23 | 04 | 13
Hodnocení kvality ČAS - otázky a odpovědi
Hodnocení
kvality je externí nástroj, který slouží k posouzení kvality poskytování
sociální služby na základě kritérií kvality stanovených metodikou, která je k
tomuto účelu přijata Správní radou ČAS. Hodnocení kvality je zároveň podmínkou
přijetí nového skupinového člena do ČAS (resp. prodloužení členství). Na
základě výsledku hodnocení kvality Správní rada ČAS udělí zařízení osvědčení
kvality na stanovenou dobu.
Nyní se ČAS nachází v
přechodném období, kdy jsou v platnosti čtyři úrovně hodnocení kvality (viz
tabulka). Tato situace je dána vývojem v oblasti standardů kvality sociálních
služeb. První úroveň hodnocení vznikala v roce 2006, poslední úroveň byla
vytvořena v roce 2012. Valná hromada ČAS v roce 2013 bude usilovat o
zjednodušení systému hodnocení kvality.
Inspekce/certifikace
| Typ
hodnocení
| Časová
dotace (orientačně)
| Hodnotitelský
tým
| Platnost
osvědčení
| Cena v
Kč (orientačně)
| ANO
| Metodická
návštěva
| 8 hodin
| 1
hodnotitel
| 3 roky
| 4 000
| NE
| Hodnocení
kvality
| 8 hodin
| 2
hodnotitelé
| 3 roky
| 9 000
| | Rozvojový
audit
| 8 hodin
| 2
hodnotitelé
| 3 roky
| 9 000
| | Hodnocení
kvality
| 2x 8
hodin
| 2
hodnotitelé
| 3 roky
| 16 000
|
Jak
probíhá hodnocení kvality ČAS?
Závazná
objednávka/smlouva → výběr termínu a hodnotitelské dvojice → zaslání
dokumentace/podkladů pro hodnocení → příprava hodnotitelů → šetření na místě →
vypracování a předání závěrečné zprávy → rozhodnutí Správní rady o výsledku
hodnocení → udělení osvědčení kvality
Jaké
jsou principy hodnocení?
- transparentnost
Celý
postup je popsán v metodice, se kterou je možné se seznámit (viz odkazy níže).
Metodika byla ověřována a připomínkována a následně schválena Správní radou
ČAS, postup v ní popsaný musí být dodržen. Hodnocení provádí vyškolení
hodnotitelé, kteří jsou vázáni mlčenlivostí. Výstupy z hodnocení (tj. závěrečná
zpráva) jsou uloženy v kanceláři ČAS. O výsledku hodnocení (udělení osvědčení
kvality, osvědčení s podmínkou nebo podmínečného členství) rozhoduje Správní
rada ČAS. Proti výsledku hodnocení lze podat námitku Revizní komisi ČAS či Radě
pro etiku a supervizi ČAS.
- východiskem
jsou standardy kvality sociálních služeb
Metodika
hodnocení je nastavena v prvé řadě tak, aby odrážela standardy kvality
sociálních služeb. Naše „oborová specifika“ jsou spíše nadstavbou.
- podpůrný
a rozvojový charakter hodnocení
Hodnocení
kvality ČAS je kontrolním nástrojem do té míry, aby mohlo garantovat stanovenou
úroveň kvality členských zařízení ČAS. Filozofií hodnotících procesů ČAS, která
je předávána vyškoleným hodnotitelům, je podpůrný a rozvojový charakter
hodnocení.
Co
chceme hodnocením kvality dosáhnout?
- Zvýšit
kvalitu zařízení sdružených v ČAS
Naše
zkušenost s hodnocením kvality je, že skutečně přispívá k zvýšení kvality
služeb. Je to skvělá příležitost pro pracovníky zařízení k učení se, k utřídění
metodických textů i dokumentace. Může to být pro Vás inventura, kdy si za
externí pomoci hodnotitelů ujasníte, jak na tom jste. Můžete zjistit své silné
i slabé stránky, a na nich pracovat. Zároveň je naším cílem, aby byla členská
zařízení „srovnatelná“, a aby mohla Asociace stát za jejich kvalitou a v
případě potřeby je podpořit na lokální i regionální úrovni.
- Připravovat
zařízení k naplňování standardů kvality sociálních služeb
V
případě nových zařízení, která nemají s procesy hodnocení zkušenost (Dvoudenní
hodnocení kvality ČAS, Inspekce, Certifikace) je cílem nastínit jim, co je čeká
a ve svém důsledku poukázat na oblasti, v kterých jsou zařízení silná, nebo v
kterých mají rezervy, nedostatky a tím jim dát příležitost se zlepšovat.
- Garantovat
kvalitu zařízení navenek
Snažili
jste se nějakého donátora (např. místní radnici, firmu, kraj) přesvědčit o tom,
že Vám má svěřit svou důvěru a prostředky? Pak jistě víte, že někdy může být
obtížné prokázat, že vy jste kvalitní, věrohodní, zkrátka „ti praví“ pro jeho
podporu. Proto proces hodnocení kvality Vám nabídne možnost prokázat svou
kvalitu navenek a mít u toho externí garanci. ČAS se bude snažit, aby
certifikát měl u celé odborné veřejnosti váhu.
Co je
výstupem hodnocení kvality ČAS?
Výstupem
hodnocení kvality je:
- posouzení
služby podle kritérií kvality stanovených v metodice
- rozhodnutí
Správní rady ČAS o udělení osvědčení kvality (případně osvědčení s podmínkou
nebo podmínečného členství)
- přijetí
nového skupinového člena ČAS nebo prodloužení členství v ČAS
Jaký
bude význam a dopad pro Vás jako pro hodnocená zařízení?
