23 | 09 | 11
ČAS
Partnerství ČAS a Vodafone oceněno
Česká
asociace streetwork, o.s. úspěšně nominovala na Cenu
VIA Bona společnost Vodafone ČR. Společnost Vodafone podporuje asociaci a obor
nízkoprahových sociálních služeb již od roku 2005 prostřednictvím své Nadace
Vodafone ČR.
„Partnerství
se společností Vodafone je pro nás přínosem v mnoha směrech - od počátku Nadace
Vodafone podporovala rozvoj oboru nízkoprahových služeb, zasloužila se o
vysokou úroveň, kterou tyto služby v České republice mají. Nadace dlouhodobě
podporuje oborový portál streetwork.cz a v současné době i inovativní až
průkopnické projekty ČAS. Velmi důležité je, že podpora je kontinuální a
dlouholetá. Zaměření podpory obor jednoznačně posouvá kupředu,“ říká Martina
Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork a dodává: „Společné projekty
vždy směřovaly k rozvoji prostředí nízkoprahových klubů a to zejména tak, aby vytvořené
hodnoty trvale v oboru zůstaly.“
V roce 2006
založila Nadace Vodafone ČR speciální program Vpoho, který se zaměřoval zejména
na podporu nízkoprahových klubů pro mládež (NZDM), které dospívajícím nabízejí
pomocnou ruku a bezpečný prostor pro dospívání, řešení vztahových, školních i
jiných problémů i pro seberealizaci. Takových klubů je v celé ČR více než 200.
Nadace Vodafone ČR podpořila nízkoprahové kluby v ČR celkovou částkou
přesahující 16 miliónů Kč.
Nadace
podporuje také přímo aktivity ČAS. Tradičně v rámci podpory probíhají osvětové
kampaně, jejichž součástí je podpora oborového portálu www.streetwork.cz,
benefiční koncertní Turné pro nízkoprahy , osvětový Týden nízkoprahových klubů a
udělení výročních cen pro nízkoprahové kluby ČASovaná bota a celá řada dalších
akcí a událostí. Díky podpoře Vodafone asociace natočila dokumentární film o
nízkoprahových klubech Čekárna na dospělost, který uvedla v hlavním vysílacím
čase Česká televize. Díky této spolupráci bylo také možné vytvořit metodiku
hodnocení kvality poskytovaných sociálních služeb v rámci oboru a provést celou
řadu šetření kvality přímo v nízkoprahových klubech. Výsledkem je garantovaná
kvalita poskytovaných sociálních služeb.
V druhé
polovině loňského roku započal nový pětiletý celorepublikový projekt plošného
výzkumu NZDM. Výsledkem projektu bude komplexní zmapování sektoru NZDM a jeho
kvality a efektivity. Pro rok 2011-2012 Nadace Vodafone podpořila zásadně
inovativní projekt Streetwork Online, který je pilotním projektem pro rozvoj této
nové metody práce.
Podrobný
přehled společných aktivit ČAS a Nadace Vodafone:
- Za dobu
existence programu Vpoho bylo podpořeno přímo 62 nízkoprahových klubů.
- V roce 2006
vznikl oborový portál www.streetwork.cz,
který slouží jako platforma oboru. nízkoprahových sociálních služeb. Do
dnešního dne má portál již rozsah více než 3000 unikátních stran.
- Díky podpoře
může pro asociaci pracovat od roku 2006 Public relations specialista, který
koordinuje osvětové kampaně nízkoprahových klubů. Byla vytvořena vizuální
identita asociace a další.
- Největší
osvětovou akcí s pravidelným datem konání je zářijový Týden nízkoprahových
klubů. Letos se koná již 5. ročník. Cílem Týdne nízkoprahových klubů je
upozornění na práci a význam nízkoprahových zařízení z celé ČR Kluby uspořádají
nejrůznější akce pro veřejnost přímo v komunitách, ve kterých působí. V
jednotlivých regionech připravují dny otevřených dveří, divadelní představení,
turnaje, koncerty a další akce. Každoročně se do akce zapojuje cca 70 klubů z
přibližně 50 měst.
- Další
tradiční akcí je benefiční Turné pro nízkoprahy (realizováno 2007-2010).
Smyslem tohoto koncertního turné rockových kapel je upozornění na existenci
klubů a na jejich činnost v regionu, kam turné zavítá. Během čtyř ročníků
přišlo na turné podpořit nízkoprahové kluby již více než 13 tisíc diváků.
Pořadatelům se podařilo získat na rozvoj nízkoprahových klubů celkem 1 534 990
Kč. V rámci čtyřech ročníků Turné bylo podpořeno 87 zařízení nízkoprahových
programů.
