11 | 03 | 11
NZDM Drom
O škole, po škole v NZDM Drom
K mladým lidem neodmyslitelně patří témata školy a brigád a jinak tomu není ani mezi mladými lidmi, kteří navštěvují klub Brána, který je součástí Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež DROM. Kontaktní pracovnice si zhruba před rokem začaly více všímat jejich potřeby rozebírat právě tuto oblast jejich života a tak se soustředily se na rozvoj kariérního poradenství, tedy nabídky služeb zaměřujících se na úspěšný průběh vzdělávací dráhy, výběr budoucího povolání a hledání možnosti přivýdělku nebo brigády. Podněty k rozhovorům o škole, „po škole“ si klienti často přinášeli ze základních škol, které navštěvují. „Bylo nám jasné, že klienti téma řešili s učiteli a učitelkami ve škole. Cítily jsme ale, že se o tom potřebují pobavit i s někým dalším, že mají informace ze školy a potřebují si je urovnat“, uvedla Martina Kánská, pracovnice nízkoprahového klubu. Zprvu kariérní poradenství probíhalo víceméně nesystematicky a nahodile. Větší systematizace a zefektivnění práce přišlo s prvním tematickým měsícem, který pracovnice nazvaly „O škole po škole“. V průběhu tohoto měsíce pracovnice klubu Brána s klienty vyráběly koláže na téma vzdělávací dráhy (Když se chci stát kuchařem, co pro to musím udělat? Na kterou školu si mám dát přihlášku? Stačí mi pouze výuční list nebo musím mít maturitu?). Tématu měsíce byla rovněž přizpůsobena výzdoba klubu a pracovnice a klienti navštívili dny otevřených dveří na Středním odborném učilišti potravinářském a služeb a na Střední odborné škole polytechnické. „Snažily jsme se, aby se možnost využívání služby kariérního poradenství dostala do povědomí klientů, aby věděli, že to mohou řešit i s námi v rámci klubu“, uvedla Martina Kánská. Postupně klienti začali konkretizovat své potřeby, na pracovnice se obraceli především s přihláškami na odborná učiliště a střední školy. Začal se zvyšovat zájem klientů o individuální schůzky. V reakci na to byly vyhrazeny konzultační hodiny mimo provozní dobu klubu, v pondělí a ve středu od 13.00 do 15.00 hodin, během nichž se pracovnice mohou věnovat klientům individuálně. Od března minulého roku je kariérní poradenství v klubu Brána realizováno díky podpoře projektu „Šanci dětem!“ (více o projektu na www.drom.cz). Během této doby využilo službu více než 50 klientů. Kariérní poradenství v klubu Brána však není jenom o škole, ale taky o možnosti hledání brigády. „Poradenství orientujeme i na osvojení dovedností potřebných k orientaci na trhu práce, na vyhledání brigády. Radíme klientům také v tom, jak rozeznat pochybnou nabídku brigády od seriózní. Dnes už si někteří klienti vyhledávají brigády na internetu sami, píší sami e-maily, případně s námi svůj postup konzultují“, uvedla Martina Kánská. Kromě zprostředkování potřebných informací ať už v oblasti vzdělávání nebo práce, je nedílnou součástí poradenství podpora klientů nízkoprahového klubu. Pro klienty není přechod ze základní školy na učiliště nebo střední školu lehký. Je pro ně těžké především zvyknout si na nové prostředí, zapojit se do kolektivu, pochybují o sobě a potřebují podpořit, aby se ve škole udrželi. Každodenní kontakt, který pracovnice s klienty mají v nízkoprahovém klubu, je proto ideálním základem pro efektivní práci na vlastní vzdělávací a profesní dráze.
|