17 | 05 | 11
Nízkoprahový klub Likusák
Sezónní variace dvou forem služby
Máte registrovanou sociální službu NZDM? Realizujete klub zpravidla ambulantně anebo i terénně či o terénu přemýšlíte? Taky se vám v zařízení stává, že v některé části roku nemáte skoro s kým v klubu pracovat? Anebo že v terénu jež pracuje pod NZDM nepotkáváte skoro žádné klienty? Pokud jste si alespoň na jednu z otázek odpověděli kladně, pak čtěte dál. Vzhledem k tomu, že se nás na to stále někdo někde ptá, rozhodli jsme se zde stručně popsat svou zkušenost s provozem - tedy spoluprací ambulantní a terénní formy služby v rámci jednoho registrovaného zařízení - v závislosti na ročním období. U nás (Nízkoprahový klub Likusák) realizujeme 1 registrovanou službu (NZDM) jež má 2 formy (ambulantní a terénní). Osobní karty klientů obsahují namixované intervence jak z klubu tak z terénu. Odhadem máme asi 70% klientely jež službu využívá ambulantně i terénně a po 15% jež ji využívá buď výhradně v klubu anebo výhradně na terénu.
Obě formy jsou provozovány celoročně a souběžně. Jsou realizovány jedním personálem (každý pracovník se otočí v týdnu na streetu a na klubu) a pracujeme s jednou CS. Více viz. náš příspěvek na konferenci Nízkoprahové programy 2010 „Terénní sociální práce při nízkoprahovém klubu - tzv. Prodloužená ruka klubu (k nahlédnutí zde - pdf). Obohacená a rozepsaná verze snad vyjde v připravované publikaci od ČAS - „Dobrá praxe v nízkoprahových a kontaktních službách“. Klub i terén jedou stejně V minulosti byl pravidelný provoz NK Likusák nastaven tak, že nám celoročně běžel klub i terén souběžně a totožně - od pondělí do čtvrtku v čase od 15:00 do 19:00. Takhle jsme si to nahodili v registraci a dodržovali to. Časem jsme ale objevili Ameriku a zjistili, že se během roku pohyb cílové skupiny mění. Tak nějak jsme to brali, podobně jako téměř všichni v našem typu služeb, jako hotovou a neměnnou věc. Pracovali jsme s tím, že si např. v létě na klubu prakticky neškrkneme (trpně sedíme, vyhlížíme klienty a čekáme na to co nám náhoda přinese) a zase na terénu v zimě slušně zmrzneme a moc materiálu k práci nenachytáme. V létě se tím pádem nudili pracovníci na klubu a v zimě pracovníci v terénu. Klub i terén jedou jen někdy stejně A tak jsme se rozhodli s tím něco dělat a zachovat se „nízkoprahově“. Řekli jsme si že máme 2 formy jedné služby a že s tím budeme šachovat jednoduše tak, že v létě oslabíme klub a posílíme street a v zimě naopak (o ničem jiném textík není). Díky tomu můžeme preferovat v sezóně jednu ze složek služby. Vyzkoušeli jsme již celoročně to, že na jaře a na podzim nám běží služba podobně jako za „starých časů“, jelikož klientela je zhruba stejně přítomná jak na klubu tak na terénu. Pracovníci drží standardní dobu služby: po-čt (4 dny sw i nzdm) a vždy po 4h (15-19h). Změna nastává v létě a v zimě, kdy naskakuje buď tzv. „letní režim služby“ anebo „zimní režim služby“. Letní režim Během letních měsíců pravidelně dochází k úbytku klientů v ambulantní formě služby. Většina CS se pohybuje spíše v parcích, na lavičkách, u vody, atd. Možná manipulace s provozní dobou zařízení: - 1. omezení otevírací doby klubu
- snížení počtu dnů služeb na klubu (např. pouze 2 dny chodu klubu)
- zkrácení otevírací doby klubu o 1h (tedy jen 3h)
- možnost, že zůstane jeden pracovník v kanceláři a bude mít „pohotovost“, kdyby přišli klienti s důležitou zakázkou
- 2. rozšíření počtu pracovníků na terénu
- ve dnech kdy není otevřen klub, chodí na terén 2 dvojice pracovníků
- rozdělení lokalit kde dvojice pracovníků pracuje (každá dvojice má svou část)
Práce na klubu je jiná a menší počet klientů a omezení otvíracích dnů klubu umožňuje větší koncentraci na věci na něž se předtím nedostávalo času, např. úprava prostor klubu, vybavení. Zároveň je to dobré období pro personál v tom, že si vybírají dovolené (vždy tak, aby byl zajištěn chod služeb) anebo vybírají náhradní volna či jezdí na stáže. Zimní režim V zimních měsících naopak přibývá klientů v klubu a ubývá jich na terénu. Možná manipulace s provozní dobou zařízení: - 1. rozšíření otevírací doby klubu
- Počet otevíracích dnů klubu od pondělí do pátku (1 den navíc).
- Pátek v čase 13:00-17:00
- Možná služba na klubu ve 3 pracovnících
2. omezení počtu služeb na terénu- díky rozšíření počtu služeb na klubu je možné omezit počet služeb na terénu
- terén probíhá jen 3 dny v týdnu v čase 15:00-19:00 (je zde možnost i dobu zkrátit, pokud se neosvědčí)
V praxi to tedy všechno znamená: - mít službu postavenou jako spojení ambulantní a terénní formy
- vymyslet si jednoduchý systém jak si zavádět jednotlivé režimy
- pravidelně oznamovat změnu na příslušný registrační orgán formou 1 dopisu
- pravidelně informovat klienty všemi formami o ¼ letní změně (osobně, FB,…)
- mít zaškolený personál na obě formy služby
Co dál? Samozřejmě že jde ještě dál experimentovat s tím jak zařízení „kopíruje“ CS, ale nejspíš by to mělo mít určitou hranici (tzn. neměnit režim ze dne na den a co měsíc). Zkoušeli jsme po dohodě v týmu i experimentálně prodloužit či pozměnit práci v terénu (např. večerní hodiny, jiné části města kam klienti jezdí) a dále se nebráníme i dalším experimentům (např. ranní street, víkendy) ale to už je jinam.
|