22 | 06 | 16
Terénní programy Sananim
Řešení drogového trhu v centru Prahy
Aktualizovaná verze Návrhu na řešení otevřené drogové
scény v centru Prahy.
Systémové řešení [1] drogového trhu
v centru Prahy Ing. Mgr. Aleš Herzog, Terénní programy SANANIM
Proč je drogový trh v centru Prahy?
Pro návrh vhodných řešení je nejprve třeba porozumět
fenoménu pražské otevřené drogové scény. Primárním motivem pro její vznik je
nákup a prodej drog. Jde především o největší drogový trh v České
republice, kde 500 – 800 lidí denně kupuje drogy. Docházejí sem jak stálí
prodejci drog (tzv. dealeři), tak příležitostní prodejci a uživatelé drog,
kteří chtějí drogy nakoupit. Obchodovanými drogami jsou zneužívané léky
s obsahem buprenorfinu [2], heroin a pervitin.
Je to místo, kde pokud jste závislí a nemáte drogu, vždy seženete svou dávku,
nebo prodáte přebytek. Jedním z mylných tvrzení je, že důvodem pohybu na
drogové scéně je výměna injekčních jehel [3] terénními pracovníky.
Rozhodně to není zásadní důvod koncentrace uživatelů drog, tím jsou drogy
samotné. Drogová scéna se za posledních 15 let postupně posunuje po centru
města (Václavské náměstí, Národní třída, Náměstí Republiky, Karlovo náměstí,
Hlavní nádraží, Na Knížecí, a znovu Václavské náměstí).
Důvody, proč je drogová scéna v centru Prahy:
- Dopravní důvod. Uživatelé drog většinou cestují veřejnou
dopravou. Drogová scéna se nachází na nejkratší spojnici veřejných dopravních
uzlů Hlavního nádraží, stanic metra Muzem a Můstek, a stanic tramvají Václavské
náměstí a Vinohradská třída. Pokud je Vám špatně a máte abstinenční syndrom,
potřebujete se dostat pro drogu rychle. Důkazem svědčícím o dopravním faktoru
koncentrace drogové scény je fakt, že se v nočních hodinách drogový trh
přesouvá k IP Pavlova a Karlovu náměstí jako ke spojnicím noční veřejné
dopravy.
- Bezpečnostní důvod. Uživatelé drog se nevíce nebojí
policie, ale sami sebe navzájem. Obávají se okradení o drogu i peníze nebo
násilí v souvislosti s vymáháním dluhů za drogy či za jiné křivdy.
Veřejné prostranství plné lidí i policie tak paradoxně představuje bezpečné
prostředí.
- Zvykový důvod. Drogová scéna je na svém místě již delší
dobu a jde o známé místo, kde jde drogy sehnat či prodat. V Praze se
odhaduje více než 10.000 injekčních uživatelů drog, kteří se mohou do trhu
zapojit, navíc zde je řada injekčních uživatelů ze středních Čech i z celé
ČR. Pokud nutně potřebují drogu, a nemají svůj stálý zdroj, je centrum Prahy
místo, kam pravděpodobně zamíří hledat někoho, kdo drogu má.
Souhrn opatření, která zajistí systémové řešení
Před pěti lety vznikl návrh na řešení problematiky
otevřené drogové scény. Protože nyní znovu probíhají jednání mezi policií, terénními programy, městskou
částí a podnikateli, tak jsem návrh aktualizoval.
Protože jde o drogový trh, je třeba přemýšlet dle
standardního ekonomického schématu snižování nabídky a snižování poptávky.
Bohužel se ukazuje celosvětově, že se nedaří výrazně snížit jak nabídku
represí, tak poptávku prevencí (např. přes intenzivní období války proti drogám
jejich cena klesá a dostupnost stoupá). Proto se zdá, že po vzoru především
sousedních států Německa a Rakouska je klíčovým řešením zmenšení drogového trhu
tím, že nabídku drog nahradíme substitučními preparáty, tedy náhražkami drog a
zajistíme, aby se s nimi neobchodovalo. Tohle řešení může být úspěšné mimo
jiné i proto, že je výhodné pro samostné uživatele drog. Navíc má významný
crime reduction efekt, tedy snižuje takzvanou zaopatřovací kriminalitu a to mnohonásobně.
