14 | 10 | 13 
StreetWork.cz
Volby: Mládež a sociálně vyloučené lokality
Zeptali
jsme se politických stran na jejich názory na oblasti, v nichž se pohybují
nízkoprahové služby. Odpověděly tyto politické strany: ČSSD (Michaela Marksová
Tominová), Hnutí ANO (Jana Hanzlíková), ODS (Lenka Kohoutová), KDU-ČSL (Jan
Bartošek), KSČM (Jiří Dolejš), SPOZ (Vladimír Kruliš), Strana Zelených (Jan
Žáček), TOP 09 (Martina Týblová).
Jak se
díváte na problematiku dětí a mládeže ohrožených sociálně patologickými jevy?
Jaké jsou aktuální problémy a jejich možná řešení, která budete prosazovat?
ČSSD:
„Nejohroženější jsou děti žijící v sociálně vyloučených lokalitách, takže
odpověď částečně viz níže. Naprostou prioritou je zřizovat pro tyto děti a
mládež nízkoprahová centra a aktivity, škola ve spolupráci se sociálním odborem
a neziskovými organizacemi… Jinak je potřeba posílit na úřadech lidi zodpovědné
za tuto problematiku, ti musí vědět, kde se v jejich oblasti „riziková“ mládež
a děti nacházejí a pak pro ně organizovat různé aktivity. Věnovat se této
skupině považuji za jednu z hlavních priorit.“
Hnutí
ANO: „Za nejdůležitější považujeme primární prevenci, která by měla, v oblasti
osvojení pozitivního
sociálního chování, být zajištěna již od předškolního věku. Zároveň se
domníváme, že je třeba zefektivnit systém preventivních programů na školách,
minimálně směrem k vyšší spolupráci škol s neziskovými organizacemi, které se
touto problematikou zabývají. Důležité je i zaměřené na specifické skupiny,
např. osoby opouštějící ústavní zařízení, pěstounskou péči, nacházející se v
obtížné životní situaci nebo selhávající v profesní přípravě a ohroženi
nezaměstnaností.
Problémy:
- problém
s nezaměstnaností mladých lidí po ukončení vzdělání
- problémy
sociálně vyloučených lokalit
- chybí
azylové domy pro celé rodiny
- ztížená
dostupnost pedopsychiatrů v některých regionech
- personální
poddimenzovanou pracovníků oddělení sociálně právní ochrany dětí
- problémy
při zajišťování asistentů pedagoga do škol
Řešení:
- podpora
preventivních stimulačních programů pro předškolní děti a rodiče, zvýšení
spolupráce MŠ s rodiči
- podpora
zaměstnanosti mladých lidí po ukončení vzdělání - daňové zvýhodnění
zaměstnavatele
- koncepce
sociálního bydlení, včetně azylových domů pro celé rodiny
- systém
včasného zachycení dětí z ohrožených rodin- formou nastavení spolupráce
dětských lékařů, středisek rané péče, školských poradenských služeb a OSPODů
- aktualizace
formy preventivních programů ve školách - zvýšení spolupráce se středisky
výchovné péče a neziskovými organizacemi zaměřenými na tuto problematiku -
vytvoření koncepce.“
ODS:
„Jako v ostatních otázkách, ani u ohrožené mládeže neexistuje jednoduché
řešení. Cestou, kterou budu prosazovat, je komplexní péče o mládež, která by
měla začínat u prevence, ať již mluvíme o podpoře rodin ze sociálně vyloučených
lokalit nebo prevence šikany na školách. Budu prosazovat takové financování
sociálních služeb, které nebude opomíjet nízkoprahové kluby, organizace
poskytující služby rodinám a aktivity směřující k prevenci sociálně
patologických jevů.“
KDU-ČSL:
„Pokud se týká skupiny dětí a mládeže podporujeme včasné umístění dětí do
náhradní rodinné péče i za cenu omezení rodičovských práv v případech
dlouhodobé sociální patologie. Doporučujeme v takových případech upřednostňovat
práva dítěte, před právy rodičů. Navrhujeme nastavení profesionální pěstounské
péče jako alternativu k ostatním typům náhradní rodinné péče. Doporučujeme
zjednodušit institut adopce dětí. Opět zde podporujeme vznik sociálních bytů v
případě potřeby řešení bydlení.“
KSČM:
„Nejvíce ohrožené těmito jevy jsou děti z rozbitých a nefunkčních rodin, které
byly umístěny do ústavních zařízení (dětský domov, dům na půli cesty) a tyto
pak opouštějí, děti v problematické pěstounské péči nebo které se nacházejí v
obtížné životní situaci. Tyto děti nemají sociální návyky, včetně pracovních a
často nemají ani představu o nich, následně selhávají v profesní přípravě a
jsou ohroženy nezaměstnaností. Často velmi záhy získávají první kriminální
zkušenosti.
