09 | 09 | 13
StreetWork.cz
Rozhovor s Honzou Zahradníkem
Kroměřížský terénní pracovník Honza
Zahradník se práci v oboru věnuje již úctyhodných čtrnáct let.
Jak byla Tvoje cesta k práci v
oboru?
Tahle oblast mi byla hodně
blízká, protože jsem se hodně pohyboval v subkulturním prostředí a potkával
jsem spoustu různých lidí. Někdy v té době se začala etablovat „drogová“
subkultura, do které směřovali lidé z různých skupin a spojoval je společný
„koníček“. Řadu těch lidí jsem znal a viděl jsem změny v jejich životě a
scénář, který většinou následoval. Stejně tak jsem si začal uvědomovat, že
pomoc, která je těmhle lidem nabízená, pokud vůbec, příliš nereflektuje jejich
potřeby. Je asi důležitý říct, že šlo o konec devadesátých let minulého
století. Zejména na menší města přišly drogy tak, jak je známe dnes, o něco
později. Každopádně jsem se nedostal na VŠ, kam jsem chtěl, ale zakotvil jsem
na VOŠce v Kroměříži. Tam jsem absolvoval výcvik v programu Pět P (tehdy se
tomu říkalo i Velký bratr). Vzhledem k mé specifické vizáži jsem neočekával, že
by mi někdo svěřil dítě:-) Při závěrečném pohovoru na konci výcviku jsem pak
paní ředitelce Krizového centra pro děti a mládež v Kroměříži řekl, že se
zajímám o streetwork a o práci s uživateli drog. A že to je oblast, které bych
se chtěl v budoucnu věnovat. Za tři měsíce zavolala, jestli bych měl zájem o
práci streetworkera, že by něco takového chtěli zkusit právě v Kroměříži. To
bylo v roce 1999 a
od té doby se v téhle oblasti pohybuji, posledních 13 let jako teréňák v
K-centru Plus v Kroměříži.
Na přiložené fotce jsi na
počátku své profesní dráhy, na kurzu pro zkušené streetworkery. Co si z kurzu
(a tohoto období) pamatuješ?
Když si to zpětně promítám,
byly to takové hodně pionýrské časy. Když jsem začínal, nebyly skoro žádné
kurzy nebo vzdělávání, nevědělo se příliš, jak se to vlastně má správně dělat.
V praxi jsem se často učil metodou pokus omyl, pro sebe jsem si dedukoval, o
čem že to vlastně je a jak by se to asi mělo dělat. Hodně náročný bylo třeba
hledání a držení si hranic v kontaktu s klienty, to bylo hodně obtížný. Kdysi
se mi třeba stalo to, že jsem přišel z práce a máti mi řekla, že na mě v
kuchyni čeká kamarád, že mu zatím uvařila čaj a v kuchyni seděl klient. Jak
jsem četl v nějaké odborné literatuře, jde o draze vykoupené zkušenosti :-),
které se teď snažím předávat dál.
Každopádně streetwork na
malých městech byl zatím spíše v plenkách, ve velkých městech už to docela
fungovalo. Když jsem přijel na kurz pro zkušené streetworkery, dostal jsem se
trochu do jiného světa. Byli tam teréňáci z velkých měst, kde všechno bylo
jiné. Hodně jsem poslouchal, získával zkušenosti, inspiraci, přemýšlel jsem, co
z toho, v čem jsem se vzdělávali, budu moci použít ve své práci. Každopádně mě
to ale hodně posunulo v náhledu na to, o čem by měla terénní práce být a třeba
jak to taky dělat. Přece jen terén na malém městě je hodně odlišný, ať už se to
týká hranic, osobního a profesního života nebo dalších věcí. Jde ale asi hlavně
o to, jak člověk k téhle práci přistoupí, jak ji vnímá. A jestli si v ní najde
svou cestu a přístup k ní, aby dokázal fungovat a objevovat tam pořád nové věci
a výzvy. Po těch letech, co to dělám, se dostávám do fáze, kdy mám pocit, že už
aspoň trošičku začínám tušit, o čem to je.
