10 | 05 | 13
Terénní programy Sananim
Nízkoprahovost a její nároky na pracovníky
Příspěvek
vznikl pro konferenci „Sociální práce a teologie - dvacet let dialogu“, kterou
pořádala VOŠ sociálně pedagogická a teologická JABOK.
Jaké
hodnoty a jaké dovednosti jsou výhodou pro práci v nízkoprahových sociálních
službách? Jaká by měla být „morálně teologická“ výbava nových pracovníků?
Odpověď na tyto otázky bych s dovolením nechal k diskusi. Nabídnu však exkurzi
do oblasti vnitřních spirituálních tázání, které kontaktní práce přináší. S čím
se potýkají a na co by se měli připravit pracovníci nízkoprahových sociálních
služeb? Jen připomenu, že aktuálně dle registru MPSV je v České Republice 244
nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (NZDM), 214 terénních programů (TP),
61 kontaktních center (KC) a 55 nízkoprahových denních center (NDC)
Je to
více než dva roky, co zemřel dlouholetý pedagog Jaboku a nestor nízkoprahově
orientované práce s mládeží PhDr. Petr Klíma (27.9.1955 - 10. 9. 2010). Když
jsem před patnácti lety nastupoval do oboru, Petr byl jeden z mála lidí, který
„tušil a věděl“. Byl schopen provázet nás, pracovníky nízkoprahových služeb,
při hledání a vyrovnávání se s nároky oboru. Petr Klíma pojmenoval nároky na
kontaktní práci takto: „Nezbytnou podmínkou výkonu takto definované profese je
mnohovrstevnatý kontakt:
- s
reálným prostředím, s konkrétním životním prostorem cílových skupin,
- se sociálními
situacemi, v nichž jsou lidé angažováni, s jejich obvyklými činnostmi
probíhajícími v rozměru každodennosti a všedního dne,
- s jejich
životním způsobem, s jejich zkušenostmi a běžnými starostmi,
- s
prožívanými obtížemi a problémy,
- se
skutečnými možnostmi a příležitostmi, které klienti v dané lokalitě mají.“
(Klíma, 2008)
Pokud
budeme usilovat o takto široce pojmenovaný kontakt, zjistíme, že musíme čelit
řadě etických dilemat. Matisonn uvádí, že etická dilemata nemusí být o
rozlišení mezi dobrým a špatným, ale často se jedná o volbu mezi vícero dobrými
možnostmi, či mezi vícero špatnými možnostmi (Mattison, 2000). Marian Mattison
zmiňuje například:
- Právo na
sebeurčení versus nejlepší zájem klienta.
- Právo na
sebeurčení versus právo na informace dalších osob.
- Právo na
sebeurčení versus zájmy dalších osob.
- Zachování
důvěrnosti versus právo na informace dalších osob.
- Nejlepší
zájem klienta versus zájem dalších osob.
- Zachování
důvěrnosti vs. zájmy dalších osob.
- Některých
z těchto dilemat se dotknu. Řešíme je totiž často.
Právo na
sebeurčení versus zájmy dalších osob
Pracovníci
nízkoprahových služeb se dostávají do kontaktu se škodlivým jednáním svých
klientů. Potkáváme 8leté děti, které kouří cigarety. Pracujeme s teenagery,
kteří vytvářejí ilegální grafitti, kouří marihuanu a chodí do školy. Potkáváme
uživatelky drog, které si s kočárkem přicházejí vyměnit své injekční jehly.
Potkáváme člověka bez přístřeší, který právě opaluje elektrické kabely v
blízkosti kolejí. V terénu potkáváme injekčního uživatele drog, pozitivně
testovaného na syfilis, který se nedostavil k léčbě. Kolem pasu drží svoji
novou přítelkyni. Zažíváme situace v sociálně vyloučených lokalitách, kde
rodiče (naši klienti) vychovávají své děti v podmínkách hluboko pod hranicí
chudoby.
Tyto
situace v nás vyvolávají tenzi. Kdy zasáhnout a kdy nikoliv? A jakým způsobem?
Jak intenzivně? Na kolik klienta konfrontovat s jeho škodlivým jednáním? Kdy
povolat další instituce? To je velké dilema. Naše morálně teologická
paradigmata ovlivňují naše počínání a pomáhají nám zvolit podobu naší reakce.
Jak mají vypadat?
