Oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních
 
.inzerce
05 | 03 | 18
Klub Beztíže
Kontaktní pracovník/ce
Klub Beztíže (nízkoprahový klub pro děti a mládež) při DDM Praha 3 - Ulita vypisuje výběrové řízení na pracovní pozici kontaktní pracovník/ice pro dět...
05 | 03 | 18
NZDM Futur
Kontaktní pracovník/ce

Organizace Šance pro Tebe, z.s. vypisuje výběrové řízení na pozici: Kontaktní pracovník s dětmi a mládeží v NZDM Futur 
Předpokládaný...
05 | 03 | 18
Terénní program pro rodiny
Sociální pracovník
Organizace Šance pro Tebe vypisuje výběrové řízení na pozici: Sociální pracovník pro práci s rodinou na Chrudimsku 

Předpokládaný nást...
05 | 03 | 18
Terénní program pro rodiny
Pedagogický pracovník v předškolce
Organizace Šance pro Tebe vypisuje výběrové řízení na pozici: Pedagogický pracovník v „předškolce“ pro sociálně znevýhodněné děti –...
05 | 03 | 18
Středisko Milíčův dům
Terénní sociální pracovník
Výběrové řízení na pozici Terénního sociálního pracovníka – Diakonie ČCE středisko Milíčův dům, Jaroměř

Náplň práce: 
...
Archiv >
 
 
 
HomeKlubyČlánkyVýkony a finance v NZDM v roce 2007

Další články klubu

30 | 12 | 08 Verze pro tisk

ČAS

Výkony a finance v NZDM v roce 2007

Na počátku roku 2008 proběhla výzva, aby zařízení NZDM a také Terénní programy zaměřené na děti a mládež zasílala vyplněné dotazníky, ve kterých Česká asociace streetwork bude sledovat, jak se vyvíjí počet klientů, kontaktů a jak jsou dané služby financovány. Email šel všem členským zařízením ČAS a následně i dalším zařízením NZDM, které figurují v adresáři ČAS. Celkem bylo osloveno 120 zařízení a vyplněných formulářů se vrátilo po urgování celkem 37.

ilustrační fotoNakonec bylo do srovnávacího procesu zařazeno 31 zařízení NZDM, některá z nich deklarovala, že v rámci NZDM provozují i službu v terénu, ale nevedou program odděleně a následně pak 6 samostatných Terénní programů. Protože právě u terénních programů byly dost rozdíly a byl jich malý počet, tyto programy jsem nevyhodnocoval a věnoval jsem se pouze NZDM.

Při vyhodnocování dat jsem se snažil vždy vyeliminovat zařízení, která vykazovala velkou odchylku od průměru a to například u financí, kde byla evidentně zaslána čísla za celou organizaci, nebo u jiných sledovaných hodnot nebylo pochopeno co daná veličina ukazuje (například že průměrný počet klientů na den by se měl rovnat výsledku rovnice - Počet kontaktů/Počet otvíracích dní v roce) a podobně. Jinak co říci obecně k získaným datům. Poslední podobné šetření proběhlo v roce 2005 a musím říci, že čísla lze daleko lépe porovnávat. V mnohém si už daleko více rozumíme a hodně kvantifikačních ukazatelů chápeme více méně podobně (kontakt, počet uživatelů atd.). Na tom má lví podíl:

  • a) vzdělávání
  • b) pojmosloví
  • c) evidenční programy.

Doufám, že sjednocování v chápání jednotlivých dat bude dále pokračovat.

Co se týče financí a provozních ukazatelů, tak tam se ukazuje velký rozdíl v tom, v jakém kraji se zařízení nachází a také v tom, co kdo považuje za samostatný program . Objevují se čísla na provoz NZDM od 600 000,- do 3 300 000,-. Neplatí, však úměra čím větší rozpočet tím více klientů, výkonů. Někdy se spíše zdá, že je tomu naopak. Pro zajímavost pár čísel dat, jedná se o průměrné hodnoty .

Finanční ukazatele:

Náklady na jedno zařízení NZDM   
1 385 000,-
Kolik stojí průměrně jede kontakt
299,-
Kolik stojí jeden klient za rok
4 850,-
max. hodnota: 34 000,-
min.hodnota: 1 991,-
Náklady na provozní den
7 044,-

 

 

 

 

 

Provozní ukazatele:

Otevřeno dnů v roce
196 dní
Průměrně za týden
3,7 dní
Počet pracovníků v přímé práci
2,7 úvazku
Počet pracovníků managementu   
1,29 úvazku

 

 

 

 

Zdroje financování v roce 2007

  • MPSV - 41 procent
  • Kraj - 15 procent
  • Město - obec - 13 procent
  • Nadace - 12 procent
  • Sponzoři - 3 procenta
  • Jiné - 16 procent

Stále ještě je vidět velký počet procent financování od nadací, jelikož v tomto období se tématem NZDM zajímala Nadace Vodafone ČR.