Prvním
krokem zde je posílení sociálně právní péče o děti a dalších služeb, zejména
mediace. Přijetí zákona o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o
soudnictví ve věcech mládeže ani vznik nové služby (Probační a mediační služba
ČR) a rozšíření počtu nestátních neziskových nebo charitativních organizací
nezlepšily nijak výrazně situaci.
Řešit je
třeba zásadní nedostatek kvalifikovaných pracovníků sociálně právní ochrany
dětí - absentuje včasná intervence a dostatečná následná péče o děti
opouštějící institucionální péči. Rozbitý, málo koordinovaný systém někdy
neslouží k nápravě, podpoře a pomoci, ale paradoxně často vede k porušování
lidských práv dětí. Důležitá je koncepce vícezdrojového financování péče o
děti, prohloubení preventivní práce, individuální přístup k ohroženým dětem a
multidisciplinárních prací na úrovni terénu a také aktivnější zapojení dětí a
jejich rodiny do řešení jejich vlastní situace.
Dlouhodobý
preventivní význam má podpora rodin a rozsah a struktura volnočasových aktivit -
v oblasti sportu, kultury. Dále je to podpora sdružování dětí a mládeže, včetně
finanční podpory jejich činnosti, jakož i zásady jejich účasti na rozhodování
ve věcech, jež se jich přímo či nepřímo týkají.“
SPOZ: „V
této oblasti mají dobré výsledky neziskové organizace a nadace, zlepšení
spolupráce státních orgánů při prevenci a řešení krizových situací považujeme
za velkou výzvu.“
Strana
Zelených: „Pro odpověď je nutné pojetí otázky zjednodušit. Pokud se budeme
zabývat etiogenezí sociálně patologických jevů, dostaneme se až někam na
hranici psychologie osobnosti, výchovných stylů rodiny, úrovní morálky
společnosti, přítomnosti násilí ve společnosti, kde tělesné tresty jsou běžné,
apod. Nicméně
pokud se podíváme na oblasti v Česku, ve kterých se objevuje zvýšený výskyt
sociálně-patologických jevů u dětí a mládeže, najdeme společné atributy - vyšší
nezaměstnanost, nižší životní úroveň, menší výskyt potřebných sociálních
služeb, především nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, a podobně. Je vždy
mnohem efektivnější sociálně patologickým i jiným nežádoucím jevům předcházet,
než je nechat rozvinout do takové míry, kdy již téměř řešitelné nejsou a děti
(a později i dospělé) poznamenávají na celý život.
Mezi
způsoby řešení patří:
- Vytvoření
systému včasné intervence, který rozpozná ohrožené rodinné prostředí.
- Rychlá a
účinná spolupráce a výměna informací mezi orgány sociálně právní ochrany dětí,
školou, lékařem a pracovníkem neziskové organizace.
- Podpora
rodičům, kteří se dostali do problémů se zajištěním ekonomického a bytového
zázemí či při hledání zaměstnání.
