27 | 02 | 14
StreetWork.cz
Realita sociálního začleňování klientů KC
V České
republice existuje dnes již rozsáhlá síť Kontaktních center (KC), v jejichž
nízkoprahovém rámci se provozuje především výměnný injekční program a tzv.
Kontaktní místnost (KM) - její cílovou skupinou jsou lidé užívající různé drogy,
nejčastěji jsou to lidé bez domova, závislí na návykové látce, dále bez práce
či jiného legálního zdroje příjmů, často bez funkčních vazeb na původní rodinu
nebo jiné „sociálně začleněné“ jedince. Velmi často jsou to lidé z naprostého
okraje společnosti, není vzácné že dlouhodobě nemají ani občanský průkaz, ani
nepobírají žádné sociální dávky. Některými aspekty života těchto klientů a
sociální práce s nimi se zabývá tento článek. Možná nejzajímavější a
nejužitečnější by bylo popsat, co a jak „by vlastně měla společnost dělat s
uživateli drog“, jak a proč k mim přistupovat, co přináší reálné výsledky a
dlouhodobá zlepšení?
To se zde však komplexně neodkrývá. V závěrech jsou
navrženy určité postupy pro přímou práci s nízkoprahovými uživateli KC, za přímé
a zejména do hloubky zdůvodněné odpovědi na zmíněné otázky to však nelze
považovat.... Zde přinášíme zejména konkrétnější pohled na práci s klienty v
KC, poměrně podrobný a obsáhlý výzkum individuální plánování a životní
spokojenosti. V závěrech pak stručné návrhy pro práci s těmito klienty. K
odpovědím na výše zmíněné klíčové otázky vyzýváme třeba zrovna Vás....
Na cíle a
následné výsledky sociální práce poskytované těmto klientům v KC lze nahlížet z
různých úhlů, můžeme např. vycházet z často obecných definicí poslání zařízení,
nebo z definicí KC dle Zákona 108. Zde se pak často setkáváme s různě popsanými
významy pojmů sociální vyloučení, sociální začleňování, většinová společnost,
vyléčení, zdraví, rizikový životní styl atd. Můžeme také konkrétněji výsledky
nahlížet přímo přes cíle konkrétních služeb v KC poskytovaných - pak např.
výměnný injekční program jasně přes počet stříkaček udává, jaký byl jeho přínos
společnosti i klientům samotným ve zmírnění rizika šíření infekčních nemocí,
dále poskytnuté zdravotního ošetření a potravinový a hygienický servis ukazuje
jak moc jim bylo pomoženo od potíží a zároveň k udržení určité životní úrovně.
A např. u
sociálního poradenství, které se již zabývá i příčinami konkrétních situací
klientů a nabízí cestu ke změnám, lze sledovat výsledky nějakého sociálního
začleňování klientů. Tím se právě zabýval prezentovaný výzkum - snažil se
komplexně odkrýt „realitu práce“ se zmíněnou cílovou skupinou a sledoval
zejména individuální plánování (IP) s klienty, tedy snahy o realizování různých
cílů. Náš výzkum se zabýval těmito snahami uskutečňovanými pracovníky KC v KC,
tedy nezabýval se realizováním cílů a změnami v životě klientů, které se
odehrávají mimo rámec zařízení a sociální služby. I když se výzkum prováděl
pouze v jednom zařízení a byl zaměřen jen na klienty KM, je možné na jeho
výsledky nahlížet i jako na obecnější ukazatele práce s lidmi žijícími ve
výrazném sociálním vyloučení, i když by jistě bylo třeba toto ověřit dalšími
výzkumy. Jedná se především o nízkoprahové klienty nocleháren, některých
azylových domů, terénních programů, jiných KC a dalších zařízení, kde klienty
služeb lze charakterizovat především (ne jen) jako lidi bez domova, ohrožené
závislostí na návykových látkách, bez práce či jiného legálního zdroje příjmů.
Jistě by
bylo možné naši cílovou skupinu charakterizovat komplexněji, což by bylo velkým
přínosem - zjistit „o jaké lidi se vlastně jedná“. Např. zda je pro ně
charakteristická určitá úroveň vzdělání, pracovních návyků. Asi by bylo ještě
zajímavější znát jejich typické osobnostní, psychologické vlastnosti, motivace,
jejich schopnosti a vůbec „potenciál“ k sociálnímu začleňování do majoritní
společnosti. To by obnášelo potřebu výzkumu, který se však již nepodařilo do
zde prezentovaného začlenit. Jistě by přinesl další významný náhled a pochopení
charakteristik těchto našich klientů.
