05 | 08 | 14
StreetWork.cz
Rozhovor s Michalem Matulou
Michal
pracuje v káčku a v terénu v Charitě Jihlava. Nepřehlédnete jej, je nejvyšším
terénním pracovníkem v ČR. A rozvíjí možnosti prvního kontaktu.
Co jsi
vystudoval, kolik Ti je, kolik měříš?
Dělám
zajímavou práci, jinak jsem docela nudnej. Je mi 31. Poslední škola, kterou
jsem dodělal, je gymnázium, pak mám na kontě ještě dva neúspěšné pokusy o
zdolání VŠ. Zájmy fádní - muzika, filmy, některý komiksy, rodiny. Kdybych měl
víc volnýho času, věnoval bych se obnově zpustlejch německejch hřbitovů v Sudetech.
Jak ses
dostal k práci v oboru?
Při studiu
VŠ v Praze jsem obrážel různé praxe. A pak jsem jednou došel do Sananimského
káčka. Byl to můj první kontakt s drogovými službami, ale v podstatě už první
den jsem pochopil, kde jsem „doma“. Z krátkodobé stáže se stala dlouhodobá a v
průběhu té mi tehdejší šéfová nabídla místo za odcházejícího kolegu.
Pamatuješ si
svůj první den v práci a první kontakt s klientem?
Na svůj
první den v Sananimu nikdy nezapomenu - nastupoval jsem 1. ledna, neměl jsem
ještě ani klíče a nedorazil mi kolega na službu, zdržel se někde cestou ze Silvestra
a nebral telefon. z toho taky vyplývá, že tehdejší kontakt s klienty byl hodně
bezprostřední. Čekali jsme na něj asi hodinu a pak jsem zavolal šéfové, která přijela,
odemkla a byla se mnou na službě. Klienti byli tenkrát hrozně milí - radili mi,
kde je který HR materiál apod.
Jaká byla
pro Tebe práce s uživateli drog v Praze v Sananimském káčku?
To bylo
neuvěřitelný (a něčím nádherný) období - při zpětným pohledu jsem vůbec nedělil
osobní a pracovní prostor a žil jsem tu práci. Na školu jsem v podstatě
rezignoval, do káčka chodil i jen tak, třeba ráno na snídani, občas jsem tam
spal, apod. To mi vydrželo tak asi dva roky, pak jsem se začal
profesionalizovat. Denně jsme měli 100 i víc klientů (nejvíc si pamatuju 144),
byl to šílenej šrumec a do toho tehdejší tým procházel složitým obdobím
personálních změn. Zároveň jsem se v Sananimu potkal s lidma, který měly
zásadní vliv na to, jak chápu tuhle práci, a jak o ní a o klientech přemýšlím
(jmenovitě zejména pánové Vejrych a Termer). V tom období se formovaly
„filozofický východiska“, na kterých do dneska stavím a nepochybně vždycky
stavět budu.
A co přechod
na Vysočinu? Co bylo stejné a co se lišilo?
To byl
velkej šok. Tenkrát jsem žil v domnění, že Sananim je jediná (a jediná
správná!) možnost, jak tuhle práci dělat a pak jsem přišel do Jihlavy, kde byla
tenkrát totální krize s klientama a denně přišel do káčka třeba jeden člověk.
Najednou nás v týmu bylo 5 a
ne 11, služby se neplánovaly každej měsíc, ale byly pevně daný, s klientka se
tu trávilo mnohem víc času, vztahy s nima byly daleko bližší atd. Všechno bylo
naprosto jinak, jenom supervizor byl stejnej.
Jak se vám
nyní v práci daří? Jaká je u vás situace?
Máme fungující,
profesionální a gendrově vyvážený tým. Sdílíme cosi jako ducha zařízení,
chápeme práci podobně, což nám usnadňuje vymýšlet a zavádět novinky, protože se
nemusíme dohadovat o tom, jestli to máme dělat, ale řešíme, jak to uděláme.
Komunikujeme otevřeně, nejen v týmu, ale i s klienty, což se nám vyplácí,
protože u nás prakticky nedochází k závažným konfliktům. S klienty udržujeme
vztahy na bázi profesionálního kamarádství, což funguje skvěle, protože se nám
daří udržovat s nimi kontakt i ve VTOS nebo když se přestěhují na druhý konec
republiky. Používáme jen techniky, které se nám osvědčí a nebojíme se sami sebe
zpochybňovat. Máme téměř výhradně pervitinovou klientelu, s letními přesahy k
makovým polím (ale žádný kempy, pěkně nasbírat a domů) a jednu lokální
subutexovou komunitu.
Na Letní
škole HR jsi měl přednášku o prvním kontaktu. Co Tě přimělo se tématu věnovat?
