23 | 04 | 12 
Stříkačky za kačky
Občanské sdružení Prevent bylo nuceno z ekonomických důvodů zpoplatnit v terénu a káčkách část harm reduction materiálů. Zeptali jsme se, jak na to reagují klienti a proč zpoplatnění vůbec zaváděli.
V terénu a v káčkách jste
zavedli zpoplatnění některého materiálu. Jakého a za kolik?
Předem je nutné říci, že
klienti si HR materiál neplatí v celé výši, ale na některý materiál si
připlácí. Zavedli jsme jakýsi standard a nadstandard. Standard materiál je pro
klienty stále zdarma. Na malých městech (v káčkách i terénech) je
nadstandardním materiálem jen injekční stříkačka od firmy Braun, příplatek je 2
Kč za 1 kus. Injekční stříkačky Microfine a ostatní materiál je zdarma.
V Českých Budějovicích je
nadstandardem injekční stříkačka Braun (1 ks - 2 Kč), injekční voda (1 ks - 2
Kč), filtry (1 balíček po 10 kusech 1 Kč), Con-zelin (1 ks - 1 Kč), kyselina (1
ks - 1 Kč), dvojková stříkačka s jehlou (1 ks - 2 Kč). Ostatní materiál je
zdarma, tj. šňupátko, kapsle, mastička + materiál na základní zdravotní
ošetření.
Toto nastavení standardu a
nadstandardu ale určitě není definitivní. Rádi bychom do standardu ve všech
programech vrátili zejména vodu, desinfekční tampony a filtry.
Co Vás k tomu vedlo?
Odpověď je jednoduchá, NEJSOU
PENÍZE! V podstatě už není kde jinde krátit. Personálně máme již služby dávno
nastavené na hranici tak, abychom byli schopni dodržovat standardy a kvalitu
služeb. Pracovní nasazení personálu je vysoce nadstandardní a jejich finanční
ohodnocení hodně podstandardní, vzhledem k jejich vzdělání, praxi, náročnosti
práce atd. Odborný personál už nemůžeme více „ždímat“, programy a zařízení jsou
vybavena jen tím nejnutnějším pro jejich provoz, všechny další výdaje máme
stažené na únosné minimum. Shodli jsme se, že nechceme poskytovat služby
neodborné a nekvalitní. Nechceme ani ohrožovat bezpeční pracovníků a posílat je
např. do terénu samotné. Dalším krokem tedy bylo buď některé služby v polovině
roku zcela zavřít, nebo do toho od začátku roku „zatáhnout“ klienty.
Hodně jsme to promýšleli a je
pravdou, že ne všichni pracovníci s tímto korkem zcela souhlasili. Tato situace
v Preventu rozvířila bouřlivou diskusi kolem smyslu a cílů výměnného programu,
otevřely se nové dimenze naší práce. Nakonec jsme se ale shodli, že je lepší
poskytovat dlouhodobě, systematicky a promyšleně méně, než chvíli všechno a
chvíli nic. Naše programy nejsou jen o výměně injekčního materiálu.
Jak to v terénu vypadá?
Vystavujete paragony :-D?
Klienti jsou informováni o
modelu standard a nadstandard a důvodech zavedení tohoto modelu. Pracovníci
mají v brašně ceník materiálu a peněženku s drobnými na vrácení. Paragon jsme
schopni na přání klienta vystavit, ale zatím ho nikdo nechtěl. V Káčkách je to
podobné.
Jaké jsou reakce klientů?
Reakce klientů jsou velmi
různé. Překvapilo nás, že jsou někdy zcela protichůdné a zjistili jsme, že se
liší např. podle lokalit.
Kupodivu v Českých
Budějovicích, kde máme nejvíce klientů a kde jsou omezení největší, se
neobjevila žádná výrazná stížnost. Naopak se objevovaly názory, že to je dobře.
A jak řeklo několik klientů „dnes není nic zadarmo“. Dokonce se objevují
situace, kdy klienti chtějí dát pracovníkům „dýško“. Naopak v některých malých
městech si klienti stěžují na zhoršení žil, protože neumí s novými stříkačkami
dobře zacházet.
