06 | 10 | 14
StreetWork.cz
Otázky a odpovědi před volbami
Oslovili
jsme politiky na téma jejich záměrů v oblastech: drogy, lidé bez domova a
mládež v Praze. Z oslovených stran reagovali pouze KSČM, ČSSD a TOP 09 a Hnutí
pro Prahu (SPROP). Nereagovali: Úsvit, ODS, Strana zelených a ANO. Kromě obecně
politických stran jsme oslovili speciálně lokálního politika Karla Šplíchala,
který na plakátech v Nuslích slibuje vyhnání narkomanů od škol.
Jaké
jsou aktuální problémy v oblasti zneužívání návykových látek v Praze a jejich
možná řešení, která budete prosazovat?"
Marta
Semelová, KSČM: Nejen v Praze je problém užívání návykových látek velmi
závažný. Varující jsou údaje, z nichž vyplývá snižující se věk uživatelů. Proto
považuji za velmi důležitou prevenci. V zájmu úspěšného působení by měly
koordinovaně postupovat školy a další vzdělávací instituce, zdravotnické a
sociální organizace, bezpečnostní složky, kulturní zařízení, média ad. Zakázat
chceme reklamu na alkoholické a tabákové výrobky. Výrazněji chceme podpořit
terénní práce mezi drogově závislými a bezprostředně ohroženými, stejně tak,
jako doléčovací centra. Zaměřit se chceme na odhalování a trvalé potírání
drogové dealerské sítě.
Petr
Dolínek (ČSSD): V Praze opakovaně stoupá počet osob užívajících a na návykových
látkách závislých. Za jedno z řešení považuji posílení efektivní sítě služeb
poskytovaných těmto osobám. Zároveň nelze opomíjet také roli primární prevence
v dané oblasti, kterou nyní vnímám obecně jako nedostačující.
Karel
Šplíchal, ČSSD Praha 4: Na tuto otázku nelze odpovědět stručně. Odpovědi na
Vaše otázky jsou obsaženy podrobně v koncepčním a obsáhlém materiálu
Protidrogová politika hlavního města Prahy na období 2014 až 2020, který
tvořily a připomínkovaly desítky odborníků v této oblasti, a který schválilo
Zastupitelstvo hl. m. Prahy usnesením č. 37/24 ze dne 27. 3. 2014.
Z
mého osobního pohledu občana a zastupitele městské části je největším problémem
s aplikací drog spojená další trestná činnost v širším okolí, krádeže v
obchodech, napadání občanů, hygienická rizika. Četné podněty občanů hovoří samy
za sebe. Tyto problémy s narkomany narůstají do rozměrů, které občané žijící v
daných lokalitách, již nejsou ochotni akceptovat.
V
rámci řešení kladu akcent především na primární prevenci, to znamená, aby mladí
lidé drogy nebrali, aby třeba více sportovali.
TOP09
Praha: Prioritou je účinná spolupráce sociálních pracovníků obcí s neziskovým
sektorem, který je klientům obvykle nejblíže a umí s nimi účinně pracovat.
Prosazujeme stavbu tzv. „šleháren“, v této oblasti jsme vyvinuli iniciativu,
která ale naráží na nesouhlas městských částí. Ty odmítají mít tyto objekty ve
svých katastrech. Povedeme jednání, která povedou k vyřešení současné patové
situace.
Mgr.
Radka Hrstková, SPROP: Připravíme novou městskou koncepci prevence kriminality
a podpoříme preventivní aktivity zaměřené na pouliční kriminalitu, na
kriminalitu mládeže a násilí páchané na seniorech. Přispějeme tak k zajištění
většího pocitu bezpečí ve městě, zejména cestou prosazování účinného systému
prevence kriminality a sociálně patologických jevů. Podpoříme preventivní
programy v mateřských a základních školách a klubech pro seniory.
Jak
se díváte na problematiku osob bez přístřeší v Praze? Jaké jsou aktuální
problémy a jejich možná řešení, která budete prosazovat?
Marta
Semelová (KSČM): Velká část lidí bez přístřeší se do své situace dostala ne
vlastní vinou. Přišli o práci, neměli na zaplacení nájmu a dalších nákladů na
bydlení, na zaplacení složenek, dostali se do dluhové spirály a skončili na
ulici. Jiní sice měli práci, ale za tak nízkou mzdu, že dopadli stejně.
Ohroženi jsou další také skupiny lidí, jako senioři, samoživitelky, nemocní,
mladí lidé opouštějící dětské domovy. V prvé řadě je nutno zaměřit se na
příčiny. To znamená předcházet tomu, aby se lidé do této situace dostali.
Podporovat proto budeme vytváření pracovních míst, výstavbu startovacích bytů
se sníženým (sociálním) nájemným, azylových domů, domů pro seniory a dlouhodobě
nemocné. Vytvořena musí být záchranná sociální síť a síť bezplatných právních
poraden. Přijmout se musí i opatření pro ty, kteří už na ulici jsou. Podporovat
budeme rozšiřování kapacit nocleháren a azylových zařízení s resocializačními
programy (práce + bydlení) k návratu lidí bez přístřeší do společnosti,
zdravotnických zařízení, ale také terénní sociální služby, které považujeme za
velmi důležité.
