Deprecated: Function eregi() is deprecated in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php on line 364
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 457
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 459
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/joomla.php on line 715
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 229
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 230
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 231
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 232
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/index.php on line 233 StreetWork - NZDM - sociální služba či volnočasovka?
Česká asociace streetwork o.s. sdružující nízkoprahové sociální služby (ČAS) je profesní organizace zastupující fyzické i právnické osoby působící v oblasti nízkoprahových sociálních služeb.
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 457
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/phpInputFilter/class.inputfilter.php on line 459
Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/content.php on line 14
Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/sef.php:364) in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/content.php on line 14
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/includes/database.php on line 130
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/fluxbb_parse.php on line 46
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/doc/archiv.streetwork.cz/www/components/com_content/fluxbb_parse.php on line 47
11 | 05 | 11
Nízkoprahový klub EXIT
NZDM - sociální služba či volnočasovka?
Přihlásí-li se dítě do Lidové školy umění, nebo do kroužku stolního tenisu, očekává se, že z něj bude muzikant, nebo se naučí hrát ping-pong. Zjednodušeně řečeno to jsou hlavní cíle snažení těch, kteří aktivitu vedou. Od dítěte to vyžaduje pravidelnou docházku a od rodičů zase zájem o to, co dítě dělá. A často nejen to. Rodiče musí s dítětem doma cvičit, vozit ho na zápasy, dohlížet na jeho vybavení a také ho sem tam podpořit, když to chce vzdát. To vyžaduje od obou stran určité vlastnosti - cílevědomost, pravidelnost, schopnost to nevzdávat, když se zrovna nedaří, překonávat momentální nechuť jít na trénink. V neposlední řadě to všechno stojí nějaké peníze.
Navštěvuje-li dítě nějakou sportovní, nebo uměleckou aktivitu, zažívá něco, o čem se málo kdy v souvislosti s tím mluví. Nejenom, že dítě získá určitou dovednost, ale také - a v určitém ohledu možná důležitější - vědomí, že něco umí, něco dokázalo a je svým okolím PŘIJÍMÁNO . A protože dítě na té cestě za dovedností bylo nuceno obětovat nějakou tu námahu, pomalu si uvědomuje, že bez ní se v životě toho mnoho dokázat nedá. Získává tak pomalu pocit důležitosti svého odříkání a roste mu sebevědomí.
Co ale nabídnout těm dětem, které nemají potřebné nadání, nebo se jim rodiče z nějakého důvodu nevěnují? Nebo, co je horší, nebyly svými rodiči vedeny k odříkání si momentálních tužeb ve prospěch nějaké pravidelné činnosti směřující k určitému cíli? Kde mohou tyto děti zažít pocit důležitosti a radosti z případného úspěchu, nebo vůbec pocit přijetí své osoby?
Někdy to takové děti řeší „po svém“. Když „nic neumí“, když nemají příležitost „někam patřit“ (rodina, kroužky, sportovní oddíly atd…) alespoň začnou hrát dobře role outsiderů a průšvihářů, kteří se sejdou v jedné partě, kde se „konečně cítí doma“.
Jedním ze zájmů naší společnosti je snížení, nebo úplné odstranění rizik vzniku sociálně patologických jevů. Věnují se peníze na prevenci, protože kdo je v obraze ví, že je to levnější, než následná represe. Ekonomický dopad tohoto levnějšího modelu se však dá těžko spočítat a hlavně je to dlouhodobé a tudíž nepopulární a nepopulistické opatření.
Mezi nejčastěji uváděné faktory, které přispívají k odstranění rizik nežádoucího chování dětí a mládeže patří:
zdravý psychosociální vývoj
přiměřený vývoj a začlenění do rodinných vztahů
schopnost vytvářet a udržet si uspokojivé vztahy s vrstevníky
dostatečné sebevědomí
zodpovědnost za své chování
schopnost asertivně reagovat mezi svými vrstevníky
Ovšem existuje ještě jeden faktor, který ostatní zmíněné překrývá - schopnost dítěte, nebo mladého člověka mít sám sebe rád - vážit si sebe sama. Ne ve smyslu jakéhosi narcistického zalíbení v sobě samém, ale mít o sebe zájem, mít příjemný pocit ze své přítomnosti - stejně tak, jako by mělo mít radost z přítomnosti druhého člověka a zájem o něj. Tento faktor se ukazuje z pohledu vzniku sociálně-patologických jevů jako nejzásadnější.
