05 | 12 | 16 
Individuální plánování s romskými dětmi
Katarína Šenkeříková zúročila svoji šestiletou praxi v NZDM
sepsáním dvou odborných textů na téma, které žádného kontaktního pracovníka
nenechá lhostejného – individuální plánování. S některými klienty je
plánování snadné a radostné. S jinými však vznik smysluplného plánu a jeho
naplnění vyžaduje velkou dávku pracovníkovy invence. Ve své absolventské i bakalářské
práci se Šenkeříková zaměřuje na poměrně náročnou cílovou skupinu a pokouší se odpovědět na otázku, jak na plánování s uživateli
v Nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež (NZDM), zejména s romskými
uživateli ve věku 6 až 14 let.
Individuální plánování je zákonnou povinností ve všech
sociálních službách dle Zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. A každá
služba, dle svých specifik a cílové skupiny si musí vytvořit pro plánování
vhodnou metodiku. V současnosti její obsah kontrolují Standardy kvality
sociálních služeb dle Vyhlášky č. 505/2006, kterou se provádějí některá
ustanovení zákona o sociálních službách.
Souhlasím s Bednářem, že individuální plánování nelze
zúžit pouze na naplnění standardů. Měl by to být komplexní náhled na
nepříznivou sociální situaci uživatele a práci s ní prostřednictvím plánování
služby se zřetelem na osobní cíle uživatele. (Bednář, 2016)
Cílová skupina NZDM je pro proces individuálního
plánování náročná zejména tím, že se jedná často o děti a mládež bez jasné
zakázky a též bez uvědomění si své nepříznivé situace. O to důležitější je
vytvoření vztahu důvěry, který může uživatelům NZDM pomoct v orientaci a
pojmenování jejich problémů. Dále je důležitá odbornost a tvořivost pracovníků
při zjišťování a práci s nepříznivou sociální situací. Svou prací bych ráda
inspirovala pracovníky v NZDM v individuálním plánování s obdobnou cílovou
skupinou. Cílem bakalářské práce je Vytvoření metodiky individuálního plánování
pro uživatele NZDM se zaměřením na romské uživatele ve věku 6 až 14 let.
Cílovou skupinu jsem si zvolila na základě praktické
poptávky mých kolegyň v NZDM ZRNKO, kde jsem před několika lety pracovala, a
kde jsem také zpracovávala svojí empirickou absolventskou práci na téma
evaluace stávajícího způsobu plánování s uživateli zařízení, se zaměřením na
romské uživatele ve věku 6 až 14 let. Potřebovaly nově uchopit individuální
plánování s touto cílovou skupinou. Tuto užší cílovou skupinu jsem si vybrala
také proto, že u mladších uživatelů (6-14 let), byl způsob individuálního
plánování inspekcí kritizován více než plánování s uživateli staršími (15-18
let). Na uživatele z romského etnika se zaměřuji proto, že nyní tvoří převážnou
část uživatelů NZDM ZRNKO a také proto, že jsou více specifičtí, oproti
ostatním uživatelům NZDM, co se týče navazování vztahu s pracovníky a také, co
se týče práce s jejich nepříznivou sociální situací. Jsou silně ohrožení
sociální exkluzí a prostřednictvím individuálního plánování je potřeba je
podporovat v úspěšném začlenění do společnosti.
Bakalářská práce je prací teoretickou, aplikačního
charakteru, s cílem vytvoření metodiky individuálního plánování pro specifickou
cílovou skupinu. Využila jsem hlavně metod dedukce a konkretizace pro vytvoření
modelu nové metodiky. Strukturu práce jsem rozdělila na teoretická východiska k
tématu práce, kde popisuji zejména specifika cílové skupiny NZDM a také způsoby
individuálního plánování v sociálních službách v ČR. Dále uvádím teorie a
metody sociální práce, které jsem použila ve vytvářené metodice. V metodické
části následuje samotná metodika s praktickými příklady využití jednotlivých
technik z použitých teorií. Závěr práce tvoří shrnutí a zhodnocení naplnění
cíle práce.
Bc. Katarína Šenkeříková
|