Petr
Dolínek (ČSSD): Praha jakožto hlavní město obecně přitahuje lidi bez domova,
takže jsou jejich počty v Praze ve srovnání s jinými městy vysoké. Jako u
předchozí otázky, považuji za nutné podporovat účinné programy a služby pro
bezdomovce, včetně programů zaměřených na osoby z obyvatel Prahy, které jsou
bezdomovectvím ohrožené (speciální odborné poradenství). Zároveň bych také
kladla důraz na to, aby docházelo k rovnoměrnému rozložení sítě těchto služeb u
jednotlivých městských částí, což se vlastně vztahuje i k otázce č. 1.
Karel
Šplíchal, ČSSD Praha 4: Praha, jako každé velkoměsto, je z mnoha důvodů
magnetem pro osoby bez přístřeší. Jde o problém jako lidstvo samo. Své
„bezdomovce“ měla historicky každá společnost, každé větší město. Řešení je
podobně složité jako u drogové závislosti. Není jednoduchých návodů. Za
největší problém osobně považuji hledisko zdravotně hygienické. Nejvíce se
zaměřuji na téma „resocializace“ těchto lidí, tj. na jejich opětovné zapojení
do běžného života a zejména na získání pracovních návyků u těch, kteří mají o
zapojení do společnosti zájem, ale sami si neumějí pomoci. Část z těchto lidí
však nemá o „návrat“ zájem a zůstávají dobrovolně navždy na okraji společnosti.
Byli a jsou součástí subkultury velkoměst všude na světě.
TOP09
Praha: Problematiku lidí bez přístřeší není možné řešit tak, že se tito lidé
odvezou někam za Prahu, jak navrhoval bývalý radní Jiří Janeček, mylná je idea,
že je dostaneme z ulic, jak říká ČSSD. Spolupracujeme v této oblasti s
charitativními organizacemi, pro lidi bez přístřeší jsme postavili na území
Prahy dvě azylová centra a umývárnu. Potřebné je řešit tuto problematiku
zejména v zimním období -v mrazech. Letos v zimě jsme zavedli cílený projekt,
kdy dobrovolníci oslovovali lidi bez přístřeší ve vozech MHD, poskytli jsme jim
ošetření, hygienickou péči a zajistili jsme možnost přespání. Zajistili jsme
tak i důstojné cestování v MHD. Ročně vyčleníme na tuto problematiku 60 milionů
korun.
Mgr.
Radka Hrstková, SPROP: Vytvoříme další programy sociální pomoci a integrace
sociálně vyloučených obyvatel a budeme aktivně řešit problematiku bezdomovectví
v Praze, kterou vnímáme jako dlouhodobě zanedbanou.
Jak
se díváte na problematiku dětí a mládeže ohrožených sociálně patologickými jevy
v Praze? Jaké jsou aktuální problémy a jejich možná řešení, která budete
prosazovat?"
Marta
Semelová (KSČM): Zaměříme se na prevenci kriminality, alkoholismu, kouření, gamblerství
ad.(viz odpověď na první otázku) ve spolupráci různých složek. Jsme pro zákaz
reklamy na alkoholové a tabákové výrobky a pro nulovou toleranci k hazardu.
Podporovat chceme mimoškolní činnost dětí a mládeže, která by měla být finančně
dostupná pro všechny. Otevřít veřejnosti chceme školní hřiště a další školní
prostory pro zájmovou a sportovní činnost.
Petr
Dolínek (ČSSD): Vámi uvedená oblast si zaslouží pozornost i s ohledem na
odpověď k 1. otázce, a to posílení primární prevence se zaměřením zejména na
problematické okruhy jako je např. násilí a šikana, záškoláctví, kyberšikana a
v neposlední řadě užívání návykových látek, zejména alkoholu a tabáku. Opět
si dovolím klást důraz na efektivní programy, kdy považuji za nutné vydefinovat
ty, které jsou skutečně účinné (nástroje na to dnes již existují - systém
certifikací) a následně je prosazovat do škol a školských zařízení. Zároveň
v dané oblasti postrádám silnější koordinaci s jasným vydefinováním rolí
jednotlivých aktérů.
Karel
ŠplíchaI, ČSSD Praha 4: K této otázce - stejně jako k předešlým - musím
konstatovat, že nelze odpovědět krátce. Jde o komplexní problém, který sám o
sobě by vydal na mnoho odborných studií. Stejně jako v předešlých případech
jsem zastáncem především primární prevence. Je mnohem levnější a daleko
účinnější nežli metody represivní a náprava následků. Za jednu z nejúčinnějších
metod prevence sociálně patologických jevů považuji sport, který je jedním z
nejsilnějších sociálně preventivních a integrujících fenoménů. Sport, zejména
sporty kolektivní, je však u nás katastrofálně podfinancován, což dlouhodobě
prohlubuje sociálně nežádoucí jevy a způsobuje obrovská zdravotní rizika
plynoucí z nedostatku pohybu. Investice do sportu jsou daleko výhodnější a
menší, nežli náklady na represi a léčení důsledků nedostatku zdravých
pohybových aktivit. To jsou fakta mnohokrát ověřená nejen studiemi, ale i praxí
ve vyspělých západních zemích.
