19 | 05 | 16
StreetWork.cz
Výzkum České děti venku
Typický český školák stráví ve všední den venku méně než
dvě hodiny
Autor: Nadace Proměny Karla Komárka
Poprvé byl v České republice uskutečněn
reprezentativní výzkum, který zkoumá, jak děti ve věku žáků základní školy
tráví svůj čas venku a co si o tom myslí jejich rodiče. Rozsáhlý výzkum „České děti venku“ provedený
na reprezentativním vzorku 1 515 českých dětí a stejném počtu jejich
rodičů realizovala Nadace Proměny Karla Komárka. Toto šetření jako první svého
druhu v České republice ukazuje, že typický český školák tráví venku ve
všední den v průměru 1 hodinu a 41 minut a o víkendových dnech
v průměru 2 hodiny a 49 minut. Dohromady průměrné dítě stráví venku
kolem 14 hodin týdně.
„Tento výsledek může mnoho lidí příjemně překvapit. Je
ale důležité, že mezi dětmi jsou v této oblasti velké rozdíly a hodně
dětí dnes dává před pobytem venku přednost televizním a počítačovým
obrazovkám,“ říká koordinátorka výzkumu Dagmar Loubalová z Nadace Proměny
Karla Komárka. Zatímco 11 % dětí tráví někde venku méně než 4 hodiny týdně, 10
% dětí je venku více než 26 hodin týdně. Celých 50 % dětí se ve zkoumaném týdnu
nedostalo do přírody.
Výzkum také zjišťoval, v jakém venkovním prostředí
se děti – v rámci školních i mimoškolních aktivit – zdržují.
Nejčastěji děti pobývají na zahradě nebo na dvorku (v průměru 4:31
týdně), dále na ulici (v průměru 3:31 týdně) a na hřišti (v průměru
2:57 týdně). Nejméně času naopak tráví v přírodě (v průměru 2:03 týdně)
a v parku (1:02 týdně). V zeleni tedy v průměru tráví jen něco málo
přes polovinu všeho času, který jsou venku.
Koordinátorka výzkumu Dagmar Loubalová k tomu
dodává: „Z odpovědí dětských účastníků výzkumu jsme zjistili, že můžeme
rozlišit dva základní způsoby, jak české děti chodí ven. Starší děti
z rodin s nižším vzděláním, které tráví více času u obrazovek
telefonů, počítačů a televizí, pobývají ve všední dny výrazně více času
na ulici. Jejich protikladem jsou děti, které jsou během všedních dnů
venku méně, zejména na ulici, ale je pro ně charakteristické trávit
výrazně více času v přírodě a další zeleni během víkendů. Častěji se
s tímto způsobem pobývání venku setkáme mezi mladšími dětmi z rodin
s vyšším vzděláním, které tráví méně času u obrazovek.“
Přestože mezi českými dětmi existují velké rozdíly,
většina rodičů se shodne na tom, že děti jsou venku málo. Celých 81 %
z nich se domnívá, že děti potřebují být venku každý den, stejně tolik
jich pak považuje nedostatek kontaktu s přírodou u dnešních dětí
za velký problém a souhlasí s tím, že se tento problém týká také
dospělých.
Rodiče si zároveň myslí, že děti tráví příliš mnoho času
u elektronických médií a považují je za největší překážku, která
dětem brání být více venku. Na internetu, sledováním televize nebo DVD,
hraním počítačových her a poslechem hudby totiž děti ve všední den
průměrně stráví 4 hodiny a 14 minut, což je o více než dvě a půl
hodiny více, než kolik času pobývají ve všední dny venku.
Výzkum také přináší odpověď na otázku, jaké možnosti
trávit čas venku dává dětem školní docházka. Z odpovědí dětí a jejich
rodičů vyplývá, že během výuky se ve zkoumaném týdnu dostala ven jen menšina
dětí (nejčastěji se jednalo o hřiště, v 8 % případů). Jen o něco
málo lepší byla situace o přestávkách. Přestože většina českých škol má
na svém pozemku nebo v těsné blízkosti sportoviště, hřiště, zeleň
nebo park, málokterá toho využívá. Dvě třetiny českých rodičů se přitom
domnívají, že by školy měly do svého venkovního prostředí více investovat.
Ředitelka Nadace Proměny Karla Komárka Jitka Přerovská k tomu říká: „Právě
na potenciál venkovního prostředí škol dlouhodobě upozorňujeme naším
programem Zahrada hrou. Zaměřujeme se na školní zahrady a snažíme se
ukázat, jak mnohostranně se dají využít – nejenom že jsou pro děti
příležitostí, jak být více venku, v pohybu a v kontaktu
s přírodě blízkým prostředím, ale mohou také obohatit výuku
a podporovat všestranný rozvoj dětí, jejich zdraví a kreativitu.“
Prostřednictvím programu Zahrada hrou podporuje Nadace
Proměny Karla Komárka proměny českých školních zahrad. Od roku 2010
vzniklo sedm nových zahrad a právě probíhá další grantová výzva, ve které
může příspěvek na novou zahradu získat dalších pět škol. Na výzkumu
„České děti venku“ Nadace Proměny Karla Komárka se podílela také výzkumná
agentura Median. Více zde. Hospodářské noviny 6. května 2016 publikovaly
na dané téma vlastní článek nazvaný "Děti chodí málo ven. Raději jdou
do obchodu nebo sedí u počítače", v němž mj. citují předsedu
České rady dětí a mládeže Aleše Sedláčka. Zmíněný článek si můžete přečíst
zde.
Zdroj: Nadace Proměny Karla Komárka. Typický český
školák stráví ve všední den venku méně než dvě hodiny. In: Adam.cz: aktuálně
ze světa dětí a mládeže [online]. [cit. 2016-05-19]. Dostupné z: http://www.adam.cz/clanek-2016050011-typicky-cesky-skolak-stravi-ve-vsedni-den-venku-mene-nez-dve-hodiny.html.
|