30 | 12 | 08
ČAS
Výkony a finance v NZDM v roce 2007
Na počátku roku 2008 proběhla výzva, aby zařízení NZDM a také Terénní programy zaměřené na děti a mládež zasílala vyplněné dotazníky, ve kterých Česká asociace streetwork bude sledovat, jak se vyvíjí počet klientů, kontaktů a jak jsou dané služby financovány. Email šel všem členským zařízením ČAS a následně i dalším zařízením NZDM, které figurují v adresáři ČAS. Celkem bylo osloveno 120 zařízení a vyplněných formulářů se vrátilo po urgování celkem 37. Nakonec bylo do srovnávacího procesu zařazeno 31 zařízení NZDM, některá z nich deklarovala, že v rámci NZDM provozují i službu v terénu, ale nevedou program odděleně a následně pak 6 samostatných Terénní programů. Protože právě u terénních programů byly dost rozdíly a byl jich malý počet, tyto programy jsem nevyhodnocoval a věnoval jsem se pouze NZDM. Při vyhodnocování dat jsem se snažil vždy vyeliminovat zařízení, která vykazovala velkou odchylku od průměru a to například u financí, kde byla evidentně zaslána čísla za celou organizaci, nebo u jiných sledovaných hodnot nebylo pochopeno co daná veličina ukazuje (například že průměrný počet klientů na den by se měl rovnat výsledku rovnice - Počet kontaktů/Počet otvíracích dní v roce) a podobně. Jinak co říci obecně k získaným datům. Poslední podobné šetření proběhlo v roce 2005 a musím říci, že čísla lze daleko lépe porovnávat. V mnohém si už daleko více rozumíme a hodně kvantifikačních ukazatelů chápeme více méně podobně (kontakt, počet uživatelů atd.). Na tom má lví podíl: - a) vzdělávání
- b) pojmosloví
- c) evidenční programy.
Doufám, že sjednocování v chápání jednotlivých dat bude dále pokračovat. Co se týče financí a provozních ukazatelů, tak tam se ukazuje velký rozdíl v tom, v jakém kraji se zařízení nachází a také v tom, co kdo považuje za samostatný program . Objevují se čísla na provoz NZDM od 600 000,- do 3 300 000,-. Neplatí, však úměra čím větší rozpočet tím více klientů, výkonů. Někdy se spíše zdá, že je tomu naopak. Pro zajímavost pár čísel dat, jedná se o průměrné hodnoty . Finanční ukazatele: Náklady na jedno zařízení NZDM
| 1 385 000,-
| Kolik stojí průměrně jede kontakt
| 299,-
| Kolik stojí jeden klient za rok
| 4 850,-
| max. hodnota: 34 000,- | min.hodnota: 1 991,- | Náklady na provozní den
| 7 044,-
|
Provozní ukazatele: Otevřeno dnů v roce
| 196 dní
| Průměrně za týden
| 3,7 dní
| Počet pracovníků v přímé práci
| 2,7 úvazku
| Počet pracovníků managementu
| 1,29 úvazku
|
Zdroje financování v roce 2007
- MPSV - 41 procent
- Kraj - 15 procent
- Město - obec - 13 procent
- Nadace - 12 procent
- Sponzoři - 3 procenta
- Jiné - 16 procent
Stále ještě je vidět velký počet procent financování od nadací, jelikož v tomto období se tématem NZDM zajímala Nadace Vodafone ČR. Ukazatele výkonů: Nyní pár čísel, která se budou věnovat něčemu, co je možné nazvat, kvantifikačními ukazateli. Jsou to čísla, která ukazují s kolika klienty a jak v zařízení pracujeme. Nelze říci, že program, který vykazuje velké množství klientů a kontaktů je tím nejlepším a nejkvalitnějším. Musíme vzít v úvahu, v jaké lokalitě se nachází s jakou cílovou skupinou pracuje a jaké má stanoveny cíle. Pokud program má za cíl „minimalizace rizik a prevence“ tj. podávat informace tak, aby se mladí vyvarovali rizikovému chování, tak by měla být čísla ohledně prvokontaktů, klientů, kontaktů spíše vyšší. Pokud je cílem projektu doprovázet uzavřenou skupinu klientů třeba směrem k ukončení školy a zapojení se do práce. Tak budou čísla naopak menší. V každém případě Vám může porovnání s průměrem něco napovědět. Snažili jsme se o porovnání základních třech ukazatelů, které jsou poskytovány v rámci dotačních řízení tj. Počet klientů za rok: Tento údaj se rovná počtu uživatelů služby (osoby z cílové skupiny, se kterými byla uzavřena dohoda alespoň na úrovni adaptačního (minimálního cíle NZDM - pobyt v zařízení). Uživatel je tedy chápán jako počet uživatelů za rok, se kterými je uzavřena smlouva a jsou aktuálně v procesu plánování, nebo naplňování cílů plánu. Průměrná hodnota: 185 klientů za rok (max. hodnota 502, min.hodnota 40) Počet kontaktů: Pobyt v zařízení - Interakce (ohraničená časem = lze určit začátek a konec) mezi uživatelem služby, pracovníkem zařízení nebo zařízením a to v otvírací době zařízení, nebo v pracovní době pracovníka. Kontakt - pobyt v zařízení by měl přesahovat časovou dotaci 5 minut. Znaky kontaktu jsou ohraničení v čase, záměrnost, sdílený obsah ( oba účastníci jsou si ho vědomi a mohou o něm podat zprávu i když jejich referování o obsahu se může lišit) – kontakt nutně vede ke „zvědomování a zažití reálných příležitostí uživatele“ ( to znamená, že připravuje půdu k poskytnutí intervence (ta sama o sobě vůbec nemusí, ale může být součástí kontaktního děje). Počet kontaktů je celkový počet uživatelů, kteří v jeden den čerpali službu (sečteno za rok). Průměrná hodnota: 4226 kontaktů za rok (max. hodnota 11098, min. hodnota 1115) Počet prvokontaktů: Počet osob, které v daném roce využilo služeb NZDM poprvé (tedy bylo se službou v kontaktu poprvé). Průměrná hodnota: 87 kontaktů za rok (max. hodnota 338, min. hodnota 6) Jednotlivé intervence Níže uvedený graf ukazuje pouze orientační přehled průměru intervencí - výkonů na zařízení. Z 31 dodaných souborů dat bylo relevantních pro porovnání a zprůměrování cca. 15 zařízení. Odchylky byly dost veliké a zřejmě odrážely rozdílné chápání jednotlivých výkonů. Pohybovali se např. poradenství bylo min. 5 a max. 1300. Proto jde pouze o orientační čísla. Závěrečné shrnutí
Co dodat. Optimistické je, že se prostředí výkonů a statistik našich služeb pomalu kultivuje. Zajímavé by bylo porovnat zařízení, která vykazují intervence, klienty a kontakty např. v programu PEPA. Ukázalo by se, třeba, že tam jsou odchylky nižší? Nebo že je pro validitu výkaznictví směrodatnější to jak jednotlivou veličinu chápeme. No uvidíme data za rok 2008. PS: Pokud má některé zařízení, které dodalo data z roku 2007 chuť se blíže porovnat s ostatními, zašlu mu elektronicky tabulky, kde je to možné. Nebude jen vidět, jména jednotlivých zařízení, s kterými se bude porovnávat. Svoje čísla nejspíš pozná. Jindra Racek
|