25 | 08 | 11
StreetWork.cz
Finanční vzdělávání je pro děti důležité
Průzkum: Dvě
třetiny Čechů a Slováků dávají svým dětem kapesné
Výběr z tisku: Více než dvě
třetiny Čechů a Slováků dávají svým dětem kapesné. Nejštědřejší však jsou v
tomto směru Rusové, pravidelně tam peníze od rodičů dostává až 95 procent dětí.
Vyplývá to z červencového průzkumu, který provedla finanční společnost Home
Credit ve třech zemích, kde působí.
Podle
odborníků je znepokojující, že třetina lidí svým potomkům kapesné nedává. To
mívá podle nich za následek, že dítě nezná hodnotu peněz a výrazně se také
snižuje jeho schopnost činit v budoucnu zodpovědná finanční rozhodnutí. Vztah k
penězům by si prý děti měly budovat už od útlého věku v rodině, finanční
vzdělávání by pak nemělo chybět ani ve školách.
"Děti
běžně od malička pracují s počítači a mobily, na internetu jsou často zběhlejší
než jejich rodiče. Finance jim takhle blízké nejsou," sdělil analytik Home
Creditu Michal Kozub. Alespoň symbolické kapesné by podle něj dětem pomohlo
seznámit se se světem peněz a pomalu do něj proniknout, aby v dospělosti neměly
s financemi problémy.
Podle
průzkumu pokládají rodiče za ideální věk, kdy by mělo dítě začít hospodařit s
penězi, deset let. S pravidelným kapesným od začátku školní docházky, tedy od
šesti let, souhlasí 19 procent Čechů. "Rodiče by měli věnovat dostatek
času vysvětlování a diskusi o tom, proč dítě kapesné dostává, co se s penězi
dělá a na co kapesné může použít. Výše kapesného by samozřejmě měla být úměrná
věku," řekl psycholog Jiří Brančík.
Jako
odpovídající měsíční částku vnímají Češi 200 korun, Slováci deset eur (240
korun) a v Rusku jsou rodiče ochotni podpořit dítě částkou až 500 rublů (téměř
300 korun). "Setkali jsme se i s překvapivými odpověďmi štědrých
respondentů, že rozumná výše kapesného je 1000 korun měsíčně a víc," dodal
Kozub. Takto vysokým kapesným prý rodiče často kompenzují to, že na své potomky
nemají čas. Dítě si neuvědomuje hodnotu peněz a vysoké kapesné vnímá jako
samozřejmost.
Průzkum
rovněž zjišťoval, jak se lidé staví k odměňování dětí za drobné domácí práce.
Tři čtvrtiny dotázaných v Česku a Rusku si myslí, že pomáhat doma je
samozřejmost a dítě by za to nemělo dostávat speciální odměnu. Čtvrtina
připouští, že dítě k úklidu penězi motivuje. Nejpřísnější jsou v tomto případě
Slováci - domácí práce a úklid považuje za samozřejmost 87 procent oslovených.
Telefonický
průzkum proběhl v červenci na vzorku 365 klientů Home Creditu v České
republice, 447 na Slovensku a 350 v Rusku.
Průzkum: Dvě
třetiny Čechů a Slováků dávají svým dětem kapesné, 22. srpna, (ČTK) mtj pba
Průzkum:
Žáci by často nakládali s penězi odpovědněji než rodiče
Výběr z tisku: Děti, které
prošly kurzem finanční gramotnosti, by často nakládaly s penězi zodpovědněji
než jejich rodiče. Ukázal to průzkum sdružení Aisis a GE Money Bank, které už
pátým rokem pořádají semináře finančního vzdělávání na školách. Více než tři
čtvrtiny dětí si chce jednou vést rozpočet, to přitom dělá jen 29 procent
dospělých. Žáci se také učí neutrácet za zbytečnosti, nebo jak se zachovat v
případě nemožnosti splácet půjčku.
"Prioritou
pro absolventy projektu Rozumíme penězům je pořízení (84 procent) nebo vybavení
(76 procent) bydlení místo toho, aby peníze utratili například za cestování (31
procent)," uvedli organizátoři kurzů. Průzkumu mezi žáky druhého stupně
ZŠ, kteří absolvovali semináře, a jejich rodiči se zúčastnilo na jaře tohoto
roku na 719 dětí a 265 dospělých. Zúčastnění zde měli například odpovídat, jaká
je průměrná hrubá mzda v ČR nebo jak řešit, když nemohou splácet úvěr.
V takovém
případě by se prý 77 procent žáků spojilo s věřitelem a požádalo o odklad
splátek, 72 procent by se také snažilo zvýšit svůj příjem. Jen sedm procent
dětí by zvolilo variantu "přestat splácet a čekat", druhou půjčku by
si pak na splacení starého dluhu vzalo devět procent dětí.
Pokud by
měly šetřit, zaškrtly děti jako nejčastější položky, bez kterých se domácnost
obejde, kouření, návštěvy restaurace a dovolené. Jako nezbytné se pak většině
dětí jeví výdaje za bydlení, auto a sport.
Školáci mají
také reálná očekávání ohledně svého prvního platu, 60 procent z nich nečeká víc
než 20.000 korun. Díky praktickým úkolům, které řeší v rámci výuky, mají
povědomí i o tom, kolik stojí provoz domácnosti, v těchto odhadech se většinou
shodují i se svými rodiči. Dvojnásobnou částku než rodiče pak děti uváděly jen
při odhadovaných výdajích za oblečení a za psa.
"Děti
by si dokázaly poradit i v případě, že by získaly větší množství peněz. Milion
korun by neutratily za rychlé auto, ale vložily do banky nebo si pořídily
bydlení," shrnul dnes výsledky průzkumu šéf projektu Martin Ježek.
Do projektu
je nyní zapojeno 71 škol ze Středočeského, Plzeňského, Libereckého a
Pardubického kraje a Vysočiny. Od září se připojí také 13 škol z Prahy.
Zapojené školy mohou kromě výukových materiálů také vyslat své učitele na
školení pro výuku finanční gramotnosti, tímto vzděláváním už prošly skoro 2000
kantorů.
Ministerstvo
školství zavedlo finanční gramotnost do školních osnov už před dvěma roky.
Nejde však o povinný předmět, školy si o jeho zařazení do výuky rozhodují samy.
Podle průzkumů ministerstva financí mají totiž Češi jen malé znalosti v oblasti
finančnictví a bankovnictví. Díky této výuce by měli lidé v budoucnu
zodpovědněji spravovat osobní či rodinný rozpočet a nedostat se do dluhové
pasti.
Průzkum:
Žáci by často nakládali s penězi odpovědněji než rodiče, 23. srpna, (ČTK) kli
mkv
|