29 | 01 | 14
ČAS
Supervizoři ČAS uspěli II.
V
prosince 2013 dokončili po osmi letech své supervizní postgraduální vzdělání Michal Zahradník
a Eva Vernerová. Položili jsme jim pár otázek.
Po 8
letech jste úspěšně dokončili své supervizorské studium. Gratulujeme. Při té
příležitosti se ptáme co teď
jste a co umíte? A jak se v tom cítíte? :-)
Michal
Zahradník: „Je po vánocích a já mám dojem, že jsem takový nějaký zpomalený. Jsem kdo
jsem, ale jak mám vědět, kdo jsem :-) Ale vážně. Raději bych mluvil o
"stávání se". Pevně doufám, že (nejen) prostřednictvím (nejen)
supervize se stávám více tím, kým mohu být. Co umím?
- jsem snad citlivější k potřebám supervidovaných a také k potřebám svým. Více
si uvědomuji klienta a jeho prospěch na pozadí společného setkávání v
supervizi. Pevně
doufám, že jsem kompetentnější snášet nejistotu při společném hledání
jedinečného řešení nebo přístupu. Jsem si snad více vědom různých úrovní hranic
a limit, včetně těch výsostně svých.“
Eva
Vernerová: „Cítím úlevu. Bylo zdlouhavé dát dohromady všechny podklady, zároveň
bych necítila "košer" dělat supervizi a nedotáhnout tvar.“
Jak jste
vnímali celý proces supervizního vzdělávání asociace? Na co důležitého si
pamatujete?
Michal
Zahradník: „Proces jsem vnímal jako souhru většinou šťastných okolností. Vše
vznikalo organicky na základě vize a přesvědčení Petra Klímy, že tak to má být.
Všechno to nasedalo na to, co jsem já sám v té které chvíli potřeboval. Jednou
to byla výzva, podruhé silná zpětná vazba, potřetí "přidržení u"...
Proces byl z mnoha různých důvodů nestandardní (a možná i proto trochu
nadstandardní). Nelze do žádné řeky, a už vůbec ne do téhle, vstoupit dvakrát.
Vzpomínám
na Petrovo: 'Zahrado drž moč!' (čímž myslel, mlč a nechej ostatní,
aby si mohli sami na věci přicházet). Vzpomínám na silné okamžiky na
seminářích, kdy se náhle lidé ukázali v novém světle, více autentičtí... na
chvíle, kdy se objevila netušená souvislost... a taky na skupinu lidí, kteří se stále více
stávali přáteli.
Je toho
hodně a aby ne za osm let života.“
Eva
Vernerová: „Byl to experiment, který jsme spoluvytvářeli, takže byla příjemná i
nepříjemná překvapení, důležité pro učení byla atmosféra zkoumání a chuť
experimentovat a objevovat, potom dobrá parta a jasně, že guru Petr Klíma.“
Je něco,
na co se při supervizi specializujete?
Michal
Zahradník: „Na dobrý a vyvážený pracovní vztah a na jedinečnost každého setkání
:-). Těší mne moci být v supervizi tvořivý.“
Eva
Vernerová: „Myslím, že to není specializace, spíš styl, kontraktuji, dělám
dynamicky, používám techniky a humor a mám úctu ke každodenní práci
supervidovaných.“
Co má
zařízení udělat, abyste jej supervidovali?
Michal
Zahradník: "1.
Ujasnit si, že chtějí supervizi. 2.
Ujasnit si, co, alespoň obrysově, od supervize očekávají. 3.
Promyslet, jaký typ supervizora by jim mohl poskytnout, to co očekávají. 4.
Jestliže zjistí, že bych to mohl být třeba já, je optimální se na mne nezávazně
pozeptat těch, kteří se mnou mají zkušenost. Jestliže si stále ještě myslí na
mne, mohou mi poslat zprávu a počkat několik dní, než odpovím (obvykle mám tak
pět až šest zjišťovacích otázek). 5.
Ujasnit si po té, co si přečetli otázky, jestli jsem to opravdu stále ještě já,
s kým chtějí pracovat. Zjistí-li, že ano, odpovědět na moje otázky.
Dále už
pak obvykle následuje první kontraktovací schůzka - ideálně za přítomnosti
zadavatele (to je ten člověk, co to všechno platí a tak má právo a vlastně i
povinnost sdělit, co si od supervize poptává). Dále záleží na tom, jak jsou
pracovníci ve využívání supervize sběhlí - pokud málo, obvykle domlouváme tři
až čtyři setkání na zavedení supervize a po vyhodnocení se domlouváme dále, buď
se rozejdeme anebo pokračujeme za zpřesněných podmínek dále.
Stačí to
takhle popsat? Pokud ne postupujte od bodu 4 dále:-)
Eva
Vernerová: „Je fajn vědět, když pracovníci ví, co hledají, jak cíl, tak formu,
která jim v supervizi vyhovuje a zvolí si, že tomu můj styl odpovídá. A pokud
neví, co potřebují, tak si to neujasní stejně jinak, než že zvolí supervizora a
s ním zkouší.“
Děkuju
za rozhovorAleš
Herzog
|