10 | 02 | 14
StreetWork.cz
Rozhovor s Václavou Egermaierovou
Požádali jsme o rozhovor Václavu Egermaierovou, která je zároveň vedoucí sekce nízkoprahových služeb APSS ČR a koordinátorkou NZDM a Primární prevence Diakonie ČCE - střediska Západní Čechy.
Můžete
se profesně představit?
Po
ukončení gymnaziálních studií v roce 1999 jsem vystudovala obor sociální práce
na VOŠ v Domažlicích, následně jsem si rozšířila vzdělání na Jihočeské
univerzitě v bakalářském oboru Sociální a charitativní práce a v roce 2013 jsem
dokončila také magisterské studium na této univerzitě, a to v oboru Etika v
sociální práci.
Na počátku
svého profesního života jsem téměř deset let pracovala v soukromé sféře, a to v
oblasti automobilového průmyslu v kumulované funkci vedoucí kvalitativní
kontroly spojené s personalistkou a administrativní činností, byla jsem
zodpovědná za přípravu pracoviště pro certifikaci v systému managementu kvality
firem podle normy ISO 9001, která byla úspěšně realizována v roce 2009.
V
oblasti sociálních služeb se pohybuji od konce roku 2009, kdy jsem začala
pracovat jako vedoucí domova pro seniory. Do nízkoprahových služeb pro děti a
mládež jsem přešla v lednu 2011, a to do Diakonie ČCE - střediska v Rokycanech,
kde jsem se stala vedoucí Nízkoprahového komunitního centra Atom v Plzni a
později také vedoucí Nízkoprahového komunitního centra Střelnice v Domažlicích.
Po fúzi západočeských středisek DČCE v nové středisko Diakonie Západ jsem se v
lednu 2012 stala koordinátorkou všech nízkoprahových zařízení pro děti a mládež
Diakonie Západ a na této pozici pracuji doposud.
Ze své
praxe v soukromé sféře jsem si i do současného povolání v sociálních službách
přenesla téma kvality, její zvyšování a hodnocení. Díky absolvovanému vzdělání
směřuji také k oblasti etických otázek v poskytování sociálních služeb,
identifikaci etických problémů a dilemat a k jejich řešení. Dalším tématem je
využití virtuální komunikace v práci s uživateli nízkoprahových zařízení pro
děti a mládež, tomuto tématu jsem věnovala i svoji diplomovou práci.
Kluby
Diakonie v západních Čechách se poměrně rozrostly, kolik jich je a jak se jim
daří?
Historie
nízkoprahových klubů pro děti a mládež sahá v rámci naší organizace do roku
2000, kdy byl zřízen Klub Akcent v Rokycanech. Právě sdílení zkušeností a dobré
praxe z tohoto Klubu významnou měrou pomohlo při rozjezdu nových zařízení,
která vznikla na základě poptávky a finanční podpory v rámci Individuální
projektů Plzeňského kraje. V prosinci 2010 tak vznikla další tři zařízení, a to
v lokalitách Dobřany, Domažlice a Plzeň 1. V dubnu roku 2012 pak byl náš tým
rozšířen ještě o zařízení v městě Horažďovice.
Celkem
je tedy v rámci Diakonie Západ poskytována sociální služba NZDM v pěti
zařízeních: Klub Akcent v Rokycanech, Klub Atom v Plzni, Klub Echo v Dobřanech,
Klub Dok v Horažďovicích a Klub Fontána v Domažlicích.
V rámci
jejich činnosti se podařilo velmi dobře zmapovat a oslovit cílovou skupinu,
která do konce roku 2013 byla věkově limitována rozsahem 11-20 let. Kluby jsou
hojně navštěvovány a jak z pohledu uživatelů služby, tak z pohledu odborné
veřejnosti je jejich činnost hodnocena jako kvalitní a prospěšná. Přesto
neusínáme na vavřínech a i nadále průběžně hodnotíme kvalitu našich služeb,
revidujeme postupy a přizpůsobujeme službu poptávce a potřebnosti v
jednotlivých lokalitách. Proto nás také v roce 2014 čeká rozšiřování věkového
rozsahu uživatelů služby, dále rozvoj služeb směrem ke komunitním aktivitám,
kterým jsme dali základ již v naší dosavadní činnosti, ale také budeme zavádět
krizovou pomoc do našich zařízení a výrazněji se zaměříme také na
primárně-preventivní a vzdělávací aktivity na školách.
