05 | 03 | 15
StreetWork.cz
Rozhovor s Lenkou Čuprovou
Rozhovor s
Lenkou Čuprovou, která získala Časovanou botu v roce 2012. O jejím působení v
NZDM Likusák od začátků její práce na klubu až po její, snad dočasné, přerušení.
Otázky se týkají jak vnímání nízkoprahových služeb v ČR, tak konkrétních
oblastí, kterým se Lenka, v rámci oboru, věnovala (Streetwork online, Rozvojové
audity). Kromě toho poodhalí i něco málo ze svého nynějšího cestování.
Jak ses
dostala k práci v NZDM a jaká byla tvoje profesní dráha?
K práci v
NZDM jsem se dostala poměrně náhodně. Po bakaláři Sociální pedagogy jsem si
řekla, že je čas něco dělat a začala jsem si shánět práci. Nikdy jsem nepatřila
k těm, kteří po této prací toužili a věnovali se jí ve volných chvílích při
studiu. Měla jsem tak akorát představu, s kterou cílovou skupinou pracovat
nechci a nulovou praxi. V té době sháněli někoho do Likusáku. A potom moje
profesní dráha odstartovala raketovou rychlostí. Vlastně tak rychlý to nebylo,
protože mě do Likusu napoprvé nevzali - myslím, že to můžeme klidně označit za
jednu z největších chyb Martina Holiše:-), ale já to nevzdala a přihlásila se
do dalšího výběrka, který bylo asi za měsíc. A to mě vzali, asi abych je příště
zas neotravovala. V oboru jsem byla 5 let (prozatím), takže pokud to můžu nějak
hodnotit, tak první rok jsem byla jak v Jiříkově vidění. Bylo to pro mě něco
úplně nového, nejen práce s klienty, ale i kolegové, všichni ti lidi, kteří se
v oboru motají. Neuvěřitelné barevné prostředí, pokud považujete černou za barvu.
Ze začátku jsem se úplně nemohla rozhodnout, jestli se mám smát nebo ne.
Všichni to brali tak strašně vážně, mluvili o práci v nízkoprahu tak zasvěceně,
samá metodika, individuální plánovaní, Herzog, projekt sem, kontrola tam a mne
to nepřišlo jako až taková věda. Pak mě to začalo vážně zajímat, začala jsem
víc poslouchat, víc číst, víc si všímat a taky jsem posbírala nějaké zkušenosti
a sebejistotu. Taky se sešlo to, že já jsem začala víc myslet a Martin zas
potřeboval víc prostoru, takže mě začal posílat místo sebe na různá setkávání,
dohazovat nějaké nabídky. Poslední 2 roky jsem s kolegy pracovala na vytvoření
pobočky Likusu a spolupracovala s ČAS na některých jejich projektech.
Zavzpomínej
prosím na své začátky. Jaké byli tvé představy o NZDM předtím, než jsi tam
začala pracovat a nakolik se lišily od reality?
Jak jste
už asi pochopili z předchozí odpovědi, tak když jsem nastoupila do NZDM, byla
jsem v tomto směru tabula rasa. Což asi vypovídá něco o tom, jaký jsem byla
student, ale je fakt, že pokud můžu moji nevědomost na něco svést, tak o
nízkoprahových službách ve školních škamnách nepadlo slova a to ani nemluvím o
Standardech kvality. Před odjezdem jsem se několikrát dostala k rozhovorům, kdy
si někteří kolegové stěžovali, jak ti praktikanti ze škol chodí nepřipravení a
nic neumí. Myslím, že od toho by ty praxe měli být, abychom jim to ukázali. O
tom jaké má člověk k této práci dispozice, to už je samozřejmě jiná. Jen jsem
tím chtěla říct, že někdy je lepší člověk, který se učí vše od začátku než
člověk, "který už všechno ví". Když se vrátím zpátky k otázce, tak
jsem měla tu výhodu, že nedošlo k žádnému střetu mezi mými očekáváními a
realitou.
Nízkoprahové
služby fungují v ČR „už“ 25 let, ČAS oslavil loni 15 let. Jak ty osobně vnímáš
vývoj těchto služeb? Jaké hlavní změny bys zmínila?
U začátku
jsem nebyla, některé věci znám z vyprávění a musely to být zajímavé časy.