A pokračujme v úvahách dál - podle našich zkušeností navštěvují nízkoprahová zařízení děti, které mají většinou společné následující charakteristiky:
chybí jim rodičovské vzory (rodiče nejsou v životě aktivní, tak nejsou ani jejich děti)
jejich rodiče jim nevěnují tolik času
mají v klubu společenské zázemí, které jiné děti nachází ve svých volnočasových aktivitách a v rodinách
mají hodně volného času a nikdo jim ho nenaplní.
jsou znuděné a mnohdy si neumí se svojí nudou sami poradit.
nevydrží déle u nějaké činnosti, neumí sledovat dlouhodobější cíl
mají zájem dělat nějakou aktivitu (tancovat break- dance), ale z nějakého důvodu se nechtějí přihlásit do nabízeného kroužku, protože nejsou třeba zvyklé na to, aby někam chodily pravidelně, nebo nechtějí, aby jim do toho někdo moc mluvil (a přitom to dělají dobře).
nemají žádný prostor, kde by svoje aktivity mohly provozovat
chtějí si povídat o všem možném (někdy i o skutečně bolestivých tématech)
mají nízké sebevědomí
Navštívíte-li „nízkopraháč“, uvidíte na první pohled volnočasový klub. Jeho návštěvníci hrají fotbálek, tancují break-dance, hrají karty, malují, nebo si prostě povídají. Všechny tyto činnosti neslouží ale k příjemnému trávení volného času, nebo k získání předmětné dovednosti. Jsou pouhým lákadlem a pomáhají při práci přítomným pracovníkům klubu. Jejich úkolem je vytvořit a udržet VZTAH k návštěvníkovi klubu. Pro pracovníka je vztah jedním ze základních nástrojů další práce. Díky tomuto vztahu zažívá návštěvník klubu zájem o svou osobu. Vztah s sebou nutně také nese dialog, založený právě na vztahu JÁ - TY. Dialog, ve kterém se mimo jiné uplatňuje konfrontace s názory pracovníka klubu, s pravidly klubu atd. Jedná se o princip, který rozpracoval známý filosof Martin Buber, kdy ukazuje, jak se člověk stává lepším pouze na základě správně nastaveného dialogu a zájmu o svojí osobu. V praxi to potvrzují úspěšné projekty z USA (Big Brothers Big Sister), z Německa (Balu und Du a ČR, kde ho známe názvem Pět P.)
V nízkopraháči si tedy “nehrajeme“ s dětmi a dospívajícími pro hru samotnou, pro vítězství, pro postup do vyšší třídy. Když se pracovníkovi podaří za pomocí návštěvníků klubu zorganizovat vystoupení break dance, kde oni sami účinkují, je to skvělé. Účinkující jsou v tu chvíli ti „nejdůležitější lidé na světě“. A o to jde. Nabídnout prostředí, kde se o druhého člověka zajímají. Kde respektují, že nemá vytvořené ony výše popsané návyky a přesto se mu věnují.
Co mně osobně trochu vadí je, že Zákon o sociálních službách vnímá NZDM z pohledu vstupu do služby stejně jako „domov důchodců“. Zcela v něm chybí zohlednění specifik způsobů práce s cílovou skupinou NZDM. Pracovníci potom musí zbytečně vymýšlet krkolomné postupy, jak legitimně vykazovat svojí odvedenou práci. Stává se totiž, že pracovník spolu s budoucím uživatelem dojdou k zakázce až po nějaké době, přičemž to neznamená, že pracovník nepracuje. Nemůže však svojí práci legitimně vykazovat.
Mám či nemám?
Přemýšlím jestli pár vět napsat nebo nenapsat a nakonec zvítězila nutnost se k tomuto článku a diskusi alespoň částečně vyjádřit. Ale možná jen k jedné věci - třeba doučování. Ikdyž těch témat, které tam vidím k diskusi je asi více.