Stejně
jako mnoho dalších NZDM v Česku byly naše služby v posledních třech letech
financovány z Individuálních projektů krajů a tak jako ostatním i nám nyní tato
finanční podpora skončila. Bohužel v plzeňském kraji nebyla NZDM zařazena do
druhého podpůrného období, a tak jsme se nyní dostali do situace finanční
nejistoty pro další provoz zařízení, hledáme další cesty vícezdrojového
financování služeb a čekáme na výsledky již podaných projektových žádostí.
A můžete
představit Sekci nízkoprahových zařízení APSS ČR? Jaká je činnost sekce?
Členská
základna sekce nízkoprahových služeb má nyní téměř 70 členů z řad
nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a nízkoprahových denních center. Předsedkyní
sekce nízkoprahových služeb APSS ČR jsem se stala na konci května 2013. Sekce
nízkoprahových služeb v posledním období mírně stagnovala, a proto je mým
úkolem opět nastartovat její chod, oživit její webové stránky a podpořit
součinnost a spolupráci členské základny sekce, a to jak v oblasti sdílení
dobré praxe, vzdělávání, výměnných stáží apod.
Prvním
velkým krokem pro mě bylo uskutečnění dalšího Setkání sekce nízkoprahových
služeb APSS ČR. Toto setkání proběhlo ve čtvrtek 21. listopadu 2013 v areálu
pražského domova pro osoby se zrakovým postižením Palata. K tématům tohoto
setkání patřilo financování sociálních služeb v roce 2014, vztah mezi zákonem o
sociálních službách a zákonem o sociálně-právní ochraně dětí, internetové
poradenství a další.
Jaké
aktivity v rámci Sekce plánujete?
Pro
období roku 2014 je v plánu oživení pravidelného setkání členů sekce, bude
realizována konference nízkoprahových služeb a další setkání sekce
nízkoprahových služeb. V současné době připravuji analýzu potřeb členských
zařízení tak, aby bylo zřejmé, kam dále činnost sekce směřovat, které otázky
jsou pro zařízení v současné době nejpalčivější a nejzajímavější. Nadále je
také rozšiřována nabídka vzdělávacích programů, které APSS ČR svým členům
poskytuje za zvýhodněnou cenu v průběhu celého roku.
Nejen
členové sekce nízkoprahových služeb mohou na stránkách asociace www.apsscr.cz
nalézt a využívat Národní registr nezávislých odborníků. Asociace nabízí také
odborná periodika Sociální služby a Listy sociální práce.
Jaké
aktivity aktuálně činí APSS ČR ve prospěch služeb sociální prevence?
V rámci
APSS ČR působí 3 sekce v oblasti sociální prevence: sekce nízkoprahových
zařízení, sekce adiktologických služeb a sekce sociálních služeb pro osoby bez
domova. Tyto sekce se pravidelně scházejí, zpravidla 1x ročně na setkání sekce
zaměřující se na řešení odborných problémů a otázekdaného typu služby a taktéž
zpravidla jednou ročně pořádá sekce svoji konferenci zaměřující se na obecnější
otázky související s poskytováním služeb, financování apod.
APSS ČR
má své členy v mnoha orgánech při MPSV, kteří se účastní pracovních skupin
zaměřených na rozmanité oblasti související s poskytováním sociálních služeb v
ČR, zapojují se do přípravy materiálů, koncepcí a strategií v těchto oblastech.
Zde uvádím jenom ty, které se přímo týkají služeb sociální prevence. Je však
řada dalších pracovních skupin a komisí, které řeší obecnější otázky, týkající
se celého spektra služeb a také tam APSS hájí zájmy nejenom služeb sociální
péče, ale i služeb preventivních.