Určitě došlo k profesionalizaci od punkových začátku. Což ve mě občas vzbuzuje
pocit a obavy z určité sterilizace. Příliš mnoho kolonek, do kterých se chceme,
občas musíme, napasovat, že se tam může ztrácet jak klient, tak pracovník. Ale
furt to dělají lidi, kteří do toho přinášejí osobní přístup, atmosféru,
energii, a to mé obavy mírní.
Velkým
zlomem byly Standardy kvality sociálních služeb. Já už jsem přišla do
„standardizovaného nízkoprahu“ a vlastně furt je kolem toho spousta debat a
nejasností jak NZDM a některé činnosti do Standardu napasovat. Dle mého jsou
občas přijímány příliš dogmaticky. Osobně jsem přesvědčena, že je tam velký
manévrovací prostor. Pokud služba ví, proč dělá věci po svým, umí to vysvětlit
a nebojí se argumentovat, tak to většinou projde, i když je to více či méně
vzdálené klasickému modelu. A to je dobře, že jsou služby odlišné, nabízí různé
činnosti, je tam různá míra zapojení klientů nebo celé komunity. NZDM a celkově
nízkoprahové služby nejsou schopny kvalitně fungovat na základě jednotné
šablony. Myslím, že dochází k většímu zviditelňování oboru, většímu propojování
a spolupráci s dalšími institucemi. Návrat k terénní prací, rozvoj on-line
práce, sociální podnikání, lepší a větší servis co se týče vzdělávání
pracovníků, děje se spousta věci.
Sleduješ
nějaké změny u cílové skupiny? Změnil se nějak zásadně životní způsob tvých
prvních klientů v porovnání s těmi posledními?
Určitě se
to mění a vyvíjí. Klienti jsou různí v různých městských částech, v různých
městech, každá skupinka žije něčím jiným, a pokud žijí tím stejným, tak to
každá skupinka žije jinak. Ale nevím, jestli jde o zásadní změny, to asi ne.
Co mi
připadá, že stojí za zmínku (ale je to jen z mého působení v Likusu, v jiných
klubech to může být diametrálně odlišné):
- Kratší
životnost klientů v klubu - Klienti nevydrží v klubu tak dlouho, aby pro mě
nadále platilo, že je to čekárna na dospělost. Myslím tím délku kontaktu se
službou, ne čas strávený na klubu. Nevím čím to je, napadá mě, že je víc
možností kam jít, klienti jsou flexibilnější, schopnější, podnikavější,
potřebují čím dál víc nových podnětů. V terénu se to tolik neprojevuje.
-
Vylidnění klubu a návrat k terénu - minimum klientů na klubů. Nevnímám už skoro
žádnou potřebu mít takovýto prostor. Na druhou stranu s klienty, kteří klub
vyhledávají a navštěvují, jsou rozhovory podstatně na jiné úrovni. Těžko říct
jestli je to klientem, pracovníkem nebo tím, že je na rozhovor klid a čas.
Možná kombinace všeho. Návrat k terénní prací mi přijde jako obecný trend. Když
už se konečně podařilo postavit domeček, tak je na čase ho zbořit.
- MTV
mládež - já nevím, jestli je k tomu potřeba něco dodávat… více mainstreamu,
méně subkultur. Více odhalené kůže a lesku, méně dredů a piercingů. Více sexu,
méně vzrušení.
- On-line
mládež - k tomu taky asi není moc co říct. Všichni jsou on-line a mění to
dynamiku a charakter komunikace. Potenciálu on-line práce se NZDM chytla od
začátku a daří se jim ji zdárně využívat ku prospěchu služby. I když to
samozřejmě otvírá spoustu nových otázek, na které ještě nikdo nesepsal
odpovědi.
- Jsou
slušnější - čímž nemyslím, že by byl velký rozdíl v tom, jak se chovají ve
škole, k rodičům, ve svém volném čase. Řekla bych, že ty témata, která se u
našich klientů objevují, jsou furt stejná a ani intenzita projevu se výrazně
nezměnila. Takže co jsem tím chtěla říct je, že mají jiný vztah k nám k
pracovníkům nebo ke službě jako celku. Není tam už takové zkoušení hranic,
porušování pravidel, provokování, což by přirozeně mělo přijít s každou novou
skupinou. Možná už jsou zvyklí žít ve světě sociálních služeb.