Dlouho jsi nosil (nosíš) číro
nebo aspoň jeho náznak. :-D Asi Tě často mohli např. úředníci považovat za
aktivistu či pankáče... Jaké to je? Jaké jsou zážitky? Měnilo se to, vyvíjelo?
No, ze začátku to bylo docela
těžké. Když jsem mluvil o době na přelomu století, byla to (nejenom)
subkulturně pestrá doba. Společnost se s lidmi, kteří vypadali jinak sžívala
obtížně a dívala se na ně skrz prsty. Bylo to docela složité třeba při jednání
na úřadech, zvlášť když jsme chtěli něco prosadit, žádat o peníze. Při
doprovázení klientů měli úředníci trochu hokej v tom, kdo je klient a kdo
pracovník :-). Celkově společnost začala být trochu tolerantnější, nebo si spíš
zvykla. V současnosti už to není takový problém, i když zvláštní pohledy a
určitá nedůvěra je tam pořád. Je pravdou, že pokud mě klient v terénu požádá
např. o rodinnou mediaci, chce se rodině přiznat, že užívá drogy a domluvit se
s nimi na fungování nebo je požádat o pomoc a přicházím do rodiny já, často si
rodiče na počátku myslí, že si přivedl „kamaráda z mokré čtvrti“ a něco na ně
hraje. To, co mi funguje, je způsob vystupování a „chytrá“ mluva. To si myslím
dělá hodně a dá se tak překonat nedůvěra. Lidé, se kterými jednám, si často
uvědomí, že podlehli haló efektu nebo nějaké škatulce a změní své chování.
Někdy odlišnost může být paradoxně i výhodou, protože úředníci, starostové
apod. si vás zapamatují.
Pracoval jsi jak s mládeží,
tak s uživateli drog. V čem je to podobné a v čem rozdílné?
Já jsem s mládeží pracoval
hlavně na začátku, postupně jsem se ale zaměřil hlavně na uživatele drog. Práce
je jiná asi hlavně v tom, že děti a mládež fungují v různých kontextech a
prostředích. Uživatelé drog postupem času zůstávají v jednom a do těch ostatních
už spíše jen nahlížejí. To, co mi přišlo zajímavé při práci s mládeží a o čem
už chci léta něco napsat :-), je něco, co jsem si pro sebe označil jako tzv.
zastávkový syndrom. Je to takový můj terminus technicus a je to v podstatě
specifický socializační fenomén ve spoustě lokalit. Děti a mladí lidé tráví
svůj čas a v podstatě část života na zastávkách nebo podobných místech.
Vznikají tu přátelství i nepřátelství, učí se obstát ve skupině, prožívají
první lásky, experimentují s drogami, získávají první sexuální zážitky atd.
Tady si myslím, že je velké pole působnosti pro teréňáky.
Pokud se zamyslím nad prací s
uživateli drog, hodně se proměnila. Klienti stárnou, nepracujeme už jen s
experimentátory a mladými uživateli, ale s lidmi, kteří toho mají za sebou
hodně, jsou ve věku okolo 40-50, umírají… Hodně velké téma je pro mě práce s
rodinami, protože v některých lokalitách pracuji hlavně s nimi. V podstatě
vidím vyrůstat další generaci klientů, kteří ale s drogami pravděpodobně začnou
koketovat hodně brzy.
To co mi přijde při práci s
klienty v terénu zásadní a co se asi vyvíjí, když je člověk v téhle práci delší
dobu, je přístup k ní. Na začátku mi přijde, že teréňák nabízí. Nabízí služby -
výměnu, aktivity, poradenství, atd., a to často i lidem, kteří o to zas až tak
nestojí. Přijde mi taky ale, že postupem času to člověku přestane stačit.