- Vyhledávání
ohrožených dětí a rodin, ve kterých by mohlo být dítě ohroženo.
- Vytvoření
a informování o kvalitní poradenské síti, která by byla schopna orientovat dítě
či jeho dospělé v těžko řešitelné situaci, pomohla by strukturovat problém a
nalézt individuální řešení šité na míru dítěte i rodiny.
Podpora
sociálním službám, především vzniku, financování a personální kvalitě
nízkoprahového zařízení pro děti a mládež (NZDM) - především v místech výskytu
sociálně vyloučených lokalit s bezprizorními dětmi a mládeží, trávícími volný
čas rizikovým či společensky nevhodným způsobem. Cíli NZDM má být:
- prevence
kriminality,
- prevence
sociálního selhávání ve společnosti,
- naplnění
času jinak neorganizované mládeže a dětí,
- motivace
ke vzdělávání,
- zahájení
motivačního procesu a prvních kroků k zařazení mládeže na trh práce,
- zajištění
poradenství v oblasti práva a v sociálních věcech.“
TOP 09:
Mezi dětmi a mládeží je třeba jednoznačně podporovat a posilovat práci
nevládních organizací zaměřených na prevenci rizikového chování, nejde jen o drogy,
velkým problémem je zneužívání alkoholu, šikana, patologické hráčství,
počítačové hry etc. S tím ale souvisí posilování kompetencí škol a vzdělávání
pedagogů. Značné
úsilí věnované primární protidrogové prevenci v 90. letech a na přelomu století
přineslo výsledky. Můžeme to ukázat například na tom, že se nám zvyšuje věk
uživatelů drog.
V
poslední době začala řada škol soustředit svoji pozornost spíše na hrozbu
narušených sociálních kontaktů. Především pak na skryté a identifikované
projevy šikany. Na drogy je dnes upřeno méně pozornosti a existuje tak reálné
nebezpečí, že celé věkové skupiny se mohou opět stát snadnou obětí drog, jako
tomu bylo v první polovině 90. let.
Musíme
vycházet z aktuálních průzkumů a vědeckých poznatků a zahrnout je do nových
forem a metod práce s dětmi v primární prevenci.
Nezbytná
je spolupráce akademických pracovišť, nestátních neziskových subjektů
působících v terénu, škol, krajů i obecních samospráv. Rozhodně se nevyplácí
rostoucí tolerance dospělých začínající u shovívavého přihlížení, jak děti
kouří a pijí alkohol. Zajímavý a zároveň nadějný je ovšem fakt, že tento stav
už vadí i mnohým náctiletým. Prevence je sice náročná, ale levnější a účinnější
než následná represe. Pro předcházení patologickým jevům považujeme za podstatný
rozvoj možností volnočasových aktivit dětí a mládeže, nejen v sociálně
vyloučených lokalitách, tedy práce s dětmi a mladistvými v nízkoprahových
zařízeních pro děti a mládež, zájmových skupinách a kroužcích apod. Důležitý je
také rodičovský vzor, proto jsme prosazovali nutnost pravidelného režimu
nepracujících rodičů formou veřejné služby, aby děti v sociálně vyloučených
lokalitách znaly standardní denní režim. V tomto úsilí chceme pokračovat.“
Jak se
díváte na problematiku sociálně vyloučených lokalit? Jaké jsou aktuální
problémy a jejich možná řešení, která budete prosazovat?
ČSSD:
„Že je především potřeba ji systematicky a s pomocí odborníků začít řešit, a ne
nechat problém vyrůst do obřích rozměrů… Stát musí pomoci obcím tento problém
řešit. V programu se na několika místech věnujeme problematice sociálního
vyloučení - jak v oblasti vzdělání, sociálního bydlení a aktivní politiky
zaměstnanosti, tak v ochraně proti exekutorům, lichvě, hazardu či předraženým
ubytovnám.