V každém případě díky za tento článek, který přinesl přesně to, co je myslím potřeba - diskusi a různé pohledy. Rozbouřil citlivě přesně to, co v některých lidech v oboru zkrátka je a pořád kolem toho chodí jak ...(někdo jak kolem horké kaše a někdo už umí uvařit výbornou kašičku k nasycení a někdo tu kuchařku zná jen z manuálů či od zkušenějších kolegů a někdo v té kuchyni ještě neby (nebo i celé týmy)l, protože stále chodí jen mimo ní, když bych to měl metaforicky popsat).
S některými názory tady souhlasím a ztotožňuji se. Pomalu zjišťuji, že jsem skutečně asi nekonformní člověk :-), ale věcně:
Doučování nebo nedoučování - myslím, že to napsal už Aleš. Asi je mnohem podstatnější ta kontaktní práce s tím člověkem. Myslím, že u toho se dá v rozhovoru zeptat na spoustu věcí a pomoci se spousta metodama v rozhovoru, které jsou vedoucí k sociální službě, než se řekne finální: tak se můžeš doučovat u nás v nízkopraháči, když "jsou tam na tebe takový" - trošku mi to jde proti srsti.
Asi bych rovnou nepaušalizoval celou školskou strukturu díky jednomu učiteli, který třeba nemá zájem ho podpořit ve výuce, předmětu, škole (ať už jich je více či méně). Zjišťoval bych prostě jak na tom je? Jaká je jeho situace ve škole? Mapoval bych jeho potřeby. Zkoušel jsi doučování ve škole? Jaké máš možnosti? Koho si oslovil? Kdo Ti pomoci ve škole chce a kdo ne? Máš podporu nějakého učitele? Školního metodika prevence, výchovného poradce, třídního učitele? Mluvil jsi o tom s někým ve škole nebo to tak jen vnímáš na základě toho, že jsi dostal špatné známky a necítíš od učitele v daném předmětu podporu a ani on není ochoten Ti pomoci? Co spolužáci? Je někdo kdo Ti tam může pomoci? Jak jsi na tom doma? Můžeš se s někým doma učit? S kým? Na koho by ses mohl ještě obrátit? Máte v rodině peníze na doučování? Chtěl bys pomoci v komunikaci se školou, aby se něco změnilo? Je v dané třídě někdo s podobnmi problémy? .... proč to všechno píšu? ... Ne proto, abych poučoval, věřím, že tohle už dávno víte, ale bohužel já mám zkušenost s jiných nízkopraháčů, kteří takto neuvažují a chytí se hned toho - jééé, můžeme něco pro něj udělat a najednou to vše co tady píšu jde nějak mimo a pak jsou v úzkých, když se jich zeptá inspektor proč se u nich doučuje? Asi proto, že hledám možnosti s klientem "kde se nachází" a co chce změnit a jestli je jeho situace skutečně nepříznivá, jestli má úloha je pomoc nebo jen kontrola, jestli neumí některé věci zvládnout sám a jen potřeboval podporu .... a také proto, že říct: ok, tak mi Ti pomůže s doučováním je to nejednodušší, ale asi jsem možná přehnaně náročnej, ale mně zkrátka nestačí jen chytit se stébla a říct, ok tak mi Ti pomůžeme, když Ti nikde jinde nepomůžou. Mám většinou snahu vnést do rozhovoru značnou aktivitu, možná i kreativitu, ale ne na úkor služby či neschopnosti uživatele. Pořád věřím tomu, že řadu věcí si uživatelé zvládnout udělat sami a jsou potom i více motivovaní a hlavně si v příští situaci poradí o něco více sami a lépe, než když jim budeme dávat berličky. Možná je to příliš tvrdé, ale tímto příspěvkem jen říkám, že za rozhodnutím "doučovat" by mělo být něco více, abych si to nejen obhájil před inspektory, ale spíše možná sám před sebou. Nevím proč bych měl suplovat učitele, rodiče, když jsem ještě ani nezkusil možnosti, které přicházejí v úvahu. Myslím, že přeskakujeme to, co máme dělat a to kontaktní práci s uživateli, individuální plánování a zjištění potřeb v jejich nepříznivých životních situacích. Pokud jsem si jistý proč to děláme a proč jsme zrovna s tímto klientem došli k doučování, tak pak si myslím, že si to obhájím i u inspektora, jak bylo už zde napsáno a nikdo mi neřekne ani POPEL :-). To není vůbec žádná kritika k článku nebo k autorovi, ale můj pohled na věc, který nevím zda-li jsem vyjádřil srozumitelně?