23 | 12 | 15 
�AS
Co navrhoval �AS
Syst�mov� projekty MPSV a p��sp�vky �AS
Vzhledem k tomu, �e se rozb�hla diskuse o v�stupech
syst�mov�ch projekt� MPSV Podpora proces� v soci�ln�ch slu�b�ch a Inovace
kvality syst�mu soci�ln�ch slu�eb, kter� v uplynul�ch letech realizovalo
MPSV, r�di bychom p�inesli n�kolik informac�. Tyto projekty m�ly v�st
k rozs�hl� novelizaci z�kona 108/2006 Sb. o soci�ln�ch slu�b�ch (ZSS). Po
n�kter�ch dotazech a setk�n�ch s �leny �AS jsme se rozhodli shrnout
z�sadn� p�ipom�nky, kter� z�stupci �AS na tato jedn�n� p�inesli. Text
navazuje okrajov� na text Podn�ty
�AS k povinnostem poskytovatel�, kde jsme �leny �AS vyz�vali
k zapojen� se do expertn�ch �innost� na p�ipravovan�
legislativ�.

Slu�ba pro rodinu
Asi nejv�t�� zm�nou v oblasti n�zkoprahov�ch slu�eb
je MPSV navrhovan� integrace slu�by n�zkoprahov� za��zen� pro d�ti a ml�de�
(NZDM) do slu�by pro rodinu (SpR). Pr�ce na integraci t�chto slu�eb do jedn�
iniciovalo MPSV. SpR tvo�� integrovan� slu�ba, kter� vych�z� ze slou�en�
soci�ln� aktiviza�n� slu�by pro rodiny s d�tmi (SAS), NZDM, man�elsk�ch a
rodinn� poraden a azylov�ch dom� pro rodiny s d�tmi. C�lem t�to integrace
bylo vytvo�it v r�mci syst�mu p��e o ohro�en� d�ti a rodiny slu�bu, kter�
bude moci b�t poskytovan� d�t�ti, rodi��m, cel� rodin�, p��p. p�stoun�m ale i
lidem, kte�� pl�nuj� rodinu teprve m�t. Takov� integrativn� slu�ba, kter�
obsahuje komponenty v�ech t��, resp. �ty� slu�eb bude kvalitn�m servisem
klientovi, ale i OSPOD, kter� m� p��i o ohro�en� d�ti koordinovat. NZDM, kter�
zjist�, �e pot�ebuje v n�kter�ch p��padech pracovat s rodinou, nebude
muset registrovat soci�ln� aktiviza�n� slu�bu a p��padn� rodinn� poradenstv�,
nebo azylov� d�m, ale bude sta�it jedna registrace. Z�rove� se slu�ba m��e
orientovat na ohro�enou ml�de� jako takovou, slu�ba, podle preferovan� varianty
bude ur�ena osob�m „se soci�ln�mi vazbami k osob�m bl�zk�m“, co� je tak
obecn� definice, kter� obs�hne v�echny vztahov� syst�my, kter�mi je mo�n� rodinu
nebo jej� jednotliv� �leny m�nit. Slu�ba si bude sama ur�ovat sv�j n�zev –
pravd�podobn� bude moci i nad�le pou��vat n�zev NZDM i jeho pojmoslov�.
Metodologicky bude t�eba u�init n�kter� zm�ny ve slu�b�.
Z�kladn� povinnost� poskytovatele soci�ln�ch slu�eb dle
p�edkl�dan�ch n�vrh� (materi�l dosud nebyl zve�ejn�n, byl v�ak ve�ejn�
prezentov�n z�stupci MPSV na n�kolika konferenc�ch) je povinnost poskytovatele
m�t „definovanou nep��znivou soci�ln� situaci, kterou �e�� a zp�soby jej�ho
�e�en� a podle toho postupuje.“ Individu�ln� pot�eby d�t�te budou napl�ov�ny
skrze indikaci nep��zniv� soci�ln� situace vzta�en� k rodin�. Z�kon tak
jednozna�n� ur�� zam��en� soci�ln� slu�by, parafr�zujme slu�by pro spole�nost,
kter� je slo�en� z jedinc�, kte�� jsou sdru�eni do rodin. Napln� se tak
pot�eba r�zn�ch zp�sob� pr�ce: individu�ln�, skupinov�, pr�ce s rodinou,
pr�ce v pobytov�m za��zen�. Tyto zp�soby pr�ce nebudou nesmysln�
rozt���t�ny do r�zn�ch typ� slu�eb, ale naopak integrov�ny do jedin� a
legislativa by se tak mohla p�ibl��it dobr� praxi. �ad� poskytovatel�, kte��
situaci �e�� tak, �e maj� registrovan� n�kter� nebo v�echny 4 soci�ln� slu�by
by logicky m�la ub�t administrativa spojen� s �dr�bou informac�
v registru, ale i v oblasti metodick� a individu�ln� dokumentace
slu�by.