V konkrétním
případě našeho výzkumu se jednalo u klienty Kontaktní místnosti Kontaktního
centra v Plzni a do sběru dat jich bylo zahrnuto poměrně významné množství. Velmi
podrobný popis celého výzkumu, tabulky a grafy a dále i obsáhlou teoretická
část týkající se našich klientů a východisek pro práci s nimi lze nalézt v
diplomové práci na webu.
Konkrétně byla ve výzkumu provedena velmi podrobná analýza charakteru a
rozložení využívaných služeb klienty, dále analýza v IP záznamů samotných
intervencí a celého procesu, postupu k cíli i množství podnětů v IP přicházejících
od pracovníků a podnětů do IP přicházejících přímo od klientů. Dle metodiky
SQUALA byla zjišťována subjektivně vnímaná kvalita života celkově i dle
jednotlivých 18 životních oblastí.
Jiný výzkum
týkající se naší cílové skupiny, již ne takto rozsáhlý, byl obsahem bakalářské
práce a v podstatě, stručně řečeno, zkoumal efektivitu sociální a kontaktní
práce a výměnného programu v KC. To, jaký měla vliv na přímé rizikové chování
klientů, dále na jejich informovanost a postoje. Pro zájemce je dostupný zde. Více již není obsahem tohoto
článku.
Zde
prezentovaný výzkum sledoval, stručně a zjednodušeně řečeno, zejména: 1. ve
využitých službách podíl těch nízkoprahových a prahových, dále 2. v IP
směřování ke změnám nepříznivých sociálních situací klientů a 3. subjektivní
hodnocení kvality života klientů. Spolu s tím byl učiněn pokus zjistit některé
faktory, které by toto mohly ovlivňovat. Do první části výzkumu byly zahrnuty
data od celkem 80ti klientů za období prvních 3 čtvrtletí roku 2011. V druhé
části bylo již k dispozici z těchto 80ti klientů jen 57, tolik jich mělo v
evidenci osobní kartu nutnou pro provedení analýzy. A do poslední třetí části
vyplnilo dotazník SQUALA celkem 28 klientů, kteří v době šetření od 1.12.2011
do 16.12.2011 docházeli do KM. Je patrné, že se výzkumný vzorek postupně
ztenčoval, což bylo zapříčiněno kapacitními a časovými důvody. I přesto lze ve
větší části výzkumu považovat počet respondentů za spolehlivě dostatečný.
V našem
konkrétním KC se s klienty dlouhodobě a profesionálně pracovalo přístupy, které
jsou v teorii klasicky doporučovány, tým KC byl dlouhodobě optimisticky a
aktivně naladěn v jejich prospěch a v možnosti zlepšení jejich situací směrem k
sociálnímu začleňování. Za naprosto dostatečnou lze tedy považovat kvalitu a
hloubku práce s klienty, či snahy o ní.
Vstupní
hypotéza výzkumu zněla: „Uživatelé KM jsou ve svém životě zaměřeni pouze na
okamžik „teď a tady“ a nemají aktivní zájem o nějaké výrazné změny svých
situací, protože jsou na svůj pouliční životní styl převážně dlouhodobě
adaptovaní a tedy s ním spokojení.“ (to bylo pak rozpracováno do konkrétních
6ti statistických hypotéz). Každopádně, hypotéza, tedy odhad toho, jak to
vypadá ve většině případů se změnami životního stylu u těchto lidí. Jak by
zněla vaše hypotéza? Jaké jsou vaše zkušenosti s podobnými cílovými skupinami
klientů? A jaké jsou rozhodující faktory, které toto ovlivňují?
A nyní již
výsledky. Na základě podrobného výzkumu bylo zjištěno že : klienti KM čerpají v
souhrnu naprostou většinu - 92,77% služeb v KC těch nízkoprahových, tedy těch
reagujících právě na jejich potřeby „teď a tady“ (TaT). Jedná se např. o
hygienický či potravinový servis, služby které jsou poskytnutím spíše jisté
„péče“ těm, kteří ji potřebují. KM je právě zaměřená zejména na poskytování
takových služeb, bez směřování k nějakému dlouhodobějšímu zlepšování a vývoji
životních situací klientů.