To je tak
co mě napadlo. Ještě jednou upozorňuju, že nehodnotím celkovou situací klientů
NZDM v ČR. To bych si netroufla, jsou to jen takové moje postřehy z Likusu. I
tak mám pocit, že by se mnou kolegové možná v některých věcech nesouhlasili.
Zvlášť ten poslední bod, kdoví co se teď děje na klubu.
Spíš jsem
zvědavá, jak se situace změnila, co jsem pryč a kam se to bude ubírat v
budoucnu. Ať už se jedná o financování, posuny v zákonu o sociálních
pracovnících nebo vůbec osud nízkoprahových služeb v rámci balíku sociálních
služeb.
Co vnímáš
v práci v NZDM jako nejobtížnější? Jaké jsou podle tebe limity v práci v NZDM?
Za
nejobtížnější považuji plně zvědomění si limitu práce v NZDM.
Pro nového
pracovníka, který plný ideálů z vysoké školy, všemi metodami sociální práce
mazány, zjišťuje, že v reálným světě sociální práce to nefunguje tak jak mu
bylo předkládáno. Že klient nepovažuje za problém to co pracovník, že klient má
jiné tempo než pracovník, že to, co by bylo pro pracovníka otázka jednoho
odpoledne a mírně zkažené nálady, je pro klienta proces na půl roku, ze kterého
jeho ego vychází zas o trochu víc pošramocené, že i když do něčeho investujeme
hodně času a energie, tak o to prostě klienti nemají zájem, že většina
poradenských rozhovoru probíhá vlastně "mezi řečí". Takže naučení se
určitě citlivosti a radosti pro mála vítězství (nemyslím tím vítězství nad
klientem, ale klientovo vítězství) a malé posuny. A tím i toho, že na některá
témata NZDM nestačí a stačit nebude.
Hned vedle
toho co se pracovník vyrovnává s tím, že neví, jestli dělá svoji práci dobře,
protože nevidí ty pokroky, které očekával, tak se tu objevuje další obtíž a tím
je okolí. Já jsem se nikdy necítila dobře ve vysvětlování toho, co vlastně
dělám a proč to dělám. Dokážu vysvětlit, co dělám za práci, smysl, cíle, důvody
proč je těžko měřitelná efektivita, dokážu uvést příklady a metafory. Problém
není v tom, že by to bylo nepochopitelný, ale že to lidi nechtějí pochopit. To
pro mě osobně bylo velmi těžký. Je vlastně vcelku jedno, jestli jde o laickou
veřejnost či o odborníky z jiných institucí, reakce bývají v podstatě stejný,
akorát slovník se liší. Tajně doufám, že se situace zlepšuje. Myslím, že tato
skepse k poměrně náročné práci může být hodně demotivující a i existenční pro
službu. Na druhou stranu se stáčí rozhlídnout a je vidět, že tuto práci dělají
povětšinou lidé, kteří na názor veřejnosti vcelku kašlou, případně je baví
bojovat s větrnými mlýny. Stejně velký obdiv všem, kteří to dělají dnes a
denně.
Dalším
limitem je, že NZDM nebo celkově nízkoprahové služby mi občas přijdou jak svět
pro sebe. Nízkoprahové služby ale nejsou samospasitelné a nestačíme na všechno,
co naší klienti řeší. Myslím, že tam jsou ještě velké limity, co se týče
předávání klientů a vůbec zasíťovaní v rámci lokality. Je to jedna z věcí, na
které služby poslední léta hodně pracují a NZDM začínají být otevřenější
spolupráci s OSPOD, školami, výchovnými ústavy, atd. Je náročné tam ustát
balanc mezi tím, co máme ve veřejných závazcích, co nabízíme klientovi a tím
jak vyjít vstříc jiné instituci. Je to taky hodně o lidech, kteří tam sedí.
Někde to funguje, někde to bude trvat, než na ty místa dosedne nová generace.
Jak
hodnotíš fungování ČAS? Co z jeho aktivit ti přijde nejpřínosnější?
Já jsem za
ČAS a za způsob jakým funguje strašně ráda. Sdružuje, vzdělává, vystupuje,
zaštiťuje, kontaktuje, organizuje… Já vlastně ani nevím, co všechno ČAS dělá,
ale myslím, že tím velmi podporuje zvyšování kvality nízkoprahových služeb v
ČR.
