02 | 01 | 15
Specifika terénní práce na malém městě
Specifika výkonu terénní sociální
práce s uživateli drog na malém městě pracovnicí v tomto městě trvale žijící
Úvod
Terénní program Ulice - Agentura
sociální práce, o. s. (dále jen Ulice) byl počátkem roku 2013 osloven Krajským
úřadem Plzeňského kraje s nabídkou vykonávat terénní sociální práci u osob
závislých na návykových látkách v regionech Plzeňského kraje. Vzhledem k tomu,
že náš terénní program má již více jak desetiletou zkušenost s touto činností v
Plzni a v Rokycanech, výzvy se zhostil a od dubna 2013 pravidelně vysílá své
pracovníky ještě do Klatov a do Nepomuka.
Předkládaný text jsem zacílila jen na
streetwork v Nepomuku, protože se domnívám, že by mohlo být zajímavé podělit se
o specifika a etická dilemata, jež jsem zde jako streetworkerka zaznamenala.
Zajímavé mi přijde hlavně to, že terénní sociální práci vykonávám v místě, kde
od raného dětství žiji. A to s ohledem na fakt, že jde o malé město jak svou
rozlohou (1.278 ha), tak celkovým počtem obyvatel (3.749 osob).
Další zajímavost vidím v tom, že mi
vedení Ulice svěřilo pozici zodpovědné pracovnice. Díky této pozici také ručím
za kvalitu odvedených výkonů při práci s uživateli drog v Nepomuku, což s sebou
nese i mou faktickou přítomnost při pravidelném monitoringu této lokality.
Zodpovědnou pracovnicí jsem se stala hlavně proto, že jsme v tom vedení i já
spatřovali určité výhody - lokalitu jsem znala, měla jsem určité povědomí o
výskytu skryté drogové komunity v Nepomuku a o místech, kde se tyto osoby mohou
vyskytovat. Zároveň jsme si však byli vědomi i rizik, které s tímto úkolem
mohou nastat.
O tématu jsem se rozhodla psát hlavně
proto, že jde o situaci, jež může potkat každého. A pokud se tak stane, je na
místě přemýšlet, proč jsme se pro tuto cestu rozhodli. Co to přinese klientům,
co pracovníkovi, jenž se úkolu zhostil, a co organizaci, která o tom rozhodla.
Specifika a etická dilemata jsem
definovala na základě pozorování, kontaktní práce s nepomuckými klienty, i díky
sebereflexi a zpětné vazbě od mých kolegů v rámci porad a supervizí. Článek
píši ve dvou rovinách - v osobní a v odborné. Také zdůrazňuji, že nejde o
návod, jak s tématem pracovat, protože je vždy nutné přistupovat k dané situaci
individuálně, zvažovat jak osobnost pracovníka, tak pohlížet na situaci v
kontextu a v daném čase.
Důvěra a anonymita
V první řadě jsem si kladla otázku,
co může ovlivnit důvěru/nedůvěru klientů vůči terénnímu programu jako celku. K
navázání důvěry do určité míry napomáhá anonymita klientů. Běžnou praxí našeho
programu při zvyšování důvěry u klientů v jiných regionech je opora v anonymním
poskytování služeb s důrazem na mlčenlivost dle Zákona č. 108/2006 Sb. o
sociálních službách. Tuto praxi jsme používali i v Nepomuku. Zde však docházelo
k netypickým situacím, které popíši níže.
Bylo důležité uvědomit si, že
anonymitu klientů nelze chápat jen v jedné rovině. Je nutné nahlížet na ni
minimálně ve dvou rovinách:
- Být anonymní osobou ve směru k
pracovníkům a terénnímu programu jako celku, což klientům dává určitou
dobrovolnost v tom, co chtějí o své osobě sdělit, a určitý pocit bezpečí v tom
smyslu, že se nemusejí obávat prozrazení týkající se jejich užívání drog ze
strany zaměstnanců Ulice (zaměstnanci neznají klienty a klienti neznají
pracovníky).