- Komise
pro sociální začleňování: tvorba Strategie sociálního začleňování 2014-2020,
- Expertní
skupina MPSV pro koncepci bezdomovectví: tvorba Koncepce bezdomovectví 2014-2020,
- Pracovní
skupina k Prioritní ose č. 2 Sociální vyloučení a boj s chudobou Operační
program zaměstnanost: příprava priorit a opatření prioritní osy,
- APSS ČR
je také členem FEANTSA (Evropská federace národních organizací pracujících s
bezdomovci).
V rámci
preventivních služeb je také publikována řada článků v časopisu Sociální služby,
v roce 2013 bylo jejich zaměření cíleno zejména k adiktologickým službám a
věnovaly se např. těmto tématům: terénní programy pro uživatele drog, kontaktní
centra, terapeutické komunity, ambulantní léčba pro uživatele drog či
doléčování.
Sem tam se objevuje kritika, že NZDM jsou spíše volnočasová než sociální zařízení.
Jak se na to dívá sekce?
Diskuse
nad tím, zda volnočasové aktivity do NZDM patří, či nikoliv jistě není
ojedinělá. Nemohu mluvit za všechna členská zařízení, neboť v rámci sekce netrváme
na konkrétní metodické jednotě v poskytování služby, tudíž ani v pojetí
volnočasových aktivit. Mohu poskytnout svůj vlastní pohled na věc, který
uplatňujeme v rámci našich nízkoprahových zařízení v Diakonii Západ.
Jednoznačně
deklarujeme, že naše zařízení jsou zařízeními poskytujícími sociální službu
nízkoprahová zařízení pro děti a mládeža že se nejedná o zařízenívolnočasová.
To však nevylučuje to, že se v rámci činnosti Klubů volnočasové aktivity
využívají a ne málo. Jde však o smysl a formu těchto volnočasových aktivit. Už
z principu, poslání a zásad nízkoprahové sociální služby pro děti a mládež
vyplývá, že uživatelé této služby vyžadují specifický přístup pracovníků a
specifické podmínky poskytované služby. Volnočasové aktivity jsou pro naše pracovníky
prostředkem k oslovení potenciálních uživatelů služby, udržení kontaktu, k
navázání osobnějšího, důvěrnějšího vztahu, který je základem pro následné
poskytování výkonů sociální služby. Stejně tak jsou pro nás mnohé volnočasové
aktivity prostředkem pro práci s pravidly v tom nejširším slova smyslu. Nejen s
pravidly jednotlivých aktivit, ale také s pravidly zařízení, která následně
přenášíme do pravidel jednání mimo Klub, do pravidel společenského chování
apod. V rámci volnočasových aktivit se naši uživatelé přirozenou cestou učí
respektu k druhým osobám, efektivnímu řešení konfliktních situací, hledání
kompromisu, konsensu, dodržování předepsaných norem a přebírání odpovědnosti za
své jednání a chování, včetně důsledků negativních.
Jak
vidíte Českou asociaci streetwork a její aktivity?
Stejně
jako APSS ČR má i ČAS svoji jedinečnou a bohatou historii, tradici a v jejich
řadách stojí kvalifikovaní odborníci pro oblast poskytování sociálních služeb,
a to ve všech směrech - přímá práce s uživateli služby, standardy kvality
sociálních služeb, hodnocení kvality, lektorská činnost, legislativní
participace či projektová činnost.
V
oblasti nízkoprahových služeb vidím jako velký přínos ČAS její mezinárodní
činnost, spolupráci a sdílení dobré praxe s mnoha evropskými organizacemi.
Velmi zajímavá je také nabídka vzdělávacích programů pro pracovníky v
nízkoprahových službách, jichž jsem se sama několikrát zúčastnila a byla jsem
spokojena.
Klub
Akcent prošel auditem ČAS? Respektujete výsledky auditů ČAS?
Nejen
Klub Akcent v Rokycanech, ale také Klub Atom v Plzni úspěšně prošel v prosinci
2012, potažmo v lednu 2013 rozvojovým auditem ČAS. Obou auditů jsem se osobně
zúčastnila, prostudovala jsem kompletní metodiku rozvojového auditu, a pokud
mohu zpětně hodnotit, tak jeho absolvování, resp. i období příprav na jeho
realizaci, bylo přínosem nejen pro dvě hodnocená zařízení, ale i pro ostatní
naše Kluby, neboť nám dalo motivaci i inspiraci k dalšímu rozvoji, zvyšování
kvality, a to nejen zařízení, služby, ale také pracovníků samých. Hodnocení
probíhalo velmi profesionálně, jeho metodika je velmi dobře a podrobně
zpracována, proto není důvodu nerespektovat jeho výsledky, ba naopak.