Společnost
očekává, že nízkoprahové služby zabrání patologickému jednání. Zažili jsme v
nedávné době nátlak policistů a politiků na terénní pracovníky, aby zajistili,
že uživatelé drog opustí Václavské náměstí. Starostové obcí zase často doufají,
že nízkoprahové kluby či terénní pracovník zajistí vymizení ilegálních
graffiti. Petr Klíma nicméně uvádí: „I přes latentní společenskou zakázku -
zabránit či dokonce odstranit společenství ohrožující nebo rizikové formy
chování - nemůže kontaktní práce aspirovat na takto zadaný cíl. V optice
kontaktního pracovníka je zájem společnosti zastřen potřebami a zájmy
konkrétních skupin a ohrožených jedinců. Velmi spekulativní je rovněž orientace
na příčiny reálného či předpokládaného sociálně patologického nebo deviantního
jednání. Spíše může být cílovou hodnotou hledání kompromisu mezi požadavky na
přizpůsobení se či konformitu a dojednávání o pravidlech soužití. (Klíma, 2008)
Jen na
okraj poznámku: Jedním z praktických nástrojů, který může pracovníkovi pomoci,
je dovednost neustále provádět analýzu závažnosti a dostupnosti. Při analýze
závažnosti zvažujeme, jaké chování klientů je nejzávažnější, nejrizikovější pro
ně i pro ostatní. Při analýze dostupnosti zvažujeme, o kterých tématech s námi
klient bude komunikovat, a kdy naopak se stáhne.
Právo na
sebeurčení versus nejlepší zájem klienta
Neustále
přibývá lidí bez přístřeší. Každá zima prožitá na ulici se na vás podepíše.
Stárne nám populace injekčních uživatelů drog. Lidé z různých důvodů závislí a
bez přístřeší často, nejen že nedodržují zdravý životní styl, ale naopak své
zdraví destruují.
Uživatel
opiátů zanedbává absces do té doby, dokud je schopen bolest „přefetovat“. Naši
nabídku doprovodit na chirurgii odmítá, chce pouze prášek na bolest. Hrozí
otrava krve. Slibuje opakovaně, že někam dorazí, ale spíše abychom jej nechali
být, než že by to myslel vážně. Nebo to v danou chvíli při setkání s námi myslí
upřímně, ale následný koloběh shánění drogy mu výrazně omezuje prostor to
splnit.
Člověk
bez přístřeší konzumující 7 krabic vína denně již neudrží moč, třese se a mluví
s obtížemi. Přesto přes motivování terénního pracovníka odmítá nastoupit na
detoxikaci a směřuje k smrti. Odmítá zavolat sanitku.
Injekční
uživatelka drog otěhotněla. Je na ulici, její svět je koncentrován jen na „3D -
získat peníze na drogy, získat drogy, dát si drogy. Při komunikaci s ní v
terénu se dostáváme k interrupci jako jedné z potenciálních možností.
Dospívající
klient nízkoprahového klubu dostává od učitele poslední šanci, jak nemít pětku
- napsat dobře test. Pracovníci s ním probírají, že by bylo rozumné se na
zkoušku připravit. Přesto k testu dorazí výrazně intoxikován marihuanou a
propadne.
Pomohli
jsme klientovi bez přístřeší vyřídit dávky hmotné nouze. Klient měl při
očekávání dávek mnoho prospěšných plánů. Najít si pronájem zahradní chatky,
pořídit si kytaru, koupit si brýle. Ve výplatní den však celé tři tisíce korun
nahází do automatu.
Kontaktní
pracovníci zažívají často pocit bezmoci. Pracujeme s nemotivovanými klienty,
kteří i celý náš profesní život zůstávají v prekontemplační fázi změny. Potkáváme
se zlem, které naši klienti páchají sobě, svým blízkým, společnosti. Právě
pocity bezmocnosti či setkání se s tím zlým, co naši klienti páchají, v blízkém
okolí, vede nejčastěji dle mé zkušenosti k vyhoření a ukončení práce v oboru.
Příprava budoucích pracovníků by měla tedy obsahovat i to, jak o sebe pečovat,
jak hájit svoji beneficienci.
Konzervativní
versus pragmatický přístup?
Máme
usilovat o to, aby se naši klienti socializovali do společnosti a stali se
řádnými občany? Určitě ano! Ale co když při kontaktu s reálnými možnostmi a
reálnou budoucností našich klientů (Klíma, 2008) shledáváme, že to není možné
(aktuálně nebo i dlouhodobě)? Máme přizpůsobovat naše pracovní strategie? Máme
dospívajícím distribuovat kondomy a vzdělávat je v oblasti bezpečného sexu?