Nechce jen nabízet, ale chce taky změnu, aby se klienti posunuli, aby cítil, že
tu k něčemu je. Já jsem u sebe dospěl k tomu, že když přicházím za klientem,
tak jen nenabízím služby, ale nabízím změnu. Změna je vždycky možná, i když ji
často vidí jen sám pracovník, nedá se zapsat do kolonek nebo výkazů. Vzpomínám
si na jednu rodinu, do které jsem jezdil. Byli to partneři s malým dítětem,
kteří bydleli v podkrovním minibytě. Když jsem poprvé přišel na byt, seděli v
místnosti a kouřili a měli tam malé dítě. Já jsem řekl - vy tady máte malého D.
a kouříte tu? Asi nad tím ani neuvažovali, prostě to tak bylo. Po téhle
„intervenci“ začali chodit kouřit ven a drží se toho dodnes. Malá věc, ale
podle mě je to o nabízení změny, která se skutečně může odehrát, i když by si
člověk řekl, že je to maličkost.
Jaké vzdělávání Ti nejvíce
dalo pro práci s klienty?
Škola může dát člověku
teoretické základy, teprve v praxi člověk často docení teorii. Dá člověku
znalosti, vědomosti, o něco míň dovednosti. Může mu dát rozhled, který je možné
využít při práci s klienty. Vzpomínám si, jak jsme s klientem vedli motivační
rozhovor prostřednictvím debaty o Sokratovi a já jsem v paměti těžce lovil některé
věci z jeho života nebo myšlenek :-). To, co se mi osvědčilo jsou dlouhodobější
kurzy zaměřené na specifické oblasti a výcvik. Setkání nízkoprahových služeb a
výměna zkušeností je hodně dobrý zdroj.
Jak se daří nízkoprahovým
službám na Kroměřížsku?
Kroměřížsko je malý okres,
který má cca 110 000 obyvatel, takže jsme spíš takový prcek. Z nízkoprahových
služeb je tu jen Kontaktní centrum Plus a Nízkoprahové denní centrum pro osoby
bez přístřeší Adam. Chybí tu NZDM, které před pár lety skončilo. Myslím ale, že
služby fungují dobře a třeba naše Káčko pokrývá prostřednictvím terénu všechna
města v okrese a řadu obcí. Což neznamená, že jsme spokojení a že není co
zlepšovat.
Zajímavým faktem je, že se na
jižní a východní Moravě téměř neberou opiáty a vše válcuje pervitin. Čím
myslíš, že to je?
Myslím si, že je to tím, že
jsou to hodně oblasti, kde jsou lidé zvyklí být soběstační a jsou to
„samozásobitelé“. Týká se to třeba zemědělství, chovu domácích zvířat. A tyhle
„návyky“ se transgeneračně přenáší i na uživatele drog. Ve spoustě měst a
lokalit neexistuje klasická otevřená drogová scéna, pouliční nabídka a
poptávka, ale jde spíše o skupiny uživatelů, kteří žijí v drogové symbióze.
Relativně uzavřené skupinky uživatelů pervitinu se sdružují kolem vařiče, kterému
dodávají suroviny, on vyrobí produkt. Za to dostávají část drogy, která bývá
zpravidla levnější než na klasickém černém trhu. Stávají se tak podobně jako
jejich rodiče samozásobiteli, i když v trochu jiné oblasti. To stejné platí i
např. o venkovním pěstování marihuany nebo sběru různých halucinogenů, kterým
přírodní podmínky přejí. Opiáty jsou méně dostupné, vhledem k charakteru
lokalit je nižší kupní síla obyvatelstva i možnosti jiných forem získání peněz
a v neposlední řadě spousta uživatelů pervitinu má z opiátů strach. Často
říkají - já beru perník, ale opiáty, to je zlo, do toho bych nešel… Specifikem
je ale situace na Kroměřížsku. I když se situace poněkud uklidnila, naše
centrum má poměrně velkou skupinu uživatelů, kteří v rámci tzv. opiové sezóny
zneužívají opium z nezralých makovic, které se na úrodné Hané pěstují na
velkých lánech. Dříve jsme se také setkávali např. s uživateli opiátů z Prahy,
kteří si na Moravu jeli odpočinout od heroinu a užívali opium, které je
zadarmo. Setkáváme se zde také se zneužíváním syntetických opiátů, i když v
menší míře, a nejde o Subutex ani Suboxon, ale jiné léky na předpis. Pervitin
ale určitě vede.
