20 | 12 | 11 
Rozhovor s Martinem Holišem
Na
konferenci ČAS o individuálním plánování proběhla panelová diskuse o tom, co
přinesl zákon o sociálních službách. Požádali jsme po jejím skončení její
aktéry, ať odpoví na otázky písemně. Práci si s tím dal vedoucí nízkoprahového
klubu Likusák o.s. RATOLEST BRNO a dlouholetý terénní pracovník Martin Holiš.
Zde přinášíme jeho názory:
1) Zákon a
standardy platí od roku 2007: Co přinesl, jak pozitivního, tak negativního v
praxi vaší služby a z pohledu celého oboru?
POZITIVA:
profesionalizaci pracovníků, metodické podložení práce, evidenci individuální
práce a možnost srovnání služeb, registraci a zodpovědnost (děláte NZDM =
děláte SS), možnost díky standardům kvality měnit pružně zaměstnání (rozumíme
kostře všech SS), vylepšené financování.
NEGATIVA:
odklon od některých zajímavých stylů práce (zejména hraničících s jinými obory -
např. sociální pedagogika) a vnucení jednoho systému práce. Některé balíky
financování se nám uzavřely.
2) Historický
exkurz: Jaké byly nízkoprahové služby před platností zákona a nyní? Jak jsme
vnímání jinými (sociálními službami, kraji, ministerstvem) Jsme vnímání jako
sociální služba?
Obávám se,
že ve většině případů nám sice nikdo nemůže odpárat to, že jsme jako sociální
služba registrovaní, ale to zrovna nemusí znamenat, že nám to laická i odborná
veřejnost spolkne i s navijákem, pokud jim něco nesedí. To, že se na nás hledí
jako na popelku sociálních služeb má přece jen nějaký důvod - zpravidla to že
NZDM často vznikly jako zařízení která neměla se sociálními službami nic
společného (volný čas, kulturní a komunitní aktivity). Pro mnoho zařízení zde
neexistovala alternativa v jiném segmentu financování - a tak se staly SS. Dále
je docela průšvih to, že registraci nikdo zásadně nereguluje, takže si můžete
zaregistrovat jako NZDM kde co. No, a zda to řeší inspekce nevím. Jestli je
některé NZDM zařízení vnímáno jako SS záleží vždy jen na tom, jak se samo profiluje,
a zda má schopnost přesvědčit o tom že jím je, druhé.
3) Jednání
se zájemcem: Jaké jsou obtíže při naplňování standardů z hlediska jednání se
zájemcem? Zatěžujeme příliš osoby příchozí do nízkoprahových služeb informacemi
dle standardů hned při vstupu? Je pro nás obtíží chtít znát ihned
"obtížnou životní situaci"? A jak se dá obtížná životní situace
především u dětí a mládeže zjistit? Jaká je dobrá a špatná praxe?
Pokud bereme
NZDM jako sociální službu jež plní svou roli na poli sekundární (ohrožení) a
terciární (zasažení) prevence (primární je spíše školská a hlavně plošná), tak
zde existuje prostor. NZDM mají nástroje jak s tématem OŽS pracovat. Problém
je, že toho nevyužívají. Za prvé se první kontakt vnímají zařízení pouze jako
jednosměrný proces (směrem od zařízení ke klientu) a už ne tak že jde i o
proces od klienta k zařízení (kdy mimo věk a lokalitu už OŽS nezjišťujeme).
Zařízení rezignují na nějaké zjišťování OŽS a zpravidla jim to hromadně
prochází. Takže pokud se to po nich výslovně nechce, dělat to nebudou. A pokud
si řekneme, že nárok na sociální službu splní každý, kdo do služby vejde, pak
nemá smysl s tímto pracovat. Analogicky tomu by nárok např. na přídavek na dítě
splnil každý, kdo vyplní a podá formulář, což je hloupost.
4) Dohoda o
poskytnutí sociální služby: Jaké jsou obtíže při uzavírání smlouvy o
poskytování sociální služby?
Smlouvu
uzavíráme jak na ulici tak na klubu - a to univerzálně platnou na obě formy
služby. Je bez osobního cíle a tudíž nám odpadá spousta problémů. Cíle hledáme
až během provozu a daří se nám je z 99% řešit aktuálně ten samý den. Odmítnutí
podepsat smlouvu také řešíme, ale je to u minima osob.
Jako obtíž
vidíme to, že pokud máme v programu tak velký „průtok“ jaký máme, tak mnoho
lidí se nám ani ke smlouvě nedostane anebo smlouvy i když tlačíme na pilu s
jejich uzavíráním, tak propadají rychleji, než jsme je schopni uzavírat.