Pokud
budeme klientům dostatečně zdůrazňovat, že injekční aplikace drog je špatná,
přestanou takto užívat? Nebo při vědomí toho, že injekční aplikace je špatná,
poskytovat sterilní injekční jehly a ještě usilovat o zřízení aplikačních
místností? (S nadějí, že klienti přestanou, ale zároveň tváří v tvář možnosti,
že nikoliv?)
Je dobré
zakázat vstup dospívajícím intoxikovaným alkoholem či marihuanou do
nízkoprahového klubu a doufat, že nebudou přicházet intoxikovaní? Nebo vstup
pod vlivem tolerovat a doufat, že se tím dostanu ke komunikaci s „reálným
životním prostorem“ dospívajících (Klíma, 2008).
Mám
klienta, který páchá majetkovou trestnou činnost za účelem získání peněz na
jídlo a drogy, zrazovat od jakékoliv trestné činnosti? Klient je vyřazen z
evidence na Úřadu práce a nepobírá žádné finanční prostředky. Nebo pokud je
opuštění trestné činnosti v jeho případě málo reálné, mám pragmaticky směřovat
klienta k činnosti méně závažné (např. od krádeží kabelů elektroinstalace vlaků
k recyklaci vybydlených budov).
Máme
požadovat za každou vydanou injekční jehlu špinavou jehlu zpátky, aby se žádná
neválela na ulici? Nebo mám (při vědomí velmi omezené infekčnosti použitého
injekčního materiálu) distribuovat tolik injekčních setů, kolik by uživatelé
drog potřebovali k méně rizikové injekční aplikaci, bez ohledu na návratnost?
Má být
do nízkoprahových klubů pro dospívající zákaz vstupu pod vlivem alkoholu či
marihuany? Konzervativci typicky věří, že touto čistou zónou klienty ochrání. A
pragmatici o tom spíše pochybují a obávají se, že by to blokovalo kontakt s
reálným životem klientů. Podobně jsou rozdíly v uvažování vidět i v Harm
Reduction. Konzervativci nechtějí dávat stříkačky navíc, trvají na poměru kus
za kus, s tím, že je to výchovné, že se stříkačky nebudou válet venku, a že se
nikdo nenakazí. A pragmatici o výchovnosti spíše pochybují, preferují zásobení
klientů jehlami vzhledem k obavě o jejich zdraví a zdůrazňují velmi omezenou
infekčnost pohozeného injekčního materiálu.
Petr
Klíma při charakteristice nízkoprahovosti uvedl, že cíle nízkoprahových služeb
jsou formulovány pragmatičtěji, než jsme zvyklí u běžných výchovně vzdělávacích
aktivit. (Klíma, 2004)
Pracovníci
nízkoprahových služeb se pohybují v dilematu rozhodování mezi protikladnými
přístupy - konzervativním (či také vychovávajícím) a pragmatickým (Pravdivé je
to, co je užitečné). Tuto oblast směle nazvu minovým polem pro některá tradiční
stanoviska křesťanské teologie.
Němci
říkají, že „funkční je to, co funguje“. Karel Čapek napsal, že důležité je, aby
budoucnost byla zlepšována v myšlenkách a plánech, ale ještě důležitější je,
aby byla zlepšována ve skutcích a v životě. (Čapek, 1918). Pragmatický přístup
je ve většině nízkoprahových služeb uplatňován. Pokládám tedy otázku k diskusi:
Měli by pedagogové připravovat své studenty, budoucí sociální pracovníky, na
pragmatické pracovní postupy, nebo se spíše držet konzervativních hodnot?
Prosazovat
práva klientů versus moci jim poskytovat služby?
Samotné
zaměření sociální práce, etický kodex, ale také zákon o sociálních službách nám
dávají za povinnost „prosazovat legitimní práva a zájmy našich klientů“ (MPSV,
2006). Doposud byla většina sociálních služeb zvyklá, že to znamená pouze občas
dojít s klientem na úřad a vysvětlit jedné úřednici paní Zubaté, že tento
„vagabund“ je „člověk“, který má i něco jako „práva“. Nyní jsou sociální služby
ve výrazně větším střetu zájmů. Někteří politici, kteří se ohánějí zájmy občanů
a veřejným pořádkem, usilují o vypuzení lidí bez přístřeší či uživatelů drog ze
svých městských částí. A to jim nestačí. Usilují také o likvidaci samotných
služeb, jak ukazují příklady Kontaktního centra SANANIM, Nízkoprahového
metadonu Drop IN, Nízkoprahového denního centra Naděje v Bolzanově ulici a
dalších služeb.
