16 | 01 | 14
ČAS
Seminář Práce s rodinou klienta
Seminář „Práce s rodinou
klienta nízkoprahových sociálních služeb“
Tento text je referátem o
semináři, který se uskutečnil v Evropském domě v Praze ve dnech 7. a 8. 11. 2013 v rámci
projektu Streetwork v Evropě (celým názvem „Zvyšování kvality nízkoprahových
sociálních služeb prostřednictvím sdílení dobré praxe ve vybraných zemích EU“,
podpořeného z OPLZZ ESF) a nesl název „Práce s rodinou klienta nízkoprahových
sociálních služeb“. Nejde o analytický materiál, spíše popis příspěvků a
diskuse k nízkoprahové sociální práci.
Otazníků kolem propojování
této práce s rodinou a spolupráce dalších institucí je i po mnoha letech, kdy
poskytování sociálních služeb rámuje zákon o sociálních službách, stále dost.
Chceme proto zprostředkovat a popsat pojednávanou problematiku a pokusit se
vykreslit její plastický obraz, aby bylo možné udělat „ten další krok“.
Na semináři vystoupili hosté z
Holandska (Christina Mavridou), ze Slovenska (Petra Hraňová, Monika
Gregussová), z Polska (Marcin Drewniak), z Rakouska (Helmut Steinkellner) i
našinci (Věra Růžičková a Michaela Píšová z o.s. Ratolest Brno, Barbora
Pipášová z o.s. Střed, Alena Mirgová a Jiří Převrátil z o.s. Prostor).
Dále vystoupil zástupce MPSV
Mgr. Jan Vrbický, který představil transformaci systému sociálních služeb
vycházející z individuálního projektu Podpora procesů v sociálních službách.
Druhého dne přišel i Mgr. Adam Křístek, který se na MPSV zabývá legislativou v
oblasti sociálně právní ochrany dětí (prezentace).
Nízkoprahovost jako imperativ -
v Čechách a na Moravě
Z povahy nízkoprahových
služeb, tak jak se od začátku 90. let 20. století v ČR rozvinuly, plyne, že se
zaměřují na sociální práci s jednotlivcem, případně skupinou jednotlivců, které
spojuje stejná nebo obdobná obtíž/obtíže. Praxe však ukazuje, že samotní
pracovníci se snaží najít možnosti, jak zapojit další osoby, přátele i rodiny
klientů do poskytování služby. Je to proto, že individualizovanost služby
lidským bytostem, které službu potřebují, někdy zkrátka nepomáhá? Proč se ty
možnosti snaží vlastně hledat? Seminář ukázal, že důvodů, proč někdy pracovníci
práci s rodinou objevují, je celá řada. Někdy jsou dokonce podmínky takové, že
nic jiného nezbývá, jindy se z klienta stane rodič a jindy zase je spolupráce s
rodinou ze strany klienta vyžádaná.
NZDM Pavlač organizace
Ratolest Brno působí ve zvláštní situaci přímo uvnitř sociálně vyloučené
lokality, a tak tam nabývá pojem nízkoprahovosti nové rozměry: „Denně jsme v
kontaktu s rodiči klientů nebo dalšími příbuznými, víme, kdo ke komu patří a
často jsme svědky různých rodinných situací, se kterými musíme dále pracovat,
jako hádky, vystěhovávání, zatýkání obyvatel domu, záškoláctví…“ Z příspěvku
však vyplynul nadějeplný závěr, že spolupráce v takových podmínkách se začíná
lepšit, neboť ze samotných klientů NZDM se postupem času (a v brzkém věku)
stávají rodiče dětí - klientů služby, a tak se dobré zkušenosti rodičů
(bývalých klientů) úročí a dochází k prohlubování tolik potřebné důvěry, která
s efektivitou služby úzce souvisí. Časové hledisko v tomto ohledu ukazuje, že
je prostě důležité vydržet.
