Oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních
 
.inzerce
05 | 03 | 18
Klub Beztíže
Kontaktní pracovník/ce
Klub Beztíže (nízkoprahový klub pro děti a mládež) při DDM Praha 3 - Ulita vypisuje výběrové řízení na pracovní pozici kontaktní pracovník/ice pro dět...
05 | 03 | 18
NZDM Futur
Kontaktní pracovník/ce

Organizace Šance pro Tebe, z.s. vypisuje výběrové řízení na pozici: Kontaktní pracovník s dětmi a mládeží v NZDM Futur 
Předpokládaný...
05 | 03 | 18
Terénní program pro rodiny
Sociální pracovník
Organizace Šance pro Tebe vypisuje výběrové řízení na pozici: Sociální pracovník pro práci s rodinou na Chrudimsku 

Předpokládaný nást...
05 | 03 | 18
Terénní program pro rodiny
Pedagogický pracovník v předškolce
Organizace Šance pro Tebe vypisuje výběrové řízení na pozici: Pedagogický pracovník v „předškolce“ pro sociálně znevýhodněné děti –...
05 | 03 | 18
Středisko Milíčův dům
Terénní sociální pracovník
Výběrové řízení na pozici Terénního sociálního pracovníka – Diakonie ČCE středisko Milíčův dům, Jaroměř

Náplň práce: 
...
Archiv >
 
 
 
HomeKlubyČlánkyChyby při individuálním plánování

Další články klubu

03 | 06 | 14 Verze pro tisk

StreetWork.cz

Chyby při individuálním plánování

Metodika pro hodnocení záznamů individuálních plánů a konkrétní příklady individuálních plánů s poukázáním na chyby při jejich formulaci.

Zákon 108/2006 Sb. ukládá sociálním službám za povinnost individuálně plánovat. Tuto povinnosti můžeme:

Aleš Herzog
  • nerespektovat a riskovat správní delikt a tedy pokutu případně až odnětí registrace
  • naplňovat formálně, plánovat a vytvářet plány naoko či z vnějšího donucení, bez víry ve smysl a přínos plánování. Možná ušetříme nějakou energii tím, že všem klientům dáme do složky formulář s pár frázemi a minimem textu, ale zase o mnoho energie přijdeme nadáváním a nekonstruktivní nespokojeností.
  • naplňovat konstruktivně, propojit s požadavky zákona s vlastní praxí, a hledat způsoby, jakými by plánování bylo užitečné pro nás i klienty. To znamená převzetí vlastní odpovědnosti za proces plánování.

Tento text navazuje na moje předchozí pátrání po vhodné podobě individuálního plánování pro nízkoprahové služby. Je to vlastně analýza, kterou jsem realizoval v rámci své diplomové práce.

Aleš Herzog
www.individualniplanovani.cz


KOMENTÁŘE
Jméno Příspěvek

Aleš Herzog ASERTIVITA U PLÁNOVÁNÍ:
Ahoj Jirko,
díky moc za reakci, které si vážím.
Co se týká Tvých kritických poznámek. Možná bych měl nejdřív konstatovat, že ten text není psán z pohledu inspektora, ale lektora tématu individuálního plánování. Při inspekci bych mohl rozporovat plán č. 1 (že to není plán), ale jinak bych u ostatních plánů 2. - 10.  spíše konstatoval, že služba s klientem plánuje, a z plánů je vidět, že ten proces není formální. Čili bych službu defacto pochválil.
Z pohledu lektora IP mám pocit, že bychom měli klienta vhodným způsobem konfrontovat s cíli naší služby (viz. schéma cíl spolupráce z mého texto o zaznamenávání IP).  To se ale velmi liší model od modelu plánování a každý si může volit svoji cestu. Těžko chtít po rogeriánovi či kauči, aby konfrontoval klienta se svým pohledem, nicméně u jiných stylu práce se tak dít může. Zastánce KBT bude plánovat kroky do nejmenšího detailu. Jedním z problémů současného stavu IP v ČR je, že vaříme dort jako pejsek s kočičkou, a do jednoho hrnce dáváme zároveň respekt k přáním klientů z přístupu zaměřeného na člověka a zároveň SMART model z přístupu zaměřeného na řešení. A z toho dobrý plán jde uvařit jen velmi těžce... Více o modelech třeba zde: http://www.individualniplanovani.cz/co- … planovani/
U plánů č. 2, 3, 6 skutečně doporučuji být asertivnější, vidím tam potenciál k efektivnějšímu (ve smyslu otevírání komunikace) plánu s klientem, na který by klienti mohli třeba přistoupit. A u plánu 5 naopak  jsem měl pocit, že to ji pracovníci přehnali...

Jirka Frýbert DÍKY ZA INSPIRACI:
Ahoj Aleši,
díky za tenhle přínosný a praktický text, kde je možné se učit z chyb. A díky za to, že se tomuhle tématu tak věnuješ. I já jsem absolvoval v roce 2010 tvůj kurz týkající se individuálního plánování, když nám nebylo moc jasné, jak požadavky zákona naplnit při práci v terénu. I u nás v organizaci jsme při tvorbě manuálů ke standardům 3,4,5 vycházeli z tvých textů. Nicméně, některá kritická hodnocení mně v textu překvapila a stavím se k nim nesouhlasně. Můj náhled je v některých ohledech jiný.
U záznamů č. 2, 3 a 6 mi přijde, že tvé výtky jsou poněkud neoprávněné. S klientem spolupracujeme na tom, nač jsme se společně dohodli, záleží na tom, co je jeho objednávka, co on uzná za vhodné, že potřebuje. A tak zde pracovníci vytvořili plán pro konkrétní zakázku. Většinou nedojde k úplnému „uzdravení“ ihned, ale postupujeme po malých krocích. Postupujeme tak, jak určuje klient. Přijde mi, že po těch pracovnících chceš, aby toho klienta tlačili někam, kam on nechce (nebo zatím nechce). Tlačíš tam víc přání pracovníka (nebo donátora), a nejsi spokojen jen s tím, k čemu si došel klient sám.
To je jako kdyby si klient přišel vyměnit použité stříkačky a inspektor mi pak vyčetl, že měl být uzavřen plán o léčbě a nejen o výměně, protože to se nedostatečně promítá do řešení nepříznivé sociální situace klienta a neřeší to ty důležité aspekty jeho situace.
A naopak, když k tomu dochází v záznamu č.5, tak jim zase strháváš body za to, že cíle jsou stanoveny příliš z pohledu poskytovatele.
Je to časté dilema, proplouvat mezi tím, co chce klient, co chce pracovník, co od nás očekává veřejnost a donátor a že se moc nechceme dívat na to, jak klient nedělá to, co bychom si přáli.

Přidejte svůj komentář (*):   
Jméno (*):
Email (*):
URL:
Kolik je dva plus tři? (**)
Předmět (*):
(*) povinné údaje
(**) kontrolní antispamová otázka
BB help BB code formátování - nápověda
Pozor! Čtěte! Pravidla diskuse na portálu StreetWork.cz
 
.Home .Odborná sekce .Fórum TP .Otázky a odpovědi .Fotogalerie .Odkazy .Partneři .Mapa portálu
.Metodika .ČAS .Členství v ČAS .Vzdělávání .Konference .Týden klubů .Cena . . .RSS kanál .Odběr novinek emailem | ČAS © 2006 - 2020 | portal@streetwork.cz