10 | 06 | 11 
N�zkoprahy pod lupou 2010
Úvodem Myšlenka detailn� zmapovat fungování nízkoprahových za�ízení pro d�ti a mláde� (NZDM) není nová. V oboru existuje mnoho r�zných vypozorovaných zjišt�ní, která se opírají o osobní zkušenosti jednotlivých pracovník� nebo pracovních tým�. Jak ale odhalit, kde je pravda, kdy� jsou tato zjišt�ní zcela protich�dná?
Dobrým p�íkladem m��e být „mýtus o fotbálku“. Na jedné stran� jeho stran� stojí ji� pon�kud starší tvrzení, �e „klub bez fotbálku nebude fungovat“, na druhé stran� sebev�domé „fotbálek v klubu není v�bec pot�eba“. Kdo má pravdu? Hra stolní fotbal zde slou�í jako zástupce nejr�zn�jších her a dalších volno�asových aktivit, které d�ti v klubu mohou provozovat a otázek, které se s tímto mýtem spojují, je mnoho. Uve�me nap�íklad „Jak zjistím, jestli je spokojenost mých klient� v�tší, pokud mám v klubu fotbálek (nebo jiné hry, po�íta�e s internetem, zkušebnu…)?“ nebo „Je normální umo��ovat d�tem hrát hry v rámci poskytování sociální slu�by?“, p�ípadn� zd�šené „Budou mi d�ti do klubu chodit, kdy� v n�m nebudou mít mo�nost hrát fotbálek (a další hry)?“ Rozvedení „mýtu o fotbálku“ do širších souvislostí p�ináší rovn� otázky týkající se hledání odpovídajících zdroj� financování NZDM, tedy „Je legitimní financovat za�ízení, které umo��uje klient�m provozovat volno�asové aktivity ze zdroj� MPSV?“ nebo z jiného úhlu pohledu „Je v po�ádku financovat NZDM, registrovanou sociální slu�bu, ze zdroj� MŠMT?“. Hledat odpov�di na tyto a další otázky se pokouší výzkum Nízkoprahy pod lupou, který vám nyní podrobn�ji p�edstavíme. 1. Vznik výzkumného zám�ru V �eské republice zatím nemáme k dispozici �ádný komplexní, mapující výzkum, který by poskytoval souhrnná data nejen o NZDM, ale zárove� o spokojenosti klient� se slu�bami a jejich vztahem k „jejich“ za�ízením. Na po�átku výzkumného zám�ru stála tedy pot�eba oboru detailn� zmapovat zp�sob poskytování slu�eb prost�ednictvím NZDM. Velkou výzvou bylo také zjistit, zda lze odhalit „ú�inné faktory“, které, pokud se vyskytují, zaru�ují úsp�šné poskytování slu�eb klient�m a fungování klubu. Mapující zam��ení výzkumu, které bylo zvoleno, umo��uje kombinovat r�zné faktory nap�í� kategoriemi (nap�. zjistit, jestli výše vzd�lání zam�stnanc� za�ízení ovliv�uje spokojenost klient� s �erpanými slu�bami). K cíl�m výzkumu se tedy p�idal zám�r zjistit, zda jsou jednotlivé faktory mezi sebou propojeny a jak je mo�né toto propojení vyu�ít v praxi. 2. Cíle výzkumu Projekt zam��ený na rozvoj v oboru NZDM si dal za cíl získávat po dobu p�ti let tyto informace: zp�tnou vazbu od klient� klub�, - vyhodnocení úsp�šnosti práce s klienty (systém je sestaven z dotazník� pro klienty a dotazníku pro pracovníky klubu),
- získat zp�tnou vazbu prost�ednictvím porovnání vlastních výsledk� s pr�m�rnými údaji ostatních klub�, které se ú�astnily výzkumu,
- porovnání jednotlivých klub� v �R,
- informace o situaci, stavu a p�ípadných obtí�ích nízkoprahových za�ízení pro d�ti a mláde� obecn�,
- srovnání vývoje klub� a jejich cílové skupiny po dobu p�ti let.