Působení NZDM je v tomto
ohledu limitující, jak víme, je určeno pro děti a mládež ve věku 6 - 26 let.
Vize MPSV, kterou na semináři nastínil Mgr. Vrbický, sloučit povahou podobné
preventivní sociální služby do jedné, tzv. „kontaktní a aktivizační služby
sociální prevence“, s možnostmi registrace jednotlivých nepříznivých sociálních
situací, které služba umí řešit, však tyto mantinely může odstranit. Služba
bude definována jako „Stabilizace sociální situace osoby, rodiny nebo komunity.
Podpora směřující k rozvoji kompetencí, schopností a dovedností vedoucích k
řešení nepříznivé sociální situace, a to především v oblastech: nalezení
vlastního bydlení, začlenění na trh práce nebo začlenění do běžného sociálního
prostředí.“ K tomu bude definována sada činností, které si bude moci služba
zaregistrovat.
Jiným a také běžnějším
případem spolupráce rodiny klienta je v českém prostředí práce sociálně
aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi, o kterých na semináři hovořili Jiří
Převrátil a Alena Mirgová z kolínského Prostoru. Původní myšlenkou služby bylo
„vstupovat přes děti do rodin“, tak vzniklo komunitní centrum, které Prostor v
sociálně vyloučené lokalitě Kolína provozuje. Služba je popisována jako součást
systému komplexního sociálního programu, nedefinuje sama sebe jako
nízkoprahovou. Nízkoprahovost je zde vnímána jako imperativ.
Komunitní práce a nízkoprahovost
v Holandsku
Jistou podobu komunitní práce,
která se rozvíjí a etabluje v Holandsku, nabídla Christina Mavridou z
organizace Trajekt. Spolu s dalšími organizacemi vybudovali, podobně jako
kolínský Prostor tzv. Sociální týmy pro komunitu (Social community team), které
organizují a koordinují práci většiny pomáhajících služeb v lokalitě
(sousedství), kdy cílem je lépe pokrýt klientovy potřeby. Právě organizace
Trajekt funguje v týmu jako assesment centrum: provádí zjišťování potřeb a
pomáhá najít co nejvhodnější službu danému člověku a jeho situaci. Podobně tak
fungují jak kamenná kontaktní místa, tak i streetwork. „Ta síla, kterou my dáme
dohromady, je velká. Jsme skutečně schopni pomoci každému občanu a je důležité,
že nás všichni v Maastrichtu znají a vědí, kam se obrátit.“ Svými slovy tak
Christina Mavridou potvrdila brněnskou hypotézu, že důležitá je etablovanost.
Aby byl holandský systém
ekonomicky udržitelný, předpokládá, že zejména pomáhající pracovníci museli
změnit způsob svého přístupu ke klientovi a chápat pomoc spíše jako podporu,
než jako péči. Ve skutečnosti to ale znamená naučit se delegovat, vychovávat a
zapojovat celou komunitu, která se od pečující společnosti proměňuje do podoby
společnosti participující. Pomáhající pracovník se tak stává skutečným
ambasadorem sousedství. Teoreticky se dají způsoby práce v Trajektu ukotvit ve
3 úrovních: individuální koučink, práce se skupinou a práce s komunitou.
Nízkoprahovost a možnosti spolupráce se tak ocitají v nových podmínkách - klub
například nemá pevnou otevírací dobu, ale streetworker si zve malé skupiny
klientů na setkání v určený čas. Může také pozvat, pokud si to dospívající
vyžádá, na „neutrální půdu“ celou rodinu.
Na Slovensku objevují
nízkoprahy své místo v práci s rodinou
Zajímavý příspěvek k možnostem
spolupráce s rodinou na semináři přednesly Petra Hraňová a Monika Gregussová ze
slovenského NZDM Ulita, které pracuje se sídlištní komunitou dětí a mládeže.