A
konkrétní citace z našeho programu:
- Prosadíme
zákon o sociálním bydlení, který definuje standard sociálního bytu a vymezí
osoby, které na něj mají nárok, např. osamělí senioři ve větších městech,
nízkopříjmové rodiny, osoby se zdravotním postižením nebo děti opouštějící
ústavní výchovu. ….
- Zamezíme
obchodu s chudobou pronajímáním předražených ubytoven hrazených ze sociálních
dávek na bydlení a s využitím evropských prostředků zahájíme výstavbu
malometrážních sociálních bytů.
- Posílíme
sociální práci na obcích a terénní práci v sociálně vyloučených lokalitách a
rozvineme spolupráci s neziskovým sektorem. ….
- Sociální
prací s rodinami ohroženými chudobou zamezíme odebírání dětí do ústavní péče
pouze z ekonomických důvodů.“
Hnutí
ANO: „Velmi aktuální problém, protože je zde kumulace problémů -
nezaměstnanost, kriminalita, zneužívání situace některými vlastníky sociálního
bydlení, atd.
Řešení:
- budeme
prosazovat, aby sociální bydlení řešily obce, protože považujeme za důležité,
aby situace sociálního bydlení byla kontrolovatelná, dále budeme prosazovat
stanovení maximální výše dávky na bydlení, která nebude překračovat místně
obvyklé nájemné
- ideální
by bylo spojit sociální bydlení s dalšími službami:
- veřejně
prospěšné práce přes sociální firmy
- do
problémových lokalit - terénní pracovníci
- podpora
docházky dětí do školy, příprava na školní prostředí atd.
- důležitá
je také spolupráce s neziskovými organizacemi řešícími problematiku sociálně
znevýhodněných osob.“
ODS:
„Vyloučených lokalit jsem během výkonu svého mandátu objela celou řadu. Myslím,
že v řadě z nich běží kvalitní spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování.
Pochopitelně ta nefunguje všude a není všespásná. Základním problémem je práce.
Nicméně pokud práce je, mnozí do ní nastoupit nechtějí. Pak zbývají jen
represivní kroky, které moc neuznávám. Podle mne problém může vyřešit povinnost
za sociální dávky pracovat, nebo žádné dávky nebudou, vyjma existenčního
minima. Tedy jinými slovy zavedení veřejné služby. Je důležité zamezit
kšeftování s ubytovnami. Podobný byznys s chudobou je neomluvitelný. Určitě
bych zavedla limit na lůžko v ubytovně maximálně 1000 Kč. Za důležitý považuji
zákon o sociálním/prostupném bydlení. Stejně tak považuji za důležité zavést
přísnější trestání opakovaných přestupků podle tzv. pravidla „třikrát a dost“.“
KDU-ČSL:
„V případě sociálně vyloučených lokalit doporučujeme obnovit finanční odměnu za
výkon veřejné služby podle zrušeného § 25 zákona o pomoci v hmotné nouzi a tím
motivovat sociálně vyloučené osoby ke zvýšení příjmu vlastní prací,
doporučujeme alokovat finanční prostředky na aktivní politiku zaměstnanosti do
obcí se sociálně vyloučenými lokalitami. Podporujeme novelu školského zákona
včetně úpravy financování podpůrných opatření, které se zaměří na podporu
vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, například proto, že
pocházejí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí. A samozřejmě i zde platí
podpora sociálního nebo regulovaného bydlení.
Na závěr
lze říci, že podporujeme vznik celé škály legislativních opatření, jsme pro
řešení financování neziskového sektoru, který poskytuje služby výše uvedeným
skupinám obyvatel, méně obtížným způsobem než nyní, například víceletým
financováním. Některá řešení je možné realizovat i s pomocí projektů
financovaných z prostředků EU.“
KSČM:
„Sociální vyloučení se postupně stává jedním z největších sociálních problémů
ČR, hojněji se vyskytuje především v Ústeckém a Moravskoslezském kraji.
