25 | 10 | 11
PS NZDM Moravskoslezského kraje
Otevřený dopis PS NZDM a STREET MSK
Vážený pane
Hejtmane,
obracíme se
na Vás jménem Pracovní skupiny Nízkoprahových služeb pro děti a mládež v
Moravskoslezském kraji (PS NZDM a STREET MSK) ve věci financování služeb
sociální prevence v MS Kraji od roku 2012. Tento otevřený dopis vyjadřuje zájem
poskytovatelů služeb Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (NZDM) a
Terénních programů (TP) sdružených v PS NZDM a STREET MSK o zajištění dalšího
provozu poskytovaných služeb, zejména s ohledem na otázky financování.
V letech
2009 - 2011 byly naše služby financovány z větší části (konkrétní údaje viz níže)
pomocí individuálního projektu „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v
Moravskoslezském kraji“ (dále jen IP) z OPLZZ. Odbor sociálních věcí krajského
úřadu nám sdělil, že se zatím nepodařilo zajistit pokračování IP a
bezprostřední pokračování je již zcela nemožné. Nedostali jsme informaci, jak
plánuje Moravskoslezský Kraj postupovat, aby vzniklý výpadek ve financování
nahradil. Bylo nám pouze doporučeno jednat ohledně financování jednotlivých
služeb s městy a obrátit se na Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Tímto bychom
se proto na Vás chtěli obrátit s dotazem, jaké kroky hodlá Moravskoslezský Kraj
učinit směrem k udržitelnosti stávajících služeb, k níž se zavázal v rámci
Individuálního projektu. Dáváme také na vědomí náš zájem pokračovat v plné míře
rozběhnutých programů sociální prevence a podílet se na řešení otázek jejich
financování.
Učinili jsme
průzkum mezi poskytovateli sociálních služeb z PS NZDM a STREET MSK, do kterého
se zapojilo 17 organizací poskytujících 31 registrovaných služeb. Na tyto
služby bylo v roce 2010 poskytnuto v rámci IP celkem 19 002 249 Kč. Vzhledem k
tomu, že tento objem finančních prostředků poskytnutých v rámci IP činil za rok
2010 v průměru 68 % rozpočtů na jednotlivé služby, dojde v případě nenahrazení
tohoto finančního zdroje k zásadnímu ohrožení poskytovaných služeb. Toto
ohrožení by v důsledku znamenalo ukončení provozu 15 služeb, propuštění 65
zaměstnanců, ukončení užívání služby 1 299 klientům. 13 služeb významně omezí
provoz, což je další ohrožující faktor pro 1 489 klientů.
Nízkoprahové
zařízení a terénní programy pro děti a mládež se na začátku milénia
etablovaly, díky tomu vznikaly nové metody práce s mládeží, a tím došlo i k
vývoji celého vědního oboru sociální práce. Vzhledem k tomu, že právě děti a mládež
vždy tvořili nastupující budoucí generaci, jeví se nám námi poskytované služby
jako velice potřebné a neměly by být opomíjeny!
Žádáme Vás
tedy o vyjádření v průběhu října 2011, jaké kroky hodlá Moravskoslezský Kraj
podniknout v popsané situaci. Také žádáme o doporučení, co můžeme - jako
pracovní skupina i jednotliví poskytovatelé, učinit pro pokračování provozu
našich služeb v období od ledna 2012
a dále. Jako poskytovatelé sociálních služeb potřebujeme
podporu naší činnosti „shora“, protože se jedná o veřejnou službu všem
spoluobčanům.
Pokud stát,
kraj ani města nemají zájem finančně zajistit námi poskytované služby, pak naši
práci vnímáme ze strany veřejných činitelů jako nechtěnou a nepotřebnou.
Pevně
věříme, že s námi bude veden dialog, bude s námi v souvislosti s touto
problematikou jednáno jako s partnery a nalezneme tak společně řešení.
Na závěr
bych ještě zmínila některé body programového prohlášení rady Moravskoslezského
kraje na volební období 2008 - 2012, kde jste se zavázali plnit tyto cíle: oblast II.
vzdělávání, vědy, výzkumu, mládeže a sportu
Velkou
pozornost věnovat organizacím, které se zabývají prevencí sociálně
patologických jevů u dětí a mládeže (zvláště problému drog a šikany na
školách), protože vnímáme tyto problémy jako smrtící jed ohrožující samotnou
budoucnost společnosti.
oblast V.
Oblast sociální péče
Trvale
udržitelný rozvoj sociálních služeb
Sociální
služby považujeme za nedílnou součást podpory osob v obtížné životní situaci.
Zájmem kraje bude v úzké součinnosti s obcemi vytvořit plán rozvoje sociálních
služeb v kraji na léta 2010 - 2013,
a to včetně dojednání způsobu a míry podílu na jejich
financování mezi státem, krajem a obcemi.
Podpora
nových služeb bude směřovat zejména k rozvoji terénních a ambulantních služeb, které
lidem umožňují co nejdéle setrvávat v jejich přirozeném prostředí. Příspěvkové
organizace kraje poskytující služby výrazně místního charakteru, zejména v
oblasti péče o seniory, nabídneme k bezúplatnému převodu do správy obcí tak,
aby tyto mohly efektivně lépe reagovat na potřeby svých občanů. Zároveň
garantujeme meziroční navýšení finančních prostředků určených z rozpočtu kraje
na sociální politiku minimálně ve výši inflace.
S úctou
Za Pracovní
skupinu NZDM a STREET MSK
Markéta
Brziaková, koordinátorka PS NZDM a STREET MSKAdam
Podstavka, zástupce koordinátorky
|