V rámci
projektu podpořeného OPLZZ ESF „Zvyšování kvality a efektivity u kontaktních
sociálních služeb: nízkoprahových klubů pro děti a mládež a terénních
sociálních programů“ Vás ČAS zve k účasti na kulatých stolech, kde budete mít
možnost diskutovat své zkušenosti z hodnocení kvality resp. sebehodnocení
služeb, a podílet se tak na přípravě nově vznikajících metodik na daná témata.
Kulaté stoly se uskuteční ve dnech 24. a 25. ledna 2012 v Praze.
První kulatý
stůl na téma „Sebehodnocení kvality a měření efektivity v nízkoprahových
službách a terénních programech“ se bude konat dne 24. 1. 2012 od 10 do 18 hod.
v Domě světla, Malého 3, Praha 8. Diskusi moderují: Michal Zahradník a Jan
Syrový.
Cílem
kulatého stolu je sebrat zkušenosti poskytovatelů z oblasti sebehodnocení
služeb a diskutovat kritéria kvality a efektivity. Na základě výstupů z
kulatého stolu vytvoří expertní tým metodiku sebehodnocení a koncepci
vzdělávacího programu pro poskytovatele. Budete tak mít jedinečnou příležitost
podílet se na vzniku metodických materiálů pro sebehodnocení tak, aby
odpovídala praxi a potřebám Vašich zařízení.
Otázky do
diskuse:
Jaké jsou
vaše zkušenosti s procesy sebehodnocení ve vaší organizaci?
Co je cílem
sebehodnocení, za jakým účelem se provádí a pro koho se provádí (kdo a k čemu
výstupy sebehodnocení používá)?
Na jaké
oblasti se má sebehodnocení zaměřit?
Jaké
nástroje při sebehodnocení používat (škála, dotazník, tabulky apod.)?
Hodnotit
kvantitativně (poměr cena - výkon) a/nebo kvalitativně?
Kdo má
sebehodnocení realizovat a jak často? Jak se výsledky odráží v praxi?
Zda a jak
sdílet a porovnávat výsledky sebehodnocení s ostatními poskytovateli?
Kdo se může
kulatého stolu zúčastnit?
Primárně
mimopražská zařízení, ale mohou se hlásit i pracovníci z pražských zařízení.
Na setkání
se mohou přihlásit max. 2 pracovníci z jednoho zařízení.
Jeden
pracovník se může zúčastnit kulatého stolu na obě témata (hodnocení kvality a
sebehodnocení).
Účast na
kulatém stolu se bude zohledňovat při následném výběru hodnotitelů kvality,
hodnocených zařízení a zájemců o metodiku sebehodnocení.
Kapacita
setkání je 20 pracovníků.
V případě
Vašeho zájmu Vás prosíme o zaslání návratky do středy 18. 1. 2012. na email smejkalova@streetwork.cz.
Druhý kulatý
stůl, který se v rámci projektu podpořeného OPLZZ ESF „Zvyšování kvality a
efektivity u kontaktních sociálních služeb: nízkoprahových klubů pro děti a
mládež a terénních sociálních programů“ uskuteční je kulatý stůl na téma „Hodnocení
kvality v nízkoprahových službách a terénních programech“. Diskusi moderují
Tomáš Žák a Jindřich Exner a kulatý stůl se bude konat dne 25. 1. 2012 od 10 do
18 hod. v Domě světla, Malého 3, Praha 8.
Cílem
kulatého stolu je sebrat zkušenosti poskytovatelů z oblasti hodnocení kvality
služeb, na jejichž základě bude expertní tým definovat kritéria kvality a
vytvářet metodiku jednodenního hodnocení kvality a koncepci vzdělávacího
programu pro hodnotitele. Budete tak mít jedinečnou příležitost podílet se na
vzniku metodických materiálů pro hodnocení kvality tak, aby odpovídala praxi a
potřebám Vašich služeb.
Otázky:
Jaké jsou
vaše zkušenosti s hodnocením kvality (ČAS, MPSV, RVKPP)? Co vám přineslo
dobrého, co v procesu chybělo?
