05 | 09 | 11
StreetWork.cz
Vychází kniha o kyberšikaně
Výběr z tisku:
Na českém trhu je kniha, která má radit učitelům, jak s dětmi účinně mluvit o
kyberšikaně, tedy šikaně prostřednictvím SMS zpráv, e-mailů nebo sociálních
sítí. Dílo Kyberšikana - pracovní materiály pro učitele, žáky i studenty
britské autorky Vanessy Rogersové doplnili čeští odborníci z projektu
Minimalizace šikany o údaje a statistiky z českého prostředí a o příběhy šikany
z českých škol.
Důležitou
součástí knihy jsou podle českých spoluautorů návody, jak s dětmi pracovat.
Učitel má třeba k dispozici příklady nejrůznějších situací a děti o nich mají
diskutovat a rozhodovat, zda jde o kyberšikanu, nebo ne. Další aktivity
upozorňují na rizika, která v elektronickém prostředí hrozí, nebo varují děti,
aby dávaly pozor, co o sobě zveřejňují na sociálních sítích.
Kyberšikana
je podle lektora projektu Minimalizace šikany Davida Čápa jednou z forem
šikany. "Je to snaha ublížit, ponížit buď jednotlivce, nebo skupinu. Často
je to dlouhodobá, opakovaná snaha a důležité je, že to je za využití
informačních technologií," uvedl Čáp. Jde o hanlivé nebo urážlivé SMS či
MMS zprávy, e-maily a zesměšňující nebo ponižující obrázky a videa zveřejněná
prostřednictvím internetu, případně celé webové stránky.
Přestože
podle Čápa kyberšikana zpravidla souvisí se školním prostředím, školy ji prý
často přehlížejí a odůvodňují to tím, že se odehrává mimo školní lavice.
"V obrovské míře - kolem 80 procent - agresor pochází ze stejné třídy nebo
ze stejné školy jako oběť," podotkl Čáp.
Projekt
Minimalizace šikany má na starosti občanské sdružení Aisis, činnost zahrnuje
především školení pedagogů, kteří mají zájem o bezplatné vzdělávání na toto
téma. Semináře pro učitele mají následovat i v budoucnu, stejně jako kurzy pro
preventisty, výchovné poradce, ředitele škol a jejich zástupce. Pracovníci
projektu chtějí pořádat i semináře pro rodiče.
Rezervy v
prevenci proti rizikům na internetu v minulosti přiznalo ministerstvo školství.
Martin Krejza z úřadu na konferenci v Senátu uvedl, že metodický pokyn pro
učitele ohledně šikany je z roku 2004
a pojem kyberšikana se v něm vůbec nevyskytuje.
Česká
republika patří podle studie Evropské unie spolu s Estonskem, Litvou a Švédskem
k zemím, kde jsou děti nejvíce ohroženy rizikovým obsahem internetu. Asi dvě
třetiny z nich se již setkaly na internetu s pornografií, šikanou nebo
zneužitím osobních dat.
Kniha radí
učitelům, jak s dětmi mluvit o kyberšikaně, 25. srpna, ČTK, har pba
|