Výsledkem projektu je komplexní zmapování sektoru NZDM, jeho� cílem je: - zjistit a výzkumem podlo�it, jaké postupy práce jsou v NZDM b�né,
- zjistit, jaké faktory ovliv�ují úsp�šnost s klienty a ideáln� najít zp�soby p�ístup�, které za ur�itých podmínek mohou zvýšit ú�innost práce klub�,
- zjistit, jak sami klienti hodnotí kluby, do kterých chodí.
3. P�íprava výzkumu Dotazníky byly navr�eny ve t�ech podobách. Klubový dotazník, ur�ený vedoucím klub� a klientský dotazník rozd�lený na verzi pro mladší ve v�ku 10 - 13 let a verzi pro starší ve v�ku od 14ti let výše. S p�ihlédnutím k vysp�losti a zkušenostem klienta bylo mo�né i mladšímu klientovi dát vyplnit dotazník pro starší a naopak. Finální podoba dotazníku, zatím v tišt�né podob�, byla n�kolikrát pilotována v klubech, které se uvolily s p�ípravou výzkumu pomoci. Pilotá� obou dotazník� probíhala zhruba dva týdny. Výzkumníci spole�nosti Millward Brown spole�n� s psychologem navštívili t�i pra�ské kluby, kde osobn� dotazovali jak klienty, tak vedoucí klub�. Cílem bylo doladit p�edevším jazykovou podobu otázek, srozumitelnost a ideální po�et podn�tových slov pro test barev, ale také stanovit v�kovou hranici pro rozd�lení dvou verzí dotazníku pro klienty. Po dolad�ní první verze dotazníku za�ala výzkumná agentura dotazník skriptovat, aby jej bylo mo�né vypl�ovat online. Výsledky výzkumu dostali k dispozici dva nezávislí odborní oponenti, jejich� posudek umo�ní upravit šet�ení pro p�íští rok. �AS získal také širokou zp�tnou vazbu od za�ízení, která se do výzkumu zapojila. Na seminá�ích v Brn�, Ostrav� a Praze, kde byly oboru p�edstaveny výsledky výzkumu, získala pracovní skupina mno�ství podn�t� pro vylepšení do dalších let. Pracovníci klub� byli nadšeni z výsledk�, které výzkum nabídl v prvním roce. Ukazuje se, �e do dalších let se plánují zapojit další NZDM, která se zatím prvního roku sb�ru nezú�astnila. 4. Anonymita dat Vzhledem k tomu, �e b�hem výzkumu se sbírá velké mno�ství informací, které jsou �i mohou být vnímány jako citlivé údaje, konkrétní data slou�í pouze jednotlivým klub�m. Ka�dý klub se dostane jen ke svým údaj�m a �AS jen k souhrnným dat�m. Elektronický systém byl z tohoto d�vodu navr�en tak, aby nebyla mo�ná kontrola jednotlivých klub� zven�í. �AS má k dispozici souhrnná, ji� anonymizovaná data, která budou slou�it k rozvoji celého sektoru NZDM. 5. Financování a zajišt�ní realizace výzkumu Financování výzkumu umo�nila Nadace Vodafone, která poskytla na jeho realizaci �ástku ve výši 700 000 K�. Díky této finan�ní podpo�e bylo mo�no zahájit spolupráci s profesionální výzkumnou agenturou Millward Brown, která se laskav� uvolila za �ástku odpovídající zhruba úhrad� za jeden rok realizovat práci po dobu p�ti let. Na realizaci výzkumu za�ala pracovat p�ípravná pracovní skupina pro výzkum, její� �lenové byli vybráni prost�ednictvím výb�rové �ízení. Vybráni byli Aleš Herzog, Jan Krajhanzl, Jan Morávek (pozd�ji na �lenství rezignoval) a Vlastimil Ne�as. Vedoucí pracovní skupiny byla Denisa Dohányosová. Realizaci výzkumu pomáhá významnou m�rou zajiš�ovat také kancelá� �AS, která se podílí na organiza�ním zajišt�ní, komunikaci s kluby a realizaci seminá�� zam��ených na sd�lení výsledk� výzkumu odborné ve�ejnosti.