Problém situace v Praze je, že zde je sice substituční léčba, ale její
kapacita je velmi omezená, konkrétní zařízení jsou přetížená a nemají kapacitu
k intenzivní individuální práci. Na drogový trh v centru Prahy denně
přichází 200 – 400 osob, kteří si chtějí koupit léky s obsahem
buprenorfinu. Přitom významná část z nich (až 350 osob) je české
národnosti a mohla by se dostat k buprenorfinu legálním způsobem. Pokud
bude dostupná substituční léčba buprenorfinem a metadonem, a poskytovatelé substituční
léčby budou individuálně pracovat s uživateli drog v rámci
biopsychosociospirituálního modelu drogové závislosti, a budou vhodně
nastavovat dávku substituce a kontrolovat její užití, dojde k redukci
drogového trhu v centru města pouze na trh se stimulanty a malým množstvím
heroinu, to znamená jeho snížení až o více než o polovinu. Zjednodušeně: 200 –
400 osob, které dnes dochází na drogovou scénu si koupit heroin a buprenorfin,
jej získá od substitučních center a součástí této „transakce“ v rámci substituční
léčby bude i nějaká forma kontraktu ohledně jejich dodržování veřejného
pořádku.
Přehled opatření
- Vytvoření společné komunikační platformy, analýza všech
dostupných opatření pro řešení problematiky, dosažení shody na realizovatelných
aktivitách a jejich spuštění na všech stranách (Policie ČR, Městská policie,
Magistrát hl. m. Prahy, jednotlivé městské části, drogové služby, podnikatelé).
- Zvýšení počtu míst v substituci buprenorfinem s psychosociální
a pracovní komponentou. [4]
- Zvýšení počtu míst v metadonové substituci
s psychosociální a pracovní komponentou (pro prevenci koncentrace drogové
scény je vhodný větší počet menších programů). Uživatelé drog v metadonové
substituci vstupují velmi omezeně na otevřený drogový trh. Aktuální počet míst
je však velmi limitován.
- Spojit možnost čerpání určitých nadstandardních
zdravotních a sociálních služeb pro uživatele drog (metadonová substituce, substituce
buprenorfinem, pracovní programy) s povinností registrovat se u Policie ČR
a dodržovat určitý kodex chování (např. neaplikovat drogy na veřejnosti,
nekrást v obchodech apod.). Policisté by pak vůči takto registrovaným
uživatelům upustili od své časté praxe [5], jakou je
vyhazování injekčních jehel, znehodnocování dávek drogy, fyzické inzultace při
zadržení apod.
- Dopravní podnik zvýší množství revizorů v centru
Prahy na klíčových dopravních uzlech, což znepříjemní uživatelům drog cestu na
drogový trh.
- Zvýšení počtu neuniformovaných policistů zaměřených na
trestnou činnost uživatelů drog na otevřené drogové scéně.
- Posílení uniformované policie a stálá kontrolní činnost
v místech koncentrace uživatelů drog. Zřízení okrskářů (policistů
pohybujících se na malém území).
- Posílení aktivit policie zaměřených na obchod s kradeným
zbožím (na němž se podílejí nejen uživatelé drog, ale jsou do něho ve značné
míře zapojeni také zaměstnanci stánků rychlého občerstvení, trafik,
květinářství, směnáren, hotelů a taxikáři).
- Vytvoření pracovních míst adiktologů – odborníků na
drogové závislosti v rámci nejexponovanějších služeben (např. služebna
Krakovská). Všichni zadržení uživatelé drog by absolvovali konzultaci
s adiktologem a dostali nabídku léčby. Tato praxe je běžná např. ve Velké
Británii.
- Zvýšení pravomocí městských částí vykázat pachatele
trestné činnosti a přestupku z konkrétní vymezené lokality (v souvislosti
s tzv. registrem přestupků pravděpodobně ještě ve větší míře než nyní bude
docházet k vykazování uživatelů drog z území Prahy 1. To ale může mít
i nepřímé dopady, a to nárůst výkonu trestů za maření úředního rozhodnutí a
také přesun uživatelů drog na jiné části Prahy.