Nicméně v
nabídce KM jsou právě i služby, které by změnu v jejich životě mohly výrazně
podpořit, jde např. o asistenci, sociální poradenství. Tyto služby jsou
klientům pravidelně, aktivně a vhodně nabízeny. Pokud docházelo k IP
směřujícímu k nějakým změnám jejich situací, pak bylo zjištěno že klienti
realizovali jen malou část a to 18,67% všech možných kroků přesahujících cíle
horizontu TaT. Jednalo se např. o pokusy zajistit si doklady, registrovat se na
ÚP, podstoupit odborné lékařské ošetření, zajistit si ubytování či třeba i
nástup do léčby závislosti. Když bylo následně vyhodnoceno jen toto IP, kde již
klienti v ne zanedbatelné míře usilovali o realizaci nějakých cílů, bylo
zjištěno že cílů nakonec téměř nedosahovali, přesně realizovali 6,94% cílů
přesahujících horizont TaT. Dále to, zda si klienti změnu i stabilně udrželi,
již náš výzkum nesledoval....
Samozřejmě
je jen relativní, zda je toto zjištěné % „velmi málo“ nebo „celkem dost“, vždy
záleží na „úhlu pohledu“ a např. na to, jak nahlížíme vůbec potenciál, možnosti
a schopnosti naší cílové skupiny klientů. Pokud bychom se však dívali na KC
jako na zařízení sociální prevence, ve kterém je smyslem usilovat o sociální
začlenění klientů, pak by tohoto cíle při cca 7% úspěšnosti nedosahovalo. Na KC
je však jistě možné nahlížet i jako na zařízení s jiným cílem - např. zajistit
základní potřeby lidí žijících v sociálním vyloučení? Získat kontakt s populací
drogově závislých lidí žijících převážně na ulici? Nebo chránit společnost před
pohozenými injekčními stříkačkami? Nebo....? Zde se jistě otevírá velký prostor
pro koncepční či etické úvahy...
Zpět však k
dalším výzkumným zjištěním - pracovníci našeho KC se výraznou měrou pokoušeli
klienty motivovat a podporovat k realizaci různých cílů, a zároveň s tím jim
přímo poskytovali a koordinovali výrazné množství nízkoprahových služeb. Přesně
z celkem 2163(!) návštěv 80ti klientů, kdy využili 3766 služeb, se dařilo
pracovníkům s nimi přitom cíleně intervenovat/hovořit. U 57 klientů proběhlo
celkem 369 intervencí (s jistotou intervenovali v ještě vyšším počtu, ale pak o
tom neprovedli záznam do složek klientů). Celkem připadá tedy cca na každou 5.
návštěvu klienta, která byla spojená s velkým počtem využitých služeb, jedna
intervence pracovníka. V tom byli pracovníci poměrně úspěšní - v 49% jejich
intervenčních rozhovorů s klienty, jejichž tématy byly nejčastěji jejich
potřeby přesahující horizont TaT (např. zajistit si zázemí, zlepšit zdravotní
stav), rovnou (nebo pak) i začal proces plánování. Tak mají celé dvě třetiny
klientů zkušenost s využitím těchto služeb „prahových“, což znamená tedy že se
přinejmenším zaujatě bavili s pracovníky o jakékoliv, třeba drobné změně své
situace. Ve způsobu práce pracovníků byl výzkumem zjištěná vyváženost v míře
nedirektivity, ve smyslu respektu k rozhodnutím a zájmu i nezájmu klientů, a v
míře snahy o aktivizaci klientů. To by se dalo dle teoretických doporučení
považovat za vhodný přístup odpovídající této cílové skupině a poslání služeb
KM a KC. Nepřineslo to však výsledky ve smyslu realizace cílů IP, jak je výše
uvedeno. Toto by bylo možné shrnout slovy „pracovník se v praxi vhodně snaží
přimět klienta k uvažování o změnách, ten na takový hovor v polovině případů
dobře reaguje a hned spolu tedy mluví o způsobech realizace některých cílů.
