24 | 11 | 11
StreetWork.cz
Školní prevenci chybí standardy i finance
Výběr z tisku: V České
republice zcela chybí jednotný rámec pro aplikaci efektivních programů školské
primární prevence, který by snižoval užívání návykových látek a další formy
rizikového chování u dětí a mladistvých.
Školy se v
současnosti samy na základě nedostatečných informací a pravidel rozhodují,
jakým způsobem realizovat tzv. minimální preventivní program. Často při tom
adekvátně nevyužívají již tak omezené zdroje, vynakládané kvůli tomuto stavu na
neefektivní a nekvalitní programy. Nefunkční prevence se tak v ČR podílí na
neustálém vzestupu užívání nelegálních drog.
Léčba na
špičce, prevence v troskách
V České
republice funguje od 90. let systém vyvážené drogové politiky, primární
prevence je ale od počátku na okraji zájmu. V letech 2007 až 2009 na ni bylo ze
státního rozpočtu a rozpočtů krajů a obcí vydáváno v průměru 50 milionů korun
ročně, tedy jen necelá desetina všech prostředků na drogovou politiku. „Právě
kvůli nedostatečné prevenci patří Česká republika k zemím, kde mají dospívající
nejvíce zkušeností s konopnými drogami nebo nadměrným pitím alkoholu,“ tvrdí
národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil.
Paradoxně se
ale ČR v oblasti snižování škod z pozdějšího užívání návykových látek
dlouhodobě řadí k nejúspěšnějším. „Česká republika má díky své drogové politice
v mezinárodních statistikách nejnižší počty uživatelů drog s infekčním
onemocněním, jako je HIV nebo žloutenka typu C. Na rozdíl od prevence samotného
užívání návykových látek je terciární prevence založena na systému výzkumem
podložených programů. Na prevenci užívání drog se ale zapomíná,“ hodnotí
drogovou politiku hlavní hygienik a náměstek ministra zdravotnictví MUDr.
Michael Vít.
Slabinou je
meziresortní spolupráce
„Stále
odsouvané a bagatelizované téma užívání alkoholu a tabáku jasně ukazuje slabá
místa současného nekoncepčního přístupu a slabé spolupráce. Nízký rozpočet na
prevenci se následně projeví ve zvýšených nákladech na léčbu, ať už se jedná o
léčbu závislostí nebo přidružených onemocnění. Problémem je, že zodpovědnost za
prevenci nese především resort školství, zatímco pozdější náklady se projevují
v resortu zdravotnictví a dalších,“ říká děkan 1. lékařské fakulty Univerzity
Karlovy profesor Tomáš Zima. Jeho slova potvrzuje také ředitelka Všeobecné
fakultní nemocnice v Praze Dana Jurásková. „Vím, že v oblasti primární prevence
je ve školách velký deficit, který je dán mimo jiné nedostatečnou spoluprácí
resortů zdravotnictví a školství.“
Nekvalitní
preventivní programy
Na slabiny
školské prevence nyní upozornil odborný program mezinárodní konference
„Primární prevence rizikového chování“. „Dosud žádný z oficiálních dokumentů,
jež se zabývají řešením školské primární prevence, nevycházel dostatečně z
vědecky ověřených poznatků a nenavrhoval konkrétní řešení na základě toho, co
je výzkumně a praxí skutečně ověřeno. Podle naší analýzy to jsou dovednosti
dětí v oblasti sebeřízení (self-management), sociální dovedností (social
skills) nebo specifické dovednosti vázané přímo na daný typ rizikového chování,
například užívání legálních i nelegálních návykových látek,“ uvádí vedoucí
Centra adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze Michal Miovský.
„Problémem
dosavadních programů a strategických dokumentů je jejich vágnost. Podpořeny
mohou být programy typu drogového vlaku, u kterých efektivnost nikdy nikdo
neprokázal a které jsou několikanásobně dražší než ověřená a efektivní práce s
dětmi a mladistvými,“ říká docent Miovský.
V rámci
projektu VYNSPI, který má za cíl vychovávat pedagogické pracovníky v oblasti
primární prevence, navrhl s týmem odborníků 90hodinový program pro základní
školy, ve kterém je pevně stanoven poměr hodin věnovaný různým typům rizikového
chování, a doplňkově také soubor pravidel pro školy jak zajistit bezpečné
prostředí.
Vznikají
nové standardy
Problémem
kromě neexistujících standardů zůstávají finance. Školy nedostávají na prevenci
užívání návykových látek zvláštní prostředky. „Problematika primární prevence
je naší prioritou, ministerstvo školství má ale v této oblasti omezené zdroje.
Proto se v současnosti snažíme maximálně využívat prostředky z Evropských
strukturálních fondů (ESF), jako je tomu například u projektu VYNSPI. Odborníci
z celé ČR se v něm nyní podílejí na návrhu systémového řešení formou doporučených
jednotných standardů i příkladů dobré praxe. Otázka je, jak si poradíme po
skončení tohoto zdroje financí,“ konstatoval ministr školství Josef Dobeš.
Školská
prevence je financována také v rámci systému drogové politiky, který má na
starosti Rada vlády pro koordinaci drogové politiky. Do systému putují
prostředky na úrovni ministerstev, krajů a obcí. Jednorázovými škrty v drogové
politice zde ovšem každoročně zaniká několik neziskových organizací, které
školám primární prevenci nabízejí. Preventivní programy si navíc školy platí
samy, a protože neexistují povinné standardy, volí zpravidla tu nejlevnější
variantu, což může být program nevhodný nebo vůbec žádný.
_______________
Prevenci,
tedy intervenci určenou k zamezení či snížení výskytu, šíření a škodlivých účinků
užívání alkoholu a nealkoholových drog, WHO rozlišuje na:
- Primární -
předcházení užití u osob, kteří dosud s drogou nejsou v kontaktu (obvykle
zjednodušována na termín „prevence“) - zpravidla školní prevence.
- Sekundární -
předcházení vzniku a rozvoje závislosti u osob, které již drogu užívají,
obvykle používána jako synonymum pro poradenství a léčení.
- Terciární -
předcházení vážnému či trvalému zdravotnímu a sociálnímu poškození z užívání
drog, a to hlavně opatření zaměřená především na snížení přenosu infekčních
nemocí při nitrožilním užívání drog, souborně zvaná harm reduction.
Školní
prevenci užívání drog chybí standardy i finance, Zdravotnické noviny, 21. 11.
2011, Petra Klusáková
|