09 | 01 | 07

ČAS

Řízení kvality v nízkoprahových sociálních službách

 Audity, hodnocení kvality, certifikace, řízení kvality, inspekce kvality, příklady dobré praxe, standardy sociálních služeb, registrační standardy, garance kvality. Za všemi těmito pojmy se skrývá snaha zjistit, jak sociální služby poskytujeme a zajistit určitý standard jejich poskytování.

Česká asociace streetwork
na cestu hledání optimální kvality nastoupila v roce 2003. Tehdy společně s Národním vzdělávacím fondem a CEKAS v rámci programu Nadace Roberta Bosche a Nadací rozvoje občanské společnosti - „Gabriel“ realizovala prvních 16 šetření zaměřených na kvalitu poskytování služeb a naplňování specifických standardů kvality u Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.

Na tuto partnerskou spolupráci navazují od roku 2005 realizované projekty „Profesní vzdělávání pracovníků a odborníků v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež (NZDM) a streetwork (SW) sdružených v ČAS“ pro oblast OPRLZ a „Systém vzdělávání pro pracovníky a odborníky v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež a streetwork v hl. m. Praze“ pro oblast JPD3, které jsou podpořeny z Evropského sociálního fondu.

V rámci realizace projektů byla připravena metodika hodnocení kvality ČAS, která se zaměřuje zejména na oblasti, které jsou v Národních standardech sociálních služeb označené jako kritické. I když se zdá, že proces šetření jde hodně po formálních stránkách procedury poskytování našich služeb, byla tato cesta zvolena záměrně a to hned ze třech důvodů.

Za prvé chceme zařízení, které nízkoprahové služby poskytují připravit na inspekce sociálních služeb tak, jak je definuje Zákon o sociálních službách a nastartovat u nich proces zavádění standardů do praxe.

Za druhé chceme na základě výsledků šetření najít a pojmenovat ty opravdu specifické oblasti, kde se poskytování nízkoprahových služeb odchyluje od výkladu Národních standardů. Tyto oblasti popíšeme po případě vytvoříme metodická doporučení, jakým způsobem při poskytování služeb postupovat aby došlo k naplnění daného kritéria. Tyto výstupy by měly být přístupné jak poskytovatelům, tak orgánům Státní správy a měl by doporučovat, jak dané služby posuzovat.

Za třetí z výsledků šetření chceme vycházet při hledání způsobu a směru kam posunout laťku, která bude v budoucnu ukazovat na zařízení, poskytující dané služby opravdu na vysoké úrovni.

V tuto chvíli jsme tak v polovině cesty realizace celého projektu. Máme připravenou metodiku hodnocení, máme vyškoleno 20 hodnotitelů kvality a od listopadu 2006 do května 2007 proběhne po celé republice přibližně 50 šetření přímo u poskytovatelů nízkoprahových sociálních služeb. S výsledky šetření chceme odbornou veřejnost seznámit na Konferenci o kontaktní sociální práci , která je připravována na květen 2007.

Doufáme že realizace celého procesu společně s novým zákonem o sociálních službách přinese do našich služeb nejen odpovídající kvalitu, ale do budoucna i stabilitu v oblasti financování těchto služeb.

Jindřich Racek
koordinátor projektu