Je z Tebe pedagog, učíš
budoucí sociální pracovníky. Vystudoval jsi dvě vysoké školy. Jak hodnotíš
vyšší a vysoké humanitní školství, především s ohledem na výchovu pracovníků
pomáhajících profesí?
Pokud můžu srovnávat, tak si
myslím, že na „VOŠkách“ je pro studenty víc praxe. Mají možnost si víc osahat
oblast, do které směřují a líp si ujasnit, s kterou cílovou skupinou chtějí
pracovat a se kterou by určitě pracovat nechtěli. Oproti tomu na vysoké škole
je pestřejší nabídka třeba volitelných předmětů, díky kterým se studenti můžou
víc profilovat, i když některé jsou hodně v akademické rovině. Z vlastní
zkušenosti ale můžu říct, že se člověk potká s odborníky kovanými v oboru,
kteří mají hodně co předat a může se jimi inspirovat.
Když se snažím učit :-),
přijde mi důležité člověka pro profesi nadchnout,aby cítil, že práce má smysl a
je důležitá, i když na to třeba okolí nebo společnost může koukat trochu skrz
prsty. Na seminářích se setkávám se studenty, kteří chtějí jít do praxe a jsou
zapálení pro věc, což je hodně dobře. Jsou tam taky tací, které daná oblast
zajímá, ale v budoucnu by v ní pracovat nechtěli i tací, které to nezajímá, ale
z nějakého důvodu tam prostě jsou. Je potřeba se zaměřit na všechny, protože v
budoucnu se chtě nechtě s různými cílovými skupinami budou setkávat. Je
důležité, aby si k nim vybudovali vztah, něco o té oblasti věděli, orientovali
se v ní. Pokud si můžu dovolit hodnotit, pak mám ze studentů většinou radost a
ti, kteří vytrvají a půjdou do praxe, v ní budou dobří, což je pozitivní.
Pravidelně pořádáte v
Kroměříži konferenci ke Dni proti drogám. Jak se Vám to daří?
Ano, letos proběhl už sedmý
ročník konference. Zpočátku to byla taková lokální událost, na které jsme
chtěli představit zařízení těm, kteří nám dávají, nebo by měli dávat peníze :-)
a těm, se kterými spolupracujeme nebo bychom chtěli spolupracovat. Postupem
času konference překonala regionální charakter a účastní se jí odborná i laická
veřejnost a studenti. Posledního ročníku se zúčastnilo přes 120 lidí. To je
velký úspěch na malé město, jakým je Kroměříž. Snažíme se každoročně volit
aktuální témata, jako jsou třeba opiáty, práce s rodinou, terénní práce,
syntetické drogy, ženy a drogy atd. a zveme si odborníky, na posledních dvou
ročnících vystoupili třeba Dr. Preslová, PhDr. Žákovský, Aleš Termer, já a mí
kolegové a v příštím ročníku prý vystoupíš se zajímavým příspěvkem i Ty :-)
Co se Ti při práci s klienty
osvědčilo?