Ukáže se dále však to, že klient už dál neprojeví významný zájem o kroky k nim
vedoucí ani svou aktivitu v tom.“ To může být způsobeno řadou příčin - např.
adaptací klientů na svůj životní styl? To že jsou jejich schopnosti blokovány
jejich závislostí? A je vůbec možné u naší konkrétní skupiny klientů, aby vedli
jiný, více sociálně začleněný život? A jak by toto bylo možné zrealizovat??
Co se týče
sledování možných faktorů ovlivňujících uvedené skutečnosti, bylo zjištěno, že
převážné zaměření klientů jen na horizont TaT a jejich aktuální základní
potřeby u nich přetrvává, ať jsou teprve na počátku své „pouliční drogové kariéry“
nebo tímto stylem žijí již řadu let, tato doba to nijak neovlivnila.
Co se týče
subjektivně vnímané kvality života klientů KM, ta ve výzkumu nevyšla obdobná
jako u běžné společnosti, byla nižší - stále však přesně na spodní orientační
hranici normy reprezentativního vzorku, tedy o 14% nižší než průměr normy. A
bylo zjištěno, že jimi subjektivně vnímaná kvalita života opět nijak
neovlivňuje míru využívání služeb „teď a tady“, nebo lze i říci opačně
neovlivňuje ani otočit míru využívání prahových služeb. Tedy že jsou na TaT
převážně zaměření, ať prožívají svůj život jako více nebo méně kvalitní.
Stručně
shrnuto bylo ověřeno, že klienti KM žijí téměř výhradně okamžikem TaT a
většinou velmi málo/zanedbatelně směřují k nějakým změnám svých situací.
„Typický klient“ dochází především do služeb reagujících na jeho bezdomovecký
způsob života a základní potřeby s tím spojené. Co se týče užívání drog,
využívá již méně často výměnný injekční program a co se týče možností změn své
situace, takových služeb využívá již velmi málo. Toto nastavení se nemění s
dobou jejich života „na ulici“ a ani není závislé na subjektivně prožívané
kvalitě jejich života.
Pro
zajímavost je jistě dobře zmínit něco více z hodnocení celkem 18ti oblastí
života v šetření SQUALA. Důležitost oblastí hodnotili klienti KM víceméně
obdobně jako běžná populace, jejich spokojenost a především skóre subjektivní
kvality života však byly nižší - nejníže v oblastech prostředí a bydlení,
rodinné vztahy, děti a práce. Znamená to tedy, že zájem o tyto hodnoty a nějaké
sociální začlenění mají, ale nejsou ho schopni realizovat? Nebo jej nechtějí
realizovat, protože by přišli o výhody svého vyloučeného života? Jejich skóre
subjektivní kvality života bylo totiž výrazně vyšší než u běžné populace u
položek svoboda a jídlo. Podrobné tabulky a grafy lze nalézt přímo v kompletní
diplomové práci.
Jak to v
životě chodí, ve výzkumném vzorku byli i „výjimeční klienti“, kterých bylo
opravdu jen několik málo jedinců a kteří vykazovali výrazně odlišné hodnoty.
Byli mnohem více a úspěšněji zaměřeni na směřování ke změně a její realizaci.
Nejúspěšnější jeden z nich realizoval 50% možných cílů přesahujících horizont
TaT a dále 4 klienti z KM odešli ve sledovaném období do léčby své závislosti.
Výsledek jejich léčby nebyl sledován. Vzhledem k našemu tématu je důležité se
zamyslet, zda by tito výjimeční klienti dosáhli svých cílů i bez působení
pracovníků? I mimo KC? I když se v našem výzkumu takové náznaky objevovaly,
nelze s jistotou odpovědět.
Závěry a
zamyšlení
Čím to tedy
je že naši klienti žijí v „pouličních podmínkách“ a neusilují (alespoň nijak
znatelně) o změnu? Může to být např. jejich závislostí a jí omezeným vnímáním a
prožíváním? Může to být jejich častou/nepřetržitou intoxikací drogou, která jim
přináší úlevu či příjemné prožitky a zastírá jejich vnímání reality?