Nutnost a
praxe. Když jsem nastoupil, tak tu prvokontakt nikdo moc neřešil, tady jsou
letáky, nějak se jim představ a čau. Začali jsme zajíždět do nových terénních
lokalit a nic se nedělo. Ti klienti tam prostě nebyli. Začal jsem tedy s
oslovováním a byla to katastrofa. Něco jsem tam koktal, podával jim letáky, ti
lidi je nechtěli, celý to bylo divný a složitý. A když jsem náhodou potkal klienta,
kontakty byly jednorázový nebo přinejlepším občasný. Opakovaně jsem zažíval
frustrující situace, kdy jsem se několik týdnů nepotkal s žádným klientem.
Pochopil jsem, že musím něco dělat jinak. Začal jsem zvolna měnit styl
oslovování a ono to začalo přinášet výsledky. A navíc, čím víc jsem se tomu
věnoval a osvojoval si svůj styl, tím víc mě to bavilo.
A jaký je
Tvůj styl prvního kontaktu?
Obecně se dá
říct, že jsem lovec. Nebojím se vstupovat do situací, „dojít“ si pro klienta do
auta, oslovovat lidi, který dělaj, že v naší blízkosti nejsou (např. na
ubytovně v pokoji, kam přijdeme za klientem a setkáme se tam s někým, koho
neznáme) apod. ale umím si i počkat, bejt v situaci a reagovat velmi jemně,
podle toho, jak se okolnosti vyvinou. Rejstřík mám, myslím, docela pestrej, ale
s ohledem na profil našich lokalit a klientů nejčastěji využiju právě tu dravou
polohu.
Co vnímáš na
prvním kontaktu s klienty jako obtížné?
Máme
lokality, kde je obtížné klienty vůbec potkat nebo rozklíčovat, že jsou to
klienti. To je jedna věc. A druhá věc je, jak toho klienta zaujmout, ideálně
jednou větou, abych získal alespoň minimální prostor pro práci.
Pro řadu
pracovníků je nepříjemné být "asertivní", tedy aktivně kontaktovat a
ptát se klientů... jak to máš Ty?
Někdy je to
lehčí, jindy těžší. Mě pomáhá to, že to beru jako součást svý práce, součást tý
role, kterou tam hraju. Takže, ačkoliv jsem v reálným životě docela plachej, v
práci už s tím obvykle problémy nemívám.
Komunikujete
v rámci jihlavského terénu s klienty hodně aktivně. Berete si na ně telefon,
píšete jim na facebook. Přitom bylo v minulosti typické v rámci prvního
kontaktu zdůrazňovat anonymitu a celkově přistupovat ke klientům nesměle, aby
"se nevyplašili". Jak se Vám to osvědčuje?
Mluvil jsem
o tom i při své přednášce na LŠHR - my žijeme v sevřeným kraji, na první pohled
nevlídným a nepřátelským, život tady není jednoduchej. A lidi jsou stejný jako
ta krajina, takže co by jinde (na „placatým“) možná bylo tlačení na pilu, u nás
je krok ke klientovi a projev zájmu. Jinak anonymitu plachejm klientům
zdůrazňujeme, zároveň ale vysvětlujeme, jaký má výhody to či ono. Konečný
rozhodnutí je vždycky na klientovi, my ho k ničemu nenutíme.
Přednášíš o vaší
práci na školách a ve spolupracujících institucích. Jaký v tom vidíš smysl?
Předáváme
informace o našich službách, zvyšujeme kompetence posluchačů a zkracujeme
vzdálenost mezi potenciálními klienty/spolupracujícími odborníky a naším
zařízením. Potenciálními klienty míním spíš osoby blízké než aktivní klienty,
ale to hodně závisí na typu školy. Jsme schopni dělat ty přednášky v podstatě
na klíč, podle zájmu té které skupiny, která má zájem o informace. Odzkoušeno
to máme od 7. třídy ZŠ a horní věková nebo odbornostní hranice prakticky
neexistuje - mohou to absolvovat stejně tak žáci jako učitelé, veřejnost,
úředníci, kdokoliv.
Jsi v
sebezkušenostním výcviku SUR. Myslíš, že by terénní pracovníci a kontaktní
pracovníci měli absolvovat psychoterapeutický výcvik?
Nemyslím si,
že je to nezbytný. Na druhou stranu, sebezkušenost člověku umožňuje vidět sebe
sama s odstupem a potkat se s různými svými já dřív, než ho s nimi konfrontuje
(byť nevědomky) klient.
Co se Ti při
práci s klienty osvědčilo?
Milá
důslednost, srozumitelná komunikace a trvanlivost v čase.
Nějaké
vzkazy?
SANANIME, DÍKY
!
|