Nemůžu,
nebo spíš nechci, vyzdvihnout některou z aktivit, kterým se ČAS věnuje a
označit ji za nejpřínosnější. Ať už jde o vzdělávání, konference, výjezdy do
zahraničí a vůbec komunikace na mezinárodní úrovni, komunikace s našimi
zákonodárci, audity, jednotlivé projekty jako Streetwork online nebo Restart
shop. Osobně oceňuju hlavně tu komplexnost.
Co říkáš
na změny, které proběhly na poli auditů ČAS?
Já jsem se
stala hodnotitelem až s novou metodikou, což byly audity myslím od roku 2013, a
už i tam vlastně došlo ke změnám. U předchozích verzí jsem nebyla ani na straně
hodnoceného zařízení, takže nemám osobní zkušenost. Obecně se mi směr, kterým
se audity ubírají, líbí. Méně tvrdých kritérií, jen to co musí být splněno, a
více toho zajímavého, toho podstatného. Což je na druhou stranu náročnější na
zjišťování, to v metodikách popsáno nebývá. Hodnotitelé musí být schopni
vytvořit atmosféru, která je pro takový rozhovor vhodná. Nejsme tam jako
inspektoři, spíš jde o kolegiální rozhovor, což může být ze začátku dost
matoucí. Některá témata jsou velmi zajímavá a někdy vznikají až supervizní
situace. Je to náročný proces pro všechny strany, ale ať už to zařízení prošlo
s jakýmkoliv výsledkem, tak jsem z toho měla vždy pocit, že absolvování auditu
bylo pro danou službu hodnotné. I pro mě. Kromě úpravy formálních nedostatků,
kterou většinou zvládnou ještě před tím, než nám metodiku pošlou, tak se projde
vlastně celou službou, ale ne tak slepě jak jí prochází standardy. Služba
nedostává jen podněty co zlepšit, ale i zpětnou vazbu a ocenění toho jak
pracuje. Ve finále to má všechno pěkně sepsány a vytištěné, jen zarámovat,
pověsit na stěnu a při příchodu do práce vždy pokleknout :-)
Pracovala
jsi také v projektu Streetwork on-line. Jakou budoucnost předpovídáš tomuto
způsobu práce?
Velkou. V
podstatě všechno se dneska dá dělat on-line, takže tato práce nebude výjimkou.
A jsem ráda, že projekt pokračuje. Z dálky sleduju nové příspěvky a život na
jdidoklubu.cz i na Facebooku Nízkoprahy. Vypadá to, že to pěkně šlape, což
všem, kteří na projektu dělají, strašně přeji.
A čemu se
vlastně věnuješ nyní v zahraničí?
Já se teď
vlastně nevěnuju ničemu moc konkrétnímu, ale nemám pocit, že bych se flinkala.
Pozoruju lidi, navštěvuji místa, poslouchám příběhy, naučila jsem se objednat
si pivo ve třech nových jazycích, taky jsem se naučila dojit kozy a v podstatě
vím všechno o tom jak vést hostel. Využívám webu workaway.info (možná se bude
někomu hodit) a pracuju po různu za stravu a ubytování. Možná by se mohla na
jdidoklubu.cz udělat nějaká sekce, kde by se inzerovaly práce a brigády v rámci
ČR tímto způsobem, pro naše klienty. Myslím, že někteří by stravu a ubytování
ocenili. Nebo jinou komoditu. Původně jsem chtěla taky navštěvovat nízkoprahové
služby, ale nějak sem to vypustila (tímto se omlouvám Martine Zikmundové za
kontakty, které mi zbytečně poslala). Ale teď budu mít pár týdnů opravdu volno,
tak třeba. I když ona si sociální práce člověka stejně vždycky najde…
Jestli máš
nějaký vzkaz či přání určené kolegům z nízkoprahových služeb v ČR, sem s ním.
Kolegové z
nízkoprahových služeb v ČR, přeji Vám silné nervy, zdravý rozum a taky hodně
legrace.
Děkuji za
tvůj čas a odpovědi a přeji mnoho spokojenosti na tvé další cestě. Tomáš Žák
|