TOP09
Praha: Mezi dětmi a mládeží je třeba jednoznačně podporovat a posilovat práci
nevládních organizací zaměřených na prevenci rizikového chování, nejde jen o
drogy, velkým problémem je zneužívání alkoholu, šikana, patologické hráčství,
počítačové hry etc. S tím ale souvisí posilování kompetencí škol a vzdělávání
pedagogů.
Značné
úsilí věnované primární protidrogové prevenci v 90. letech a na přelomu století
přineslo výsledky. Můžeme to ukázat například na tom, že se nám zvyšuje věk
uživatelů drog.
V
poslední době začala řada škol soustředit svoji pozornost spíše na hrozbu
narušených sociálních kontaktů. Především pak na skryté a identifikované
projevy šikany. Na drogy je dnes upřeno méně pozornosti a existuje tak reálné
nebezpečí, že celé věkové skupiny se mohou opět stát snadnou obětí drog, jako
tomu bylo v první polovině 90. let.
Musíme
vycházet z aktuálních průzkumů a vědeckých poznatků a zahrnout je do nových
forem a metod práce s dětmi v primární prevenci.
Nezbytná
je spolupráce akademických pracovišť, nestátních neziskových subjektů
působících v terénu, škol, krajů i obecních samospráv. Rozhodně se nevyplácí
rostoucí tolerance dospělých začínající u shovívavého přihlížení, jak děti
kouří a pijí alkohol. Zajímavý a zároveň nadějný je ovšem fakt, že tento stav
už vadí i mnohým náctiletým. Prevence je sice náročná, ale levnější a účinnější
než následná represe. Pro předcházení patologickým jevům považujeme za
podstatný rozvoj možností volnočasových aktivit dětí a mládeže, nejen v
sociálně vyloučených lokalitách, tedy práce s dětmi a mladistvými v
nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, zájmových skupinách a kroužcích
apod. Důležitý je také rodičovský vzor, proto jsme prosazovali nutnost
pravidelného režimu nepracujících rodičů formou veřejné služby, aby děti v
sociálně vyloučených lokalitách znaly standardní denní režim. V tomto úsilí
chceme pokračovat.
Mgr.
Radka Hrstková, SPROP: Připravíme novou městskou koncepci prevence kriminality
a podpoříme preventivní aktivity zaměřené na pouliční kriminalitu, na
kriminalitu mládeže a násilí páchané na seniorech. Přispějeme tak k zajištění
většího pocitu bezpečí ve městě, zejména cestou prosazování účinného systému
prevence kriminality a sociálně patologických jevů. Podpoříme preventivní
programy v mateřských a základních školách a klubech pro seniory.
Podpoříme
využití potenciálu mateřských a rodinných center a kontaktních bodů pro rodinu,
neboť jde o základní opory komunikace s rodinou, které slouží jako forma
prevence.
Další
dvě otázky jsme položili pouze panu Šplíchalovi na základě jeho textu
Má
být v Praze realizována substituční léčba závislosti na návykových látkách?
Karel
Šplíchal, ČSSD Praha 4: Pokud se odborníci na drogovou problematiku shodnou na
tom, že je to cesta, jak snížit počet narkomanů a zahraniční zkušenosti to
potvrdí, tak ano. To však neznamená, že „centra substituční léčby“ by se měla
stát přítěží pro obyvatele žijící v okolí těchto center.
Co
je pro Vás méně obydlená oblast Prahy? Můžete uvést příklad?
Karel
Šplíchal, ČSSD Praha 4: V mém článku, na který v této souvislosti poukazujete,
nehovořím o „méně obydlených oblastech Prahy“. Píši o hustě obydlených
lokalitách, kde drogy ohrožují bezpečnost a pořádek našich občanů. Domnívám se,
že pro umístění různých center, kde se budou soustřeďovat lidé drogově závislí,
jsou především nevhodná místa, kde je převažující bytová funkce a školy.
Vhodnější jsou místa, kde je zajištěna možnost zdravotního i bezpečnostního
dohledu a působení centra nebude tolik obtěžovat a ohrožovat rezidenty. Jsem
přesvědčen, že vhodné prostory lze nalézt třeba při velkých areálech nemocnic,
které umožňují logisticky oddělit provoz centra, např. areály nemocnic v
oblasti Karlov - Albertov (kde má tento typ zařízení tradici a dobré zázemí),
Na Slupi, nebo Bulovka a podobně. Jistě by se našla i další místa, ovšem vždy
by měla respektovat minimální zásah do bezkolizního občanského soužití.
Připravil:
Aleš Herzog, www.individualniplanovani.cz
|