12 | 01 | 15
Rozhovor s Věrou Růžičkovou
Pokud někdo rozumí práci v sociálně
vyloučených lokalitách s dětmi z romských rodin, je to Mgr. Věra Růžičková.
Deset let vedla nízkoprahový klubu Pavlač pod občanským sdružením Ratolest v
Brně.
Jaká byla Tvoje cesta k práci v
oboru?
Když jsem v roce 2003 dodělala
bakalářské studium psychologie - sociální práce, sociální politika, nedostala
jsem se na navazující magisterské studium psychologie, a tak jsem chtěla
mezičas, než se tam dostanu využít k získání nějaké praxe, která mi ve škole
chyběla. Hlásila jsem se do Podaných rukou na pozici vedoucí Drogových služeb
ve vězení (to mi zpětně přijde dost vtipný, vzhledem k nulovým zkušenostem, které
jsem tenkrát měla), kam mě nevzali a do Ratolesti Brno na pozici vedoucí
Nízkoprahového klubu Pavlač. Do Pavlače mě vzali a já si myslela, že tam
vydržím maximálně rok a pak se budu věnovat zase jen studiu. Vůbec se mi pak
nechtělo odcházet a tak jsem školu dodělala při práci a v Ratolesti zůstala.
Jak vypadala lokalita, v níž sídlili
klub Pavlač v době, kdy jsi nastupovala? Jak se posouvala a měnila, jak vypadá
v současnosti?
Lokalita, kde Pavlač sídlil, byla
sociálně vyloučená tenkrát a je i teď. Situace lidí, kteří tam žijí, se za tu
dobu spíš zhoršila, i když některé domy se opravily. Hodně rodin našich klientů
bylo kvůli dluhům vystěhováno z bytů a v současnosti žijí v příšerných
podmínkách soukromých ubytoven. Dům, ve kterém jsem pracovala, postupně čím dál
více chátral, a postupně se vylidňoval. Některým rodinám se podařilo získat
jiný byt v lokalitě, ale většina skončila buď u příbuzných, nebo na ubytovnách.
V současné chvíli je většina bytů v domě prázdných, podmínky v domě jsou sice
úděsné, ale i přesto by hodně našich klientů stálo o to v bytech zůstat.
Obrovsky stoupla zadluženost /nebankovní půjčky, pokuty za revizora, dluhy za
bydlení, upsání se k platbě „výhodného“ pojištění nebo mobilních telefonů na
smlouvu…). Vzhledem k příjmům, které většina klientů má, je nereálné, že tyto
dluhy někdy splatí. S Pavlačí jsme se přestěhovali do jiného domu ve stejné
sociálně vyloučené lokalitě, protože městská část nebyla schopná nám sdělit,
jaké plány s domem má a my jsme nechtěly investovat do oprav někde, kde možná
nebudeme moci zůstat. Předpokládám, že MČ Brno-střed dům úplně vylidní a
zbourá, protože opravy by byly příliš drahé a vzhledem k umístění blízko centru
se bude jednat o lukrativní pozemek. Snahou města je rodiny našich klientů
odstěhovat do jiných městských částí pryč z centra, čímž se problém pouze
přesune.
Jak jste budovaly vztahy s klienty?
Když jsem do Pavlače nastoupila,
pracovala jsem tam sama a otvírací doba byla pět dní v týdnu čtyři hodiny
denně. Ačkoliv klub už nějakou dobu fungoval, neexistovala žádná pravidla,
metodika a ani jsem nedostala žádné informace od kolegyně přede mnou, protože v
době, kdy jsem nastoupila, už v Ratolesti nebyla. Prošla jsem si tenkrát dost
náročným obdobím, kdy klienti testovali hranice a hodně prudili (např. mi
tvrdili, že bývalá pracovnice jim nechávala klíče a mohli do klubu chodit i o
víkendu, půjčovala jim vybavení domů apod.) Taky s rodiči bylo hodně konfliktů
hlavně kvůli tomu, když měl někdo sankci zákaz vstupu, rodiče ho přišli
obhajovat a moc nechápali, o co mi jde. To jsem v té době asi moc nechápala ani
já, takže se všechno nějak postupně vyvíjelo a ujasňovalo. Zpětně nechápu, že
jsem to přežila. Hodně pomohlo, když jsme asi po roce přijali další pracovnici
Báru Zachařovou, se kterou jsme se dobře doplňovaly a hlavně jsme na to byly
dvě. Hodně věcí jsme řešily večer na pivu, věnovaly práci spoustu času a
energie a moc ráda na to vzpomínám. Do profesionálního týmu, který v Pavlači
fungoval později, to mělo asi hodně daleko, ale myslím, že jsme si to období
dost užily.
Jaká byla pozice mladé ženy sociální
pracovnice nízkoprahového klubu v komunitě? Jak se vyvíjela? Co posilovalo
Tvoje slovo?
