Deprecated: Function eregi() is deprecated in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php on line 364
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 457
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 459
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/joomla.php on line 715
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 229
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 230
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 231
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 232
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 233 StreetWork - Výhrady k procesu hodnocení kvality
Česká asociace streetwork o.s. sdružující nízkoprahové sociální služby (ČAS) je profesní organizace zastupující fyzické i právnické osoby působící v oblasti nízkoprahových sociálních služeb.
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 457
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 459
Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/content.php on line 14
Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/content.php on line 14
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/fluxbb_parse.php on line 46
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/fluxbb_parse.php on line 47
21 | 03 | 07
Názor z praxe
Výhrady k procesu hodnocení kvality
Jsem osobně přesvědčený, že takto nastavený proces vykazování kvality posuzuje především kvalitu písemných materiálů dokládajících, zda se s klientem „něco“ děje. Je kladen důraz na práva klientů, jejich znalosti týkající se identifikování určitého procesu kterým prochází v zařízení. Metaforou bych to nazval: „zda funguje ohrádka, tak jak má, zda ovce chodí, tak jak mají (jestli neupadnou apod.), ale nevšímáme si jaká ta cesta vlastně je, jak se po ní schůdně (či krkolomně) chodí, a zda ovce nejde rovnou na porážku. Konkrétně mi jde například o to, že hodnotitelé se přímo ptají klientů zda znají, co to je dohoda (či co obsahuje stížnost), ale neptají se čeho se dohoda týká a zda má pro klienta nějaký význam.
Myslím si tedy, že tento proces opravdové aspekty ukazující na kvalitu sociálních služeb míjí. Hodnocení kvality by si pochopitelně také mělo všímat toho, jak proces probíhá a zda je „správně“ zapsán. To dosavadní šetření obsahuje. Chybí ale jakých úspěchů se tou či onou metodou dosáhlo, o jakém problému se vlastně mluví! Hodnotitele „kvality“ většinou ani nezajímá o obsah všech těch dohod a plánů, jejich účelnosti, výběru toho, co se bude s klientem probírat, ignoruje variantu, že klient může být ve fázi před uvažováním o změně (viz kolo změny z motivačních rozhovorů). Proces je zaměřen na řešení konkrétních problémů, postupů a nedává ani možnost, že klient je klientem, který ovšem ještě neumí vydefinovat přesně svůj problém (problémy) a že moje práce začíná přinejmenším již v této chvíli (při setkání s nemotivovaným). Hezký je, že budeme mít všechno zpapírovaný a kontrolovatelný, ale k čemu to vlastně samotným klientům bude?
Abych jen nenadával, jako ukazatel kvality se mi např. jeví rozebírání metodiky a účelnosti postupů už od samotného rozhovoru, ptát se klientů, které jejich přání (potřeby) zařízení uspokojuje.
Byl bych rád, kdyby se tímto procesem něco dělalo, problém ovšem vidím v tom, že někteří kolegové z našeho oboru jeli na vzdělávání a vzdělali se v tom, jak práci zmapovat, a zároveň se mi zdá, že se odnaučili hledat smysl pro samotného klienta. Za sebe v tom zatím dělám to, že nikoho tímto způsobem nehodnotím ani tímto směrem nejdu.
Ahoj, konečně živé téma, jen neusnout.
Na úvod snad jen tolik, že diskuze je sledovaná, rozhodně u nás na Ponorce, ale z ohlasů vím že i mnohde jinde. Takže diskutovat má cenu, jen houšť.
K tématu. Jsem členem Pracovní skupiny NZDM NUTS II JV (kraj Jihomorovský a Vysočina). Poměrně nedlouho před zahájením auditů jsme několikrát procházeli standardy a nemyslím si, že bychom byli jediní kdo jsme byly hodně na začátku. Koneckonců se to ukázalo i při setkání pracovní skupiny zaměřené na výkaznictví. Takže mi z toho plyne, že většina zařízení začínala s IP a dalšími (a mnohdy papírovými) vychutnávkami v době nedlouho minulé (ještě mokrý toner). Přičemž se omlouvám Petrovi Neumannovi za svoje slova (osobní) kritiky ohledně jejich IP, protože to na mě právě absencí konkrétností nepůsobilo moc přesvědčivě - ale pokud na tom už dělaj tak dlouho, tak smekám.
Moje zcela povrchní hodnocení: Nás to (audity) posunulo velkým způsobem dopředu. Což sice vypovídá o tom, že předtím jsme trochu spali, ale ono to je tak napůl Věci jsme nějak zavedli, nastartovali a tím že se praktikují, tak se snažíme po nějaké době je zhodnotit a vylepšit. Něco přidat, něco odebrat. Celkově jsem za ten tlak vděčen, přínos také. Vnímám to podobně jak to bylo níže řečeno - jako základ, který musí být a nyní na něm můžeme stavět. U mě osobně to chodí tak, že potřebuju mít něco a pak mohu jít dál. Jinak je člověk v pasti "nicnemání" a to moc nemotivuje.
- A dále. K diskuzi celkově. Přijde mi trochu škoda, že se tady debatuje o materiálech a vyjádřeních, které nejsou veřejné a tudíž to vede k tomu, že člověk nemá chuť diskutovat a zapojovat se. To zaprve. Proto bych moc uvítal, kdyby se např. zveřejnila alespoň např. ona stať od Petra Klímy, případně nějaké výstupy z onoho setkání hodnotitelů. Z pár zmínek si myslím že by to bylo přínosné. I ostatní by určitě chtěli vědět jak se "nahoře" uvažuje.
- Stálo by asi za to přenést se tedy z diskuze o formě na diskuzi o obsahu. Tedy zkusit si navzájem nastínit svoje přístupy, třeba i se sebekritikou, poukázat na konkrétní přínosy, pak by se mohli opravdu tříbit názory a debata by mohla spět k tomu, že si každý bude moci trochu vybírat, orientovat se, zlepšovat služby pro klienty (pardón - myslím samozřejmě uživatele a zájemce...). Ale to možná nastartuje až konference.
- No a nakonec asi to nejdůležitější co jsem chtěl. Když člověk čte diskuze pod články, tak vidí jen několik jmen (nebyly by i fotky, aby člověk věděl s kým má tu čest ?), tak se všichni ptají/ptáme čím to je. Z několika mála zkušeností si myslím že to má prostý důvod. A nyní se odvolávám i na to co psal Aleš v článku o nejen slovenských haluškách. Vznikla zde skupinka lidí, kteří už jsou dlouho v oboru a hodně pro něj dělaj a hodně také ví (a snad ještě chvíli budou). A pak je zde řada lidí, kteří se snaží pochytávat moudra, plavou v tom, koupou se v tom, co se po nich chce z mnoha různých stran, něco zavedou a zjistí že to je špatně a že jsou sto let za ... atd. A toho se jim často dostane od starších a vícvědoucích kolegů. Bohužel. Takže to co praktikujeme na klienty (díky za každý malý úspěch, za dotaz, zájem, potřeby) zcela či méně otáčíme při komunikaci s kolegy. A to odrazuje od práce, komunikace, zájmu ablablabla. Vzpomínám na konkrétní vyuku pedagogiky Komenského, jež byla provedena excelentní frontální formou.
Tak jen tak Každopádně ještě poslední zásadní dotaz. Kde na těchto stránkách naleznu vtipy o NZDM?