23 | 02 | 12
PS NZDM Moravskoslezského kraje
Vliv IP na rozvoj a zkázu NZDM u nás
Je vaše
služba momentálně financována plně nebo částečně z evropských peněz v rámci
individuálního projektu Vašeho kraje? My jsme také byli. A nyní likvidujeme
vlastní tříletou práci. Totiž NZDM, které byly takto financované z 70-80 % a z
20-30 % měly ještě peníze z MPSV, tak letos dostaly úplně stejně jako loni, a
mají tedy peníze tak akorát na ukončení služeb v tříměsíční výpovědní lhůtě
nebo na provoz klubů ve formě poradny - 1 pracovník s částečným úvazkem
čekající na klienta v klubovně se 2 židlemi.
Sepsali jsme
pro sebe i pro Vás celý průběh tak, jak jsme jej intenzivně v moravskoslezském
kraji prožili za poslední rok.
Vývoj
financování v letech 2008-2011
2008 - V
polovině roku 2008 byly různé druhy sociálních služeb v našem kraji postaveny
před povinnost zapojit se do individuálního projektu. Týkalo se to i části NZDM
(dle věku cílové skupiny) a všech terénních programů. V praxi to znamenalo
vidinu jistého tříletého financování z evropských peněz. Také to znamenalo
víceméně opuštění dotací MPSV. Již tehdy, v polovině roku 2008, jsme se ptali,
zda po ukončení projektu budeme znovu přijati do rozpočtu MPSV ČR. Tehdy se nám
dostalo neurčité odpovědi schované za úsměv, že to je až někdy daleko.
2009 -
individuální projekt rozdělil NZDM dle cílové skupiny mezi MPSV a IP, přičemž
docela velké množství klubů zůstalo zcela pod MPSV (cílovka jen do 15 let a
čistě romské programy). Zbylé kluby musely vstoupit do IP a podle poměru
cílovky pod 15/nad 15 let se přibližně procentuálně pohyboval i poměr
financování MPSV/IP.
2010 - V
polovině roku se začalo mluvit o návazném IP pro léta 2012-2014 a kraj si vyžádal různá
data jako podklad pro napsání projektu ještě více „na žitou praxi“.
2011 - Třetí
rok IP, peníze ještě byly, ale začaly otazníky kolem budoucnosti. Průběh byl
natolik divoký, že si zaslouží podrobnější průzkum:
Duben - na
setkání Pracovní skupiny jsme se od pozvaného zástupce krajského úřadu
dozvěděli rozpačité „NE“ navazujícímu individuálnímu projektu v roce 2012, s
tím, že se zatím nepodařilo zajistit pokračování IP, ale jedná se, a snad by
běžel od dubna. Máme čekat.
Červen - nic
nevíme, jen se proslýchá, že to s IP vypadá spíše od června 2012.
Srpen - kraj
doporučuje všem organizacím žádat o dotaci MPSV v plném rozsahu pro rok 2012.
Září -
podáváme v termínu projekty na MPSV. Běží různé zákulisní informace poskytované
„vyvoleným“ organizacím, města jsou oslovena, aby vyhodnotila potřebnost
služeb, známkovala je. Nervozita stoupá, tak koncem září svoláváme mimořádně
Pracovní skupinu s účastí vedoucích a ředitelů provozovatelů NZDM, a rozhodujeme
se napsat otevřený dopis hejtmanovi, ať se vyjádří oficiálně. Otevřený dopis
podpořil i ČAS.
Říjen - kraj
oslovuje všechny poskytovatele a individuálně se s nimi schází, probírají se
rozpočty po položkách, požadují přípravu minimalistických verzí rozpočtů ve
výši přežití. Jsme přesvědčeni, že bez otevřeného dopisu by tato jednání vůbec
neproběhla. K čemu tato jednání směřovala, zůstává nejasné, zahaleno spoustou
otázek. Na závěrečné konferenci k IP nám bylo sděleno, že pokud se nové IP
rozjede, tak v září 2012.
Listopad -
dostáváme odpověď pana hejtmana, kdy vysvětluje, že již od února 2011 ví o
nemožnosti realizace návazného projektu, razantně odmítá vinu kraje a doporučuje
nám obrátit pozornost na MPSV. MPSV vydává tiskovou zprávu o způsobu výpočtu
směrných čísel, a z které je jasné, že peněz je mizerně málo. Vztahy mezi
krajem a MPSV se přiostřuje a kraj odmítá peníze v dotačním řízení rozdělit a
nechává to na MPSV. Zároveň kraj nejspíš nepředává ministerstvu ani podklady,
které se celý říjen dávaly dohromady. A pokud je předal, tak MPSV na ně vůbec
nebere zřetel.
Prosinec -
marně a naivně čekáme výsledky dotací, neziskovky připravují krizové postupy,
rozdávají první výpovědi.
2012 - leden
- 16. ledna vydalo MPSV tiskovou zprávu, že podpora sociálních služeb
prostřednictvím individuálních projektů z výzvy č. 5 OP LZZ se opět obnoví.
