17 | 03 | 10
Klub Kotelna
Facebook z různých úhlů pohledu
Na úvod se asi patří zdůraznit, že nejsem žádným „expertem“ na Facebook či sociální sítě obecně. Tento článek je jen o pár mých pohledech na věc. Pohled první Facebook (FB) jsem dlouho ignoroval. Nechtěl jsem se někam registrovat, vkládat tam svá osobní data, neviděl jsem pro to žádný důvod. E-mailová pozvání jsem pravidelně mazal. Pak přišla vajíčková „válka“ a FB byl přetřásaný v médiích každým dnem. Diskuze, o čem, že ten Facebook je, se dostala i do naší organizace. Není se čemu divit, vajíčková skupina byla právě z Kolína. Chvíli to ještě trvalo, ale protože nelze poznat FB bez toho, abyste „byli na něm“, založil jsem si účet, zatím jen pod tajemným jménem. A začal zkoumat. Pohled druhý - zdání klame FB se zdá být skvělý, cool, přátelský, spojující všechny se všemi. Zdá se být průzračně přehledný a jednoduchý, lehce ovladatelný. ALE! Ne vše je, čím zdá se být. Zaregistrovat se a zveřejnit svá osobní data je opravdu jednoduché a rychlé. Stejně rychlé je i vkládání všemožných příspěvků (textů, fotek, videí či odkazů), jakož i hledání a přibírání „přátel“. Co však již tak jednoduché není, je nastavení soukromí. Nastavení je několika úrovňové. U všeho možného můžete nastavit, jestli to můžou vidět všichni nebo nějaký omezený okruh. Lze si například definovat v seznamu přátel různé skupiny a k nim přiřazovat zveřejňování různého obsahu. Pohled třetí - dospívání v síti Ač je FB omezen věkově, pohybují se na něm i děti! Ty se tam přesunuly z Lide.cz a Libimseti.cz. Své soukromí často, jako i někteří dospělí, neřeší. Je to prostě jen zábava, zabiják času, virtuální komunikace, která je jen o kousek posunutá. Takže, aniž byste se stali „přáteli“ vašich klientů či i kohokoliv jiného, často se dostanete k obsahu, který byste nečekali. Fotky s rostlinami konopí focené webkamerou, pořezané ruce, alkoholu holdující děcka, atd. Pak je tu členství ve skupinách či fanouškovství stránek. Tyto fungují jako vyjádření souhlasu s určitým názorem, což jsou taky dosti citlivé údaje. Možná byste se divili, kolik klientů má v seznamu skupin nějakou tu rasistickou. Pohled čtvrtý - kyberšikana a falešné identity O tom už se taky v médiích hodně píše. Zesměšňování učitelů. Zveřejňování cizích fotek, které mají dotčenou osobu poškodit. A opět neuvěřitelná důvěřivost. Více viz odkazy. Pohled pátý - Jsme na Facebooku Ano, naše organizace využívá „firemní“ profil pro svojí prezentaci na této síti. Jde o krátké články, fotky či videa. Slouží de facto jako jakýsi organizační deník aktualit. I naše NZDM má svůj profil, i když udělaný jako „osobní“. Ten funguje jen chvíli. Osobní profil umožňuje interní (jeden s jedním) komunikaci pomocí zpráv či instant messengeru (něco jako ICQ). Problémem může být uveřejňování fotek a videí s klienty. Pohled šestý - potenciál FB - Být v kontaktu s klienty, když zrovna nejsou v klubu - model Terénní práce on-line, který představili kolegové z Holandska. Je to vlastně práce v přirozeném prostředí současných dospívajících, ale zase bych to moc nepřeceňoval, přece jen face to face je nenahraditelné.
- Poznat svět klientů
- Nakouknout do soukromí konkrétních klientů - ale za cenu „šmírování“, které nám sic sami umožňují svým přístupem k zabezpečení svého profilu.
- Prezentovat se klientům pro ně atraktivní formou.
- Přináší téma bezpečného pohybu na internetu obecně.
Pohled sedmý a poslední - doporučení Otázka nestojí: „být, či nebýt?“, ale spíše „znát, či neznat?“ a na ni je odpověď určitě znát. Internet prostě není tak bezpečné místo, jak by se mohlo zdát, a především děti a mládež jeho rizika podceňují, což je výzva pro nás. Tomáš Žák odborný ředitel o.s. Prostor Odkazy:
|