Pozice to byla aspoň ze začátku dost
nezáviděníhodná, pro klienty i komunitu jsem byla hodně divná bílá slečinka,
ale postupem času, když díky mé tvrdohlavosti všichni pochopili, že to myslím
vážně a že je nechci jenom prudit, ale můžu jim být v něčem i užitečná, se to
zlepšovalo. Dost pomohlo i to, že Bára byla ještě divnější, protože neměla doma
televizi :-) Myslím, že zhruba po pěti letech jsem si vybudovala celkem dobrou
pozici a respekt klientů i rodičů.
Co je těžké při práci v sociálně
vyloučené lokalitě? Jakým těžkým situacím jste čelili?
Kromě všeho, co už jsem popsala, bylo
dost obtížný čelit reakcím okolí na to, kde a s kým pracuju. Postupem času jsem
se rozhodla, že o tom, že většina našich klientů jsou Romové, budu mluvit jenom
s lidmi, u kterých je aspoň nějaká šance, že na to nebudou reagovat nenávistným
výčtem křivd, které Romové nám daňovým poplatníkům způsobují. Měla jsem štěstí,
že moje nejbližší rodina, mě v práci od začátku podporovala.
Obtížný bylo taky být svědkem těžkých
životních situací našich klientů a nemoct jim nijak pomoct. Nikdy jsem
nechápala, jak můžou tohle všechno přežít a zachovat si nejen zdravý rozum, ale
i humor a radost ze života. Tuhle schopnost mám na našich klientech asi
nejraději. Taky obdivuju, že přes všechny hendikepy a těžkosti, které musejí
překonávat, se spousta z nich nevzdává.
Nízkoprahové kluby často hodně
energie cpou do toho, aby klienti studovali, dokončili školu či učiliště. Má to
být dle Tvého jeden z hlavních cílů v sociálně vyloučených lokalitách? Nebo
spíše směřovat energii do gramotnosti klientů co se týká nástrah svět a do
kultivaci svépomocných mechanismů v komunitě?
To je otázka, která mě hodně dlouho
trápila. Pořád jsme byli svědky toho, jak rodiny, které se snažily žít trochu
jinak než většina sociálně vyloučených, na svoje snahy spíše doplácejí. Děti
vychovávaný v tom, že se mají dobře učit a nervat, byly v prostředí lokality
dost často otloukánci a většinová společnost je stejně neodlišovala. Klientka,
která se jezdila do Pavlače doučovat, byla velmi často konfrontovaná s hlášením
řidiče MHD: „Pozor na kapesní zloděje.“, které pouštěl vždycky, když nastoupila
do trolejbusu mimo lokalitu, kde se její matce podařilo sehnat bydlení. K tomu
se přidávalo i to, že některým klientům se podařilo dosáhnout vzdělání, a
přesto měli problém sehnat práci a nemožné bylo, aby sehnali práci lépe
placenou, než jejich kamarádi měli na černo nebo získali nelegálně. Nebo se u
nás sice naučí, jak si hledat bydlení a jak odpovědět na inzerát, ale v reálu
je jim to většinou stejně k ničemu. Postupem času jsem dospěla k tomu, že
samotná práce s klienty nestačí a je potřeba taky usilovat o změny ve
společnosti a systému. Na to ale většinou při práci nezbývá čas. Pokud se
Ratolesti Brno podaří rozjet projekt Bajkazyl Brno, budeme mít možnost alespoň
některým klientům práci nabídnout.
Jak se díváš na práci s menšími
dětmi? Měly by se nízkoprahové kluby držet hranice šesti let, nebo jít pod ni?
My jsme vzhledem ke specifikům
lokality pracovali i s mladšími šesti let a myslím, že to mělo velký smysl. Za
tu dobu, co jsem v Pavlači pracovala, se vraceli bývalí klienti se svými dětmi
a byla velká radost pracovat s druhou generací, jejichž rodiče už jsme nějak
ovlivnili. Pro většinu lidí z oboru je to myslím spíš odsuzováno, není to „ten
pravejnízkopraháč“, ale nám to funguje.
Jsou připraveni pracovníci
nízkoprahových klubů na spolupráci s OSPOD? A pracovníci OSPOD na spolupráci s
námi?
Asi jak kde. V Brně spíše ne a je to
práce na mnoho dalších let na obou stranách.
Co Ti při práci dodávalo energii,
nabíjelo Tě?
Hlavně kolegové z Ratolesti i z
jiných organizací, možnost s nimi probrat, co se v práci děje, něco se od nich
naučit a ještě se u toho příjemně bavit. A taky samotní klienti, je s nimi
veselo, jsou spontánní a přímí a to mi vyhovuje.
Další informace o Věře najdete zde.
Díky za rozhovor.
Aleš Herzog, www.individualniplanovani.cz
|