02 | 08 | 11
NZDM RESET Stříbro
Nový nízkoprahový klub ve Stříbře
Výběr z tisku:
Již více než čtvrt roku ve Stříbře působí nízkoprahový klub Reset. O dosavadním
působení klubu i způsobu jak funguje, jsme si povídali s jeho vedoucím Michalem
Kandlerem.
Nízkoprahové
zařízení pro děti a mládež je ve Stříbře stále relativně novinkou, za jakým
účelem vlastně zařízení vzniklo?
Cílem klubu
Reset je umožnit bezpečnou seberealizaci mladých lidí ve Stříbře. V budově v
Mánesově ulici poskytujeme každé úterý a čtvrtek služby jako poradenství o
problémech spojených s dospíváním, pomoc se školou nebo sháněním brigády.
Jak se klubu
prozatím daří?
Zatím
využilo služeb tohoto zařízení už sedmdesát pět osob ve věku od dvanácti do
dvaceti let. Zájem se zvedl zejména po exkurzích pro základní školy, při
kterých jsme prezentovali naše služby pro přibližně sto dětí ze základních škol
Mánesova a Revoluční. Po prázdninách plánujeme pokračovat v představování služeb
také pro střední školy.
A jakým
způsobem pracujete s těmi, kteří do klubu přijdou?
Klientům
nabízíme širokou škálu volnočasových aktivit od stolního fotbálku, ping-pongu a
internetu po tancování, provizorní zkušebnu a hudební vybavení. V klubu se
podařilo společně s klienty uspořádat turnaj ve stolním tenise, na léto se
plánují výlety a venkovní akce. Kolegyně Kateřina se těší na dámský klub, kdy
se pracovnice klubu setkávají s klientkami a při kávě, sušenkách či úpravě
nehtů a vlasů si povídají o módě, zdravém životním stylu, vztazích a dalších
důvěrnostech. Také máme sérii diskuzí na různá témata. V květnu si klienti
vybrali téma Sex a vztahy, na které pracovníci připravili několik besed a
dílen, například ideální partner/partnerka, bezpečný sex nebo antikoncepce. Od
července v klubu na přání klientů připravujeme další aktivity na téma drog a
závislostí.
Připravovat
tolik aktivit jistě není jednoduché, v čem ještě spočívá práce v nízkoprahovém
klubu?
Velkou
výzvou je hledat společně s klienty jejich vlastní témata, která řeší a s
kterými mohou mít problémy, jako například rodina, škola, kamarádi, a také učit
je dodržovat pravidla zařízení nutné k zajištění bezpečí i učení společenských
norem. I když je někdy pro pracovníky těžké udržet v klubu klid a pořádek,
zejména když přijde větší počet klientů najednou, tak většinou nemají klienti s
dodržováním pravidel problém a chápou jejich význam pro sebe i ostatní.
Říkáte, že
většinou není problém, takže čas od času k něčemu dojde? Jak takové situace
řešíte?
Výjimečně
dochází k pošťuchování nebo urážení mezi klienty, za což následuje trest v
podobě omezení služeb po určitou dobu a vyhodnocení situace. Sankce pomáhají
klientům nahlédnout své chování a umožňují jim tak lepší fungování i v
ostatních vztazích, např. ve škole. Pokud se návštěvníkům něco nelíbí, třeba
jak se k nim chová někdo z personálu nebo ostatních návštěvníků, mají možnost
si stěžovat. Od dubna jsem evidoval a řešil 16 přání a stížností. Ještě bych
taky rád zdůraznil, že služeb zařízení nemohou využívat osoby závislé ani osoby
akutně intoxikované. Zatím se stalo pouze jednou, že přišel klient pod vlivem
alkoholu, a pracovníci okamžitě upozornili daného klienta na porušení pravidla
a požádali ho, aby odešel, i když může příště přijít znovu, pokud bude
střízlivý. Všechny situace, ať už příjemné nebo nepříjemné, považují
zaměstnanci klubu Reset za nástroj učení pro klienty i pracovníky a berou je
jako výzvu k další práci s klienty.
Nízkoprahový
klub má za sebou první úspěšné krůčky, 21. 7. 2011, Deník.cz, Václav Šimek
|