Fungování společnosti dlouhodobě neposkytuje rovné šance. Především je nezbytné
věcně řešit sociálně ekonomické kořeny této exkluze, dále pak rozbíjet
strukturu ghett a předržených ubytoven, tedy koncentraci sociálně vyloučených.
A samozřejmě kontrola těchto aktivit se zapojením samotných příslušníků
dotčených sociálních skupin, aby se nevytvářel jen prostor pro nárůst tzv.
etnobyznysu.“
Problém
nemá jen dimenzi sociální, ale i lidskoprávní. Dehonestace a diskriminace lidí,
kteří se ocitli v této situaci, je nepřijatelná a zvlášť nebezpečné pak je
spojování sociálního rasismu s rasismem etnickým (zejm. anticiganismus
zavádějící princip kolektivní viny). Před zákonem si musí být všichni rovni -
vytvářet selektivně nižší kategorie lidí, kterým jsou omezována jejich občanská
práva, je nepřijatelné oktrojování demokracie. Žádáme také okamžitý zásah
justice i státní správy ve zjištěných případech diskriminace, ale hlavně
výchovu veřejnosti, do níž by se kromě školského systému měla zapojit i média.
Zavádějící je už používání pojmu „nepřizpůsobivý“.
V rámci
protiextremistické prevence je úkol nejen otevřeně pojmenovávat, ale i usilovat
o věcné a včasné řešení složitých sociálních a politických témat, jakými
bezesporu jsou nezaměstnanost, zneužívání sociálního systému (včetně aktivit
spekulantů se sociálním bydlením), problematika lichvy, šíření drog a obecná
vymahatelnost práva. KSČM požaduje a prosazuje systémové řešení romského
problému, a to na základě širokého konsenzu a spolupráce napříč politickým
spektrem a celé společnosti.
Agentura
pro sociální začleňování provádí především monitoring problémů a doporučuje
některá opatření. Důležité jsou ale kroky kompetentních míst, kterým nestačí represivní
nástroje, ale především v oblasti sociální prevence a zaměstnanosti. Represivní
podmínění vyplácení sociálních dávek (veřejné práce) samo o sobě nebude
fungovat. V motivaci ke školní docházce dětí lze užívat ustanovení zákona o
povinné školní docházce a lze využít zkušenosti tzv. inkluzivního školství.“
SPOZ:
„Sociálně vyloučené lokality potřebují komplexní pomoc a koordinaci několika
programů v oblasti vzdělávání, hygieny, zdravotní služby, ale hlavně
zabezpečení práce pro dospělé.“
Strana
Zelených: „Strana zelených má vytvořenou koncepci, pod názvem Zelená cesta z
ghetta. Zelení
navrhují pět okruhů komplexních a koordinovaných opatření, která povedou k
systémovým změnám a především dlouhodobému řešení sociálního vyloučení nejen na
Šluknovsku, ale na území celé České republiky.
1.
Vzdělávání- Realizace
kroků vedoucích k okamžitému zastavení dalšího umísťování dětí se sociálním
znevýhodněním do bývalých zvláštních škol.
- Vytvoření
systému včasné péče pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí s cílem
posílit jejich včasný všestranný rozvoj a realizovat předškolní přípravu.
- Provázání
systému financování škol s nástroji podpory vzdělávání znevýhodněných dětí -
zajištění služeb asistentů pedagoga, doučování, vytváření nízkoprahových školních
klubů.
- Systémové
využívání nástrojů prevence předčasného ukončování školní docházky a
zkvalitnění profesní přípravy.
- Zavedení
plošné výuky finanční gramotnosti.
2.
Sociální služby
- Zajištění
plné dostupnosti celého spektra sociálních služeb potřebným skupinám obyvatel -
zejm. terénních sociálních programů a sociálně aktivizačních služeb.