Máme
systematicky mapovat a dokumentovat, jak jsou naši klienti mláceni policií, jak
je někde vozí na město, jak úřad úmyslně podporuje exekuční systém, aby rodiny
vyštval z města? Máme se vzpírat vůči tomu, že se město zbaví domu s převahou
neplatičů tak, že jej prodá firmě, která rodiny ze sociálně vyloučené lokality
vyhodí na dlažbu (více či méně elegantně)? Máme dokumentovat případy, kdy jsou
rychlou záchrannou službou anebo v nemocnicích odmítáni k ošetření lidé bez přístřeší
ve velmi vážném zdravotním stavu? Máme se vzepřít požadavku vytvářet iluzi
veřejného pořádku a nedocházet na místa, kde se reálně zdržuje drogová scéna?
Odpovídáte, že ano?
Máme
tedy jít do konfliktu s městskými částmi a obcemi, které nám přispívají na
provoz a často pronajímají prostory za dostupné peníze? Máme riskovat, že budou
politici blokovat zřízení „nepopulárních stacionárních služeb“ a „ klást klacky
pod nohy jejich provozu“, tedy, „že nám půjdou po krku“? Že nám dají výpověď z
nájmu? Jít do konfrontace vůči donátorům a veřejné zprávě a riskovat, že
nebudeme moci poskytovat služby potřebným vůbec? To je velké riziko. Janebová
situaci popisuje takto: V důsledku nedostatku finančních zdrojů a konkurence
mezi organizacemi sociálních služeb se pak paradoxně neziskové organizace
předhánějí v předcházení si klíčových osob v samosprávě. Namísto společné
obhajoby zájmů klientů a vzájemné solidarity spolu soupeří o zdroje. (Janebová,
2012).
Budoucí
pracovníci sociálních služeb musí být tedy vychováváni k tomu, aby obstáli v
potenciálních střetech zájmů. Právě morálně teologická paradigmata mohou
dodávat odvahu a sílu obstát.
Pomáhat
versus být zabezpečený?
Musím na
základě přání své manželky zmínit ještě jedno dilema. Česká asociace streetwork
již od svého založení stále čelí opakujícímu se jevu. Do oboru nastoupí mladí
pracovníci, často po škole, a posléze z něj odcházejí. Jiří Kocourek se zeptal
169 pracovníků nízkoprahových zařízení pro děti a mládež na výši jejich
průměrného hrubého měsíčního platu. Výsledek činil jen 16 724 Kč. Dále z
výzkumu vyšel průměrný věk těchto pracovníků 29 let, a průměrná praxe v NZDM
3,75 roku. Pro 49 % byla práce v nízkoprahovém klubu prvním zaměstnáním
(Kocourek, 2012). Necelých sedmnáct tisíc hrubého není mzda, která by v
současných ekonomických poměrech v České republice poskytovala přílišné
sociální jistoty. Je zřejmé, že pracovníci nejen nízkoprahových služeb musí
čelit konfliktu mezi zajištěním rodiny a smysluplnou prací. A je zřejmé, že se
situace příliš brzy nezmění. Nízkoprahové sociální služby za 20 let své
existence v ČR čelí velké fluktuaci pracovníků.
Zakotvení
se ve smyslu profesionálního pomáhání, nalezení a udržení jiné než materiální
motivace pro práci v nízkoprahových službách, je nutnou podmínkou rozvoje
oboru.