Jejich příspěvek, ve kterém doslova nesly kůži na trh, pojednával o projektu,
ve kterém Ulita spolupracovala s místním OSPOD a kuratelou. Projekt měl
propojovat rodinu, OSPOD a NZDM. Ulita si tak mohla pilotně odzkoušet řadu
problémových situací: od toho, že klienty do projektu vybíral OSPOD podle
nejasných kritérií nebo že cíle služby byly příliš obecně definované a role
spolupracujícím stranám nejasné. Byly očekávány příliš konkrétní cíle (dítě
nechodí do školy - udělejte s tím něco). Tak docházelo k frustracím obou stran
z nepochopení: „Už měsíc k Vám chodí na klub a ještě stále nezačal chodit do
školy“. Zkrátka se střetla pomoc a kontrola bez hlubšího vzájemného pochopení.
Ne příliš povedený projekt však pomohl vydefinovat a určit, v jakých případech
může mít spolupráce s rodinou klienta klubu smysl: poradenství a sanace rodiny.
Bylo tak možné navázat spolupráci se službami, které se těmito tématy zabývají.
Zkušenost nicméně ukázala, že rodiny často nezvládaly příliš vysoký práh
spolupracujících služeb. Ve vlastním klubu při spolupráci to pak přinášelo
dilema, kdo je vlastně klientem služby, zda rodič nebo dítě. Martina Zikmundová
z ČAS k tomu dodala: „Přizvat nejbližší okolí klienta, pokud je to v jeho zájmu
a on s tím souhlasí, není proti principům nízkoprahovosti. Možná jde jen o to,
jak v rámci jednoho pracoviště udělat pro takovou spolupráci pravidla, která
budou pro klienty i pracovníky zařízení transparentní.“ Nyní ULITA připravuje
další projekt s OSPOD, kde své předchozí zkušenosti úročí a o jeho podobě
vyjednávají.
Spolupráce v rámci STŘEDu -
budování sítí
Barbora Pipášová z občanského
sdružení Střed přednesla příspěvek zabývající se spoluprací s rodinou, OSPOD,
kuratelou a PMS. Střed poskytuje 12 různých služeb, krom jiného i NZDM eMBečko.
Byly představeny možnosti spolupráce v rámci sítě pomoci s jednotlivými
subjekty (OSPOD, kuratela, PMS, psychologové aj.) i náměty a nápady, co se při
styku s nimi osvědčilo a co zúžení spolupráce pomohlo (vzájemný respekt,
partnerství, sdílení cílů = někomu pomoci, vyjednání zakázek). S kolegyněmi z
Ratolesti se jednoznačně shodla, že umět pomoc přizpůsobit potřebám klienta je
mnohem efektivnější, než zbytečně lpět na rigidních normách. Zajímavá byla
diskuse o případových konferencích, které Střed pořádá v zásadě vždy s rodiči;
zvažuje se jen, zda tam má sedět i dítě. „To kvůli věku a taky jaká situace
panuje, aby nemuselo slyšet všechny ty litanie, jak je příšerné.“
Systemické přístupy k
nízkoprahovosti v Polsku
Z polské organizace CPES
Parasol přijel přednést Marcin Drewniak příspěvek zabývající se krakowskou
zkušeností s propojováním nízkoprahové práce s rodinou. Streetwork se zaměřuje
na mládež na ulici v centru Krakowa, mají nízkoprahový klub. Pracovníci se v
práci s rodinou zaměřují na 4 oblasti: pomáhají řešit problémy, které jsou
způsobeny agresivním chováním dětí, pomáhají zlepšit vztahy mezi rodiči a
dětmi, snaží se o zvýšení znalostí o výchově dětí a zlepšení rodičovských
dovedností a podporují školy a místní komunity při řešení výchovných problémů
ohrožených dětí a mladých lidí, tolik o povaze.
Zdálo se nám, že polská práce
vychází ze systemických přístupů. Změna jednoho prvku systému působí na změnu v
systému jako celku a tak, podobně jako český Prostor, je klub jedním ze způsobů
jak se do rodin, které potřebují pomoci, dostat. Často je však obtížné přijetí
celou rodinou. „Někdy máme rodiny dětí, kde na změnu vůbec nejsou připraveni.
