10 | 09 | 13
KPC Spektrum
Spektrum úspěšně absolvovalo inspekci
Inspekce
sociálních služeb je nástrojem státu, jak zkontrolovat kvalitu procesů v dané
službě. Inspekční tým může zjištěnou praxi kladně ocenit, ale také navrhovat
udělení mnohatisícových správních deliktů nebo i omezit činnost zařízení.
V inspekčním
týmu byl odborník na drogovou problematiku, pracovnice úřadu práce, pod který
inspekce nově od 1. 1. 2013 spadají a zástupkyně kraje Vysočina. Inspekce byla
dvoudenní s označením "základní". To obnášelo kontrolu naplňování
vybraných standardů: cíle a způsoby poskytování sociálních služeb, ochrana práv
osob, jednání se zájemcem o službu, systém smluv, individuální plánování a
návaznost poskytované sociální služby na další zdroje. Pokud by v průběhu
kontroly byly zjištěny nedostatky i v jiných oblastech, inspektoři by svoji
kontrolní činnost rozšířili. Dále byly kontrolovány povinnosti poskytovatele,
které jsou uvedeny v zákoně o sociálních službách.
Samotná
kontrola obnášela studium manuálů, dokumentace v zařízení, rozhovory s
pracovníky a rozhovory s klienty. Tyto tři zdroje informací byly konfrontovány
a bylo zjišťováno, zda nejsou rozpory v psaných manuálech, postupech
sdělovaných pracovníky a praxí, kterou zažívají klienti.
Dlouhodobě
nejdiskutovanější jsou v nízkoprahových zařízeních standardy týkající se
individuálního plánování. Neexistuje totiž nějaký vzorový mustr, který by byl
zaručoval, že "takto to má být správně". Nízkoprahové služby mají
totiž zásadně odlišnou klientelu a způsob práce od pobytových zařízení, kam
klient nastoupí, je čas a prostor s ním postupně vše potřebné dojednat, v
domluvených termínech ujednané činit a reflektovat. "Drogový" klient
se naproti tomu dostane do kontaktu se službou převážně nárazově, často v
situaci, kdy nemá chuť se o čemkoli bavit, a navíc třeba v podchodu rušné
ulice. Proto má služba definovaných několik přístupů v rámci tzv.
individuálního plánování, které vznikly na základě praxe a inspekcí byly
potvrzeny jako adekvátní a vhodné.
Výsledek
kontroly je pro zařízení víc než potěšující. Inspekčním týmem byly
identifikovány jen čtyři kritéria, kde bylo týmu dáno nějaké doporučení, jež
bylo spojeno se ztrátou jednoho bodu na škále 0 až 4. Celkově tedy bylo získáno
59 bodů z 63 možných. U plnění povinností daných zákonem nebyl shledán žádný
nedostatek.
Za poslední
rok prošlo Kontaktní a poradenské centrum Spektrum velkým rozvojem v oblasti
terénní formy služby v okrese Havlíčkův Brod. A to přesto, že nedošlo k
personálnímu rozšíření. Aktuálně navíc probíhá v místě poskytování ambulantní
formy služby komplexní rekonstrukce budovy. I přes tyto procesy se týmu
Kontaktního a poradenského centra podařilo úspěšně projít za poslední rok třemi
kontrolami, za což patří velký dík pracovníkům služby, kteří i přes náročnou
každodenní práci s uživateli drog dokáží naplňovat požadavky na vedení
adekvátní dokumentace a zachovávání všech požadovaných postupů.
|