- zařízení
absolvováním hodnocení získává nezávislý odborný pohled na kvalitu svých služeb
Při
přípravě na hodnocení si můžete udělat revizi manuálů a uspořádat dokumentaci.
Výstupem ze šetření je Závěrečná zpráva, v níž hodnotitelé popíší naplňování
jednotlivých kritérií ve Vašem programu, a v případě nedostatků Vám dají
doporučení, jak na nápravu.
- úspěšné
absolvování hodnocení kvality je jednou z podmínek přijetí skupinového člena
ČAS, případně prodloužení členství v ČAS.
Čili po
úspěšném absolvování hodnocení můžete požádat o přijetí do Asociace. Dalšími
podmínkami pro získání členství je řádně vyplněná přihláška a doložení
požadovaných příloh. V případě, že je zařízení již členem Asociace, dochází k
prodloužení jeho členství na další 3 roky automaticky resp. k tomu není potřeba
další žádosti.
- neúspěšné
absolvování hodnocení kvality znamená podmínečné členství v ČAS
Pokud v
hodnocení neuspějete, není to věc, která by ohrožovala Vaši existenci jako
sociální služby. Z hlediska vztahu s ČAS to však znamená, že jste „podmínečným
členem“ a musíte nejpozději do roka absolvovat hodnocení kvality znovu (během
té doby máte možnost pracovat na odstranění nedostatků). Pokud ani v opakovaném
hodnocení kvality neuspějete (nezoufejte, ještě se to nikomu nestalo,
přestáváte být členy ČAS a o členství v Asociaci můžete znovu požádat nejdříve
za půl roku od uplynutí druhého hodnocení. ČAS nikam neposílá výsledek ani
Závěrečnou zprávu z Vašeho šetření, hodnotitelé jsou povinni zachovávat
mlčenlivost. To nejlepší, co můžete s výsledky hodnocení provést, v případě že
„neprojdete“, je zamyslet se nad zjištěnými nedostatky a doporučeními, najít si
cestu k naplňování standardů kvality a případně se po další přípravě přihlásit
znovu. A samozřejmě, také máte možnost se vůči výsledku hodnocení odvolat.
Jak
získá zařízení Osvědčení kvality?
Na
základě výstupů obsažených v Závěrečné zprávě - „zařízení prošlo bez
připomínek“ - rozhoduje Správní rada ČAS na svém nejbližším zasedání o udělení
osvědčení kvality (osvědčení o úspěšném absolvování hodnocení kvality). Toto
osvědčení se vydává na 3 roky, spolu s osvědčením zařízení dostane samolepky s
vyznačeným datem platnosti. V případě přijetí nového člena zařízení zároveň dostává
Certifikát o členství.
Jak
postupovat, pokud zařízení neprojde „bez připomínek“?
V
případě, že výsledek hodnocení kvality je na druhé či třetí úrovni, tedy
„prošel s podmínkou“ či „neprošel“, zařízení podává Správní radě ČAS ve lhůtě
30 dnů od realizovaného hodnocení kvality
- návrh na
udělení osvědčení s podmínkou (výsledek auditu „prošel s podmínkou“)
- zařízení
v rámci návrhu označí nedostatečné oblasti a kritéria, popíše zjištěné
nedostatky, navrhne způsob odstranění nedostatků, důkazy odstranění nedostatků
a lhůtu k jejich odstranění, návrh je možné konzultovat s pracovníky kanceláře
ČAS
- SR ČAS
na svém nejbližším zasedání po doručení tohoto návrhu rozhodne o udělení
Osvědčení kvality s podmínkou, osvědčení se vydává na dobu dle navržené lhůty k
odstranění nedostatků
- Správní
rada ČAS na svém nejbližším zasedání po vypršení lhůty k odstranění nedostatků
posoudí, zda zařízení zaslalo podklady obsahující důkazy odstranění nedostatků
a zda důkazy odpovídají smluvenému stavu
- pokud v
rámci posouzení SR ČAS shledá, že ve lhůtě stanovené došlo k odstranění
nedostatků, dodatečně udělí Osvědčení kvality. Osvědčení bude uděleno na dobu
do data, k němuž uplynou 3 roky od prvotního rozhodnutí SR ČAS o výsledku
hodnocení kvality ČAS, tj. bude započítána i doba, po kterou bylo uděleno také
Osvědčení s podmínkou
- návrh na
podmínečné členství (výsledek auditu „neprošel“)
- SR ČAS
na svém nejbližším zasedání rozhodne o Podmínečném členství zařízení v ČAS
- zařízení
v návrhu určí lhůtu, ve které bude schopno zjištěné nedostatky odstranit,
případně realizovat opatření, která hodnotitelé navrhli
- nejpozději
do 14 dnů po uplynutí stanovené lhůty je zařízení povinno podat kanceláři ČAS
přihlášku k opravnému hodnocení kvality
Lze se
proti průběhu či výsledku hodnocení kvality odvolat?
Ano,
proti průběhu či výsledku hodnocení kvality se můžete odvolat (podat námitku).
Postup se liší podle formy hodnocení kvality, námitka se podává podle její
povahy na tyto orgány ČAS - Správní rada, Revizní komise či Rada pro etiku a supervizi.
Termín pro podání námitky je 15 dní od ukončení šetření na místě. Orgány ČAS
jsou povinny reagovat na námitku do 30 dnů.
Přílohy ke stažení:
|