Protože
jsem byla jedním z pracovníků první pilotní skupiny proškolené v rámci ČAS v
metodě Sebehodnocení kvality poskytovaných služeb, realizovala jsem v roce 2013
jako interní hodnotitel sebehodnocení ve všech třech našich zbývajících
zařízeních. I tento nástroj se z mého pohledu jeví jako funkční, byť
předpokládá značné dovednosti a kompetence na straně hodnotitele, aby bylo
hodnocení funkční a efektivní.
Máte
tedy zkušenosti se standardy ISO, se standardy sociálních služeb a hodnocením
kvality dle kritérií ČAS. Můžete dané standardy a procesy jejich hodnocení
porovnat?
Norma
ISO 9001 využívaná zejména v byznyssféře je systémem řízení kvality, který by
měl zajistit nezměněnou kvalitu produkce dané firmy, a to aniž by musel být
kontrolován či testován každý jednotlivý produkt, výrobek. Tento systém vychází
stejně jako standardy kvality sociálních služeb ze základního stanovení
dlouhodobých i krátkodobých cílů, z jasně definované cílové skupiny a z plánů
udržení a rozvoje kvality produkce. Norma ISO směřuje k nastavení jednotných
postupů v rámci celého výrobního procesu, od jednání s dodavateli a zákazníky,
přes příjem zboží, materiálů, jejich zpracování a následnou expedici, vedení
dokumentace, sdílení informací až po ověřování spokojenosti koncového
zákazníka, vyhodnocování efektivity postupů.
U
systému ISO je tedy možno identifikovat výraznou analogii se systémem standardů
kvality sociálních služeb, jedná se o velmi podobný systém, který se odlišuje
vlastně jen ve formě výstupního produktu - ve výrobní sféře se jedná především
o fyzický výrobek, ve sféře služeb, a to i těch sociálních je výstupním
produktem právě poskytovaná služba, jejíž kvalita by měla být díky dobře
řízeným procesům zajišťována ve stejné kvalitě u každého jednotlivého klienta
po celou dobu poskytování sociálních služeb. Pro oba tyto systémy je
charakteristický důraz nejen na kvalitu obsahové části procesu vlastní výroby
produktu či poskytování služby, ale také důraz na kvalitu a jednotnost
doprovodných procesů - monitoring, měření, zaznamenávání, vyhodnocování a v
neposlední řadě důraz na formální jednotu a kvalitu postupů a záznamů o nich.
Hodnocení
kvality dle kritérií ČAS v mnoha ohledech kopíruje oba výše zmiňované systémy a
je vhodným nástrojem pro hodnocení procesů v rámci poskytování sociálních
služeb. Oproti auditům systému ISO či klasickým inspekcím standardů kvality
sociálních služeb, však toto hodnocení cílí spíše na osobnost pracovníka, jeho
reflexi služby a vlastní sebereflexi, méně se zabývá ryze formálními stránkami
poskytované služby. V zacílení na pracovníka na všech pracovních úrovních
(kontaktní pracovník, vedoucí zařízení a manažer služby) vidím značný přínos
tohoto systému hodnocení.
Jak
vidíte spolupráci mezi APSS ČR a ČAS?
V
dosavadní historii spolupráce mezi těmito asociacemi víceméně neprobíhala, což
je z mého pohledu škoda a budu ráda, pokud se tato situace v budoucím období
změní a najdeme společnou cestu k rozvíjení oboru na všech jeho úrovních.
Možnou spolupráci vidím zejména v oblasti realizace vzdělávacích aktivit,
oborových konferencí a v oblasti legislativního lobbingu ve prospěch
nízkoprahových služeb v ČR.
Děkuji
za rozhovor Aleš
Herzog
|