V Českých Budějovicích jsme
zaznamenali pokles vyměněného materiálu, ale kontakty téměř neklesly. V KC ve
Strakonicích i Prachaticích jsme zaznamenali pokles výměn i kontaktů. Někteří
klienti si zvykli na nové stříkačky, že nejsou Braunky jim nevadí. Pak je
skupina klientů, kteří jsou zvyklí na stříkačky Braun a jsou ochotni si je
kupovat. Řešili jsme také problém s tím, že někteří klienti nechtěli stříkačky
vracet, protože si je vlastně koupili a tak měli pocit, že nemusí.Výrazně klesl
výdej dalšího HR materiálu, ten si kupuje málokdo.
Co dalšího tato změna
přinesla?
Každopádně je zpoplatnění některého
materiálu nové pole při předávání informací o zásadách bezpečného braní. I s
dlouhodobými klienty se znovu otevírají témata jak a proč HR materiál používat.
Zjišťujeme, že klienti materiál nepoužívali správně nebo ho využívali na jiné
účely a často si ho možná brali jen proto, aby od nás měli klid. Teď zjišťujeme
jak a který materiál je pro klienty opravdu důležitý a co vše jsme je za ty
roky vlastně naučili.
Tahle změna nás vytrhla ze
zajeté rutiny, ve které kontakty a výměny probíhaly a pracovníky i klienty
přinutila znovu přemýšlet nad věcmi, které se zdály být zcela jasné.
Jsou nějaká etická dilemata,
které jste v souvislosti se zpoplatněním řešili či řešíte?
Nad etickými dilematy jsme se
zamýšleli, hledali jsme možná etická úskalí, týmy věnovaly zavádění
zpoplatněného materiálu supervizi. Etický problém jako takový jsme však v této
situaci neshledali. Nevytváříme žádný zisk, klienti nejsou do žádných plateb
nuceni, připlácí pouze za materiál, veškeré další sociální a terapeutické
služby jsou zdarma a bez rozdílu,…
Řešíme však jiná dilemata.
Např. zdali tento systém příliš nenarušuje principy harm reduction, jaký
materiál pro injekční aplikaci je nezbytné dávat zdarma, nebudou klienti
častěji sdílet nakoupené stříkačky? A ta dále.. Na malých městech, kde je
drogová scéna velmi citlivá na jakékoliv změny, řešíme úbytek kontaktů s
klienty.
Zjistili jste, že si klienti
méně kupují HR materiál. Co s tím budete dělat?
Při samotném kontaktu se
zaměřujeme na téma aplikace. V čem je stříkačka Braun tak jiná než Microfine?
Jak filtruji, když si nepřikoupím filtry? Jak desinfikuji před aplikací. Co
používám na zamačkávání, když nedostanu suchý tampón? Jak šetřím s injekční
vodou apod.?
Zjistili jsme např., že pro
mnohé klienty není žádný problém koupit si za pár korun lahvičku dezinfekce,
která jim vydrží měsíc. Objevujeme společně s klienty nové cesty, hledáme
vhodné alternativy, ale zejména je motivujeme, aby těch pár korun do svého
zdraví denně investovali. Velký prostor teď v rozhovorech s klientem má zodpovědnost
za vlastní zdraví a kompetence k tomu. Stěžejním bodem je sociální práce a
motivování klienta.
Ve chvíli, když získáte
peníze, tak zase zpoplatnění ukončíte, nebo to plánujeme dlouhodobě?
V této otázce ještě nemáme
zcela jasno. Už po prvním měsíci jsme zjistili, že toto nutné zlo má i své
pozitivní stránky a to nejen finanční. Zvažujeme, že i kdybychom získali
dostatek peněz, v určité míře zůstaneme u definování standardu a nadstandardu,
přičemž standard by byl podstatně širší než nyní. Shodujeme se, že za základ
kromě sterilní injekční stříkačky pokládáme také injekční vodu, filtry a
desinfekční tampony.
Na otázky odpovídali:Bc. Kamil Podzimek, vedoucí
terénních programů Jihočeský streetwork PREVENTMgr. Daniel Randák, vedoucí
Kontaktních center PREVENT v Prachaticích a StrakonicíchMgr. et Bc. Olga Hynoušová,
vedoucí Kontaktního centra PREVENT v Českých BudějovicíchMgr. Anna Němcová, odborná
ředitelka o.s.PREVENT Díky za rozhovorAleš Herzog
|