6. Výsledky prvního roku výzkumu Dotazování prob�hlo v období 20. 12. 2010 - 10. 1. 2011. Celkem bylo dotazováno 129 klient�, kte�í vyplnili verzi pro mladší a 277 klient�, kte�í vyplnili verzi pro starší. Do výzkumu se zapojilo 39 klub�. Pr�m�rný klient nízkoprahového klubu je chlapec �eské národnosti ve v�ku 15 let, který chodí na základní školu a poslouchá hip hop. Cesta z domova od klubu, kde nej�ast�ji tráví �as povídáním se svými kamarády, mu trvá necelých deset minut. Do klubu chodí déle ne� jeden rok a jeho rodi�e s tím souhlasí, nebo alespo� nic nenamítají. (5, 6) (5) Pr�m�rný klient
|
| | (6) Polovina klient� v klubech se hlásí k hip-hopu. Následuje disco s 20 %. |
| Zdaleka nejsiln�jší v�kovou skupinou klient�, navšt�vující kluby, jsou d�ti ve v�ku 13 a� 15 let. Polovina všech klient� se hlásí k hip hopu, na druhé p�í�ce je disko, ke kterému se hlásí 20%. Styly jako emo, punk nebo skinheads jsou v klubech zastoupeny pouze v zanedbatelném mno�ství 1% a� 2%. (5, 6) Kluby mají vesm�s velmi podobná pravidla. Výjimkou jsou pouze pravidla „manipulace s cigaretami v klubu“ a „vstup pod vlivem“. Naprostá v�tšina klub� má stolní fotbálek, po�íta�e s internetem a dataprojektor. (7, 8) (7) Kluby mají vesm�s velmi podobná pravidla. Výjimkou jsou pouze pravidla „manipulace s cigaretami na klubu“ a „vstup pod vlivem“.
|
| | (8) Naprostá v�tšina klub� má stolní fotbálek, po�íta�e s internetem a dataprojektor.
|
|
Dle vlastního hodnocení jsou kluby kapacitn� vytí�ené a� p�etí�ené. Jejich otevírací doba je pr�m�rn� 17 hodin týdn� 4 dny v týdnu. (2,3) (2) Kluby jsou kapacitn� vytí�ené a� p�etí�ené.
|
| | (3) Kluby jsou pr�m�rn� otev�ené 17 hodin týdn� / 4 dny v týdnu.
|
|
Kluby prokazateln� pracují s klienty, které lze pova�ovat za ohro�ené �i ohro�ující. Jde o klienty, kte�í se setkali se sociálním kurátorem, byli trestn� stíháni, �i mají zkušenost se sebepoškozováním. (9) (9) Nízkoprahové kluby pracují (TAKÉ) s klienty, které lze pova�ovat za ohro�ené �i ohro�ující.
|
|
Nejrizikov�jší v�k pro za�átky s experimentováním nejen s návykovými látkami, ale i se sexem a sebepoškozováním, je v�k mezi 12 a 13 rokem let. Tento záv�r však bude dále sledovat a ov��ovat v p�íštích letech realizace výzkumu. P�es všechno rizikové chování se zdá, �e vnit�ní (podv�domý) hodnotový �eb�í�ek mají klienti nastavený pom�rn� p�íznivým zp�sobem. Na prvních p�í�kách v pr�m�ru uvád�jí hodnoty „já - jaký bych cht�l být“, „láska“ a „zábava“. Na posledních p�í�kách jsou oproti tomu „nuda“, „smutek“ a na úpln� posledním míst� „tvrdé drogy“. Ukazuje se ale, �e pr�m�rný �eb�í�ek za celou �R se m��e zna�n� lišit od �eb�í�ku hodnot v konkrétním klubu. (10) 10. P�es všechno rizikové chování se zdá, �e vnit�ní (podv�domý) hodnotový �eb�í�ek mají klienti nastavený pom�rn� p�íznivým zp�sobem. Na prvních p�í�kách jsou... na posledních p�í�kách jsou...
|
|
Klienti pracovník�m klub� vesm�s d�v��ují a jsou v klubu spokojeni. V�tšina klient� pova�uje pracovníky za spravedlivé a v��í jim. Ukazuje se ale, �e pokud za�ívají šikanu p�ímo v klubu, sv��ují se pracovník�m pouze ve dvou t�etinách p�ípad�. (11a) (11) Klienti jsou výrazn� spokojení se svými kluby a pracovníky - v�tšina je pova�uje za spravedlivé a v��í jim.