- Nebýt viděn při čerpání služeb
terénního programu nikým z místních obyvatel z důvodu rizika stigmatizace a
odsouzení klienta místními.
Nejprve bych se zaměřila na
problematiku být anonymní osobou ve směru k pracovníkům a terénnímu programu
jako celku. Při streetworku v Nepomuku došlo k situacím, kdy jsem kontaktovala
několik osob, jež znám z osobního života a u nichž jsem měla povědomí o jejich
kladném vztahu k drogám. Tyto osoby se většinou staly i klienty našeho
programu. Některé klienty tedy znám celými jmény, znám jejich bydliště, rodinné
anamnézy, atd. Jiné klienty znám naopak jen povrchně, tzn. křestními jmény, od
vidění, či z vyprávění. A některé neznám vůbec, těch je však nejméně. Musím ale
určitě ještě sdělit, že se nejedná o osoby mně blízké, kterým bych se svěřovala
s niterními záležitostmi, či s nimi trávila svůj volný čas.
Problém s anonymitou (v dané rovině)
jsem řešila s těmi klienty, u kterých jsem znala minimálně jejich celá jména. V
těchto situacích jsem se opírala o argument mlčenlivosti terénního programu
jako celku i jednotlivých pracovníků. Během prvokontaktu jsem s některými
klienty trávila určitou jeho část podrobným vysvětlováním termínu
„mlčenlivosti“ včetně konkrétních příkladů, např. „Když se bude někdo z
Nepomuka ptát, jestli jsi náš klient / nebo, co jsme spolu probírali, odpovím
mu, že mám mlčenlivost a nemůžu k věci nic říct. Nic nesmím říct ani policii,
pokud to nespadá do oznamovací povinnosti. A pokud svou mlčenlivost poruším,
můžu jít do vězení.“
Některé klienty toto vysvětlení
přesvědčilo a napomohlo k opakovaným kontaktům s programem. Naopak jiné klienty
tento argument nepřesvědčil a kontakty s nimi se již neopakovaly.
Stejně intenzivně jsem se zabývala
druhou rovinou anonymity klientů (nebýt viděn při čerpání služeb terénního
programu nikým z místních obyvatel). Předpokládala jsem, že v tak malém městě
jako Nepomuk bude obtížné zajistit klientům potřebné soukromí při využívání
služeb terénního programu. Obávala jsem se (a někteří nepomučtí klienti také),
aby vlivem spolupráce mezi programem a klienty nedocházelo k jejich
stigmatizaci ze strany místních občanů a institucí, jež by mohla vyústit v
diskriminaci klientů kvůli drogové závislosti, popř. by mohla skončit až
sociální exkluzí stigmatizovaného.
Osobně jsem se musela potýkat s
několika případy, kdy mě mí známí v rámci neformálního rozhovoru žádali o
identifikaci nepomukuckých klientů, či se dotazovali na konkrétní osoby. Motivy
jejich dotazů byly různé. Svoji potřebu odhalit identitu klientů nebo určitého
klienta odůvodňovali nutností chránit sebe, své blízké, ale i své věci před
nepomuckými uživateli drog. Dalšími důvody byly: zvědavost, touha znát skrytou
komunitu uživatelů drog v Nepomuku, ale také potřeba vložit se do konkrétního
případu a ovlivnit život určité osoby. V takovém případě jsem jen stroze
konstatovala: „O své práci nechci hovořit.“ nebo „O konkrétních případech
nesmím mluvit. Jsem vázána mlčenlivostí.“
Na základě problematiky anonymity
jsem rozdělila nepomucké klienty do tří skupin, a to dle jejich projevů chování
a jednání při představování, popř. poskytování služeb. Jedná se o skupiny:
1. Skupina klientů, kteří mají k
zodpovědné pracovnici, a tedy i ke službě, důvěru.
Tzn. že klient nemá zábrany a svěřuje
se svými problémy týkajícími se užívání drog, jeho zdravotní a sociální
situace, důvěřuje informacím, radám a doporučením od pracovníků.