Souběžně se u nás v kraji proslýchá, že nejdříve od roku 2013. 25. ledna
byly zveřejněny výsledky dotací poskytované MPSV pro rok 2012.
Jak to tedy
s námi dopadlo?
25. ledna
2012 byly zveřejněny výsledky dotací poskytované MPSV pro rok 2012. Vyhlíželi
jsme je s mnohem větším očekáváním než zbytek republiky. A nyní nastala hodina
pravdy. Krutá hodina pravdy.
Trocha čísel
pro srovnání:
V roce 2008 -
před IP MSK - bylo podpořeno 34 NZDM v celkové výši 24 579 000 Kč.
V roce 2009 -
část NZDM financováno z IP, MPSV dotace v kraji 19 724 000 Kč.
V roce 2010 -
stejný stav, dotace v podobné výši 19 912 000 Kč.
V roce 2011 -
poslední rok IP, dotace se však plošně snižují o +/- 12 %, kdy MPSV o tom
informuje - 17 765 000 Kč (méně o 11,8 %)
V roce 2012 -
IP není a letos zřejmě ani nebude. Všichni žádají na MPSV. MPSV se chvástá, že
navyšuje službám prevence o 10 % dotace (opět plošně všem), což však v konečném
důsledku není ani dorovnání toho, co v roce 2011 zkrátilo. Výše dotace - 21 050
200 Kč.
Během
posledních tří let však vznikly nové kluby (rozvoj v rámci IP) a letos tedy
bylo podpořeno 40 NZDM. Suma sumárum to je oproti roku 2008 (kdy bylo naposledy
plné financování pouze z MPSV) o 6 zařízení více a o 3,5 mil (15%) méně.
A nyní, co
to aktuálně znamená pro NZDM v MSK.
Anketa z
počátku února mezi členy PS a srovnání dotací za léta 2008-2012 ukázala
jednoznačně toto:
- Nepoměřitelnost
- Nejnižší
dotace - 73 000 Kč, nejvyšší - 1 855 000 Kč - rozumíme tomu, že každý klub má
své potřeby a jinou podporu např. z měst - ale opravdu nějaký klub funguje 25
krát lépe, více či efektivněji, je takto nepoměřitelně kvalitnější a
potřebnější?
- 4 skupiny
klubů dle financování
- NZDM s mladší
CS - po celých 5 let mají víceméně stejné dotace
- NZDM
provozované městy - dotace měly a mají různě, ale pro letos všechny sdělily, že
prostě je města dofinancují do potřebné výše
- NZDM s
větším poměrem mladších klientů - sice měly částečně (20-30%) peníze z IP, ale
většinu tvořily peníze z MPSV, které dostaly i letos a přišly „jen“ o těch
20-30%
- NZDM s
převážně starší klientelou (nad 15 let), kterých se nejvíce týkalo IP -z 70-80%
- stejný efekt - letos dostaly přesně stejné dotace z MPSV (navýšené o 10%, co
všichni) tedy zbylých 20-30% peněz, a přišly o 70-80 % financí
- Bezohlednost
- Z výsledků
vyplývá to, že MPSV doslova ani korunou nezohlednilo ukončení IP, a kluby,
které byly donucené opustit dotační kapitolu MPSV v letech 2009-2011, to
postihlo přesně v poměrné výši. Nejvíce to semlelo kluby se starší CS.
- Kraje v
rozporu s dobrou praxí předchozích let deklaratorně a jednostranně odmítly
podílet se na stanovování reálných návrhů částek dotací jednotlivým
poskytovatelům.
- Paradox
- nejvíce
postižené kluby jsou paradoxně ty, které posledních 6 let v našem kraji udávaly
tempo v oboru, jejich pracovníci vedli svépomocnou pracovní skupinu,
poskytovali metodickou podporu. Jo, a spadají zde i všechna 4 členská zařízení
ČASu.
- Omezení
služeb
- z dotazníku
vyplynulo, že následkem výše dotací se určitě zavírají 2 kluby, další nejméně 3
jsou na hranici likvidace a většina dalších bude zkracovat provozní dobu. Každopádně
30 pracovníků bude propuštěno a nemálo dalším je snížen buď úvazek, nebo mzda.
Náš kraj byl
na konci IP spokojený, že dosáhl takové sítě sociálních služeb, jaký byl
požadován v komunitních plánech jednotlivých měst a potažmo tedy plánu kraje.
Zvažoval
však někdo možnosti udržitelnosti sítě a existuje nějaká koncepce?
Možná se bez
újmy dočkáte následného financováni služeb evropskými penězi, leč nejspíš se
jedná pouze o odsunutí problému o 2 roky. Držte si palce, nebo možná se raději
v té době rekvalifikujte na jiný obor.
Renáta
Turoňová, Jana Ondrušková z členských
zařízení ČAS i Pracovní skupiny NZDM MSK
|