- Na podzim
roku 2006 se konala velká mediální kampaň na podporu NZDM, která vyvrcholila
vysíláním dvou osvětových spotů v České televizi. Výroba spotů byla hrazena ze
zdrojů programu Vpoho. Spoty získaly 2. a 3. místo v soutěži Duhová kulička na
Mezinárodním festivale filmů pro děti a mládež ve Zlíně.
- Došlo k
posílení komunikace s veřejností uvnitř oboru NZDM. ČAS vydává od roku 2006
informační časopis ČASovaný obČASník.
- Pomocí
celorepublikové kampaně, která se konala na jaře 2009, oslovilo širokou
veřejnost 7 krajských koalic - pracovních skupin. Mnohé kluby se nejprve v
základní přípravě projektu naučilo vytvořit si Public relations strategii,
kterou pak na jaře společně realizovalo. Kampaň byla zaměřená především na
regionální samosprávu, rodiče, školy a také na posílení fundraisingových pozic
v regionech.
- Díky
spolupráci jsme mohli připravit vzdělávací kurz pro pracovníky NZDM
"Preventivní témata v práci s klienty nízkoprahových programů" a
vyrobit sadu celkem 8 druhů preventivních materiálů - letáků a plakátů, které
zpracovávají zábavnou komiksovou formou některá důležitá témata pro klienty
klubů (sex, alkohol, šikana aj.). V rámci kurzu dostali účastníci základní
návod pro práci s preventivními materiály (komiksy) tak, aby jim sloužily jako
prostředek pro navázání hovoru na ožehavá témata spolu s klienty.
- Díky podpoře
Vodafone jsme natočili celovečerní dokumentární film o nízkoprahových klubech
Čekárna na dospělost, který uvedla v hlavním vysílacím čase Česká televize. Na
scénáři a natáčení dokumentu se podíleli přímo klienti nízkoprahových klubů.
Podařilo se nám tak zachytit autentickou atmosféru těchto zařízení a také
nahlédnout přímo do života náctiletých dospívajících.
- Každoročně
společně vyhlašujeme a předáváme prestižní ocenění pro pracující v
nízkoprahových sociálních službách ČASovaná bota. Ocenění a podporu, nejen
morální, ale i finanční, získávají 3 nejlepší pracovníci a 3 pracovní týmy
uplynulého roku.
- Vodafone
obor také podporuje i pomocí materiální podpory - vybavením nábytkem a
výpočetní technikou. Obdarováno bylo 48 zařízení.
- V druhé
polovině loňského roku započal nový pětiletý celorepublikový projekt, který ČAS
realizuje za podpory Nadace Vodafone a ve spolupráci s profesionální výzkumnou
agenturou Millward Brown. Projekt má podobu celorepublikového výzkumu, který
bude realizován vždy jednou za rok a to v listopadu přímo v nízkoprahových
klubech prostřednictvím online dotazníků vyplňovaných na internetu, které jsou
určeny zástupcům klubů, ale především klientům. První výsledky máme k dispozici
již od jara 2011. Výsledkem projektu bude komplexní zmapování sektoru NZDM.
- Pro rok 2011-2012
Nadace Vodafone podpořila zásadně inovativní projekt Streetwork Online, který
je pilotním projektem pro rozvoj této nové metody práce.
Cena VIA
BONA je určena firmám i jednotlivcům, kteří pomáhají svému okolí, a to nejen
finančními dary. Jejím cílem je přispět k tomu, aby se dárcovství a
dobročinnost staly přirozenou součástí našeho života a firemní filantropie
stále více využívanou součástí konceptu společenské odpovědnosti.
Cena pro
velkou firmu je určena dárci, který podporuje obecně prospěšnou činnost
nenahodile a kvalifikovaně a jehož činnost v této oblasti může posloužit jako
výrazná ilustrace dobrého a zajímavého přístupu k dárcovství. Tato cena je
udělována za významnou podporu a/nebo podporu důležitému projektu. Zvlášť
pozitivně jsou hodnoceni dárci, kteří dokáží se svou podporou dojít až k
místním neziskovým organizacím a nevěnují se jen velkým a mediálně vděčným
projektům.
Děkujeme
společnosti Vodafone, Nadaci Vodafone ČR, všem jejím bývalým i současným zaměstnancům
a stejně tak děkujeme i všem z oboru nízkoprahových sociálních služeb, kteří
se do našich společných projektů zapojili a stále zapojují!
Česká asociace
Streetwork, o.s.
|