Z�kladn� �innosti p�ed poskytov�n�m soci�ln� slu�by
Kl��ov�m p�edpokladem k integraci NZDM do SpR, ale i pro
lep�� fungov�n� ter�nn�ch program�, ale i dal��ch preventivn�ch slu�eb byl
n�vrh �AS na zaveden� nov�ho rozli�en� poskytovan�ch z�kladn�ch �innost�.
Z�kladn� �innosti soci�ln� slu�by jsou poskytov�ny osob�, kter� uzav�ela
smlouvu o poskytov�n� soci�ln� slu�by (n�kdy tzv. u�ivatel). U� dnes je
podm�nkou pro to, aby slu�ba mohla b�t poskytov�na to, �e se osoba nach�z�
v n�jak� nep��zniv� soci�ln� situaci. Krom� nep��zniv�ho efektu na praxi
soci�ln� pr�ce, kdy soci�ln� pracovn�k je tak sp��e expertem na ur�ov�n� a
diagnostiku nep��zniv� soci�ln� situace a zaj�m� jej mnohem v�c klientovo
tr�pen�, ne� nad�je, se kterou se na slu�bu obrac�, m� toto d�sledky i pro
dal�� n�vrhy, kter� v r�mci projekt� vznikly.
D�le�itou aktivitou projektu byla tvorba parametr� a
krit�ri� nov�ch povinnost� poskytovatel� soci�ln�ch slu�eb. V tomto nov�
vytvo�en�m syst�mu se za jeden z nejd�le�it�j��ch spr�vn�ch delikt�
stanovuje „poskytov�n� slu�by osob�, kter� nen� v nep��zniv� soci�ln�
situaci“. Ale co se stane, kdy� se s kontrolou neshodnete na tom, zda je
stanovena „spr�vn�“?. Praxe popisovan� kolegy z oboru, kdy nep��znivou
soci�ln� situaci identifikuje soci�ln� pracovn�k na z�klad� n�pisu „smrt
Spar�an�m“ na pen�le klienta, je problematick�. Nicm�n� ukazuje se tak, jak moc
je �esk� soci�ln� pr�ce zam��ena na diagnostiku probl�mu, jak je deformov�na
syst�mem samotn�m.[1]
Nep��zniv� soci�ln� situace je dle � 3 ZSS „oslaben� nebo
ztr�ta schopnosti […] �e�it vzniklou situaci tak, aby toto �e�en� podporovalo
soci�ln� za�len�n� a ochranu p�ed soci�ln�m vylou�en�m”. Preventivn� soci�ln�
slu�by maj� n�kolik �loh. 1) zab�vaj� se pomoc� osob�m, kter� kompenzuj� n�jakou
pot�ebu plynouc� z odli�n�ho zp�sobu �ivota (v�ce vid�t na slu�b�ch typu
nocleh�rny, ter�nn� program harm reduction, pr�vodcovsk� a p�ed�itatelsk�
slu�by apod.) a 2) sna�� se, aby jejich klienti schopnost �e�it nep��znivou
soci�ln� situaci neztratili a vyhled�v� je (to je v�ce typick� pro slu�by jako
NZDM, ter�n s ml�de�� a SAS, �asto i uni-slu�ba soci�ln� rehabilitace).