|
| |
| |
|
P�evá�ná v�tšina klient� uvádí, �e klub pomáhá (96%) a p�evá�ná v�tšina lidí v klubu se chová p�átelsky (92%). Pr�m�rná metodika klubu má 89 stran a z 80% si ji klub zpracoval samostatn�. Zdá se, �e obor klade na metodiku z�etelný d�raz. S výrokem „Metodické manuály jsou jednou z nejd�le�it�jších podmínek dobrého fungování NZDM“ souhlasí 87% dotázaných. (4) (4) Obor klade podle celé �ady ukazatel� z�etelný d�raz na metodiku.
|
|
Vedoucí klubu je nej�ast�ji �ena �eské národnosti ve v�ku 26 - 35 let, která vystudovala na vysoké škole obor sociální práce. Tato vedoucí klubu p�sobí v oboru NZDM ji� 5 let. Ve své organizaci je zam�stnaná na úvazek 0,9 a p�ímou prací s klienty se zabývá 12 hodin týdn�. (1) Zam�stnanci klub� p�sobí v oboru pr�m�rn� 3 roky, jsou zam�stnaní na úvazek 0,77 a p�ímou prací s klienty tráví 14 hodin týdn�. (1) (1) �eny se v oboru NZDM �ast�ji dostávají do vedoucích pozic.
|
|
Dosavadní analýzy nazna�ily, �e nás v dalších letech výzkumu mo�ná �eká zajímavé p�ekvapení. V prvním roce výzkumu se toti� neprokázalo, �e by existovala statisticky významná vazba mezi situací v klubu (po�et poskytnutých slu�eb, spokojenost a d�v�ra klient� s pracovníky, typ klientely, která navšt�vuje klub) a následujícími oblastmi: pravidla klubu, metodika klubu, výbava klubu. 7. Doba realizace výzkumu Výzkum bude realizován po dobu p�ti let od roku 2010 do za�átku roku 2015. V ka�dém z t�chto p�ti let prob�hne cyklus sb�ru dat, vyhodnocení výsledk� a komunikace díl�ích výsledk� odborné ve�ejnosti. Po skon�ení výzkumu po p�ti letech prob�hne na za�átku roku 2015 výsledné hodnocení všech dostupných dat, které bude vycházet z cíl� výzkumu a jeho� obsa�nost bude ur�ena v závislosti na finan�ních mo�nostech. První sb�r dat za�al v listopadu 2010 a probíhal a� do konce roku 2010. Vyhodnocení dat trvalo do b�ezna 2010. V b�eznu a dubnu byly uspo�ádány t�i seminá�e, prezentující výsledky odborné ve�ejnosti v Praze, Brn� a Ostrav�. Pro druhý ro�ník výzkumu se data budou sbírat od poloviny �íjna do poloviny prosince 2011. Výstup pro kluby by m�l být k dispozici na za�átku roku 2012. Tento postup bude stejný i v dalších t�ech letech, sb�r dat prob�hne v�dy od poloviny �íjna do poloviny prosince a výsledky budou k dispozici na za�átku následujícího kalendá�ního roku. 8. Mo�nost zapojit se do výzkumu v dalších letech Kluby, které se do výzkumu nezapojily v první fázi, tak mohou u�init v dalším roce. Získají tak nejen informace o vlastních slu�bách, ale i mo�nost srovnat se s celorepublikovým pr�m�rem. Platí, �e �ím více klient� klubu dotazník vyplní, tím lepší zp�tnou vazbu klub dostane. Vzhledem k tomu, �e výzkumný projekt skýtá zapojeným NZDM zna�né mno�ství výhod, je k dispozici pouze pro �leny �AS a organizace, které s �AS aktivn� spolupracují a jejich ú�ast v projektu schválila Správní rada �AS v roce 2010. Ne�lenské organizace musí tedy nejd�íve po�ádat o �lenství v �AS, poté jim bude umo�n�no se výzkumu zú�astnit. �lenské organizace se mohou do výzkumu v dalších ro�nících p�ihlásit na adresu asociace@streetwork.cz. Denisa Dohányosová, Jan Krajhanzl
|