V této skupině je od dubna 2013 do
dubna 2014 zastoupeno celkem 23 % z celkového počtu klientů.
2. Skupina klientů, kteří zaujímají
vůči zodpovědné pracovnici, a tedy i vůči službě, nedůvěru, ale kontakty se
opakují.
Tzn.: klient testuje pracovníkovy
znalosti a dovednosti, klient zkresluje informace ohledně užívání drog, což se
v praxi projevuje např. tak, že klient žádá výměnu injekčního materiálu s
dovětkem, že injekční sety mění pro kamaráda, přesto však tento klient vykazuje
zřetelné znaky užívání drog, např. u uživatele pervitinu tiky v obličeji,
typická syntetická vůně z těla, paranoidní myšlení, zřetelné vpichy po injekční
aplikaci. V této skupině je od dubna 2013 do dubna 2014 zastoupeno 43 %
klientů.
3. Skupina klientů, kteří zaujímají
vůči zodpovědné pracovnici, a tedy i vůči službě, nedůvěru, kontakt s nimi
proběhl v Nepomuku jen jednou.
Zde je zastoupeno od dubna 2013 do
dubna 2014 z celkového počtu klientů 34 %.
První kategorie klientů, tedy ta, jež
terénnímu programu důvěřuje, vytváří ideální podmínky pro výkon terénní
sociální práce. S touto skupinou se výborně spolupracuje - klienti jsou
otevření, komunikativní, nebrání se delšímu kontaktu s pracovníky a jsou
ochotni sdělovat informace o místních poměrech drogové komunity. Tuto skupinu
vnímám i jako pomyslnou „spojku“ mezi skrytou nepomuckou drogou komunitou a
pracovníky programu, tzn. že klienti spadající do první skupiny informují
skrytou drogovou scénu o působnosti Terénního programu Ulice v Nepomuku, příp.
jim zajišťují čisté injekční stříkačky i doplňkový materiál pro bezpečnější
injekční aplikaci (alkoholové tampóny, filtry na filtrování drogy; dále jen HR
materiál), či tiskoviny a informace od pracovníků načerpané. Myslím si, že i
tento sekundární přísun HR materiálu k potřebným v podstatě naplňuje smysl
přístupu Harm Redaction, kterým se náš terénní program řídí. Druhá a třetí
skupina klientů potřebuje důvěru ke mně jako pracovnici, a tedy i ke službám
programu, teprve získat.
V rámci problematiky stigmatizace
bych ráda uvedla názorný příklad z praxe, ve kterém došlo k ohrožení anonymity
klienta. Asistovala jsem klientovi při jednání na městském úřadě. Sraz s
klientem byl domluven cca 100 m od úřadu. Během cesty na úřad jsme potkali moji
známou, která se mnou chtěla zahájit konverzaci. V takové situaci doporučuji
okamžité ukončení konverzace hned v počátku, a to bez zbytečného vysvětlování.
Vysvětlování totiž může klienta vystavit obávané stigmatizaci a pokračování v
rozhovoru (se známou) bych vnímala jako velmi neprofesionální. Dále je vhodné
ošetřit situaci dotazováním na vjemy, pocity a dojmy klienta, aby nemusel
potlačovat negativní emoce, jež by mohly ovlivnit jeho chování při jednání na
úřadě.
A co se při budování důvěry u klientů
osvědčilo nejvíce? V první řadě jsem se ptala, podle jakých ukazatelů změřit
efektivitu zvolených strategií, které jsem užívala. Jako jasné ukazatele se mi
nabízely: četnost kontaktů u jednotlivých klientů a zpětná vazba klientů
týkající se jejich pocitů při kontaktu (rozuměj, zda se při kontaktu klient
cítil bezpečně / v nebezpečí).
Vycházím-li z těchto ukazatelů,
osvědčilo se:
- Poskytnout klientům čas a prostor:
- Aby se mohli seznámit s fungováním
služby.