Prevence tedy m� b�t zam��ena nejen na osoby, kter� v nep��zniv� soci�ln�
situace jsou, ale i ty osoby, kter� v n� potenci�ln� b�t mohou (jsou j�
ohro�eny), a preventivn� slu�ba se tomu sna�� p�edej�t. Vlivem nov�ho spr�vn�ho
deliktu se tak m��eme ocitnout v pasti.
Proto pracovn� skupina, ve kter� byl zapojen i �AS,
navrhla, aby krom� z�kladn�ch �innost� p�i poskytov�n� soci�ln� slu�by, jak
jsou definov�ny � 35 ZSS, p�ibyla nav�c definice z�kladn�ch �innost� p�ed
poskytov�n�m soci�ln� slu�by, d�ky kter� se budou moci preventivn� soci�ln�
slu�by poskytovat i lidem, kte�� jsou nep��znivou soci�ln� situac� ohro�eni,
ale aktu�ln� v takov� situaci nejsou. Konkr�tn� by do t�chto skupin
z�kladn�ch �innost� m�lo b�t v�len�no: z�kladn� soci�ln� poradenstv�,
vyhled�v�n� osob, zji��ov�n� nep��zniv� soci�ln� situace, podpora osoby
k �e�en� situace a pr�v� preventivn� a rozvojov� �innosti vedouc�
k p�edch�zen� ztr�t� schopnosti �e�it nep��znivou soci�ln� situaci,
v�. smyslupln�ho tr�ven� voln�ho �asu d�t�.
D�t�, kter� by do ambulance doch�zelo jen za smyslupln�m
tr�ven�m voln�ho �asu, by nemuselo b�t v nep��zniv� soci�ln� situaci.
�innost by p�esto mohla b�t vykazateln� sm�rem k donor�m a v p��pad�,
�e by se d�t� do nep��zniv� soci�ln� situace dostalo, do�lo by k uzav�en�
smlouvy u� v situaci, kdy d�t� m� vytvo�en� v ambulanci k pracovn�k�m
vztah. Navr�en� syst�m tak� umo�n� poskytovateli vy��slit po�et z�jemc� (v
kontaktech), �adatel� a u�ivatel� zvlṻ s ur�en�m �innost� slu�by. Bude
tak mo�n� interpretovat data jak dob�e je slu�ba zac�len� nebo v kolika
p��padech jsou preventivn� aktivity �sp�n� a povede se nep��zniv� soci�ln�
situaci p�edej�t.
Virtu�ln� forma
Dal��m n�vrhem, kter� �AS pomohl iniciovat, byla
aktualizace � 33, kter� rozd�luje formy poskytov�n� soci�ln�ch slu�eb na
ter�nn�, ambulantn� a pobytov�. Nov� by k nim m�la p�ib�t i forma
digit�ln�, kter� by m�la umo�nit se etablovat inovativn�m soci�ln�m slu�b�m,
jako je www.jdidoklubu.cz, kterou �AS
zaji��uje. P�i registraci jdidoklubu.cz jako soci�ln� slu�by n�zkoprahov�
za��zen� pro d�ti a ml�de�, poskytovan� v�hradn� ter�nn� formou (podobn� jako
telefonick� krizov� pomoc je poskytov�na s registrac� na ter�nn� formu)
jsme narazili na paradoxn� stanovisko registruj�c�ho org�nu. Ten na doporu�en�
MPSV registraci slu�by neprovedl, nebo� z jeho pohledu slu�ba nenapl�ovala
z�kladn� p�edpoklad, �e m� b�t poskytov�na v p�irozen�m soci�ln�m
prost�ed�. Pakli�e prost�ed� internetu nem��e b�t z pohledu registruj�c�ch
org�n� p�irozen�m soci�ln�m prost�ed�m (v�ce viz. � 3, p�s. d) ZSS), pak je
pot�eba definovat novou formu, kter� poskytov�n� umo�n� a nezp�sob� v�kladov�
t�kosti.
Odm�tnut� z�jemci
D�le�it�m n�vrhem �AS v r�mci nov� nastaven�ho
syst�mu parametr� a krit�ri� povinnost� poskytovatel� soci�ln�ch slu�eb bylo
stanoven� povinnosti, aby poskytovatel vedl evidenci a dokumentaci v�ech
odm�tnut�ch z�jemc� (resp. �adatel�) o slu�bu. T�mto n�vrhem jsme sledovali
z�jmy klient� n�zkoprahov�ch slu�eb pro osoby bez domova, kte�� v d�sledku
sv� situace jsou �asto diskriminov�ni v p��stupu ke slu�b�m soci�ln� p��e.