Pro mě je při práci s klienty
nejdůležitější navázání vztahu. Myslím si, že od toho se vše odvíjí a veškerá
práce s klientem stojí a padá na důvěře a tom, jak to s klientem mám. Když jsem
předtím mluvil o změně a o práci na ní, tak už samotný vztah může být jejím
nástrojem. Ať už chceme nebo ne, klienti nás často vnímají jako určitou
autoritu, před kterou se chtějí chovat a fungovat líp, než je to většinou v
jejich životě. Já se na to dívám tak, že fungovat umí a jde jen o to, aby
tenhle způsob chování aplikovali i do zbytku svého života mimo kontakt s
teréňákem. Stejně tak pokud mám s klientem dobře navázaný vztah, můžu si
dovolit říkat věci, které klientovi nejsou moc příjemné. On je přijímá a slyší
na ně. Často říkám klientům věci, které neslyší rádi a reaguju na to slovy
třeba: „Teď jsem byl na tebe hnusnej, že?“ Jejich reakce je často: „Jo, byl,
ale já to potřebuju slyšet a jsem rád, že to říkáš....“
Co se mi třeba taky hodně
osvědčilo, je vystoupit z expertní, učitelské role, do které jsme tak trochu
tlačení náplní naší práce. Máme klienty poučit o tom, jak užívat bezpečněji, co
by měli vědět a znát atd. Já rád vstupuju do opačné role žáka a nechávám se od
klienta poučit, vysvětlit, ukázat některé věci, zajímám se o to, co prožívá,
protože já jeho svět neznám a nevím přesně jak funguje. Tím dávám klientovi
hodnotu, vážnost a dozvím se spoustu věcí, který bych se jinak nedozvěděl. Je
to reciproční proces, já se učím od klienta, on se učí ode mě a vzájemně se
posouváme, i když každý v tom svém.
To, s čím hodně pracuju, je
jazyk. Informace se dají předat různým způsobem, otázky položit tak, aby je
klient přijal a nebyl pro něj problém je zodpovědět. Například když chci
zjistit, jestli klientova partnerka užívá, neptám se, jestli taky bere, ale
jestli „má taky tenhle koníček“. Jsou cesty a formulace, které klienti přijmou.
Často se mi stává, že tyhle výrazy nebo slovní spojení začnou používat taky.
Ale práce s jazykem a v podstatě to, co se osvědčilo by bylo asi na mnohem
delší povídání...
Tak příště… Díky za rozhovor
Aleš Herzog
O Honzovi:
Jméno a příjmení: Jan
Zahradník, Mgr. et Mgr.
Vzdělání: 2001-2006 Masarykova
univerzita Brno, Pedagogická fakulta, obor Sociální pedagogika, titul Mgr. 2001-2007 Masarykova
univerzita Brno, Filozofická fakulta, obor Pedagogika, titul Mgr.
Absolvované kurzy: 2000-2001 Supervizní kurz pro
zkušené streetworkery - Open society fund Praha, Č.A.S. 2002 Ocenění „Křesadlo“ za
dobrovolnické aktivity při práci s neorganizovanou mládeží v rámci
mezinárodního roku dobrovolníků 2004 Vzdělávací
multidisciplinární kurz v oboru závislostí na návykových látkách, I.E.S., Podané
ruce Brno 2005-2006 Výcvik mediace -
Asociace mediátorů ČR 2006 Krizová intervence,
I.E.S., Podané ruce Brno 2008-2009 Systemický a růstový
terapeutický výcvik v modelu Virginie Satirové - IVS v SR 2010 Integrovaná psychoterapie
- INCIP Kroměříž 2010 Krizová intervence - ACHO
Olomouc 2010 - 2014 Na řešení
orientovaný přístup v poradenství a terapii - Dalet Olomouc
Odborné zkušenosti: 1999-2000 Streetworker -
Krizové centrum pro děti a mládež Kroměříž, práce s neorganizovanou mládeží,
experimentátory a drogovými uživateli 2000-2001 Terénní sociální
pracovník - Středisko výchovné péče Kroměříž 2003-2004 Spektrum
preventivních programů pro děti a mládež Kroměříž o.s., Poradenské centrum pro
mládež ohroženou drogovou závislostí - Individuální poradenství 1999-dosud terénní sociální
pracovník/vedoucí terénního programu - Kontaktní centrum Plus Kroměříž 2005-dosud Vyšší odborná
škola pedagogická a sociální Kroměříž - učitel 2008-dosud lektorská činnost
- VOŠ pedagogická a sociální Kroměříž, Marlin s.r.o. Uherské Hradiště, Profima
Effective s.r.o. Zlín, Arcidiecézní charita Olomouc, Vzdělávací středisko VOŠ
Caritas sociální Olomouc 2013-dosud Univerzita Palackého
Olomouc - externí vyučující
|