28 | 03 | 11
StreetWork.cz
Testy IQ beze slov nepomohou
Výběr z tisku: Posílání některých romských dětí do "zvláštních škol" nezabrání zřejmě ani testy inteligence, které se označují jako kulturně férové a nezatížené. Děti z takzvaných ghett totiž často nemusí uspět ani v těchto "obrázkových" testech, kde se jazyk nepoužívá. Vyplynulo to z analýzy, kterou provedla společnost Člověk v tísni. Podle ní by tedy rozhodnutí o tom, zda chlapec či děvče výuku v běžné škole zvládne či zda musí do praktické školy, nemělo záviset jen na testování IQ. Autoři navrhují posuzování změnit. Mezinárodní instituce a organizace Česko dlouhodobě kritizují za to, že mnohé romské děti končívají v praktických školách pro žáky s retardací, přestože žádné mentální omezení nemají. Stát v roce 2007 prohrál u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku spor s 18 mladými Romy. Podle rozsudku jejich přeřazením do zvláštních škol porušil jejich právo na vzdělání a diskriminoval je. Podle odborníků některé romské děti v běžných testech inteligence neuspěly kvůli neznalosti češtiny. Teď se experti zaměřili na testy obrázkové, které se označují jako kulturně nezatížené a zadávají se beze slov. Situaci zkoumali loni od března do prosince. Po devět měsíců pracovali s několika chlapci mezi šestým a sedmým rokem, kteří žijí v takzvaných ghettech. Analýza ukázala, že tyto děti nerozumějí vždy ani obrázkům. Podle analýzy to nesouvisí s inteligencí, ale s "tradicí péče o vzdělání" v rodině. "Sociálně znevýhodněným dětem chybí potřebné zkušenosti a znalosti, aby mohly být v testech, potažmo ve škole úspěšné," uvedli autoři zprávy. Rodiče dětí totiž často žádné školy nemají a neumějí své potomky na vzdělávání připravit. Budoucí romští školáci nemívají tak jako jejich vrstevníci určité hračky, neznají slovní hříčky, nepracují s obrázky. Podstatné je i kreslení, vystřihování či další činnosti, které pak přispívají k úspěšnosti ve škole. "Pokud nejsou rozvíjeny, dojde v první třídě k zaostávání, které se postupem času v průběhu osmileté školní docházky stále prohlubuje," uvádí zpráva. Děti z ghett podle ní vnímají také některé pojmy jinak a jiné jim zas chybí, protože znají jen svět ghetta. Schází jim prý i významy některých slov. Experti uvedli, že na jazyku stojí ale také neverbální testy inteligence. Tvrdí, že předměty na obrázcích, způsob vyobrazení a řešení úloh jsou svázány s jazykem a vycházejí z jeho logiky. "Odlišná výchova a specifické prostředí mohou ovlivnit způsoby chápání požadavků a řešení problémů," stojí ve zprávě. Její autoři navrhují změnit posuzování romských dětí. Rozhodnutí pro poslání do praktické školy by prý nemělo vycházet jen z testu inteligence. Psychologové by měli o dítěti vědět víc. Měli by znát nejen to, v jakých podmínkách žije, ale měli by ho pozorovat i v jeho rodině a prostředí. Autoři uvádějí, že by ale muselo "zásadně" přibýt pracovníků v poradnách. Test IQ beze slov nezabrání prý posílání Romů do zvláštní školy, 25.3. 2011, ČTK, ktk rot
|