Pravděpodobně ano....... Nebo je to jejich osobnostním nastavením, kdy se u
nich často vyskytují i poruchy osobnosti a jiné duševní poruchy? Může to být tím,
z jaké společenské vrstvy pocházejí, jaké bylo jejich rodinné zázemí a dětství?
Nebo jejich IQ, (ne)vzdělaností, absencí pracovních návyků.....? Dokáží
stabilně a intenzivně jít za určitým cílem, snažit se a přemáhat pro nějakou
vzdálenější vidinu prospěchu?
Může to být
tím že třeba rezignují a vzdají se? Tím že přijmou zmiňovaný styl života za
„svůj způsob existence“ a adaptují se tedy? Pravděpodobně ano, i když toto však
logicky odporuje (nebo ne?) zjištění Hradeckého o tom, že bezdomovci mají
výrazně vysoká pozitivní očekávání od budoucnosti, jak bylo uvedeno v
teoretické části diplomové práce.
A když se
již pokoušíme nahlížet na úspěchy a perspektivy práce s takto sociálně
vyloučenými skupinami lidí, jistě bychom rádi znali i odpověď např. na to, zda
se můžou dlouhodobě závislí vůbec vyléčit a efektivně se sociálně začlenit? Co
nám o tom říkají statistiky? Zde bohužel nenabízíme odpovědi na tyto stěžejní
otázky. Na to náš výzkum nestačil...
Pokud
vycházíme z toho, že je ve společnosti motivace takovým klientům pomáhat, je v
tom spatřován smysl, společnost má k tomu dostatek prostředků a existují
zařízení typu KC, je možné pokusit se alespoň do práce s nimi a s podobnými
skupinami klientů (tedy takovými, jejichž životní styl a hodnoty jsou výrazně odlišné
a do značné míry již „zpevněné“, např. závislostí, adaptací) uvést několik
doporučení či návrhů:
1) Pracovník
by si měl být vědom životní reality cílové skupiny, jejich možností a omezení -
jednoduše by pracovník neměl být v iluzi, že tito klienti aktivně usilují o
nějakou změnu. Měl by si být vědom toho, že jsou převážně zaměřeni na okamžik
TaT a své aktuální potřeby a že toto u nich přetrvává dlouhodobě. Samozřejmě,
že existují i takoví, na které toto neplatí, a pak je to ale „výjimka která
potvrzuje pravidlo“. Pokud si toho pracovník nebude vědom, jednak bude jeho
práce s klienty neodpovídající a dále je i vážně ohrožen tzv. vyhořením.
2) Navazujíc
na bod č.1, je třeba si být opět vědom reálně dosažitelných cílů a vůbec
poslání práce s těmito klienty. Zde v případě KC se jedná převážně o „pomoc těm
nejvíce zranitelným ve společnosti“ a dále o snižování rizik pro klienty i pro
společnost (k posláním zařízení sociální prevence a KC velmi podrobně viz
teoretická část diplomové práce). Pracovník by pak měl takové cíle službami
naplňovat a rozhodně další sociální začleňování klientů nemít jako primární
zaměření své práce. Tedy měl by být spokojen s poskytováním hygienického a
potravinového servisu, s poskytováním výměnného injekčního programu a základního
zdravotního ošetření, ideálně s kontaktem s klienty za vzájemného respektu a
vstřícné komunikace. Jako úspěchy své práce by měl vidět ochranu společnosti
spolu s pomocí těm nejvíce zranitelným, lidem „z okraje společnosti“. I když
nedochází k výrazným změnám v jejich životech, je důležité vědět že sami
klienti služby KC často jako velkou pomoc vnímají. A přístup a vztah pracovníků
často zažívají jako třeba jediný pozitivní přístup druhých lidí k nim samým.
Pracovník by se měl smířit s tím, že takto sociálně vyloučení lidé ve
společnosti jsou a vždy budou. A být „spokojený s málem“...