Taková práce je velice dlouhá a obtížná.“ Diskuse se posléze rozvinula kolem
etických rovin práce a hranic nízkoprahovosti. „Nicméně není to tak, že bychom
měli na klubu rodiče. Když přijdou, říkáme jim „Teď nemáme čas pro vás, ale pro
vaše děti. Přijďte zítra, najdu si čas a vyslechnu vás.“
A kontext se změní: služba je
pak nízkoprahovou pro celou rodinu, ne jen pro dítě: „Když s rodiči o dětech
mluvím, nepotřebuji se o tom, co jim říkám, s dítětem domlouvat, já přeci
přirozeně vím, co rodiči můžu říci a co ne. Důvěra musí být oboustranná.“,
shrnul vstup do rodiny Marcin.
Terénní práce s mládeží v
Rakousku
Streetwork pro mládež ve
Štýrském Hradci v Rakousku představil Helmut Steinkellner (Caritas Graz). Tento
příspěvek prezentoval praxi nízkoprahově orientované terénní práce, jejímž
klientem je mladý člověk ve věku 14 až 21 let. „S rodinami nepracujeme“, takto
stručně a jednoduše Helmut shrnul odpověď na naše připravené otázky. „Pokud k
nám přijde klient mladší 14ti let, zprostředkujeme mu kontakt s místním orgánem
péče o mládež“. Streetwork s mládeží pracuje na totožných principech jako české
nízkoprahové sociální služby. Z popisu rakouské praxe bylo zřejmé, z jakých
zkušeností české nízkoprahové sociální služby čerpají. Hlavními principy práce
jsou dobrovolnost, mlčenlivost a anonymita. Streetworkeři navštěvují veřejná
místa, parky, sídliště, mládežnická centra. Kontaktní místo (obdoba našich
klubů) je otevřeno 3x týdně (potravinový a hygienický servis, přístup k
telefonu a internetu, volnočasové aktivity, poradenství), dvakrát do měsíce
pořádá služba akce pro klienty. Helmut Steinkellner blíže prezentoval akci
Jugendkultur inmitten der Hochkultur (Kultura mládeže uprostřed vysoké
kultury), která měla poukázat, že veřejný prostor nepatří jenom dopravě, ale
především občanům, mezi nimi i mladým lidem s jejich způsoby (nejen uměleckého)
vyjádření.
Ten další krok
Nízkoprahové služby v České
republice mají pevnou půdu pod nohama - vytvořené postupy, pojmosloví, metodologii,
hodnotící nástroje i členství v mezinárodní síti. Takže, kam odtud bude
směřovat další krok, při vzájemného propojení nízkoprahovosti a práce s
rodinou? Vize nízkoprahových služeb v připravované legislativě se zdá nadějná.
Moci pomoc přizpůsobit potřebám klienta a spolupracovat je v souladu s principy
nízkoprahovosti, pokud je to v zájmu klienta s jeho souhlasem. Na druhou stranu
se ale ukazuje, že intenzivní a diskrétní spolupráce jednotlivých institucí,
jako jsou OSPOD nebo PMS může být pro práci s klientem a jeho rodinou klíčová.
Souvisí s tím bezesporu známost organizace a schopnost prezentovat výsledky své
práce. Aby vzrostla široká důvěra v nízkoprahové sociální služby a byla zřejmá
jejich úloha ve společnosti, je zkrátka důležité dávat o sobě, své práci a
zázracích, které umí, vědět.
Tématu práce s rodinami
klientů se Česká asociace streetwork bude věnovat i dále, očekáváme, že se
objeví i v dalších aktivitách projektu, kterými jsou stáže v zahraničí a
závěrečná konference, kterou plánujeme na 26. - 27. 3. 2015.
Jakub Šlajs, Regina Kuncová
|