Další
dilemata
Nezmínil
jsem některá další témata, o kterých by se dalo v souvislosti s nároky na
pracovníka nízkoprahové sociální služby mluvit. Je zde dilema „etika versus
právo“, se kterým se setkáváme u povinnosti Oznámení či Nepřekažení trestného
činu. Je zde dilema „množství klientů versus kvalita služby“, kdy především
nízkoprahové služby ve velkých městech řeší, nakolik se mohou věnovat
intenzivně jednomu klientovi, když denně máme stovky kontaktů. A je zde také
dilema mezi dodržováním pracovních postupů a nejlepším zájmem klienta. Přes
snahu o vznik totální instituce, jejíž metodika myslí na vše a pojmenovává
jakékoli postupy, vždy nastane situace, kdy budeme zvažovat porušení
stanovených pravidel. Naši klienti jsou unikátní a připravují nám nečekané
zážitky. V týmu Terénních programů SANANIM proto respektujeme jedno z
Dalajlámových doporučení: „Naučte se znát pravidla, abyste věděli, jak je
správně porušit.“
Závěrem
výzva ke zvídavosti a zvědavosti
Na závěr
si dovolím přece jen naznačit alespoň v jednom ohledu, jací by měli být budoucí
pracovníci nízkoprahových služeb. Petr Klíma mluvil o nutnosti antropologické
perspektivy kontaktní práce, která nevnímá a neposuzuje deviantní chování a
sociální konflikty jen z hlediska individuálně psychologických či etických
faktorů (Klíma, 2004). Rozumím tomu tak, že pracovníci minimálně nesmí primárně
reagovat xenofobně na různost a neměli by podléhat společenským stereotypům.
Měli by se snažit jevům porozumět a při hodnocení vycházet ze širšího kontextu.
A tedy by měli rozhodně být zvídaví a zvědaví na klienty. To že když je někdo z
klientů „divnej“, by primárně mělo u nich vyvolávat zájem. Z mého pozorování
přibývají v oboru lidé s konvenčnějšími názory. Před deseti lety přicházeli do
našeho oboru alternativci a nadšenci bez vzdělání. Intenzivně jsme se museli
zabývat tématem hranic. Nyní přichází generace pracovníků s diplomy z těch
správných škol. Stává se, že žádné problémy s hranicemi nemají, spíše obráceně
se jimi obrní a budou se chránit před setkáváním s klienty. Budou jednat z
pozic formálních autorit. Budou rovnou klienty diagnostikovat. A to je velké
riziko. Jak říká Michal Zahradník: „Základní dovedností pracovníka je nacházet
příležitosti ke kontaktu, vytvářet kontaktní situace, umožňovat, udržovat a
modifikovat kontaktový děj, a prostřednictvím navazujících kontaktů doprovázet
klienta.“ (Zahradník, 2008, s. 157). Proto, buďme zvědaví a zvídaví.
Aleš
Herzog, Terénní programy SANANIM
Ing.
Aleš Herzog (1977) pracuje v nízkoprahových sociálních službách od roku 1998.
Aktuálně vede Terénní programy SANANIM, které pracují s injekčními uživateli
drog v Praze. Je inspektorem sociálních služeb. Je individuálním členem České
asociace streetwork (ČAS).
SANANIM
je nestátní neziskovou organizací, která od roku 1990 působí v oblasti drogových
závislostí. Lidem ohroženým drogami a jejich blízkým poskytuje pomoc v síti
programů a služeb, od nízkoprahových přes ambulantní léčbu, terapeutické
komunity a doléčování. Provozuje řadu webových portálů, např. www.drogy.org,
www.drogova poradna.cz, www.odrogach.cz, www.edekontaminace.cz. Terénní
programy SANANIM pracují s drogově závislými v Praze. Realizují projekt Sanitka
- mobilní ambulance a testování injekčních uživatelů drog, vydávají časopis
Dekontaminace určený klientům a pracovníkům v nízkoprahových službách. Zabývají
se rovněž oblastí tzv. peerworku a nízkoprahových pracovních programů. O
sdružení SANANIM najdete informace na webu www.sananim.cz
ZAHRADNÍK,
M., in KLÍMA a kol., JÁ - TY: Pracovník a klient v kontaktu - principy a
východiska, Kontaktní práce, Česká asociace streetwork, 2008 KLÍMA P.
in JEDLIČKA R. a kol. Pedagogika mimo zdi institucí, Děti a mládež v obtížných
životních situacích, Themis, 2004 JANEBOVÁ
R, O atmosféře strachu v sociální práci, časopis Sociální práce / Sociálna práca
č. 1/2012 JANEBOVÁ,
R., Dilemata mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti, online MATTISON,
M., Ethical Decision Making: The Person in the Process. Social Work, 2000 KOCOUREK,
J. Problematika kompetencí pracovníků nízkoprahových zařízení pro děti a mládež
(online) ČAPEK,
K., Pragmatismus čili filosofie praktického života. Praha: Topič 1918
|