06 | 12 | 13
Rozhovor s prezidentem APSS ČR
Ing. Jiří Horecký
prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb otevřeně odpovídal na mnoho otázek např. ohledně vztahů sociálních služeb a
MPSV i APSS ČR a ČAS.
V rámci své profesní
kariéry jste se dostal do blízkého kontaktu s nízkoprahovou službou jako
ředitel Farní charity Tábor, pod kterou spadá Auritus, kontaktní centrum pro
lidi ohrožené drogou. Jak vnímáte od této doby nízkoprahové adiktologické
služby?
Byla to pro mě důležitá
zkušenost, ze které dodnes čerpám, byť jsem nepracoval přímo s klienty. V té
době jsem ještě dělal programy pro ohrožené skupiny dětí a mládeže a stejně tak
později řízení azylového domu a noclehárny, v rámci mé další profese, bylo významnou
zkušeností a poznáním služby sociální prevence. Nicméně k vaší otázce: Adiktologické
služby vnímám jako nezbytnou součást sítě služeb sociální prevence a mimo jiné
i jako službu, která šetří státnímu rozpočtu výrazně více, než činí subvence z
veřejných rozpočtů.
Můžete zjednodušeně
představit APSS ČR?
Asociace poskytovatelů
sociálních služeb ČR je největším profesním sdružením, které reprezentuje více
než 2300 sociálních služeb v ČR, v případě nízkoprahových zařízení jde o 120
služeb. Asociace systematicky vyvíjí činnosti, které vedou ke zvyšování kvality
i povědomosti o sociálních službách v ČR, zastupuje své členy ve všech
relevantních orgánech, komisích, expertních skupinách apod. Asociace existuje
více než 20 let, má profesionální aparát s 9 stálými zaměstnanci (kteří jsou
financováni pouze z činnosti APSS, nikoliv z projektů) a desítky externistů.
Asociace má 5 odborných republikových sekcí a 14 fungujících krajských
organizací. Asociace vydává nejrozšířenější odborný časopis v této oblasti Sociální
služby a od r. 2013 začíná vydávat další časopis Listy sociální práce. Tolik ve
stručnosti.
Jak vnímáte služby
sociální prevence? Je jejich počet přiměřený? Jaká je jejich efektivita? Kde
jsou případně slabé stránky?
Služby sociální
prevence tvoří nezbytnou a nepostradatelnou součást systému sociálních služeb v
ČR. Jsou to však také služby, které nejsou stále ještě dostatečně doceněny. Z
pohledu ekonomické efektivity šetří služby sociální prevence státnímu rozpočtu
každoročně nezanedbatelné množství státních výdajů. Bohužel se však stát
kvantifikací této úspory nezabýval. Pokud bychom se měli bavit o kapacitě
těchto služeb, pak jde o složitější a komplexnější problém, u jehož řešení
musíme narazit na hlavní otázku, zda zadavatelem nebo determinantem kapacity a
dostupnosti je primárně uživatel služby, nebo orgán veřejné správy (město,
kraj, stát).
Jaká je Vaše vize
financování služeb sociální prevence?
U služeb sociální
prevence je oproti službám sociální péče složitější nejen měřit efektivitu, ale
i stanovit normativní či nákladové financování. Základním parametrem by však
mohla být definovaná kapacita, její využití a počet úvazků. Obávám se, že bude
ale vždy nutné posoudit danou službu ještě individuálně. Zejména služby
sociální prevence mohou regionálně či napříč jednotlivými typy služeb vykazovat
rozdílné úrovně jednotkové nákladovosti a nebude možné všechny služby
„napasovat“ do normativních tabulek. Na druhou stranu jinýextrém, tj. současná
situace, kdy podobné služby se srovnatelnou kapacitou a výkonností dostávají
rozdílné výše státních dotací a objektivně nelze říci proč, je také
nepřijatelný.
Jaká rizika a
příležitosti vidíte v přechodu financování sociálních služeb na kraje? O co
usiluje APSS ČR?