3) Pokud by
bylo jedním z cílů práce s těmito klienty přímo jejich sociální začleňování
a/nebo vyléčení závislosti, měl by si opět pracovník (ovšem pravděpodobně již
ne pracovník nízkoprahových služeb KC) být vědom nedostatku jejich aktivní
motivace k dosahování jakýchkoliv cílů. Měl by si být vědom jejich závislosti
na drogách, jejich častých intoxikací, častých poruch osobnosti apod. Toho, že
často „nemluví s nimi, ale že mluví s drogou“. Z tohoto důvodu by měl pracovník
používat více direktivnějších intervencí anebo nechat klienty nízkoprahových
služeb „dopadnout na dno“, umožnit jim konfrontovat se se svým velice
destruktivním životním stylem a nezastírat jeho následky (ani např. hygienickým
a jiným servisem). Obecně by měl pracovník přistupovat více v duchu KBT terapie
(která má pro tyto klienty nejlepší výsledky) a pracovat s pozitivními a
negativními odezvami jako důsledky jejich určitého chování. Existuje totiž
pohled na závislost jako na latentní „celoživotní“ nemoc. Léčba a terapie
závislého člověka nemůže být úspěšná, pokud si nepřizná, nepochopí a neprožije
že je závislý a že s tím má velké problémy (že nejsou způsobeny společností,
rodiči nebo čímkoliv jiným). Když by pracovník pomohl závislému dojít ke snaze
o léčení více direktivními metodami, stále by však nemohlo jít o nerespektování
jeho vůle. Přinejmenším ne po delší dobu. Pokud totiž nedojde k probuzení jeho
vnitřní motivace a nastartování jeho energie, nebude úspěšný v překonávání
budoucích překážek. Ty ho totiž čekají, nelze ve všech takových okamžicích být
klientovi nablízku. On sám pak bude muset dokázat drogu odmítnout. V praxi bývá
časté, že i po prodělané léčbě klienti opět začínají užívat.....
4) Pracovník
KC by měl pamatovat i na výjimky mezi klienty, být si vědom toho že existují i
tací, kteří nejsou „typickými klienty“. Měl by na to pamatovat, když o
klientech přemýšlí, když je s nimi v nízkoprahovém provozu v častém kontaktu.
Pak by bylo vhodné mít vypracovanou metodiku ke zjištění, kteří z nich to
jsou...... A nebo by naopak měl pracovník ustat se svými intervencemi/pokusy a
počkat, až se projeví sami? Až snahu o změnu budou aktivovat oni sami? To by se
dalo považovat za nejideálnější a v praxi také nejčastější. A pak s nimi
pracovat v úplně jiném, než nízkoprahovém modelu. Pravděpodobně by bylo vhodné
pro takové výjimečné klienty vytvořit úplně jiné zařízení než nízkoprahové
„klasické“ KC.
V
Kontaktních centrech se s klienty pracuje totiž především v nízkoprahových
podmínkách a nedirektivním způsobem se pracovníci pokoušejí dosahovat
stanovených cílů, a spolu s poskytováním služeb se snaží i navázat a udržet
pozitivní vztah s klienty. To je v současnosti uznávaný postup, důležitý vůbec
pro „získání“ klientů, jejich docházení do KC a tak tedy pro další pokračování
snah o snižování rizik. Zde je pak nejúčinnější samotná fyzická výměna
injekčních stříkaček.
Lze se
odvážit říci, že KC však není vhodné zařízení pro směřování k léčení a
sociálnímu začlenění, drtivý objem práce v KC tvoří poskytování nízkoprahových
služeb typickým klientům. Pro tyto cíle by bylo vhodnější např. Substituční
centrum nebo nějaký nový typ zařízení.
Jak bylo
zjištěno, IP s klienty v KC probíhá ve většině případů ve formě „teď a tady“,
tedy tzv. situačních intervencí - většinou obsahují naplnění potřeb/cílů
klientů přímým aktuálním poskytnutím služeb. Ty jim poskytuje přímo pracovník
KC, často jejich klíčový pracovník, a často je tímto poskytováním služeb
zahlcený. Dalo by se říci, že v klasické optice je toto spíše něco jako „pseudo
individuální plánování“. IP s delším časovým horizontem než např. 2 dny, více
středně nebo dlouhodobé, a jeho zaznamenávání do formulářů plánů pro tuto
cílovou skupinu není většinou vhodné a je zbytečnou administrativní zátěží. Vše
nejčastěji začíná a končí převážně rozhovorem o nepříznivé situaci a o
možnostech jejích změn, na který však nenavazuje již další reálný postup.