- Aby si ověřili, že pracovníci
skutečně dodržují mlčenlivost a že se snaží minimalizovat stigmatizaci klientů
v Nepomuku tím, že zvažují vhodnost místa pro kontaktování klienta i způsob
nabízení a poskytování služby na ulici.
- Projevovat o klienta a jeho situaci
opravdový nehraný zájem, ale s jasně vymezenými hranicemi:
- Tzn. aby se zájem o klienta
nepřeklopil ve výslech klienta. Přistupovat k němu jako k jedinečnému
individuu.
- Při nabízení a poskytování služeb na
ulici:
- Hledat opuštěná místa pro
(prvo)kontakt. Dále volit a provádět (prvo)kontakt jen s jedním klientem. A
nebo naopak nabízet službu ve skupině, jež se skládá z již aktivních klientů a
dosud neoslovených uživatelů drog.
- Také pomáhá pozitivní hodnocení
programu od aktivních klientů v Nepomuku směrem ke skryté nepomucké drogové
komunitě. Toto hodnocení pak může motivovat další nepomucké uživatele drog k
vyhledání služeb terénního programu, příp. se nezdráhat využít jí v případě
oslovení.
Osoba pracovníka
Dále jsem se zabývala svými
osobnostními předpoklady. Zvažovala jsem nejen to, zda jsem dostatečně odborně
vybavená pro výkon streetworku s uživateli drog na malém městě, ve kterém od
raného dětství trvale žiji, ale i zda jsem psychicky odolná vůči nástrahám,
které si na sebe tímto úkolem beru. Ohledně své psychické odolnosti mohu
konstatovat, že mě práce v Nepomuku zatím spíše naplňuje, než-li vysiluje. S
psychickou odolností dle mého názoru mimo jiné úzce souvisí i kvalita zvládání
případných dopadů vyplývajících z výkonu terénní sociální práce v Nepomuku na
můj soukromý život. To zda, popř. jak ovlivní moje vztahy s blízkými, s
ostatními nepomuckými občany (kam řadím i klienty programu) a dalšími
institucemi. Proto jsem se věnovala i definici potencionálních rizik hrozících
ze strany klientů vůči mé osobě a vůči mým blízkým.
Mezi největší rizika jsem zahrnula:
- manipulaci ze strany klientů vůči mé
osobě, či mým blízkým (např. vydírání, vyhrožování, touha získat privilegia v
terénním programu na základě „staré známosti“ se mnou, či mými blízkými),
- slovní, či fyzické napadení mé osoby,
či mých blízkých,
- kontaktování klientem v mém domácím
prostředí, či na ulici mimo mou pracovní dobu,
- pomluvy týkající se mé osoby, či mých
blízkých kolující v obci.
Abych předešla manipulaci ze strany
klientů, musela jsem být pevná ohledně pravidel terénního programu. Tzn.
neventilovat při kontaktech s klienty žádné citlivé informace ze svého
soukromí. Pokud se nějaký klient na soukromé věci dotazuje, myslím si, že je na
místě informace neposkytnout a vysvětlit klientovi svůj postoj - vystupuji zde
v pozici pracovníka terénního programu a sdělením takových informací bych
porušila vnitřní pravidla, která v práci máme.
Abych snížila riziko slovního, či
fyzického napadání sebe a mých blízkých ze strany klientů, snažila jsem se vést
kontakty s klienty vždy tak, aby obě strany odcházely z kontaktu spokojené, ale
zároveň s jasně určenými hranicemi služby.
Ohledně kontaktování mé osoby ze
strany klientů v mém domácím prostředí, či na ulici mimo mou pracovní dobu jsem
zvolila strategii vyhýbat se ve svém volnu místům, kde jsou klienti
kontaktováni při terénní práci v Nepomuku. V žádném případě klientům nesděluji
svou aktuální adresu bydliště, abych předešla tomu, že mě budou klienti
vyhledávat doma. Někoho možná napadá otázka, jak je možné, že klienti, které
osobně znám, neznají aktuální adresu mého bydliště. Na to existuje jednoduchá
odpověď, před pár lety jsem se přestěhovala od rodičů do jiného bytu, který je
na takovém místě, že v podstatě málokdo tuší, že se tu vůbec může bydlet.