Kraje budou jako
zřizovatelé sociálních služebvždy ve střetu zájmů. Obecně lze definovat dvě
rizika:nedostatečnou připravenost přechodu a příliš liberální a nedostatečná
pravidla rozdělování státních dotací. Celý systém nemůže být zcela volně
ponechán na uvážení krajů, neboť chování kraje je do jisté míry ovlivnitelné
politickými preferencemi a nemůžeme připustit situaci, kdy by se jeden kraj
rozhodl, že nechce adiktologické služby na svém území (z různých důvodů) nebo
nevnímá NZDM jako prioritu a začne je finančně utlumovat. Pokud nebude přechod
systému financování nastaven tak, aby tato rizika vyloučil nebo velmi
eliminoval, pak je přechod financování na kraje neakceptovatelný. APSS ČR
sdružuje mimo jiné více než 200 neziskových organizací a pro ty je mnohdystátní
dotace nepostradatelným zdrojem. Často slýchávám argumenty, že se není nutné
bát, že kraje budou postupovat racionálně, nicméně v minulosti nám již jeden
kraj ukázal opak.
Jaká je Vaše vize
vztahů sociálních služeb a samospráv (měst a obcí) v České republice?
Já osobně bych si přál,
aby povinnost dostupnosti některých typů sociálních služeb byla ze zákona
uložena městům a obcím (tak jak je tomu v řadě evropských zemí). Myslím, že by
to řadu věcí zjednodušilo. Na druhou stranu by bylo nutné s touto změnou
sáhnout do rozpočtového určení daní. Všeobecně je ale představitelný systém,
kdy by některé sociální služby, resp. zajištění jejich dostupnosti, byly v
gesci krajů (např. pobytové služby sociální péče, ale i prevence, příp. další)
a u jiných sociálních služeb by byla dána odpovědnost obcím a městům (např.
pečovatelské služby, ambulantní služby, poradenství, NZDM apod.). Současná role
měst a obcí je nejasná a nekoordinovaná. Máme příklady perfektní praxe, včetně
finančních participací menších spádových obcí, ale známy jsou i pasivní
přístupy místních samospráv k sociálním službám a řešení jejich potřebnosti.
Jaká rizika a jaké
příležitosti vidíte v plánované změně ve vymezení sociálních služeb? Nemohou
být tyto změny např. záminkou k likvidaci některých stávajících typů služeb?
To si nemyslím. Znám, možná
více než běžní poskytovatelé sociálních služeb, nejen důvody, které vedly k
této aktivitě, ale i celý proces návrhu na tuto změnu. Navíc s tím zcela
souhlasím. Současný systém celkem 33 sociálních služeb vede k tomu, že většina
poskytovatelů má registrovánu více než jednu sociální službu a každá registrace
s sebou přináší značnou administrativní zátěž. Změna, která má přinést redukci
na (v tuto chvíli) 6 typů sociálních služeb, povede k „odlehčení“ celého
systému pro všechny aktéry. Má to přirozeně svá rizika a řadu provázaností
(standardy kvality, systém financování, statistická zjišťování apod.), ale na
tato rizika je sice potřeba upozorňovat, uvědomovat si je, nicméně nejsou
důvodem, proč se nepokusit o racionalizaci celého systému.
Čas od času se setkávám
s názorem, že některé typy služeb (např. NZDM, KC) by neměly být financovány
jako sociální služba, protože mají blíže jinam (např. k volnému času dětí a
mládeže, ke zdravotnictví). Nicméně nevím, kdo přesně tyto názory reprezentuje
a případně prosazuje? Setkáváte se s těmito názory při Vašich jednáních,
tušíte, odkud vítr vane? Jde podle Vás o reálnou hrozbu pro tyto služby?
Tento problém mají
všechny služby, které jsou financovány z více rezortů (pobytové služby sociální
péče, adiktologické služby, NZDM aj.), protože to vždy končí dohadováním o tom,
jaký je poměr zdravotní péče, sociální služby, prevence kriminality atp. Pro
samotné poskytovatele by bylo přirozeně jednodušší, kdyby byla jejich činnost
(z pohledu financování) vymezena pouze v jednom segmentu. Nicméně ze své
několikaleté zkušenosti vím, že myslet si, že dojde k dohodě napříč
jednotlivými rezorty, je iluzorní. Názory, které zmiňujete, jsou šířeny z více
zdrojů: z některých krajů, měst, ale i ministerstev. Chtěl bych být optimistou,
ale obávám se, že nám nezbyde nic jiného než lobovat dále u jednotlivých zdrojů
a rezortů bez nějaké naděje na jejich hlubší kooperaci.
Domnívám se, že sekce nízkoprahových
zařízení a adiktologických služeb APSS ČR se zatím v rámci oboru výrazněji
neprosadily. Několikrát jste např. i z důvodu malého zájmu odkládali jejich
shromáždění. Souhlasíte, či nikoliv? Jste spokojen s jejich činností, či
plánujete změny?
Předně je nutné uvést,
že jsme všechny sekce zakládali vždy pouze na základě podnětů členských organizací,
u terénních služeb sociální prevence např. sdružujeme přes 110 těchto služeb.