- Rozšíření sítě kontaktních center pro uživatele drog.
Všechny 3 stávající kontaktní centra jsou přetížená a mají omezený prostor
k individuální práci. Kromě ochrany veřejného zdraví jde o stálou nabídku
léčby a detoxifikace pro uživatele drog, což vede k odlivu uživatelů
z otevřené drogové scény do léčby. Pro prevenci koncentrace drogové scény
je vhodný větší počet menších programů, kdy uživatelé drog více cestují po
Praze, případně zůstávají v místě bydliště. Pokud posílíme terénní práci,
budou se uživatelé drog chovat zdravěji k sobě i okolí a budou více
motivovaní k abstinenci.
- Zvýšení pokrytí terénních pracovníků v místě
koncentrace drogové scény. Stávající 3 programy jsou přetíženy a mají omezený
prostor k individuální práci. Kromě ochrany veřejného zdraví jde o stálou
nabídku léčby a detoxifikace pro uživatele drog, což vede k odlivu
uživatelů z otevřené drogové scény do léčby. Pokud posílíme terénní práci,
budou se uživatelé drog chovat zdravěji k sobě i okolí, budou dostávat
častěji věrohodnou zpětnou vazbu ohledně svého chování na veřejnosti, budou
více motivovaní k abstinenci. Jednou z možností rozšíření je formou
sanitních vozů. (viz návrh pod textem).
- Zřízení
nízkoprahových denních center pro uživatele drog [6], poskytující jídlo,
možnost hygieny, ošacení a zdravotní péče. Dojde ke zvýšení ochrany veřejného
zdraví a rozpohybování drogové scény. Uživatelé drog, kteří jsou často bez
přístřeší, budou lépe vypadat i vonět a občané si budou méně stěžovat. Rovněž
se zvýší jejich uplatnění na trhu práce.
- Rozšíření kapacity zařízení detoxifikace. Aktuálně je
v Praze čekací lhůta na detoxifikaci 1 měsíc a více. Řada uživatelů drog
si proto své rozhodnutí jít do léčby rozmyslí, než se dočká na volné místo.
- Prostorová opatření v parcích a veřejných
prostranstvích, aby nevznikala místa pro injekční aplikaci (např. Čelakovského
sady a Vrchlického sady, vstupy do některých budov na Václavském náměstí. Dobrý
příkladem opatření jsou rekonstrukce a zvýšení ceny na veřejných záchodcích
Hlavní nádraží a Muzeum – střed, která by ale nesměla být realizována jen sama
o sobě (pak vede k injekční aplikaci za rohem a paradoxně veřejné
pohoršení ještě zvyšuje).
- Mediální kampaň zaměřená na občany. Vysvětlení strategie
nakládání s drogovou scénou, vysvětlení smyslu výměnných programů,
metadonové substituce.
- Zřízení aplikačních místností v blízkosti drogové
scény. Aplikační místnosti snižují počet injekčních aplikací na veřejnosti. Je
ale zřejmé, že nyní vzhledem k postoji Policie ČR to není aktuálně
realizovatelné opatření. Nicméně pokud přemýšlíme pragmaticky, i přes systémové
řešení nějaká část uživatelů drog v centru bohužel zůstane (zbude nám tu
trh s pervitinem, nebo se stimulanty, které jej nahradí). Proto je
potřeba, aby tito uživatelé drog v centru méně vadili. Zřízení aplikačních
místností (mobilních) umístěných v karavanu či sanitce by bylo krokem,
který by část injekčních aplikací stáhl z veřejných prostranství. Navíc
jde o krok, který by mohl výrazně omezit fatální i nefatální předávkování.
Závěr
Pokud skutečně má dojít k redukci problémů
působených drogovým trhem, je nutná realizace mnoha dílčích kroků. Neexistuje jedno
zázračné řešení a rozhodně jím není to, že budou terénní pracovníci označeni
svítivě oranžovými vestami, což je hlavním návrhem Policie ČR. Je přitom
zároveň nutné uvažovat o tom, že se žádnému státu nepodařilo dosáhnout „světa bez
drog“. Proto je třeba myslet kromě represivních opatření i na ta, která
počítají s tím, že lidé brát drogy budou, a je potřeba s tím pracovat
tak, aby je brali méně destruktivně pro sebe i společnost.