Když se potkám na ulici ve svém volnu
s nepomuckými klienty, nikdy je nezdravím první. Naopak vyčkám, zda mě
kontaktují sami. Pokud jde jen o pozdrav, odpovím pozdravem. Pokud by ale mělo
jít o žádost využít službu tady a teď, vysvětlím, že dnes neprovádím terénní
práci a odkážu je na nejbližší termín, kdy terén v Nepomuku bude.
U čtvrtého typu rizika jsem měla
potřebu ošetřit situaci hlavně u svých blízkých, a to z obavy narušení vztahů
mezi námi. Proto jsem své blízké hned při zahájení terénní sociální práce v
Nepomuku seznámila s tím, co budu ve městě dělat, a zcela otevřeně jsem jim
vysvětlila své obavy týkající se výskytu možných pomluv ze strany místních
občanů. Myslím si, že jsem tímto počinem situaci dostatečně ošetřila.
I přesto, že jsem byla připravena
vypořádat se s výše uvedenými rizikovými situacemi, aktuálními se staly jen dvě
z nich, a to kontaktování mé osoby klienty na ulici v mém volnu a snaha o
manipulaci ze strany klientů ve smyslu obměkčení pravidel programu na základě
staré známosti se mnou. V obou případech jsem zvolila asertivní techniku
pokažené gramofonové desky.
Konkrétně bych zde chtěla popspat
několik případů:
Každé ráno jezdím vlakem do práce. Na
vlakovém nádraží se jeden čas vyskytoval klient, který mě pokaždé kontaktoval s
žádostí o poskytnutí nějaké služby. Opakovaně jsem mu vysvětlovala, že ve městě
poskytuji služby jen ve vyhrazenou dobu. Tento rituál probíhal několik měsíců,
než klient pochopil, že z nastavené hranice neslevím.
Další případ se týká obměkčení
pravidla týkajícího se počtu vydávaných injekčních stříkaček. Jeden z místních
klientů neustále požadoval více stříkaček, než na kolik měl nárok, zároveň pro
něj byl ale problém s jejich vracením po použití. Jako argumenty, proč bych
měla udělat v pravidlech u jeho osoby výjimku, uváděl, že jsme staří známí, či
že klienta budu mít na svědomí, pokud nemocní nějakou krví přenosnou infekcí.
Bylo mu neustále vysvětlováno, že čím větší počet použitých stříkaček přinese,
tím víc jich poté dostane sterilních, a nebude tedy potřebovat stříkačky navíc.
Jde o klientovu zodpovědnost.
Také se mi stalo, že jsem stála ve
skupině klientů, když v tom se jeden z nich začal svěřovat ostatním, že mě zná
ze základní školy, že jsme byli kamarádi a že má díky tomu u mě při poskytování
služeb privilegia. Ostatní ze skupiny se na mě podívali a požadovali
vysvětlení. Klient souhlasil, abych se k věci vyjádřila. Potvrdila jsem tedy,
že se známe z minulosti a že jsme se jako děti setkávaly ve škole, to však
nemění nic na tom, že ke klientovi zaujímám stejný přístup jako ke všem
ostatním klientům. Žádná privilegia u mě nemá a mít nebude. A skutečně to
dodržet.
Ostatní rizikové situace buď
nenastaly, nebo nebyly zaznamenány.
Kolegové
Samozřejmě jsem se zabývala i tím,
jak klienti, se kterými se znám, třeba i okrajově, z osobního života, vnímají
ostatní kolegy v organizaci. Slovo samozřejmě (na začátku první věty) je na
místě, protože terénní sociální práci v Nepomuku vykonávají vždy dva pracovníci,
a to hlavně z důvodu minimalizace nebezpečí vyplývající z práce s uživateli
drog. Myslím si, že je důležité, aby byla práce pro oba dva pracovníky
příjemná. Proto jsem se zabývala i tím, jak se při kontaktech s klienty cítí mí
kolegové, tedy jaké pocity, myšlenky a hypotézy při kontaktech s klienty mají.