Částečně máte ale pravdu a má to své důvody. V případě adiktologických služeb
byla realizována dvě celorepubliková setkání a částečně jsme tato setkání
nahradili spolupartnerstvím každoroční jihočeské konference poskytovatelů
těchto služeb. V případě NZDM došlo k mému překvapení k rychlému rozvoji této
sekci a vstupu desítky těchto poskytovatelů do Asociace, pak ale předsedkyně
této sekce odešla a my jsme zhruba rok hledali adekvátní náhradu. Na druhou
stranu jsme např. zabránili přechodu financování adiktologických služeb z MPSV
na Úřad vlády (z důvodu nepřipravenosti), nedávno jsme opakovaně jednali na MZ
ČR za účasti ministra, ale i NKÚ o problematice financování adiktologických
služeb a podařilo se nám dosáhnout akceptace několika našich požadavků. NZDM a
adiktologickým službám jsme také dali větší prostor v časopisu Sociální služby,
ale i v novém časopisu Listy sociální práce.
Jak nahlížíte na
standardy kvality a inspekce kvality? V minulosti to občas působilo, že APSS ČR
je advokátem služeb, které v inspekci neprošly či nebyly spokojeny s prací
inspektorů... Co dobrého a co špatného vidíte na standardech a inspekcích?
T o je téma na
samostatný rozhovor, pokusím se ale stručně. APSS ČR je a vždy zůstane
advokátem těch, kteří, jak píšete, nebyli spokojeni s prací inspektorů. APSS ČR
je v tomto smyslu advokátem i ve spoustě jiných věcí - nejen v otázkách
standardů a inspekcí, ale i dotací, konfliktů s městy, kraji, ministerstvy.
Toto je součástí našeho bazálního poslání a také asi důvodem, proč máme tak
mnoho členů, kteří neustále přicházejí. Problematikou standardů a inspekcí se
APSS ČR dlouhodobě aktivně zabývá. Aktivně znamená, že nejen kritizujeme, ale
přinášíme návrhy ke změně. Iniciovali jsme vznik Rady pro inspekce kvality
sociálních služeb, analyzovali jsme systém inspekcí, přinášíme podněty a
příklady špatné praxe inspektorů za účelem získání relevantních stanovisek, tj.
kultivaci celého systému. A s čistým svědomím si dovolím tvrdit, že ze všech
profesních, zájmových či jiných sdružení se tomuto tématu věnujeme
nejkomplexněji a soustavně a to ve prospěch a v zájmu poskytovatelů.
Standardy kvality
sociálních služeb přinesly zcela nový rozměr těchto služeb. Koncentraci na
uživatele, manažerské přístupy, zaměření se na procesy, principy, hodnoty dané
služby. Jako zásadní problém však vidím univerzalitu standardů. Standardy
vznikaly primárně pro služby sociální péče s akcentací na osoby se zdravotním
postižením. Jejich „nucená“ aplikace na některé služby sociální prevence působí
někdy až tragikomicky. Standardy musí projít značnou revizí. Revizí, která
odstraní duplicitu s jiným právními předpisy (např. jde o standardyč. 9, 10,
14), a revizí, která přesune část kritérií pod registrační podmínky. Na
samostatné téma a nad rámec tohoto rozhovoru by byly inspekce kvality
sociálních služeb.
Jak hodnotíte vztah
APSS ČR s Českou asociací streetwork?
Jako nekonfliktní a
neaktivní. V minulosti došlo asi ke dvěma, třem setkáním mezi APSS ČR a Českou
asociací streetwork. Společně jsme ještě s NVF usilovali o společnou zakázku na
MPSV ČR. Já osobně nevnímám ostatní asociace a sdružení ani jako konkurenty,
natožpak jako nepřátele a nikdy jsme nevedli žádný „konkurenční boj“. Ctím v tomto
zákony trhu, které fungují na poli českých asociací. Ať si vždy a pouze koncová
organizacerozhodne, kde a proč chce být členem a co jí to přináší. V tomto
kontextu jsem se nikdy nebránil spolupráci s jakoukoliv organizací či asociací,
protože v konečném důsledku nám jde přeci všem o totéž: zlepšování a
optimalizace podmínek a podpory pro poskytování sociálních služeb v ČR,
zlepšení prestiže a image těch, co v sociálních službách pracují, a v případě
služeb sociální prevence…o co nejmenší počet uživatelů.
Děkuji za rozhovor Aleš Herzog
|