- Nastavení
odpovědného a udržitelného modelu financování sociálních služeb.
- Posílení
ochrany rodin a dětí žijících v prostředí chudoby - prevence umísťování dětí do
ústavní péče.
- Vytváření
týmů multioborové spolupráce - zajištění spolupráce úřadů, škol a neziskových
organizací
3.
Bydlení
- Zajištění
nabídky variantních forem sociálního bydlení - zvýšení jeho dostupnosti.
- Finanční
podpora vytváření programů tréninkového a garantovaného bydlení.
- Přijetí
zákona o sociálním bydlení - vymezení odpovědnosti a pravidel jeho poskytování.
4.
Zaměstnanost
- Návrat k
aktivní politice zaměstnanosti a důsledná realizace jejích nástrojů.
- Obnovení
systémové podpory veřejně prospěšných prací po celém území ČR umožňujících
obcím zaměstnávat dlouhodobě nezaměstnané.
- Zefektivnění
rekvalifikačních kurzů ve vazbě na lokální potřeby pracovního trhu.
- Cílené
využívání nástrojů sociální ekonomiky.
- Zapojování
dlouhodobě nezaměstnaných při realizaci místních veřejných zakázek.
5. Bezpečnost
- Zintenzivnění
spolupráce subjektů zodpovědných za bezpečnost na úrovni obcí a měst - zlepšení
součinnosti a sdílení potřebných informací.
- Specializace
zástupců policie na specifika kriminality spojené s fenoménem chudoby - lichva,
krádeže, prodej drog, kuplířství.
- Posílení
právního povědomí obyvatel sociálně vyloučených lokalit.
- Zefektivnění
a standardizace vyplácení sociálních dávek - zamezení jejich zneužívání
lichváři a majiteli realit.
- Posílení
ochrany a bezpečí v prostředí měst a obcí všech místních obyvatel - důsledná
realizace celého komplexu preventivních programů a opatření (přirozená
přítomnost policie v ulicích, volnočasové programy pro děti a mládež,
konstruktivní komunikace úřadů s veřejností).
K
aktuálním problémům řadíme narůstající útoky na romskou komunitu spojené s mýty
a jednoduchým označením viníků v současné nelehké hospodářské situaci státu.
Média musí převzít odpovědnost za tendenční způsob informovanosti a předcházet
mnohdy nevědomé manipulaci s veřejným míněním pozornou sebekontrolou.“
TOP 09: „Maximální
využívání principu stejných pravidel pro všechny by zmírnilo sociální napětí ve
společnosti. Je potřeba obnovit veřejnou službu zavedenou v roce 2012, kdy se
při odmítnutí odebíraly či výrazně snižovaly dávky. V kraji tak vzniklo přes 10
tisíc pracovních míst. Finanční podpora státu by měla být vázána nejen na
řádnou školní docházku dětí, jak jsme již prosadili, ale také na rekvalifikaci
nezaměstnaných.
Uvědomujeme
si mimořádně specifické problémy například na Šluknovsku. Tato problematika je
těžce řešitelná ze dne za den. Krátkodobě musí být státem zaručena bezpečnost
obyvatel a majetku. Z dlouhodobého hlediska je nutné zaměřit se na konkrétní
problémy. Tento region potřebuje investice na vzdělání a zaměstnanost. Zároveň
musí skončit parazitování na sociálně slabých. Musíme se vypořádat s lichvou,
sjednotit dávky na bydlení do jedné a omezit je cenou nájemného v daném místě
obvyklou. Tím se zabrání jejich nadměrnému zvyšování, neboť vlastníci již budou
vědět, že neúměrné částky nebudou dále hrazeny z peněz daňových poplatníků. Důsledně
trestána by měla být i drobná kriminalita.“
Zpracoval:
Aleš Herzog
Ve středu 16. 10. 2013 uveřejníme druhou část na téma "Drogy a lidé bez přístřeší"
|