Protože i oni jsou kontaktům přítomni a i oni musí s nepomuckými klienty
navázat vztah, aby s nimi mohli pracovat.
Zprvu jsem zaznamenala tendenci
klientů komunikovat hlavně se mnou. Proto jsme se s kolegy snažili vytvořit
podmínky pro navázání a prohloubení vztahu mezi nimi a klienty. K tomu byla
zvolena (a i se osvědčila metoda nestrukturovaného rozhovoru mezi kolegy a
klienty, např. o potřebách konkrétního klienta. Nestrukturovaný rozhovor s klientem
jsem většinou zahájila já a můj kolega se do rozhovoru po určité době zapojil,
přičemž já se již do hovoru nezapojovala. Vhodné bylo, pokud se rozhovory mezi
konkrétním klientem a konkrétním pracovníkem opakovaly, či byly pro klienta
nějakým způsobem zajímavé. Díky tomu, že klienti získali (pozitivní) zkušenost
s dalšími pracovníky terénního programu, byli při dalším kontaktu s nimi
otevřenější.
Dilemata
Ráda bych se dotkla i několika
etických dilemat, která jsem zaznamenala. Jak už bylo výše několikrát zmíněno,
potýkala jsem se s tím, že místní klienti, ale i občané Nepomuka testovali mou
profesionalitu. Snažili se narušit mou loajalitu vůči ostatním kolegům v
organizaci, často také zkoušeli, zda neporuším mlčenlivost vztahující se k
nepomuckým klientům. Byly zaznamenány např. dotazy na soukromý život mých
kolegů, či klientů, sexistické narážky od mužských klientů vůči mým kolegyním,
dotazování klienta A) na průběh kontaktu s klientem B), poté, co kontakt s
klientem B) skončil a klient A) nás viděl, dotazy mých známých, kteří neužívají
drogy, na jména nepomuckých uživatelů drog. K narušení mé profesionality
klienti i místní občané užívali manipulativní věty typu „Vždyť mě znáš, ne? Já
to nikomu nepovím.“, „On mi to stejně řekne. Tak se neboj.“
Určitě je dobré být na tyto situace
připraven dopředu, já osobně měla připravené univerzální reakce na různé typy
manipulativních vět, o nichž jsem předpokládala, že by mohly zaznít z úst
klientů. Příprava se mi určitě vyplatila, protože, když tyto situace nastanou,
reaguji klidně a pohotově. I můj neverbální projev je kongruentní s verbálním,
což je dle mého názoru důležité pro čitelnost a jasnost mého postoje.
Zabývala jsem se i mírou
důvěryhodnosti mé osoby pro nepomucké uživatele drog, kteří jsou již také rodiči.
Proč zdůrazňuji rodiče? Mezi klienty se šíří informace o existenci neformálního
vztahu mezi mnou a pracovnicí orgánu sociálně právní ochrany dětí, jež je
zároveň i drogovou koordinátorku působící v Nepomuku (dále jen pracovnice
OSPOD). Neformální vztah s touto pracovnicí skutečně existuje. Bylo tedy nutné
nastavit si s pracovnicí OSPOD pevné hranice našeho vztahu. Pevné hranice jsme
vyjednali na schůzce, které se účastnila jak pracovnice OSPOD, tak její
vedoucí. Hranice se týkaly hlavně povinné mlčenlivosti a anonymity klientů pro
terénní program jako celek.
Skutečně jsme v praxi zaznamenali ze
strany klientů několik dotazů, či poznámek na toto téma - při rozhovoru jsme
jim tedy sdělovali obsah dohody s pracovnicí OSPOD. Konkrétně bych se chtěla
zmínit o jednom případu. Nepomučtí klienti využívají službu terénního programu
místo v Nepomuku, v Klatovech a odůvodňují to tím, že mají obavy z prolomení
mlčenlivosti mezi mnou a pracovnicí OSPOD, protože prý tato pracovnice OSPOD je
moje matka.