Příloha - Model doplnění stávající sítě KC v Praze o mobilní
ambulance
[1] O systémovém řešení můžeme mluvit pouze tehdy, pokud budou naplněny následující
parametry:
- Dojde
k výraznému omezení narušování veřejného pořádku v lokalitě, aniž by
došlo k ohrožení pořádku v lokalitě jiné („tzv.
přesun uživatelů drog z MČ Praha 1 na území jiné městské části není
řešením, navíc se opakovaně policistům a strážníkům přes intenzivní aktivity nezdařil). Narušováním
veřejného pořádku se rozumí pohoršování občanů formou konfliktů uživatelů drog,
injekční aplikací na veřejnosti, odhazováním odpadu, žebráním, projevy akutní
intoxikace apod.
- Dojde
k výraznému zvýšení bezpečí a snížení trestné činnosti v lokalitě,
aniž by došlo ke snížení bezpečí v lokalitě jiné (trestnou
činností je myšlen především prodej a distribuce drog, krádeže a prodej
kradeného zboží, kapesní krádeže, loupeže a násilí mezi uživateli drog
navzájem).
- Dojde
k zlepšení veřejného zdraví, respektive nedojde k výraznému zvýšení
rizika šíření infekčních onemocnění (HIV, žloutenka A, B, C, syfilis,
tuberkulóza, svrab atd.), jak mezi
uživateli drog, tak od uživatelů drog do obecné populace. Vytlačení
drogové scény mimo dosah terénních pracovníků a kontaktních center povede
k ohrožení celé společnosti (tak jako to nastalo např. v Rusku, na
Ukrajině apod.).
Zneužívání léku s obsahem buprenorfinu (Subutex,
Suboxone, Ravata) je jistě věc negativní. Nicméně před rokem 2001 byl stejnými
uživateli ve stejné míře užíván heroin. Došlo tedy k náhradě jedné látky
jinou. Z tohoto úhlu pohledu je argument, že za výskyt otevřené drogové scény
mohou léky s obsahem buprenorfinu, zcela mylný. Naopak došlo
k nějakým dílčím pokrokům oproti stavu, kdy byl zneužíván masivně heroin
(snížení působení cizojazyčných zločineckých uskupení prodávajících drogy,
snížení fatálních předávkování, snížení rozsahu trestné činnosti za účelem
získání prostředků na drogy).
[3] Jasným důkazem je aktuální přesun drogové scény
z lokality Na Knížecí do centra Prahy. Přestože v blízkosti otevřené
drogové scény jsou 2 kontaktní centra a docházeli sem pravidelně terénní
pracovníci s výměnou injekčních setů, v červnu 2010 došlo k tomu,
že drogový trh opustil lokalitu Na Knížecí a „posílil“ drogovou scénu na Praze
1.
[4] Část uživatelů drog by byla ochotna jít do substituce, nikoliv však do
metadonové. Zájem o subutex je na pražské drogové scéně evidentní. Proto cesta
k řešení drogové scény by mohla vést přes substituci subutexem. Znamenalo
by to ale vytvořit kapacity psychiatrů a adiktologů pro předepisování subutexu
a suboxonu a při vhodném propojení s individuální prací a pracovními
programy, kde by si uživatelé drog na výběr subutexu vydělali a nemuseli se
účastnit drogového trhu.
[5] Tato praxe sice není legální, nicméně běžná.
[6] Současná pražská kapacita těchto služeb je nedostatečná a zaměřuje se spíše na
osoby bez přístřeší. Uživatelé drog do zařízení pro „bezdomovce“ – jako je
Naděje a Armáda Spásy – často nechtějí chodit. Kontaktní centra Drop In,
Sananim a Progressive nabízejí sociální servis jen ve velmi omezené míře (velmi
omezená možnost sprchy je pouze v KC Sananim)
|