5) Individuální
plánování versus individuální plán. Jak tomu rozumíte? je to spíš proces,
systém, nebo papír v šanonu?Co nám chybí či komplikuje život?
Vnímáme to
jako proces (od 1K do ukončení smlouvy). Samozřejmě máme také hromadu
individuálních plánů, ale nemáme je povinně se všemi klienty - záleží na tom co
kdo řeší. U drtivé většiny těch, jež mají smlouvu, se individuální plány
najdou, ale ne u všech, což je slabina tohoto pružného systému.
6) Evidenční
programy a formuláře: Usnadňují či komplikují praxi nízkoprahových služeb?
Využíváme
evidenční systém PePa a jsme s ním spokojeni. Jsme rádi, že systém vytvářel
opravdu někdo, kdo měl jako konzultanta člověka který službu NZDM vnímal
podobně jako my (velice důležité!). Takže i když to má své mouchy, jsme
spokojeni. Také jsme vždy komunikovali s autorem programu tak, že ne on, ale my
jsme ti, jimž by se měl program přizpůsobovat. A zhusta jsme toho využívali a
využíváme.
7) Nakolik
změnila a pozitivně/negativně ovlivnila praxi nízkoprahových služeb metodika
Individuálních projektů financovaných kraji?
Pozitiva:
stabilita financování, možnost se rozšířit, možnost zajistit věci, na které
nebývaly peníze, otevření nových služeb.
Negativa:
systém nám nedal na výběr (buď půjdeš do IP anebo zapomeň na jinou podporu),
systém automaticky (alespoň v JMK) nevzal „romská“ NZDM do IP, služby se kapku
rozmazlily, řešila se situace jen „teď a tady“ a nyní prostě nejsou peníze na
to, že se služby vrátí zase ke starým donorům a zaklepou o finance
8) Aktuálně
jsou NZDM financovány formou individuálních projektů snad všude, s výjimkou
Prahy. Mluví se o tom, že nebudou peníze na pokračování individuálních
projektů. Co nám hrozí? Co nastane?
Hrozí to, že
pokud se služby nyní pokryté z IP vrátí do staré fronty, kde vždy žádaly, tak
tam na ně nebudou peníze. Je dobré si uvědomit, že systém reagoval tak, že
jakmile se rozkřiklo, že služby jsou perfektně kryté (není tak docela pravda) z
IP, tak spektrum klasických dárců žádosti od nás nebralo - „jste přece pokrytí
z IP……“ Samozřejmě že se okamžitě všechny prostředky, které se ušetřily touhle
rošádou zavedly do tzv. úspor a buď se vydaly jinde anebo vydány nebyly. Suma
sumárum: i bez hromady služeb co jsou v IP je na služby v klasickém režimu málo
peněz. A až tam dojdeme i my, no…
Myslím si že
dojde ke zrušení množství služeb, které se vytvořily nově z IP financí. Taky
dojde k tomu, že se na kost oholí ty, které fungují a pojedou zase v režimu
jako za starých časů.
9) A co by
měl ČAS, ale i regionální pracovní skupiny dělat, aby hrozbě předešel?
Regionální
pracovní skupiny toho moc udělat nemohou - asi by bylo fajn si přestat
namlouvat, že něco i jen trochu většího udělat mohou!! Za prvé tlačení na kraje
je sice hezké, ale tahle politika se dělá o úroveň výš - na
ministerstvu/stvech. Za druhé členská základna regionálních PS jsou ti samí
pracovníci, kteří pracují s klienty a tohle prostě dělat neumí. Ano, regionální
PS jsou zejména svépomocné skupiny. Řečem o schopnosti a kapacitě lobovat v
politice moc nevěřím. Co skupiny mohou udělat (ale to mohou zařízení i bez
skupiny), tak pak ztropit hrozný virvál až bude prů…
Pokud tu
může a má něco zafungovat, tak je to asociace (ať už ČAS anebo APSS). Ty mají v popisu,
mimo jiné, lobbying a jednání za obor (kdo nevěří, zde jako 1. bod je důkaz:
http://www.streetwork.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=79&site=cas).
Jedním z klíčových důvodů proč se do nich někdo hrne je to, že v krizových
obdobích budeme působit jako jeden silný muž a ne parta rozželených broků po
republice. Takže schůzky s odpovědnými úředníky ministerstva, otevřený dopis
ministru, taky přes inspektory vede cesta.
Díky za
odpovědi.Aleš Herzog
____
Bc. Martin
Holišvedoucí
Nízkoprahového klubu Likusák, o.s. RATOLEST BRNO (od r. 1999); auditor, lektor,
člen správní rady ČAS, supervizor a metodik (pro sebe)
|