Vztah s pracovnicí OSPOD a nastavení
hranic ve vztahu k ní byl několikrát řešen i na supervizi celého týmu terénního
programu. Stále si však nemůžu pomoci a kladu si otázku, do jaké míry toto
specifikum uzavírá cestu ke službě dosud skrytým nepomuckým uživatelům drog, o
jaký počet osob se jedná a zda by se situace změnila, kdybych do Nepomuka
nejezdila já, ale jen ostatní kolegové v organizaci.
Často se stává, že mě nepomučtí
klienti zdraví, pokud se potkáme na ulici, a to, ať jdu sama nebo v doprovodu
jiných osob. Pokud nejdu sama a klient mě pozdraví, občas se stane, že se mě
můj společník zeptá, kdo to byl. V tu chvíli odpovídám dvěma způsoby s ohledem
na fakt, zda klienta znám ze svého soukromí, nebo zda jsem se s ním setkala až
v rámci výkonu svého zaměstnání. Pokud klienta znám ze svého soukromí, odpovím,
odkud klienta znám. Reaguji například: „ To byl známý ze základní školy.“ Víc
ale věc nerozvádím a snažím se odvést pozornost na jiné téma. Pokud mě pozdraví
klient, jehož jsem poznala až díky své profesi, odpovím: „Víš, že už ani nevím.“,
či „Nemůžu si vzpomenout.“
Během působení v Nepomuku jsem řešila
i dvě morální dilemata. Jako první chci popsat dilema, jež jsem nazvala
„vyléčený šťastný klient versus využitelnost a potřebnost služby“. Týkalo se mých
pocitů ve vztahu k konkrétnímu klientovi programu. Tento klient byl pravidelným
uživatelem služby v Nepomuku a přiváděl nám často i nové klienty. Jednoho dne
ale nastoupil léčbu v terapeutické komunitě a já si najednou začala uvědomovat,
že se bojím, že se jeho absence projeví úbytkem počtu klientů v Nepomuku. Za
pár týdnů se klient z léčby vrátil a opět začal služby terénního programu
využívat a vodit nové uživatele drog. A já cítila radost. Byla jsem ze svých
pocitů překvapena, racionálně jsem věděla, že nejde o zdravý přístup. Naštěstí
jsem na tyto pocity otevřeně nahlížela, reflektovala je před kolegy v rámci
týmu a ti mi dělali podporu při jednání s tímto klientem. Druhým dilematem jsou
časté žádosti o cigaretu ze strany klientů. V našem terénním programu
preferujeme odmítnutí takové žádosti. Já s touto preferencí zacházím tak, že
klientům dávám cigaretu v osobním volnu, když se s nimi náhodně potkám ve
městě. Ale nedostanou ji ode mne v době terénu. Samozřejmě jim vždy
poskytnutí/neposkytnutí cigarety odůvodním. Dělám to proto, aby si klienti
uvědomili, že rozlišuji mezi rolemi „pracovník terénního programu“ a „já jako
civilní osoba“.
Závěr
Jsem si vědoma toho, že se někomu
může zdát celá věc - jmenovat mě zodpovědnou pracovnicí za výkon terénní práce
s uživateli drog na malém městě, kde od ranného dětství žiji - přinejmenším
nestandardní. Na druhou stranu se ale domnívám, že například v sektoru státní
správy jde o zcela běžnou věc. Není výjimkou, že pozice sociálních pracovnic a
pracovníků na sociálních odborech obecních úřadů zastávají osoby, které v místě
výkonu své práce i žijí. Chci také zdůraznit, že se snažím k celé věci
přistupovat zodpovědně, což naznačuje i text, jenž byl výše napsán. Proto
doufám a věřím, že někteří, již jsou k tomuto fenoménu skeptičtí, mohli po
přečtení výše uvedených řádek změnit názor, případně najít alespoň určitou
inspiraci.
Kubečková Pavlína, DiS. Ulice - Agentura sociální práce, o.
s.
|