Pokud by
mělo dojít s některými těmito klienty k práci přesahující horizont TaT, bylo by
vhodné pracovat s nimi tzv. case managementem (opět podrobně viz teoretická
část). Case management (CM) se používá např. u duševně nemocných klientů,
jejichž schopnosti sociálně začleňovat svou výrazně omezené především jejich
dlouhodobým duševním stavem a pracovník je pak intenzivně a dlouhodobě
podporuje v zajišťování základních potřeb, pokud je to možné i v jejich mírném
sociálním začleňování. Uživatelé drog jsou v tomto velmi podobní/totožní,
jejich nepříznivý duševní stav je také dlouhodobý a chronický, výrazně
ovlivňuje jejich prožívání a prognóza vyléčení je těžko odhadnutelná. Pro
některé se dokonce jako metoda léčby závislosti, po neúspěšných pokusech o
léčbu, volí tzv. substituce. Tedy ukončení užívání drogy a dlouhodobé (třeba
celoživotní) nahrazení poskytováním léku („legální drogy“) který zmírňuje
negativní symptomy závislosti. V principu stejná léčba jako u řady duševně
nemocných...
Pokud by
tedy někteří klienti KM měli zájem o dlouhodobější podporu, pro zajišťování
svých základních potřeb, pro zkvalitňování svého života nebo třeba (ne nutně) i
pro léčení své závislosti, navrhujeme jako nejvhodnější aby měli svého CM
klíčového pracovníka, takového který stojí mimo nízkoprahové KC. Ne klíčového
pracovníka který je zahlcený poskytováním nízkoprahových služeb, a který je
také zvyklý pracovat v nízkoprahovém nedirektivním rámci. Klienti ho navíc
pravděpodobně vnímají ve specifické roli. Pracovník jim poskytuje bezplatně a
anonymně služby, které do určité míry zajišťují jejich základní potřeby. To bez
výrazného úsilí klientů, nízkoprahově, a tak se pracovník ocitá spíše v roli
rodičovské (mateřské). Klienti jsou charakterizovaní právě tzv. prezentismem,
což je typicky dětský přístup ke světu.
Pracovník CM
je pro klienty spíše průvodcem reálným světem vnějším nebo vnitřním, nebo
učitelem (Matoušek). Klienti závislí na drogách musí k vyléčení či jiné výrazné
změně prožít a pochopit následky svého jednání, zříci se ho pak právě pro tyto
následky, změnu udržet a naučit se k sobě a ke světu přistupovat jinak,
zdravěji než doposud. Pokud tento proces má s nimi projít sociální pracovník,
lze doporučit aby fungoval samostatně a v jiné instituci, než v KC. V KC se
řadou služeb následky chování klientů zmírňují či, odvážíme se říci že
zastírají. Na závěr doplníme, že je důležité při aplikaci CM znát jeho teorii i
praxi v jiných zařízeních a cílových skupinách, protože je to metoda, která se
stále vyvíjí a často není její chápání přesně definováno.
A nakonec, a
možná především, pro umožnění a podporu změn v životě těchto klientů, často
chronicky a „nevyléčitelně“ závislých, je kromě výše nastíněné změny odborného
pohledu dále nutná i změna v přístupu části společnosti k těmto lidem. Často je
totiž odmítá, stigmatizuje a perzekuuje.
Mohla by
pomoci např. změna pohledu na ně jako na pacienty, na lidi vážně nemocné? (I
když si toto způsobili sami a vlastně vědomě svou drogovou kariérou...) Pokud
jim zaměstnavatelé, lékaři, kolemjdoucí, rodina, sociální pracovníci aj. budou
vyjadřovat zájem, podporu a respekt k jejich schopnostem - stejně jako duševně
nemocným nebo jinak handicapovaným lidem - a pokud jim vhodnou pomoc (a v duchu
KBT vlastně i určitou „výchovu“) budou i v účinné formě nabízet, mělo by to
znamenat možnost jejich přiblížení se k běžnému životu ve společnosti.
Samozřejmě nejde jen o zajištění určité „péče“ těmto klientům, především by
mělo jít o vedení ke zodpovědnosti za vlastní život, a to v efektivním
podpůrném rámci.
Bude toho
však naše společnost schopná? Vždyť je často závislými atakovaná a musí se
zároveň s tím vším před následky jejich chování chránit.....
Mgr. Karel
Frouz
|