Problematika byla dostate�n� pops�na v �l�nku Podn�ty
�AS k povinnostem poskytovatel�, a tak na �l�nek odkazujeme.
Proces jedn�n� se z�jemcem
Na��m n�vrhem, kter� jsme MPSV p�edali, a o kter�m jsme
referovali ve shora odkazovan�m �l�nku, byla povinnost poskytovatele informovat
z�jemce (�adatele) o zp�sobu projedn�n� a hodnocen� jeho ��dosti o poskytov�n�
soci�ln� slu�by. �lo n�m zejm�na o transparentnost proces� v soci�ln�
slu�b�, kter� n�kdy umo��uje zhor�en� p��stupu ke slu�b� soci�ln� p��e klient�m
n�zkoprahov�ch slu�eb. Jednodu�e nastaven� bodov� syst�my v domovech pro
seniory nebo osoby se zdravotn�m posti�en�m, mohou slou�it jako n�stroj selekce
obt��n�ch �adatel�. Popisovan� probl�m se poda�ilo v n�vrhu odstranit
v r�mci povinnosti stanoven� pro oblast procesu poskytov�n� slu�by v
krit�riu 2.1.1: „Poskytovatel m� p�semn� zpracov�na vnit�n� pravidla pro
poskytov�n� informac� z�jemci a jedn�n� se �adatelem v souladu s �e�enou
nep��znivou soci�ln� situac�. Obsahem vnit�n�ch pravidel jsou informace, kter�
poskytovatel p�ed�v�. Poskytovatel podle t�chto pravidel postupuje.“ Toto
krit�rium by m�lo zajistit transparentn� a rovn� p��stup ke slu�b�m v�em lidem.
Informovat o ukon�en� pobytov� soci�ln� slu�by
Navrhovanou povinnost, aby i poskytovatel pobytov�
soci�ln� slu�by musel „neprodlen� p�semn� ozn�mit obecn�mu ��adu obce s
roz���enou p�sobnost�“, uveden�mu v � 92 p�sm. a), „ukon�en� poskytov�n� slu�by
osob�, kter� se m��e bez dal�� pomoci a podpory ocitnout v situaci ohro�uj�c�
jej� �ivot a zdrav�, pokud tato osoba s takov�m ozn�men�m souhlas�“, st�vaj�c�
podoba n�vrhu nov�ch povinnost� neobsahuje. Proto jsme se obr�tili na MPSV
s dotazem, zda obdobn� povinnost bude tedy nakonec zcela vypu�t�na. Mohlo
by to toti� znamenat, �e obce, kter� maj� zodpov�dnost za koordinaci
poskytov�n� slu�eb na sv�m �zem�, nebudou m�t p�ehled o t�ch
nejzraniteln�j��ch.
Jakub �lajs, �AS
[1] Kdy�
o tom znovu a znovu p�em��l�m, vzpomenu si na Van�urova Kubulu a Kubu Kubikulu,
jak si Kuba Kubikula myslel, �e Kubulu jen tak Barbuchou postra��, Kubula se
bude b�t a pak Barbucha zase zmiz�. Jen�e Barbucha ��k�: „Chci s v�mi
noclehovat, chci s v�mi j�dat ka�i, chci s v�mi j�dat ml��ko, chci s v�mi
chodit po sv�t� a u� v�s neopust�m, co �ivi budete. Jo, pan��ku, to nejde,
n�koho si vymyslit a potom se o n�ho nestarat.“ �asto se touto prax� dost�v�me
s klienty do velmi podobn� situace. Proto�e v�echny ty probl�my
diagnostikovan� nep��zniv� soci�ln� situace n�s zahlt� a my se pak o n�
„mus�me starat“, navzdory tomu, �e klient p�i�el s t�m, �e si pot�ebuje
napsat n�kde v klidu dom�c� �kol nebo si p�i�el jenom odpo�inut, kdy� venku
mrzne.
|