidání povinností pro azylové domy, domy na půl cesty a
terapeutické komunity. Proč by o těchto lidech obecní úřad obce s rozšířenou
působností vědět neměli? Já myslím, že je dobré klienta, když mu ukončuji pobyt
(v prevenci nejspíš sankčně) aby měl informaci kam dál (se souhlasem) a oni o něm
věděli. Jak mají obce řešit sociální bydlení, když nevědí, kolik osob ho
potřebuje. Takhle by se o těch lidech v rámci výkonu státní správy v přenesené
působnosti vědělo. A nejde jen o poskytnutí bytu. Obce mají spoustu možností,
jak občanům pomoci. Setkal jsem se i s tím, že dali matce půjčku na kauci,
přístup je různý, ale důležité je obcím jejich existenci připomínat.
Budeme
rádi za jakýkoliv další podnět nebo námět k systémovým změnám v sociálních
službách. Pokud se chcete zapojit jako experti do činností na připravované
legislativě, využijte výzvy v následujících odkazech:
Výzvy
najdete na těchto odkazech:
Jakub
Šlajs Česká
asociace streetwork
|