Jaké
nástroje používá Vaše zařízení pro průběžné hodnocení kvality?
Na jaké
oblasti (dle standardů) se má hodnocení kvality zaměřovat?
Jakou formou
má hodnocení probíhat (znalost metodických materiálů a existence dokumentace
vs. konkrétní kasuistiky a/nebo modelové příklady)?
Jaké
dokumenty zařízení jsou pro hodnocení relevantní resp. jakou formou s nimi při
hodnocení pracovat, aby nedocházelo ke střetu zájmů?
Jaké jsou
požadavky na kvalifikaci hodnotitelů?
Kdo se může
kulatého stolu zúčastnit?
Primárně
mimopražská zařízení, ale mohou se hlásit i pracovníci z pražských zařízení.
Na setkání
se mohou přihlásit max. 2 pracovníci z jednoho zařízení.
Jeden
pracovník se může zúčastnit kulatého stolu na obě témata (hodnocení kvality a
sebehodnocení).
Účast na
kulatém stolu se bude zohledňovat při následném výběru hodnotitelů kvality, hodnocených
zařízení a zájemců o metodiku sebehodnocení.
Uvítáme
účast zařízení, ve kterých proběhlo jednodenní hodnocení kvality podle
inovované metodiky.
Kapacita
setkání je 20 účastníků.
V případě
Vašeho zájmu Vás prosíme o zaslání návratky do středy 18. 1. 2012. na email smejkalova@streetwork.cz.
Již několik měsíců čelím situaci, která se bytostně dotýká i hodnocení kvality a tak píšu několik bodů:
• Zkušenosti – naše NZDM absolvovalo v roce 2007 audit ČASu a v roce 2009 inspekci.
• Jak to funguje v praxi:
- Audit ČASu platí 3 roky – nám tedy do poloviny roku 2010, od té doby se chystají reaudity a díky tomuto EU projektu nejspíše v roce 2012 asi proběhnou.
- Inspekce – MPSV mělo s vydáním zákona ambici provést inspekce ve všech sociálních službách do 3 let, pak to prodloužili že do 4 a pak do 5 let. Po 5 letech prošlo inspekcí v MSK 118 z 820 zaregistrovaných sociálních služeb, tedy asi 14 %. Byli jsme první NZDM v našem kraji, a celkem měli inspekci 4 NZDM z celkových 40. Terénní program ani jeden za celých 5 let.
- Novinka roku 2O12 – od ledna 2012 se inspekce přesunuly do kompetencí Úřadů práce v rámci sociální reformy – z kraje nejspíš žádný vyškolený inspektor na ÚP nepřešel a také externí inspektoři zatím nemají žádné smlouvy s ÚP. Kdy znovu nějaký systém inspekcí nastane??
• Můj názor na hodnocení kvality – od roku 2004 jsem se krok za krokem propracovávala zárodky standardů, metodik a směrnic. V naší pracovní skupině jsem byla v první linii sebevzdělávání ve standardech. Na sklonku roku 2011, po jednáních s úředníky sociálních odborů na kraji a několika městech jsem došla k závěru, že v našem státě zatím o kvalitu vůbec nejde.
• Zatím se bráním zuby nehty úplně zatrpknout, protože bych tím popřela několikaletou práci. Plně se přikláním, že každá služba, která chce být profesionální a své poslání a potřeby klientů bere vážně, musí pracovat s nějakým vnitřním systémem sebehodnocení. A to jak kvalitativním, tak kvantitativním. Možnost srovnání s jinými službami by bylo výborné.
• Pod tíhou výše vyjmenovaných faktů nevidím žádný smysl v utrácení dalších českých či evropských peněz za kontroly služeb z vnějšku do té doby, než sociální služby a vykonávaná práce nezačné být brána vážně.
Můj příspěvek pouze popisuje vlastní zkušenost a vůbec nebrojí proti chystanému projektu a procesům v něm plánovaných.