Ukazatele výkonů:

Nyní pár čísel, která se budou věnovat něčemu, co je možné nazvat, kvantifikačními ukazateli. Jsou to čísla, která ukazují s kolika klienty a jak v zařízení pracujeme. Nelze říci, že program, který vykazuje velké množství klientů a kontaktů je tím nejlepším a nejkvalitnějším. Musíme vzít v úvahu, v jaké lokalitě se nachází s jakou cílovou skupinou pracuje a jaké má stanoveny cíle. Pokud program má za cíl „minimalizace rizik a prevence“ tj. podávat informace tak, aby se mladí vyvarovali rizikovému chování, tak by měla být čísla ohledně prvokontaktů, klientů, kontaktů spíše vyšší. Pokud je cílem projektu doprovázet uzavřenou skupinu klientů třeba směrem k ukončení školy a zapojení se do práce. Tak budou čísla naopak menší. V každém případě Vám může porovnání s průměrem něco napovědět.

Snažili jsme se o porovnání základních třech ukazatelů, které jsou poskytovány v rámci dotačních řízení tj.

Počet klientů za rok: Tento údaj se rovná počtu uživatelů služby (osoby z cílové skupiny, se kterými byla uzavřena dohoda alespoň na úrovni adaptačního (minimálního cíle NZDM - pobyt v zařízení). Uživatel je tedy chápán jako počet uživatelů za rok, se kterými je uzavřena smlouva a jsou aktuálně v procesu plánování, nebo naplňování cílů plánu.

Průměrná hodnota: 185 klientů za rok (max. hodnota 502, min.hodnota 40)

Počet kontaktů: Pobyt v zařízení - Interakce (ohraničená časem = lze určit začátek a konec) mezi uživatelem služby, pracovníkem zařízení nebo zařízením a to v otvírací době zařízení, nebo v pracovní době pracovníka. Kontakt - pobyt v zařízení by měl přesahovat časovou dotaci 5 minut.

Znaky kontaktu jsou ohraničení v čase, záměrnost, sdílený obsah ( oba účastníci jsou si ho vědomi a mohou o něm podat zprávu i když jejich referování o obsahu se může lišit) – kontakt nutně vede ke „zvědomování a zažití reálných příležitostí uživatele“ ( to znamená, že připravuje půdu k poskytnutí intervence (ta sama o sobě vůbec nemusí, ale může být součástí kontaktního děje).

Počet kontaktů je celkový počet uživatelů, kteří v jeden den čerpali službu (sečteno za rok).

Průměrná hodnota: 4226 kontaktů za rok (max. hodnota 11098, min. hodnota 1115)

Počet prvokontaktů: Počet osob, které v daném roce využilo služeb NZDM poprvé (tedy bylo se službou v kontaktu poprvé).

Průměrná hodnota: 87 kontaktů za rok (max. hodnota 338, min. hodnota 6)

Jednotlivé intervence

Níže uvedený graf ukazuje pouze orientační přehled průměru intervencí - výkonů na zařízení. Z 31 dodaných souborů dat bylo relevantních pro porovnání a zprůměrování cca. 15 zařízení. Odchylky byly dost veliké a zřejmě odrážely rozdílné chápání jednotlivých výkonů. Pohybovali se např. poradenství bylo min. 5 a max. 1300. graf Proto jde pouze o orientační čísla.

Závěrečné shrnutí

Co dodat. Optimistické je, že se prostředí výkonů a statistik našich služeb pomalu kultivuje. Zajímavé by bylo porovnat zařízení, která vykazují intervence, klienty a kontakty např. v programu PEPA. Ukázalo by se, třeba, že tam jsou odchylky nižší? Nebo že je pro validitu výkaznictví směrodatnější to jak jednotlivou veličinu chápeme. No uvidíme data za rok 2008.

PS: Pokud má některé zařízení, které dodalo data z roku 2007 chuť se blíže porovnat s ostatními, zašlu mu elektronicky tabulky, kde je to možné. Nebude jen vidět, jména jednotlivých zařízení, s kterými se bude porovnávat. Svoje čísla nejspíš pozná.

Jindra Racek


KOMENTÁŘE
Jméno Příspěvek
Přidejte svůj komentář (*):   
Jméno (*):
Email (*):
URL:
Kolik je dva plus tři? (**)
Předmět (*):
(*) povinné údaje
(**) kontrolní antispamová otázka
BB help BB code formátování - nápověda
Pozor! Čtěte! Pravidla diskuse na portálu StreetWork.cz
 
.Home .Odborná sekce .Fórum TP .Otázky a odpovědi .Fotogalerie .Odkazy .Partneři .Mapa portálu
.Metodika .ČAS .Členství v ČAS .Vzdělávání .Konference .Týden klubů .Cena . . .RSS kanál .Odběr novinek emailem | ČAS © 2006 - 2022 | portal@streetwork.cz